Annons:
Etikettveganprat
Läst 947 ggr
Liv03
2016-04-24 15:15

Hur har ni förändrats sedan ni blev veganer??

Tänkte skapa en tråd där vi berättar om saker vi har märkt sedan vi började med vegansk mat. Jag tänker på vardagliga saker, som till exempel vår kropp/ hälsa, matlagning, eller vad som helst som på något sätt påverkas av vegansk mat. Jag är inte 100%, jag är LO-vegetarian som delar hem med en blandkostar-familj, men jag lagar veganskt så ofta det går, så jag har inte så jättemycket att säga, men jag har hört talas om att håret får bättre kvalité och att man får fin hy.

Annons:
vendelay
2016-04-24 15:19
#1

Matsmältningen har blivit avsevärt bättre! Jag är inte känslig för något och har aldrig haft problem med magen egentligen, aldrig haft ont eller varit svullen osv, men några månader efter jag blev Vegan (från LO-vegetarian) märkte jag verkligen hur mycket lättare min mage fick att arbeta!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2016-04-24 15:21
#2

Oh, och en annan sak: folk säger ju alltid att veganer är ohälsosamma och alla veganer har näringsbrist och blablabla men min erfarenhet är precis tvärtom. Jag har aldrig brytt mig om min hälsa och definitivt aldrig brytt mig om hur mycket vitaminer osv jag får i mig utan bara försökt äta en blandad kost. Så tog jag ett blodprov här för ett tag sen för att kolla så jag inte hade brist på något pga jag är Vegan men det visade sig ju att jag har B12-brist! Det beror inte på veganismen utan på min tidigare kosthållning - men om jag inte hade blivit Vegan hade jag antagligen inte upptäckt det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wowy
2016-04-24 15:22
#3

Jag känner mig lättare, på något vis.🙂

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

oddahviing
2016-04-24 15:59
#4

Definitivt matsmältningen. Jag hade problem med magen under så många år, men det har bara blivit bättre sen jag blev Vegan. Det är helt klart nummer 1 för mig när det kommer till hälsofördelar, för jag hade svårt att ens klara vardagen innan p.g.a. svullnad och trötthet och det ledde till många andra sociala och psykologiska problem som nu lättat enormt.

Jag brukade ha små finnar utspritt över panna, mellan ögonbryn, och längs hårlinjen och hakan sedan jag gick in i tonåren, men sen jag blev Vegan så började det försvinna och bli allt mer sällan- just nu är min hy helt fin, jag får bara någon liten blemma då och då som snabbt försvinner igen, endast på hakan.

Jag hade också fruktansvärda utslag på ryggen som var stora och vätskefyllda, blev inflammerade och  det kom nya hela tiden och de läkte dåligt och långsamt. Jag har dem fortfarande kvar, men inte alls lika många, och inte lika stora, och de försvinner snabbare. Ibland är min rygg len, ibland kommer det upp några nya, och jag har lite röda ärr, men nu vågar jag iallafall visa ryggen.

'-Headlights on the highway-'

[Synnerlig]
2016-04-24 19:02
#5

Bättre matsmältning. Känner mig gladare och lugnare. Jag äter vegansk skräpmat ibland så jag har inte direkt gått ner i vikt och så utan står still i vikt mycket lättare utan att behöva anstränga mig. Däremot var jag på väg ner i vikt precis i början när jag blev Vegan tills att jag fick veta hur mycket godis, kakor och annat som var veganskt, haha så typiskt :P

Wowy
2016-04-24 19:05
#6

Jo, just det, jag lagar mer mat själv nu.🙂

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Annons:
[Synnerlig]
2016-04-24 19:10
#7

Kom på nu att jag blivit mer nyfiken på att testa nya rätter och har blivit en jäkel på att experimentera i köket :P

veggie4every1
2016-04-24 21:07
#8

Jag gick också ner i vikt ett par kilo i början, sedan upptäckte jag att det fanns chips, godis, kakor, glass och alldeles för god mat som man måste äta massor av😃

Haha, jag får dock mina hälsoryck och jagar antioxidanter, fast det gjorde jag innan också😉

Den största förändringen i mig är den pågående moraliska. Insikten att jag behöver och bör utvecklas moraliskt är något som jag aldrig tidigare har reflekterat över.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Flöffo
2016-04-24 21:37
#9

Jag är inte heller helt och hållet Vegan, men jag är på vägen. Försöker så gott det går just nu. 

Jag tycker jag känner mig mycket friskare, lättare som #3 säger. Jag har börjat leva hälsosammare (träna mer, dricka mer vatten, se över kosten så att jag får i mig tillräckligt med näringsämnen m.m), även om jag fortfarande äter skräpmat (sötsaker varje dag hehe).  Jag har också börjat laga mer mat så nu är jag självsäkrare i köket. Jag hittar hela tiden nya recept som jag vill testa och är allmänt mer intresserad av mat och matlagning, innan det brukade jag varken baka eller laga mat. Nu gör jag det nästan varje dag.

Angående hyn och håret så vet jag faktiskt inte, jag slutade använda schampo och bytte hudvårdsrutin, så jag vet inte om kosten har påverkat något. Mitt hår känns i alla fall glansigare och friskare, det har växt väldigt mycket men är fortfarande slitet. Min hy kanske är lite bättre, men den har sina perioder så jag har inte märkt av någon drastisk skillnad :)

//Flöffo

vendelay
2016-04-25 02:03
#10

Jag har också börjat laga mat. Lagade verkligen nästan ingen mat förut, köpte bara färdigt eller tog med mig hem från restaurangen jag jobbade på men nu lagar jag och min sambo mat varje vecka! Har lärt mig massor med recept och använder ingredienser jag aldrig använt tidigare. 

Håller självklart också med veggie4every1 om den moraliska biten. Det är en jäkligt stor omställning att leva veganskt i ett samhälle som är uppbyggt och fortfarande består av djurplågeri i så stor omfattning. Måste googla innan jag köper alla möjliga saker, som skor, rakhyvlar, tandkräm… Det är ju grejer jag aldrig tänkt på tidigare eftersom ingen har lärt mig att tänka på dem. Det gör ont att vara så medveten om vad som händer varje dag men det är mycket värre för de icke-mänskliga varelser som varje dag mördas. 

Känner mig jäkligt stolt över att vara Vegan. När jag åt kött skämdes jag lite för det för jag visste ju att det var fel men jag hade så många dåliga ursäkter att fortsätta ändå. Nu skulle jag helst bara bära kläder med typ "JAG ÄR VEGAN" tryckt överallt 😃 Ickeveganer blir så provocerade av veganer men det handlar ju bara om deras egna dåliga samvete och att det inte är moraliskt försvarbart att döda någon för sin egen njutning.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Halvdansken
2016-04-25 14:08
#11

#8. Tänk på att i kakor, godis, glass och liknande finns förmodligen ägg, mjölk, grädde, smör, gelatin och annat animaliskt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

veggie4every1
2016-04-25 14:19
#12

#11 Ja, det finns det ju i en del och det bästa för min figur hade kanske varit om det inte fanns veganska kakor, godis och glass😃

Men det finns ett ganska stort utbud som inte innehåller animalier. Både på gott och ont😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
2016-04-25 15:02
#13

#11 Vi menar såklart bara vegansk glass, godis, kakor, chips etc. Finns massor! Man måste bara läsa på innehållsförteckningen :)

Annons:
sallad
2016-04-25 16:59
#14

Jag har blivit mycket, och då menar jag mycket mer lärd och vis på alla sätt. Inte bara om förtryck och veganism, utan väldigt mycket näringslära och hemska sanningar. Typ som hur otroligt dåligt fluor är, trots att man alltid fått höra hur nyttigt det är. bara för att ta ett exempel.

Dessutom har jag en ork och en lust jag inte hade tidigare. Som blandkostare satt jag mest framför datorn, nu motionerar jag flera gånger i veckan, och det är för att jag verkligen vill, och verkligen orkar! Det är numera skönt att motionera.

En annan sak som jag märkt är att jag får nå jävulst mycket respekt av människor i min närhet för den insats jag gör. Lärare, vänner, skolkök, släktingar… listan kan göras lång!

och bara för att nämna det, mitt användarnamn har inget med min kärlek till grönsaker att göra. Jag har haft samma namn sedan 2009. 😃

-Rasmus 🌈

Wowy
2016-04-25 17:06
#15

Jag har också blivit mycket mer medveten om vad jag stoppar i mig, och att man tyvärr smugglar in animalier lite överallt. Jag har lärt mig var köttet, mjölken och äggen egentligen kommer ifrån. Sedan har vi ju den moraliska biten också, som många tidigare nämnt.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

[Túrwen]
2016-04-26 08:30
#16

Har som IBS;are alltid varit tvungen att se på innehållsförteckningen och även nu är jag ännu mer kritisk till att se om det finna animaliska produkter i maten. Jag har fått ta en del skit om att det skulle vara egoistisk för att jag blir en "jobbig" middagsgäst men har blivit tillräckligt påläst om veganism för att kunna vinna en sådan diskussion. Tror att matsmältningen är bättre.. det är svårt för mig att avgöra men har märkt att min kropp har släppt ifrån sig en del av den vätska som den tyvärr dragit på sig från tidigare och min mens är mer regelbunden. Tyvärr är min hud ännu inte bra och jag är väldigt ledsen över det :( Är 26 och har fortfarande relativt dålig hy.. hoppas att det blir bättre med tiden. 

Utöver att jag är Vegan så äter jag inte socker, glutenprodukter och friterat (utom falafel då)

Lustgas
2016-04-26 11:35
#17

Har förändrats en del gällande min etiska förhållning till djur. Min ursprungliga anledning till att bli Vegan var nämligen miljöskäl - inte djurrätt. Det ämnet har kommit att beröra mig först senare. Så nu undviker jag "till och med" att trampa på maskar på gatan och dödar inte varje småfluga som kommer i min väg. 

Rent fysiskt så har jag äntligen kommit ur min långa period av ständiga förkylningar och har heller inte haft problem med förstoppning, vilket jag tidigare brukade ha ett par gånger per år. Tror att båda sakerna är på grund av att jag är mer medveten om hur jag får i mig näringsämnen och att jag får i mig mer fiber per automatik. 🙂

Upp till toppen
Annons: