Annons:
Etikettveganprat
Läst 1510 ggr
vendelay
2016-04-29 20:39

Kära djurälskande ickeveganer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Leramani
2016-04-29 20:50
#1

En stilla undran.  Vad ska isbjörnar,  tigrar, lejon,  vargar,  apor,  björnar,  örnar,  hajar,  delfiner,  hökar,  måsar,  kråkor, muränor,  getingar,   valar,  katter,  krokodiler,  ödlor, ormar,  och så vidare,  äta???

De Lapsus Resurgam

vendelay
2016-04-29 20:55
#2

#1 Är det en seriös fråga eller gör du narr av ickeveganer? (Måste fråga, för det är svårt att avgöra ibland, och jag vet inte om du är Vegan osv)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Leramani
2016-04-29 21:07
#3

Jag undrar hur ni tänker,  om människor inte får äta kött,  får de andra rovdjuren inte heller det??  Det är en seriös fråga,  och jag är inte Vegan.  Nu vet vi ju mer om  djurens medvetande,  som är väldigt lika vårt,  och att de faktiskt minns och också lider precis som vi om de plågas.  Inte bara gorillor,  utan alla djur,  även insekter. Det är bara en tidsfråga innan vi får belägg för samma sak vad gäller växter.  Växter har ju mycket mer tankeförmåga så att säga,  än vad människan trott.

Det leder ju fram till att dels plågas djur när de fångas och dödas av andra djur,  dels skulle rovdjuren plågas oerhört om de inte ska få fånga och äta andra djur,  de kan inte byta kost.  Hur ser veganer på det?  Var går gränsen och vem ska bestämma,  ska människan bestämma över de andra djuren?

De Lapsus Resurgam

vendelay
2016-04-29 21:10
#4

#3 Nej, växter känner inte smärta som djur gör. 

Rovdjur jagar för att de måste. Människor behöver inte kött och dödar bara för sin egen njutning. Simple as that. Orsaka inte mer smärta än nödvändigt. Självklart får lejon jaga, men du är inget lejon, eller hur?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Leramani
2016-04-29 21:17
#5

Människor som lever där det inte finns grönsaker,  som grönländarna t ex,  får de fortsätta äta kött?

De Lapsus Resurgam

vendelay
2016-04-29 21:24
#6

#5 Jag vet faktiskt inte vad jag (eller veganism-rörelsen) tycker för jag är inte tillräckligt påläst. Hur som helst verkar inte du leva på Grönland så jag tror inte att det är speciellt relevant för dig. Men om jag ska svara utifrån det EXTREMT lilla jag vet så säger jag såhär: om de dödar för att överleva så kan jag köpa det. Om de äter fisk för det inte går att äta någonting annat så har de inte mycket val. Det är INTE samma sak att döda för att överleva som att döda för att njuta.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Splish
2016-04-29 22:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och Speciesism :(

| my only regret about veganism is not doing it sooner |
cute but psycho
🍉🍓🍌🍒

Denna kommentar har tagits bort.
oddahviing
2016-04-30 00:43
#10

Det finns folkstammar som inte klarar sig utan att äta kött, t.ex. i Afrika, eftersom det inte finns odlingsbar mark etc.

Här är en youtubare som ägnat hela sitt liv till att bo i Afrika och hjälpa människor i fattigdom och djur som fart illa. Han är amazing. Han är Vegan, eftersom han har valet. https://www.youtube.com/user/johnst1111

Ibland har man inget val. Men har man ett val så ska man göra det bästa av det tycker jag.

'-Headlights on the highway-'

vallhund
2016-04-30 02:25
#11

Skall Eskimåer o Inuiter flytta till Afrika o odla avokados?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Denna kommentar har tagits bort.
Ominous
2016-04-30 10:11
#13

Veganism handlar om att inte skada utnyttja djur i onödan. Bor man i ett fattigt land där man inte kan hålla en vegetarisk diet utan att kompromissa sin hälsa allvarligt så finns det inte mycket att göra åt det. 

Eftersom vi bor i Sverige kan vi mycket enkelt leva bra och hälsosamt på en vegetarisk diet. Att dra jämförelser med fattiga länder är kanske irrelevant. Det kan ni börja diskutera när ni faktiskt gjort något åt eran egen diet. 

Jag tänker aldrig respektera att någon vill äga slavar, jag tänker aldrig respektera någon vill slå sin partner eller sina barn. Jag tänker inte acceptera att någon behandlar någon illa pga deras ursprung. Jag tänker inte heller respektera att någon dödar djur indirekt eller direkt helt i onödan eller för sin egen egoistiska njutning.

Det är även stor skillnad på åsikter och handlande. Om en person bara har åsikten att djur inte har känslor är inte är värda något men ändå äter en vegetarisk diet så bryr jag mig inte. Det är inte ditt personliga val när det går ut över någon annan :)

Om människor överlag hade den inställningen, att man ska respektera precis allas åsikter hade världen var en rätt hemsk plats. Vi hade fortfarande haft människor i koncentrationsläger och slavar. Jag är glad att jag inte är en sådan människa som rullar över och respekterar allas åsikter :)

Sen kan man såklart fortfarande vara vän, umgås eller prata med någon som inte har samma åsikter som en själv. Men det betyder inte att jag tycker deras handlande är okej.

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
vendelay
2016-04-30 10:13
#14

#13 Bra skrivet! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-04-30 11:17
#15

#13

Nu ska vi se, jag måste översätta först. du säger att du "aldrig respektera att någon vill äga slavar, jag tänker aldrig respektera någon vill slå sin partner eller sina barn."

Under förutsättning att du använder ordet slav korrekt, så håller jag naturligtvis med dig.

Men jag misstänker starkt att du du har en egen förvriden tolkning av ordet slav.

Och då faller ditt resonemang.

För slav betyder:

  • Slav är en rättslös person som ägs av en annan; se slaveri.
  • Slav är också benämningen på en person som tillhör folkslaget slaver.
  • Inom teknologi är slav benämningen på en enhet vars funktion är beroende av en annan enhet, se vidare slavenhet eller klientenhet."

Och djur passar inte in i det begreppet.

Jag har inte sagt att jag prisar åsikter jag inte delar. Men jag respekterar människors rätt att ha olika åsikter. Även om de är helt upp mot väggarna. Därför respekterar jag din rätt att ha din åsikt.

Och vari, om man följer ditt resonemang ligger det etiska och moraliska om man som du anser att det är ok att hålla slavar(eller som du egentligen menar, djur) om man bor i ett fattigt land?

För som det heter, antingen är man oskuld eller så är man det inte. Det finns inga gråzoner.

Ominous
2016-04-30 12:34
#16

Du verkar missat poängen att jag emot ONÖDIGT lidande/skadande av djur, inte ALL form av skadade av djur. Är man fattig/fast på en öde ö och behöver döda djur för att överleva, så är inte det onödigt lidande, utan nödvändigt. Jag skulle aldrig klandra en människa som dödar för att överleva, det är helt naturligt och det går dessutom inte för mig att sätta mig in i situationen.

Men ska man döda ett djur för att överleva vill jag självklart att det sker så smärtfritt som möjligt. 

Jag har aldrig kallat djur för slavar, förstår inte vad du får det ifrån. Jag jämförde med åsikten att vissa människor är mindre värda och får has som slavar, och att djur är mindre värda och får ätas/skadas.

Jag sa att jag inte respekterar folk som har/vill ha slavar, precis som att jag inte respekterar folk som tycker det är ok att döda djur i onödan.

Du är välkommen att komma med nytt svar när du läst igen, eftersom hela ditt inlägg verkar baseras på att jag kallat djurägande för slaveri.

I wish I could write as mysterious as a cat

Ominous
2016-04-30 12:36
#17

Förtydligande 

Slavar = människor. Har aldrig påstått något annat.

I wish I could write as mysterious as a cat

landsbygdsbo
2016-04-30 12:38
#18

Du jämför slavhantering med djurhantering.

Och jämförelsen haltar.

oddahviing
2016-04-30 12:42
#19

#18 Du verkar ha lite svårt att förstå innebörden i texter? Hon sa att hon inte respekterar varken djurutnyttjande eller slaveri.

'-Headlights on the highway-'

landsbygdsbo
2016-04-30 12:56
#20

#19

Om då slavägande inte har med djurutnyttjande att göra varför då ta upp det?

"Jag tänker aldrig respektera att någon vill äga slavar, jag tänker aldrig respektera någon vill slå sin partner eller sina barn. Jag tänker inte acceptera att någon behandlar någon illa pga deras ursprung. Jag tänker inte heller respektera att någon dödar djur indirekt eller direkt helt i onödan eller för sin egen egoistiska njutning."

Men å andra sidan, vem dödar ett djur helt i onödan? Förutom barn som i oförstånd dödar insekter o grodor?

När jag dödar så har det ett syfte.

Att eliminera skadedjur

Att minska predatortryck på djurbestånd jag vill stödja

och slutligen djur som jag dödar för egen konsumtion.

Vad det gäller njutning, jag njuter av ett friskt äpple lika mycket som av en fin köttbit.

Ska båda förbjudas för att de faller mig på läppen då?

Annons:
oddahviing
2016-04-30 13:24
#21

#20 Du har tagit upp väldigt många saker i det här forumet som inte är relevanta till ämnet, så låt då oss andra också göra det =)

När vi veganer väljer att inte äta kött så har vi också ett syfte.

Att eliminera förtryck.

Att skapa en bättre värld med större mångfald.

Att stödja naturen.

Etc.

Om du njuter lika mycket av ett äpple så kan du skippa köttbiten. Det finns dessutom massor av njutningar i det veganska riket.

Ingen har sagt något om att det som faller dig på läppen ska förbjudas. Djurförtryck däremot - det ska förbjudas, tycker vi veganer.

'-Headlights on the highway-'

Ominous
2016-04-30 13:26
#22

Du nämnde att man ska respektera andras åsikter. Därför jag tog upp det. Men du kanske respekterar rasism, sexism och våld?

Som sagt, aldrig jämfört slaveri med djurindustrin. Jag tog upp exempel på åsikter jag inte respekterar.

I wish I could write as mysterious as a cat

Ominous
2016-04-30 13:29
#23

Personlig njutning är uppenbarligen inte en nödvändig anledning att döda djur. Det finns gott om mat som är vegansk som är riktigt god, som man kan njuta minst lika mycket av.

Kan man inte njuta av god mat bara för att de inte innehåller ett lik. ja, då är det något allvarligt fel på en.

I wish I could write as mysterious as a cat

oddahviing
2016-04-30 13:36
#24

#20 Jag undrar förresten vad det är för skadedjur du vill eliminera? Och vilka djurbestånd vill du stödja?

Det är kossorna va? Så du kan 'njuta' av din köttbit? Och skadedjur, det är vargar eller hur? Och hur kan du anse dem som skadedjur? De försöker överleva precis som alla oss andra. Varför är dem mindre värda i dina ögon? Ska inte dem också få leva? Tänk om grisarna tyckte samma om oss? Eliminera människan för de äter upp oss! Tycker du inte det är mer än rättvist?

'-Headlights on the highway-'

vallhund
2016-04-30 14:33
#25

#23 Förmodligen är det något allvarligt fel om man påstår att andra äter lik.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

oddahviing
2016-04-30 14:39
#26

#25 Vad är det du äter då om inte något dött? Lik = död kropp. Delar av en död kropp som blivit grillade? = Grillat lik.

'-Headlights on the highway-'

landsbygdsbo
2016-04-30 14:39
#27

#24

Att äta lik är väl förbjudet här i landet, för ordet lik beskriver ju en död mänsklig kropp.

Ett dött djur beskrivs väl med ex.  ordet kadaver.

Så hittills har jag varit förskonad vid att tvingas äta lik.

Det är naturligtvis ngt annat när det handlar om välhängt kött från de djur som jsg själv slaktat.

Annons:
oddahviing
2016-04-30 14:46
#28

#27 Skulle du äta din egen hund, landsbygdsbo?

'-Headlights on the highway-'

landsbygdsbo
2016-04-30 14:58
#29

#28

om jag inte hade ngt annat att äta så…

Och det skulle nog de flesta göra.

oddahviing
2016-04-30 15:05
#30

#29 och om du hade massor av potatis att äta? Skulle du då hellre äta din hund?

'-Headlights on the highway-'

Denna kommentar har tagits bort.
Ominous
2016-04-30 15:55
#32

Ja och om du istället bara åt potatisen så hade du haft både hunden och grisen kvar. 3 lyckliga liv istället för 2. Men tydligen värdesätter du din personliga njutning mer än andras liv.

Du brister i dina inlägg genom att aldrig komma med argument, utan bara märka ord och faktiskt endast gör dig dummare än du är.

I wish I could write as mysterious as a cat

Denna kommentar har tagits bort.
vendelay
2016-04-30 18:35
#34

Men tänker ingen kommentera på hur rolig serien är?? Tänk om vi åt upp varandra istället för att kramas på Alla hjärtansdag? 😛 Finns ett avsnitt i Supernatural där de faktiskt äter upp varandra för de är så attraherade av varandra 🤐

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
landsbygdsbo
2016-04-30 18:45
#35

#32

Grisen hade då kanske gått till mitt grönsaksland och käkat mina grönsaker.

Nä min lösning är bättre och smakligare

veggie4every1
2016-04-30 18:45
#36

#34 I så fall så skulle jag vara så elak jag bara kunde för att slippa bli uppäten😃

Jo, det är en bra och kul serie. Roligt att du får publicera det här👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2016-04-30 18:53
#37

#36 Ja, hon var jättesnäll och sa att allt hon gör är menat att delas så jag fick gärna posta det 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

oddahviing
2016-04-30 18:59
#38

Ska ta o favorita sidan!

'-Headlights on the highway-'

Ominous
2016-04-30 22:34
#39

#35

Vi har inga vilda grisar i Sverige, så det är ingen risk. Du kan lugnt låta bli att äta gris.

Din lösning är oempatisk och skadlig för mänskligheten.

I wish I could write as mysterious as a cat

Denna kommentar har tagits bort.
MaritaBo
2016-05-03 00:45
#41

#39 Jodå, de finns. Vildsvinen. ;)

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Sisselie
2016-05-03 09:38
#43

#42 Det är därför vargarna behövs. Utrotar man vargarna får man istället ett mycket större problem med vildsvinen, och de är farliga för människor, till skillnad från vargarna. Naturen sköter sig bäst själv. Men problemet är förstås att vi inte vill vara en del av naturen… Vildsvinen är för den delen inplanterade i Sverige, så även där är det vi människor som har rubbat balansen. Men jag är inte Vegan (även om jag äter veganskt), så inte mig emot om du skjuter de vildsvin som härjar i bostadsområdena… Bättre det än att föda upp djur för industriell köttproduktion, för det om något är djurplågeri! Det tycker jag borde förbjudas, och givetvis borde det vara olagligt att importera sånt, både mat och annat, som är framställt på sätt som är olagligt i Sverige.

Men jag tror att man måste vara praktisk. Att bara tänka att man ska få alla att bli veganer över en natt är lönlöst. Liksom det här aggressiva predikandet som bara får folk att vända taggarna utåt… Bättre att vara ett bra exempel själv, och locka med underbart god, vällagad vegansk mat, som inte imiterar kötträtter, utan visa att vegansk mat är överlägset, både i näring och smak!

Men som ett steg på vägen borde man ändå förbättra förhållandena för djuren. T ex bara tillåta naturbetesköttproduktion, där djuren ska gå ute och ha det bra medan de lever, och sen slaktas på ett så skonsamt sätt som möjligt, hemma på gården för att slippa stressande transporter, och givetvis utan att de andra djuren på nåt sätt märker vad som händer.

Köttet skulle då givetvis bli dyrare, och köttkonsumtionen skulle bli tvungen att minska, eftersom det inte går att framställa så vansinnigt mycket kött på det sättet, utan import av olagligt framställt kött. Tids nog skulle nog de flesta börja förstå att man inte har rätt att plåga andra för sin egen njutnings skull, om man inte måste för att överleva. Det kommer nog att ta några generationer, men tids nog kommer det nog att ses som det normala att man äter veganskt till vardags. Så det som togs upp i en annan tråd, att en skola serverar huvudrätten vegansk, och har kött som tillval, det tycker jag är ett jättebra första steg. Det tycker jag skulle vara standard överallt, och tids nog kommer det nog att bli så.

oddahviing
2016-05-03 12:34
#44

#43 Jag håller med dig Sisseli. Det är en väldigt praktisk och möjlig lösning. Sakta men säkert. Ingenting händer över en natt.

'-Headlights on the highway-'

landsbygdsbo
2016-05-03 12:43
#45

#43

Jag delar upp ditt svar i 4 stycken.

2,3 och 4 där håller jag i stort sett med dig.

I första stycket hävdar du att vargen skulle kunna vara svaret på problemen med den växande vildsvinsstammen.

Ja, vargen tar gris, i första hand ensamma ungdjur som flocken rår på.

En gammal sugga eller galt med självförtroende går inte vargen på, eftersom de skador dessa grisar kan förorsaka gör att priset skulle bli för högt. De väl etablerade grisflockarna med erfarna ledarsuggor, dem rör inte vargen.

I om att grisarna inte jagas så ökar förutsättningarna för dessa starka o stabila flockar.

Sedan, grisen är ett av de intelligentaste djuren vi har i skogen idag.

Det lär nog inte dröja länge förrän grisen lär sig att det finns mat i överflöd och inga vargar i förorterna och villasamhällena.

Så precis som i Berlin anpassar den sig

Resultatet av starka vargstammar så som i ex Värmland innebär att klövviltbestånden minskar (bra för mina tallplantor) Att grisen fyller de luckor som det övriga klövviltet lämnar efter sig. och sedan kommer vargstammen att krascha pga för lite vilt i markerna.

Vad det gäller köttdjursproduktion håller jag med dig. Amkor av köttdjursraser håller markerna öppna, minimala problem vid kalvningarna. Låga kostnader = möjlighet till svarta siffror i täckningsbidraget.

veggie4every1
2016-05-03 13:38
#46

Den här sajten är en antispeciesistisk sajt (läst sajtreglerna???) och därför lämpar sig inte i någon av trådarna på sajten djurskyddspropaganda, jaktpropaganda och övrigt som upprätthåller djurförtrycket.

Ingen förväntar sig förstås att alla människor ska bli veganer över en natt. Var får alla det ifrån, man hör det så ofta och ändå begriper alla det ändå😃

Däremot tycker jag inte att man ska förespråka mindre än vad djuren förtjänar, alltså liv, frihet och att inte vara produkter och egendom. Det är inget fel i att vara inspirerande också givetvis, men det räcker inte med det. Jag tror inte att man kan avskaffa ett förtryck endast genom inspiration.

Tråden får nu återgå till ämnet innan den spårar ur, dvs att älska någon är inte förenligt med att döda någon.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
Gen
2016-05-04 23:46
#48

Tycker det skett en intressant vridning i samhället när det kommer till att alla nu vill "älska djur". För 100 år sedan skulle jag säga att det var mycket mindre acceptans för den typen av hållning. Nästan alla djur hade enbart ett bruksvärde. Djurälskare eller "animal lover" var ett skällsord och det ändrades bara väldigt nyligen. Peter Singer har bland annat berättat att han ofta blivit beskylld för att vara en djurälskare. Det är faktiskt en enorm framgång tycker jag att det finns sådan acceptans idag för djur som kännande varelser värdiga tillgivenhet. Sen förstår jag inte varför alla vek sig i liknelsen mellan djurutnyttjande, sexism, rasism och slaveri. Det är precis samma fenomen och vilar på en aristotelisk filosofi om att endast den fria vita mannen är rationell, och värdig moralisk hänsyn. Övriga kan med rätt behandlas som egendom. Slaveriliknelsen går igen också i den vanligt förekommande anklagelsen under slaveriet att vara en "N-lover" om man motsatte sig det då rådande förtrycket. idag är det nästan bara lantbrukare som tvingas sätta djurens bruksvärde främst. det är också därför det är nästan omöjligt att ha en vettig diskussion i det här ämnet med dem. Man har för väsensskilda grundläggande föreställningar för att kunna mötas. de icke-mänskliga djurens nyvunna och allmänt accepterade status bådar gott för att även kunna avskaffa detta förtryck!

Annons:
vendelay
2016-05-05 08:49
#49

#48 Håller med dig! Speciellt det du skriver om djurutnyttjande, sexism, rasism och slaveri. Det grundar sig precis på samma tanke, jag förstår inte heller hur folk inte kan se det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-05-10 22:17
#50

#46

Du bör nog skilja på propaganda och fakta.

Jag hittar ingen propaganda i mitt inlägg, endast fakta.

Men det är klart , tycker man inte om dessa fakta så kallar men den gärna för ngt annat, i sann  Orwelsk anda.

Sedan har du väl en överskrift som lyder "

Kära djurälskande ickeveganer"

Och då ska du väl inte bli purken om en "ickevegan" går in o svarar på tilltalet 🙂

veggie4every1
2016-05-10 23:13
#51

#50 Det är inte min tråd eller min överskrift. Men vi bör respektera trådens ämne och medlemmen vendelay som startat tråden genom att hålla oss till ämnet.

Diskussionen fortsätter nu i enlighet med trådens ämne.

#48 Riktigt bra skrivet!

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
vallhund
2016-05-11 17:04
#53

……. och så blev ännu en tråd oläslig……….

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

landsbygdsbo
2016-05-11 18:32
#54

#53

Var det när du dök upp?

Upp till toppen
Annons: