Annons:
Etikettveganprat
Läst 1267 ggr
Tanami
5/2/16, 6:57 PM

Ridning

Hejsan! Jag är personligen inte Vegan och har inga planer av att bli det heller men är nyfiken på vad ni tycker om ridsport? Anser ni det vara veganskt eller inte? Dela gärna med era egna åsikter!

http://carolinearman.weebly.com/

Annons:
oddahviing
5/2/16, 7:08 PM
#1

Jag tycker inte om ridsport, och jag har aldrig tävlat. Jag har däremot ridit en hel del barbacka och med sidepull istället för bett. Jag älskar hästar och kommer definitivt  ha en igen. Jag tror vi kan få samma utbyte av hästar som vi får av hundar och katter, trevliga ritter som de också uppskattar och de resterande 22-23 timmarna spenderar de med sina kompisar i hagen. Minimalt med utrustning, då det inte behövs om man har ridit in en häst på rätt sätt enligt natural horsemanship. Man märker när hästar har roligt och glöden kvar.

'-Headlights on the highway-'

[Synnerlig]
5/2/16, 7:31 PM
#2

Det är såklart inte veganskt att rida på ett djur.

vendelay
5/2/16, 7:32 PM
#3

Nej, det är inte veganskt att hålla hästar för sin egen njutning. Hästar är, som alla andra djur, väldigt älskade av mig och de flesta veganer, men det är inte rätt att hålla någon fången bara för att vi vill ha dem. Vi borde sluta föda upp hästar. Jag vet inte om det fortfarande finns vilda hästar? Vore ju toppen om de inte är helt utrotade.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

oddahviing
5/2/16, 8:24 PM
#4

#3 Finns nog ett fåtal mustanger kvar. Hästar är väl bland de djur som skulle klara sig väldigt bra i det vilda! Beroende på ras då och land. Inhemska raser.

'-Headlights on the highway-'

veggie4every1
5/2/16, 8:29 PM
#5

Nej, det är inte en vegansk handling att rida. Hästar behöver motion, jag tycker dock inte att den motionen ska komma ifrån en ryttare utan ifrån stora ytor där hästen strövar fritt och motionerar sig själv med flocken.

Jag tycker inte att det bör vara tillåtet att hålla hästar förutom i lösdrift med undantag för medicinska problem eller om annan hållning är i hästens bästa intresse.

Bara det att en häst behöver ridas in säger att hästen inte vill ha en människa på ryggen. Ingen häst är glad över att känna människans tyngd utan lär sig med tiden att det är meningslöst att säga ifrån och då är den inriden, eller rättare sagt med engelskans "broken".

Jag har haft häst. Tyvärr gick han bort innan jag blev Vegan. Det hade blivit så annorlunda om jag bara hade förstått medan han levde hur fel det var det jag gjorde. Men jag fick inte den chansen och jag är så ledsen för det.

#3 Russen är det närmaste vi kommer i Sverige (så vitt jag vet) men i Bulgarien har man avlat fram hästar som nu lever vilda på riktigt i flockar och är skygga för människor. De sätter ut vilda hästar och visenter för att hålla landskapen öppna. Vi kan det också😉

Hästar är underbara, men jag kommer aldrig någonsin mera att sitta på en. Vi bör ta hand om de hästar som finns och sluta föda upp fler till att utnyttja för nöjes skull.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
5/2/16, 9:12 PM
#6

#5 Det är ju underbart att de gör så i Bulgarien!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
veggie4every1
5/2/16, 10:10 PM
#7

#6 Visst är det. Tänk att en gång få se en flock vilda hästar i naturen, jag önskar mig det🙂

Men om jag aldrig finge se dom så gjorde det ingenting, bara att veta att djuren levde vilda och fria utan förtryck skulle räcka för mig, då vore jag lycklig🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: