Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 1625 ggr
veggie4every1
5/3/16, 12:08 AM

Miljöpartiet missar stor miljöbov

"Animalieindustrin är alltså en av de allra största klimatbovarna. Ändå vägrar Åsa Romson och stora delar av miljöpartiet att ens nämna detta faktum. Det är istället populistiska frågor som transporter och ekomat man försöker vinna röster på."

Så skriver Ludvig Lindström, ordförande Global Happiness Organization.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article22745057.ab

Varför nämner inte miljöpartiet animalieindustrin tror ni?🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Wowy
5/3/16, 7:01 AM
#1

De är kanske rädda att förlora många röster från köttätare. Konservativa köttätare skulle ifrågasätta det faktum att animalieindustrin är en stor miljöbov. De som inte vill se sanningen, de som föraktar veganism. Det kan ju vara så att de själva inte är veganer eller mer åt det veganska hållet, och då blir det ju konstigt om de tar upp en miljöbov som de själva bidrar till. Jag vet inte hur många i Miljöpartiet som år veganer eller vegetarianer, tror att det är 11 %.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

vendelay
5/3/16, 9:37 AM
#2

Håller med #1, de skulle förlora alldeles för många röster från köttätare plus de skulle själva vara tvungna att sluta äta kött.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
5/3/16, 2:13 PM
#3

Precis, håller med er båda. Det är tragiskt att det parti som bör arbeta emot miljöförstöring inte vågar eller helt enkelt inte vill lyfta fram den här frågan.

Det är bra dock att de blir ifrågasatta.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/3/16, 4:21 PM
#4

Vad är animalieindustrin?

Att gårdarna eller platserna där djuren föds upp är med, det är ju klart.

Slakterier, mejerier och förädlingsindustin, ja det håller nog alla med om.

Sedan transporter, kylindustri och livsmedelsaffärerna, nu börjar gråzonen.

Ja , Familjen Svensson i sin Volvo som kör till ICA och sedan slänger 25% av all mat.

Jag kan bara tala för mig själv.

Vi gödslar inte

Tillför mkt lite kraftfoder (mestadels egenproducerat)

och de växthusgaser vi producerar kompenserar vi med den skog som växer på fastigheten.

Men det är klart 100% av alla i Sverige är direkt eller indirekt beroende av ett eller flera av de steg jag nämnde. Kanske därför att det är så svårt att direkt angripa den.

Man ska ju inte bita den hand som föder en..

Gen
5/3/16, 11:06 PM
#5

Håller med fullkomligt! MP serverar bara vegetariskt på partiträffar, och veganskt är alltid valbart, vad jag förstått. Men det är svagt att inte kunna problematisera och ta upp den här frågan politiskt. Det är viktigare än transport och energi. Medvetenheten finns. Det verkar som att det är lättare att leda ett parti än att lägga om sin kost… för många. Stor eloge till alla som klarar av att gå emot och varje dag gör världen lite bättre.

Upp till toppen
Annons: