Annons:
Etiketterföreläsningvideo
Läst 957 ggr
[Synnerlig]
5/13/16, 12:03 PM

Vi alla ska ändå dö...

…så då kan man lika gärna njuta av livet innan. Underhållande och intressant :) Hon har en massa bra videos.

Annons:
vendelay
5/13/16, 2:04 PM
#1

SÅ SÖT HUND!!!

(Gillar inte att hon använde den där bilden på en extremt överviktig person som sitter på en bänk, känns ganska respektlöst eftersom det är så lätt att identifiera henne)

Bra video! Gillar sättet hon pratar på. Viktig info 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
5/13/16, 9:35 PM
#2

Jag har tyvärr lite svårt för sättet hon för fram det här på. När hon exempelvis härmar en person som haft stroke så känns det inte bra och jag har också svårt för hur hon gör ett exempel av kvinnan på bilden. Det är känslosamma bilder och skulle önska mer empati när hon talar. Jag tänker att det här är mindre kul att se/höra om man exempelvis har cancer eller känner någon med cancer eller någon med de andra sjukdomar hon talar om och röker man så är det väl bara att stänga av…😐(jag röker inte, så jag stängde inte av)
Men budskapet i sig och infon är bra och hon skojar ju till det en del, men jag kan inte riktigt ta till mig det. Det är förstås bara hur jag upplever det, säkert väldigt individuellt hur man känner med det🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/14/16, 11:21 AM
#3

#0

Påminner inte så lite om gamla religiösa föreställningar.

Sjukdom o lyte var bestraffningar för synd och man skulle därför inte slösa med empati på de drabbade.

Kan bara upplysa om, att idag finns det ingen, köttätare som Vegan, född före 1900 som lever idag. så dödligheten är 100% vilket som 😉

vendelay
5/14/16, 1:00 PM
#4

#3 Med tanke på att videon och trådens titel är "vi ska alla dö av något" så kan vi nog alla komma överens om att ingen tror att veganer lever för alltid.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
5/14/16, 2:43 PM
#5

#4

Men vad säger du om att jag jämför filmen med de religösa tokerier om syndernas straff?

En frapperande likhet eller hur 😉

vendelay
5/14/16, 3:03 PM
#6

#5 Jag tycker tyvärr inte att det är värt att försöka prata med dig eftersom jag läst vad du skrivit i alla andra trådar, du bara ignorerar svaren och ställer samma fråga om och om igen utan att acceptera svaret du fått. Det spelar uppenbarligen ingen roll vad jag svarar på dina kommentarer, för du bryr dig inte om svaret.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
landsbygdsbo
5/14/16, 3:09 PM
#7

#6

att vi alla är dödliga är väl en odiskutabel självklarhet.

Men vissa veganers nästan religiöst fanatiska, inställning gentemot ickeveganer är knappast odiskutabelt, tvärtom det bör nog belysas ordentligt istället.

[Synnerlig]
5/14/16, 4:54 PM
#8

#7 Åh men snälla inte det här igen nu…

[Synnerlig]
5/14/16, 5:03 PM
#9

#2 Åh förstår vad du menar :/ Tänkte inte på det så då jag "bara" har diabetes, astma, hjärt-kärlsjukdom och psykiska sjukdomar i min familj men inte någon som fått stroke eller cancer så jag kanske inte tar åt mig på samma sätt. Men sen så är jag tyvärr lite hänsynslös när det kommer till folk som får sjukdomar pg a deras livsstil, lite "skyll dig själv, du måste ha förstått att det där inte var bra för dig". Jag är hänsynslös mot mig själv med, tycker inte synd om mig själv som är överviktig, vet att det är mitt eget fel och skulle jag en dag få en sjukdom av det (hoppas dock på att jag ska lyckas gå ner i vikt innan något händer) så skulle jag också förstå att det är mitt eget fel.

landsbygdsbo
5/14/16, 5:04 PM
#10

#8

Tänk det förstår jag att du tycker,

[Synnerlig]
5/14/16, 5:35 PM
#11

#10 Ja, samma gamla ältande och försök att trycka ner människor som bryr sig om djur och planeten som även du bor på, om och om igen. Det är riktigt tröttsamt. Förstår inte hur du ens orkar själv.

veggie4every1
5/14/16, 6:51 PM
#12

#7 Det verkar som att det här med religiös fanatism är något du tar till när du inte kommer längre i din argumenteringSkrattar

Det är moraliskt fel att förtrycka, utnyttja och döda andra individer och det har ingenting med religion att göra.

Den här videon är inte en av mina favoriter, men vi kommer inte att dra igång en diskussion om att veganer som förespråkar veganism/djurrätt är att jämföra med religiösa fanatiker, för så är det inte.

Inställningen som jag har (förmodar att jag klassas som en religiöst fanatisk Vegan enligt dig) är att det är moraliskt fel att förtrycka andra pga den art de tillhör och att det bör belysas i samhället då djurförtrycket är dolt och skyddat och inte ifrågasätts överhuvudtaget. Alltså förespråkar jag och en del av medlemmarna här detta för att människor ska börja att se det som de inte tidigare sett och få tips och råd och hjälp att gå i en ny riktning både moraliskt och på andra sätt.

Att du anser att vi bör respektera att andra förtrycker, utnyttjar och dödar djur är givetvis för att du felaktigt anser att du har rätt till att förtrycka andra, men jag håller inte med dig. Det blir ingen respekt för djurförtryck här och du kan jämföra mitt ställningstagande med religiös fanatism tills du blir blå i ansiktet, det ändrar inget.

Det är dags att ifrågasätta samhällets förtryck av de icke-mänskliga individerna och ett utmärkt redskap bland annat är sociala medier på internet. Du behöver inte gilla det, men vi här behöver inte försvara det vi gör eller ändra på något.

Det finns massor av andra ställen du kan diskutera att veganer är som religiösa fanatiker och alla som anser att djurförtryck är moraliskt korrekt kommer att hålla med dig. Så lycka till med att diskutera det på andra ställen, men här slutar det nu.

#9 Ja, jag förstår och jag tar väl inte det hon säger personligt heller då de flesta i min familj är förskonade från dessa sjukdomar. Mamma blev ju frisk från sin diabetes med vegansk kost, så jag håller ju med i det hon säger. Jag önskar bara att hon inte skämtade om det och de här bilderna och beskrivningen av sjukdomarna på det sättet gillade inte jag. Men man kan inte gilla allt😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/14/16, 7:02 PM
#13

#12

Ja jag vet inte, men kyrkan för drev ju tesen att diverse sjukdomar o lyten var straff för olika synder. Här ovan så beskrivs ju hur infarkter, stroke o diabetes fås pga syndfullt köttätande leverne. Så likheten är uppenbar för alla som ser objektivt på det hela.

Jag anser att alla ska respektera andras val av liv, sätt att leva. Naturligtvis får man tycka illa om det, lika självklart har man rät att inom lagens råmärken arbeta för lagförändringar.

Att du jämställer slakt av djur med mord på människor gör att du hamnar i en extremt lite grupp som hittills försökt göra sig hörda med höga röster o spektakulära aktionen för att kompensera sin betydelselöshet i demokratisk måttstock.

Jag diskuterar inte veganers religiositet.

men se på filmen utan idoldyrkan …..😉

Annons:
veggie4every1
5/14/16, 7:40 PM
#14

#13 Jag ser filmen utan idoldyrkan och som sagt så tycker jag inte att den framförs på det sätt jag gillar.  Men syndfullt vet jag inte om jag kan säga att hon framhäver det som, även om jag förstår hur du ser det. Hon talar inte ett skvatt om djuren i videon, den handlar enbart om hälsa. Så jag ser den som dels informativ också menad att skaka om lite och om man gillar hennes humor så är den säkert underhållande också. Nu gillade inte jag humorn, men det är en annan sak.

Att du olikställer mord på mänskliga individer med mord på icke-mänskliga individer gör att du hamnar i gruppen speciesister som uppenbarligen känner sin existens så hotad att de behöver hävda sina åsikter och kräva respekt för sitt förtryckande av andra individer upprepade gånger på icke-speciesistiska diskussionsforum😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/14/16, 7:48 PM
#15

#14

"speciesister" utgör ca 90% av Sveriges befolkning.

Om man som jag anser att frågor ska avgöras demokratiskt så blir det ju så att veganer får acceptera att djur inte har samma rättigheter som människor, att djur används av människor.

Naturligtvis har du rätt att arbeta för en förändring.

Men vill du behandlas med respekt så lär du behöva visa respekt.

Vad det gäller detta forumet.

Vill du ha en klubb för inbördes beundran eller ett ställe där frågor lyfts fram, synas och diskuteras?

Ja det är du som bestämmer.

veggie4every1
5/14/16, 8:27 PM
#16

#15 Acceptera att det förhåller sig så just nu, det måste vi tyvärr. Men vi behöver inte respektera det eller acceptera att det bör förhålla sig på samma sätt i framtiden.

Jag respekterar inte handlingar som förtrycker icke-mänskliga individer. Jag hoppas att jag behandlar dig respektfullt som gäst här, men jag respekterar inte dina förtryckande handlingar.

Tycker du att du inte behandlas respektfullt så kan du skicka mig ett pm om hur du anser att du blivit behandlad på ett respektlöst sätt av mig. Att respektera dina handlingar är dock en helt annan sak.

Detta är ett diskussionsforum och givetvis är det välkommet med att frågor lyfts fram. Dock inte på ett nedlåtande sätt mot veganer eller de icke-mänskliga individerna. När du "lyfter en fråga" att veganer påminner om religiösa fanatiker, lägger in bilder på ditt slaktrum eller att en stor saftig biff till middag får det att vattnas i din mun så är det nedlåtande frågor och synpunkter som inte är välkomna här.

Vi behöver inte respektera förtryckande handlingar och vi behöver inte respektera nedlåtande frågor och synpunkter, dock behöver det respekteras av våra gäster att sådant inte respekteras på den här sajten.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/14/16, 9:15 PM
#17

Jag har aldrig hävdat att du ska stillatigande acceptera ett förhållande du ogillar. Självklart ska du agera inom det regelverk vi har för att försöka få en ändring till stånd.

Jag tål att bli kallad mördare, slaktare eller vad som nu kommer upp på tapeten.

Men jag anser att det inte är mer än rätt att visa hur ett slaktrum ska se ut, istället för de bloddrypande bilder som plockas fram.

Jag är den siste att förneka att man lätt kan ta hårresande bilder från misskötta djuranläggningar,hårt industrialiserad djurhållning. Samtidigt som jag är den första att påpeka att det inte behöver se ut så.

Om du anser det vara respektlöst att bemöta anklagelser med fakta och bilder från verkligheten, ja då måste jag ställa mig frågan hur du anser att en ärlig diskussion inte är respektlös gentemot dina åsikter.

Jag respekterar ditt val

Respekterar du inte mitt så ansluter jag mig till din nivå av respekt. Du sätter nivån.

Förtryck o slaveri, ja där reglerar svensk lagstiftning vad som omfattas av dessa beskrivningar.

Du har en annan uppfattning.

Men det är bara en åsikt. Fakta talar för sig själft och regleras medelst svensk lagstiftning.

veggie4every1
5/14/16, 10:11 PM
#18

#17 Menar du att du inte respekterar mitt moraliska ställningstagande att inte respektera handlingar som förtrycker icke-mänskliga individer endast på grund av att jag inte respekterar ditt val att förtrycka icke-mänskliga individer?

Anledningen att jag inte respekterar dina handlingar är att de dödar och utnyttjar andra individer. Om det rörde sig om att du skulle äta äpplen istället för päron så har jag inga problem med det. Förstår du varför det är en moralisk skillnad att inte respektera att någon dödar någon och att inte respektera att någon inte respekterar att någon dödar någon?

Ja, det klart att det är respektlöst med "fakta" som att kött är gott på grillen eller att lägga upp en bild på slaktrummet, det inlägget blev också bortröstat. Nu ser det inte riktigt lika rent och fint ut som på bilden efter du har stuckit kniven i den döda individen du hängt upp där.

Om du som gäst här säger att du inte fortsättningsvis kommer att respektera reglerna på sajten och de värderingar som råder här på grund av att jag inte respekterar dina förtryckande handlingar då kan du tyvärr inte vara kvar, för medlemmarna här förtjänar bättre.

Slutligen så säger jag igen det jag sagt så många gånger, det är inte hur djuren behandlas medan de utnyttjas och dödas som är problemet, utan det är att de utnyttjas och dödas överhuvudtaget som är problemet. Om du vill tala om behandling och djurskydd så finns lämplig sajt för det.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/14/16, 11:24 PM
#19

du respekterar inte den form 90% av Sveriges folk valt, dvs att föda upp djur, slakta djur. Antingen själva eller genom ombud. Blir du då förvånad om dessa 90 % inte respekterar ditt val?

Jag respekterar att du väljer att avstå från animaliska produkter.

Men samtidigt tar jag mig rätten att påpeka, ditt val förutsätter animalieproduktion.

I stort sett ingen vegetabilisk produktion kan existera utan antingen konstgödning (vilket förutsätter tillgång till billig energi) eller restprodukter från animaliehantering/gröngödsling.

Därför respekterar jag inte ditt tal "att förtrycka icke-mänskliga individer?"

Eftersom vegetabilisk näring förutsätter just det.

Alltså i praktiken skulle du svälta ihjäl om du följde din hederskodex fullt ut.

Till slut, jag förstår att du inte är bekant med hur en slakt av vilt går till, men djurkroppen kommer till slaktboden både urtaget och avblodat. så det blir inte så smutsigt där, möjligtvis från den lera mina gummistövlar drar med sig.

Räntorna* och blodet lämnas kvar i skogen.

* Lungor, tarmar

Ps ingen propaganda utan fakta.

veggie4every1
5/15/16, 12:27 AM
#20

#19 Jag håller inte alls med att 90% av Sveriges folk har valt att förtrycka, utnyttja och döda djur. Det är inget aktivt val man gör, man indoktrineras in i det från födseln.

Däremot måste man göra ett aktivt val för att ta sig ur det och man måste våga erkänna att man har gjort fel.

Om du ska gå in på gödselbiten nu så har vi andra trådar för det.

http://vegan.ifokus.se/discussions/5436c16a8e0e747e91000211-godsling-och-veganism

http://vegan.ifokus.se/discussions/53d17a888e0e743765009a0d-ar-eko-veganskt

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
landsbygdsbo
5/15/16, 12:39 AM
#21

#20

http://www.djurensratt.se/om-djurens-ratt/nyheter/var-tionde-svensk-ar-vegetarian

6% vegitarianer o 4% veganer! Oj vilken överväldigande lite minoritet, 4%

Vad har vi kvar då? jo 90% som väljer en kombinerad föda bestående av både animalier o vegetabilier.

Fakta, inte propaganda.

Och det aktiva valet gör man varje dag när man väljer vad man lägger på tallriken eller om man använder ull, läder eller andra djurprodukter.

Naturligtvis påverkas man av vad föräldrar o vänner gör för val. Men det gäller även veganer o vegetarianer. Så när dagen är slut så gör varje tänkande individ sitt eget val.

Sedan får du naturligtvis anse att jag har fel, och gärna följa upp med fakta som backar upp det hela.

veggie4every1
5/15/16, 1:11 AM
#22

#21 Det fungerar inte så att man varje dag gör ett aktivt val när man har indoktrinerats sedan födseln. Man funderar inte över det utan det är en självklarhet att det är så här det ska vara.

Djuren är till för oss och allt är frid och fröjd. Men det stämmer inte, det är fel att utnyttja och döda andra och det är inte frid och fröjd. Det gäller att göras uppmärksam på det dock och att våga erkänna att man har gjort fel. Då kan man göra ett nytt val.

Ja, jag vet siffrorna, tack.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
5/15/16, 8:14 AM
#23

#22

Spelar ingen roll om man inte tänker efter, man gör ett aktivt val varje gång.

Det är ungefär som att cykla, har man lärt sig det en gång sitter det, men man väljer ändå varje gång man sätter sig på hojen.

Jag väl ingenstans skrivit att man inte ska ompröva sina åsikter?

Kommer nya fakta fram, börjar man se annorlunda på saker och ting så.. livet är  under ständig förändring.

Men vem som har fel och vem som har rätt är nu en gång en eget tycke o smak.

+ att vi har en reglerande lagstiftning som ram.

Jag tycker så, och du anser(inte har) jag har fel. du tycker si och jag i min tur anser(inte har) att du har fel.

veggie4every1
5/15/16, 11:17 AM
#24

#23 Indoktrinering innebär att inte ifrågasätta.

Men internet är nog djurförtrycksaktivisternas fiende nummer ett. Vi kan organisera oss, skapa kontaktnät och nå ut till miljoner av människor över hela världen och berätta att de kan precis som vi kan ifrågasätta och göra ett aktivt val att välja bort att utnyttja och döda icke-mänskliga individer🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
5/15/16, 12:22 PM
#25

Landsbygdsbo, du kanske ska ta och starta en egen tråd här med alla dina frågor och attacker så det håller sig samlat på ett och samma ställe för det finns nu väldigt många trådar som har spårats ut pg a att du vill diskutera helt annat än det trådarna handlar om och så blir det lättare för dig själv att hålla koll än att du måste leta upp ett tiotal trådar där du startat off topic-diskussioner. Bara som ett förslag :P

Upp till toppen
Annons: