Annons:
Etiketterföreläsningvideo
Läst 1216 ggr
[Synnerlig]
4/29/16, 2:18 PM

Veganer är dömande.

Många icke-veganer tycker att veganer är så otroligt dömande. Den här videon tyckte jag var riktigt bra på att ta upp just detta :)

Annons:
oddahviing
4/29/16, 2:35 PM
#1

Hon sade det väldigt bra.

'-Headlights on the highway-'

veggie4every1
4/29/16, 2:57 PM
#2

Bra sagt👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
4/29/16, 4:34 PM
#3

Jättebra! Kan komma på ett par stycken som skulle behöva se denna video 😊

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
4/29/16, 7:41 PM
#4

Ligger mycket i det hon säger, att veganer är dömande.

Skillnaden mellan mig och en Vegan är att jag lägger inga värderingar i en vegans födoval. Men att ofta veganer opponerar sig mot mitt val av föda.

Jag respekterar till fullo en vegans val av föda, sätt att leva. Men det enkla förbehållet att jag erhåller samma respekt.

Blir jag kallad mördare så sätter det naturligtvis nivån för diskussionen och det faktum att man inte vill bli respektfullt bemött.

För, så som du bemöter andra, så kommer du också att bemötas

oddahviing
4/29/16, 8:25 PM
#5

#4 förstod du verkligen vad hon sa?

'-Headlights on the highway-'

[Synnerlig]
4/29/16, 8:26 PM
#6

Kul att ni gillade videon och ja, visst sa hon det så bra :) Jag hoppas att det kanske kan hjälpa många veganer när människor säger att de är dömande :)

Annons:
vendelay
4/29/16, 8:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Eftersom det är så oerhört svårt för dig att förstå, landsbygdsbo, så har jag frågat Pupa Vegan om tillåtelse att posta hennes bilder. Varsågod.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
4/29/16, 9:45 PM
#8

#7

Kan egentligen inte sägas bättre.

Veganer accepterar inte majoritetens sätt att skaffa sig näring, samtidigt som kräver att vi ska acceptera deras.

Ett typexempel på brist på respekt som bara kan bemötas med brist på respekt

vendelay
4/29/16, 9:52 PM
#9

#8 Visar du mig respekt om jag mördar hela din familj och äter upp dem? För annars visar inte jag dig någon respekt! 😃😟

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
4/29/16, 10:08 PM
#10

#9

Skulle tro att din familj inte platsar i samma artgruppering som de arter vi "normala" förtär. Men hör med ursprungsbefolkningen på nya Guinea.

Och det resonemanget du kommer med ger dig den respekt din sak förtjänar.

Vill du att majoriteten ska visa dig och din sak respekt så krävs ngt helt annat.

Sakliga, vetenskapsbelagda skäl.

Till och med en 5:åring förstår att en människa och en ko inte tillhör samma art.

Än mindre samma familj.

Det är ju patetiskt att inte acceptera det.

Säg istället att du av etiska skäl inte vill döda djur, det har nog fler förståelse för.

Det kan jag respektera. Ditt argument , ja det leder bara till småleenden.

[Synnerlig]
4/29/16, 10:58 PM
#11

Snälla, kan vi inte låta bli att spåra ut i den här tråden också. Vi vet vad landsbygdsbo tycker, hen upprepar det i alla trådar som startas. Vi kanske bara kan ignorera hen nu, i alla fall i denna tråd? :)

[Synnerlig]
4/29/16, 11:01 PM
#12

Jag tror att den här videon är bra för hon försöker inte säga att veganer inte är dömande, men hon förklarar så bra varför vi är det och varför vi inte är ensamma om att döma. Det kanske kan få icke-veganer att stanna upp och tänka att de är precis lika dömande :)

landsbygdsbo
4/29/16, 11:14 PM
#13

Säg istället att du av etiska skäl inte vill döda djur, det har nog fler förståelse för.

Annons:
oddahviing
4/30/16, 12:33 AM
#14

#13 Ok ok, vi säger det av ETISKA skäl (har det nånsin varit något annat??)! ssscchhyyyyysss nu!

'-Headlights on the highway-'

landsbygdsbo
4/30/16, 8:09 AM
#15

#14

så bra, då är nästa steg att inse att etiska värderingar är personliga och varierar kraftigt.

I mina etiska värderingar ingår att djur ska bli bra behandlade, ha bra förutsättningar för ett värdigt liv och när det är dags, att det hanteras korrekt och smidigt.

För utan slakt skulle dessa djur överhuvudtaget inte existera.

Utan jakt skulle ett stort antal människor skadas o dödas samt stora ekonomiska skador skulle uppstå.

Och som tillägg, jag anser inte industriell djurproduktion etisk.

[Synnerlig]
4/30/16, 9:34 AM
#16

Det skulle vara intressant att veta vad icke-veganer tänker efter att de sett hela videon, om det är någonting som de har tänkt på tidigare :)

vendelay
4/30/16, 9:47 AM
#17

Förlåt mig, Synnerlig, jag ska sluta mata trollet. Tyckte det var en väldigt bra video. Är också intresserad av vad ickeveganer säger om den! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
4/30/16, 9:57 AM
#18

#17

Och hur tror du "vanliga" icke veganer vågar sig in på en tråd som så kategoriskt dömer dem som mördare?

Kan det vara så att ni blir bemötta så som ni bemöter dem som inte delar era åsikter?

Skulle nästan förmoda det.

[Synnerlig]
4/30/16, 10:44 AM
#19

#17 Tack :) Ja, men visst skulle det vara intressant. För jag tror faktiskt att många icke-veganer glömmer bort att de också dömer andra för deras handlingar som det hon tog upp i videon. Det skulle nog hjälpa dem att förstå mycket bättre varför vi känner som vi gör, för egentligen är de nog inne på samma tankebana. Jag tror att de egentligen bryr sig om djur lika mycket som veganer gör men man måste bara få den där knuffen. Se sanningen i vitögat och våga förändras även om det kan kännas ovant och till och med läskigt att börja tänka annorlunda. Det är ju ändå en annan värld på ett sätt :)

landsbygdsbo
4/30/16, 11:19 AM
#20

Så gå då ut på gator och torg och fråga vad folk anser. Titta i deras varukorgar när de lämnar livsmedelsbutikerna. Där får det krassa svaret, inte när du spekulerar med redan troende😃

Annons:
oddahviing
4/30/16, 11:51 AM
#21

Tror det finns väldigt många som direkt skulle bli veganer om de bara visste hur sanningen såg ut. Vi har ju flera exempel på youtube där folk rent av säger "Såg en video om hur kossor behandlas. Nu blir jag vegan" i princip.  Jag var ju själv Vegetarian tills jag förstod att mjölk också innebär cruelty, enligt mig, värre än kött, eftersom kossorna mår dåligt av det under levnadstiden.

'-Headlights on the highway-'

landsbygdsbo
4/30/16, 11:53 AM
#22

Och om mjölkproduktionen vart tror du kossorna tar vägen då?

oddahviing
4/30/16, 11:59 AM
#23

#22 "Imagining the world gradually going Vegan is imagining the most positive possible future for our species, for the Earth, and for all living beings. First of all, as we reduce the number of animals we are eating, that will send a message to agribusiness to forcefully inseminate fewer female pigs, turkeys, cows, fishes, and other animals, so fewer animals will be imprisoned, and there will be less mutilation, killing, violence, terror, and suffering. It also means there will be lower demand for GMO corn, soy, alfalfa and other feed grains, and thus less deforestation, monocropping, and pollution. As this continues, there will be more food to feed starving people, and also monocropped land can be returned to being critically-needed habitat for wildlife, whose populations are being decimated by the habitat loss caused by grazing livestock and growing feed grains….

To raise and slaughter hundreds of millions animals daily for food on this planet, we are forcing hundreds of species of animals and plants into extinction every week. Because of our appetites for a few species of birds, mammals, and fish, we are destroying the Earth’s genetic diversity, and it seems absurd to be unconcerned about these tens of thousands of species, but to care only about the few that we’re eating. In any event, the animals we imprison today for food lived freely in nature for millions of years and could do so again. The animals that we most intensely enslave for food and products, such as turkeys, ducks, geese, chickens, and fish, are all doing just fine in the wild (aside from being hunted and having their habitat destroyed). They would continue to do so, and this is also true for pigs, sheep, and goats, which even today have substantial wild populations. There is no reason to think that the animals we are eating and using wouldn’t be able to return to their natural lives living freely in nature—they already are!

Cows are the only possible question—their progenitors, the aurochs, were forced into extinction in the 1600s, but it is certainly conceivable that cows could be reintroduced into central Asia and Africa where they lived for millions of years, and with time would return to the ecological niche they inhabited before cruel human enslavement tore them from their ancestral homelands." - One Green Planet.

'-Headlights on the highway-'

landsbygdsbo
4/30/16, 12:15 PM
#24

Så då eliminerar vi kobeståndet då. Men vad gör vi med kropparna?

Mat, biogas eller ngt annat?

För det förstår säkert varenda tänkande människa, att de hårt avlade individerna inte kan återintroduceras i naturen. Samma sak gäller de miljontals gödkycklingar som existerar idag.

Skulle vara intressant att få höra en plausibel lösning…

[Synnerlig]
4/30/16, 2:06 PM
#25

#21 Precis. Jag trodde jag visste hur djuren hade det och jag kallade mig till och med för djurvän och tyckte kossor, grisar och kycklingar var hur söta som helst men ändå åt jag dem :/ Men sen när jag faktiskt fick se med egna ögon och lyssna på föreläsningar DÅ bestämde jag mig för att bli Vegan.

veggie4every1
4/30/16, 2:11 PM
#26

#24 Efterfrågan minskar gradvis och produktionen minskar då gradvis med efterfrågan.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
landsbygdsbo
4/30/16, 2:19 PM
#28

USA och Västeuropa minskar väl ngt men China, Asien o Indien kompenserar mer än nog.

veggie4every1
4/30/16, 3:13 PM
#29

#28 Inget av det är nytt för mig. Nu råkar jag veta att TS (Synnerlig) vill hålla sin tråd till ämnet och det tycker jag att vi ska respektera. Så håll dig till ämnet fortsättningsvis, tack.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
4/30/16, 3:26 PM
#30

#29 Tack :)

Upp till toppen
Annons: