Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1120 ggr
Anonym783
4/29/16, 9:10 PM

Veganism

Hittade ingen tråd som jag tyckte det passade sig att kommentera detta i, så skapar en egen tråd. Snälla döm inte nu, men min erfarenhet av veganer (som främst baserar sig på denna sajten) är att vissa tenderar att bli lite otrevliga mot ickeveganer Men jag läste ett inlägget där någon sade att vi var gjorda för att äta veganskt. Men det är vi väl inte, ändå? För att kunna leva som Vegan måste man ju äta kosttillskott? (Ja vissa köttätare (däribland mig själv) äter kosttillskott men alla behöver ju inte det)

Hakuna Matata.

Annons:
vendelay
4/29/16, 9:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Anonym783
4/29/16, 9:36 PM
#2

#1 Men är det inte bakterier i kons tarm? Människan har ju typ likadana bakterier men kan inte får sig vitaminet från de av någon anledning

Hakuna Matata.

tlover
4/29/16, 10:32 PM
#3

#2 Det är för att upptaget av B12 sker i den övre delen av tarmen medan den skapas i den nedre delen. Vissa djur, tex kaniner äter sitt eget bajs för att komplettera med bland annat B12.

Mitt tips är att du läser boken "Vegansk näringslära på vetenskaplig grund" där kan du läsa om vilka vitaminer/mineraler som är svårare eller omöjliga (tex B12) att få i sig nog i en vegansk kost. Medan andra inte alls är omöjliga (tex järn el kalcium)

l'm back

Splish
4/29/16, 10:43 PM
#4

#1 Off topic: BACK AT IT AGAIN WITH THE VEGVENTURES :D<3 Har också kommit på ett liknande argument emot veganism. Varför hör man oftast att det är svårare att absorbera näringsämnen från växter än animaliska produkter? Om veganism är menat för oss alltså.

| my only regret about veganism is not doing it sooner |
cute but psycho
🍉🍓🍌🍒

Anonym783
4/29/16, 10:50 PM
#5

#4 Jag påstod inget sådant (om det är mig du syftar till?) utan jag bara frågade

Hakuna Matata.

Splish
4/29/16, 10:54 PM
#6

#5 Borde ha varit tydligare med frågan hehe. Frågan var bara allmän och liknade din på ett sätt x)

| my only regret about veganism is not doing it sooner |
cute but psycho
🍉🍓🍌🍒

Annons:
Anonym783
4/29/16, 10:56 PM
#7

#6 Jaha okej :D

Hakuna Matata.

[Synnerlig]
4/29/16, 11:18 PM
#8

Jag bryr mig egentligen inte vad vi är gjorda för att äta då vi utan några problem (egentligen bara fördelar) kan leva på en vegansk kost som inte innebär djurförtryck eller en jord som går åt h-vete. Men B12 fick vi tidigare i oss från vattnet vi drack och från maten vi drog upp ur jorden då B12 bildas av en bakterie som finns i jorden. Men i dagens superrenliga samhälle och med urarmad jord så får vi inte i oss det på samma sätt längre. På samma sätt som att vi människor inte är gjorda för att bo i mörka norden och därför måste ta D-vitamin när inte solens strålar räcker till. Vi lever inte på ett naturligt sätt längre. Inte ens icke-veganer kommer undan kosttillskott, många lider av näringsbrist. Jag tycker bara att det är bra att det finns tillskott som vi kan ta som hjälper oss att leva ett bra liv utan att behöva beröva djuren, människor eller jorden livet :)

E-l-vira
4/30/16, 10:11 AM
#9

#0 Vissa näringsämnen är grym svårt att få i sig även för blandkostare, därav är t.ex. jod tillsatt i salt. Angående vilken kost vi är anpassade för: https://veganbiologist.com/2016/01/04/humans-are-not-herbivores/

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Anonym783
4/30/16, 1:39 PM
#10

#8 Fast alla behöver väl inte kosttillskott? :) #9 jo det är ju klart

Hakuna Matata.

oddahviing
4/30/16, 1:49 PM
#11

#8 Inte alla, men många! Köttätare, som Vegan! Det går som Vegan att leva utan kosttillskott också, och ha bra blodvärden, men det är bra att ta B12 och D som pre-caution eftersom de är vanliga att ha brist på =)

'-Headlights on the highway-'

Upp till toppen
Annons: