Annons:
Etiketterreceptråkostrawfood
Läst 2382 ggr
Sisselie
2016-05-07 08:21

Salladsrullar

Tänkte jag skulle tipsa om min senaste favorit, som jag blivit närmast besatt av och vill ha till förrätt till nästan varje måltid. Jag brukar äta 2-4 st som förrätt, men jag skriver receptet för en.

1 stort blad romansallad

Andra gröna blad (valfritt)

1-2 dadlar (valfritt)

pressad citron (valfritt)

Några skivor banan (valfritt)

Finriven morot och/eller rödbeta (valfritt)

Blötlagda russin (valfritt)

Bara att vika eller rulla ihop på nåt sätt, och försöka få det att inte ramla ut för mycket…

Det går säkert att hitta på andra kombinationer. Till frukosten i morse hade jag allt förutom citron. Jag tycker dadlarna är viktigast, men jag bara älskar dadlar…

Fyll gärna på med mer tips, om nån testar och kommer på nån bra kombination av fyllning i rullarna.

Annons:
vendelay
2016-05-07 19:48
#1

Spännande 👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2016-05-07 20:30
#2

Tack för receptet! Ja, salladsrullar överhuvudtaget känns lockande och fräscht🙂

Man kanske även kan göra en matig fyllning, tänker mig något med vitlök kanske?

(jag vill ha det till nästan allt, hehe)

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sisselie
2016-05-08 07:02
#3

#2 Prova, och meddela här i tråden om det funkar. 🙂Jag är känslig för vitlök, får ont i magen av det, så jag kan inte prova själv… 

Det är lite svårt att få dem att hålla ihop, men ett sätt att rulla ihop dem på är att först knipsa av ca 7 cm av den grova stjälken och lägga den på tvären en liten bit in från toppen (eller i mitten) av bladet. Då blir den som en skål att lägga fyllningen i, och sen blir det lättare att rulla ihop.

En annan variant är att lägga fyllningen längst ner, på den grova stjälken, sen vika hela bladet dubbelt och vika in de mjuka kanterna runt stjälken, samtidigt som man vänder det upp och ner. Då är det minst risk att tappa fyllningen, men det funkar bara på de största ytterbladen.

Upp till toppen
Annons: