Annons:
Etikettveganprat
Läst 3375 ggr
[klarabastin]
2016-05-16 11:42

Veckans WTF 2

Nu kommer del två av "veckans wtf" Den andra blev så lång.

Här är länken till den förra Veckans wtf

Annons:
vendelay
2016-05-16 15:06
#1

Hade en helt WTF-dröm inatt… Jag drömde att jag var i Frankrike och var hungrig, jag gick ner till hotellbaren men de serverade bara sniglar!! Så jag gick ut för att leta efter något att äta. Det fanns miljoner matställen men ingen serverade något veganskt. Ett ställe sa att det skulle bli alldeles för proteinfattigt utan komjölk så de serverade inte sånt 🥵 Efter många om och men träffade jag en trevlig kvinna som tog med mig till ett ställe med "vegansk" mat - det var bara det att de hängde en enorm död gris över all mat som de skar i. HERREGUD. Needless to say, jag var ganska ledsen när jag vaknade 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wowy
2016-05-16 18:01
#2

#1 Hjälp, vilken dröm.😮😕

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

veggie4every1
2016-05-16 18:26
#3

#1 Läskigt😮

Gick du och lade dig lite hungrig kanske? Jag tänker att du kanske ska gå och lägga dig och sova med magen full av bananer, för att motverka läskiga hungerdrömmar😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2016-05-16 21:50
#4

#3 Nej, jag var inte ett dugg hungrig. Däremot hade jag och sambon precis pratat om att åka utomlands och jag nämnde att det kunde bli svårt med maten och hjälp, jag ska aldrig mer prata om mat när jag lägger mig 🤐

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Liv03
2016-05-16 21:59
#5

Jag blir VÄLDIGT irriterad på när man pratar om global uppvärmning och säger att man kan göra kortare duschar, sopsortera, panta, köpa ekologiskt, köra mindre bil etc. om man vill vara miljövänlig. Men när man inte tar upp att köttet är den största miljöboven. Jag blev Vegan först och främst av miljöskäl, sedan fick jag reda på hur det såg ut på slakterierna. Jag har även hört om vissa som har börjat med vegetarisk kost men sedan slutat när de insåg att man eldar upp regnskogar för soja… Jag:🙈… 90% av sojan går till kor som är uppfödda för att bli kött… Om alla var veganer hade man inte behövt elda upp samma mängd…🙈

vendelay
2016-05-16 22:01
#6

#5 Så bra skrivet!!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
veggie4every1
2016-05-16 22:55
#7

#4 Haha, jaha ok😃

#5 Håller med vendelay, bra skrivet👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Liv03
2016-05-17 10:55
#8

#6 #7 Tack!!😊 Jag stör mig så mycket på hur man pratar om miljöfrågorna…😑

Lustgas
2016-05-17 11:21
#9

#5 Förstår dig, blev också Vegan på grund av miljöfrågorna! En WTF som jag var med om i somras var när min morbror, som inte är ett dugg insatt i miljödebatten, hävdade att maten inte alls var det största miljöproblemet. Transporterna var ju värre. Kan säga som så att mamma var tvungen att tysta ner mig innan jag sa något dumt, så arg blev jag 🤪

vendelay
2016-05-17 13:22
#10

Det var en som sa till mig för några månader sen att jag "kan väl äta ägg och sånt bara ibland, snälla??" för det var så jobbigt att göra vegansk mat. Och ja, jag har erbjudit mig att göra min egen mat, att bjuda hen på min mat som jag lagar, att följa med i affären för att visa bra produkter osv. Jag svarade "tycker du att det är okej om mördare bara dödar barn på torsdagar? Annars tänker jag inte utnyttja djuren 'bara ibland'" 🥵

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wowy
2016-05-17 21:08
#11

#10 Bra svar! Tråkigt dock att folk har en syn på att vegansk mat ska vara krånglig. Det är inte krångligare än icke-vegansk mat - veganmat är inte enbart en massa exotiska grejer.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

vendelay
2016-05-17 21:44
#12

#11 Nej, verkligen inte. Och jag är väldigt lätt att göra mat till för jag äter ju allt… Jag äter alla grönsaker och frukter och rotfrukter och bär osv. Jag är nöjd om jag får stekt potatis, jag ÄLSKAR potatis. Så det är verkligen inte krångligt att göra mat till mig 🥵

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
2016-05-25 13:21
#13

Åkte till Kalmar med klassen idag. Framför oss körde en slaktbil med grisar i, och min lärare säger "där åker julskinkorna". Gav henne världens mest äcklade blick. Fattar ni hur vidrig jag kände mig över att bara sitta där och veta vad som skulle hända med de stackars grisarna?

Annons:
vendelay
2016-05-25 14:34
#14

#13 Fy vad hemskt, och vad otäckt att läraren skämtade om det. Förstår hur maktlös du måste ha känt dig men du får försöka tänka på att du åtminstone inte är delaktig i grisarnas lidande. ❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Liv03
2016-05-25 16:29
#15

#13 Hur kan man skämta om sånt!!??!? Hur kan man skämta om det när man ser grisarna rakt framför sig!! Det är nästan som att skämta om förintelsen.

Snuffles
2016-05-25 16:31
#16

Det var ganska så respektlöst med tanke på att hon vet att jag är Vegan också.

Liv03
2016-05-25 16:39
#17

Min pappa försöker alltid övertala mig att åka till hans kompis gård. Där grisarna får gå ute och böka. 1. Bara för att hans gård ser ut så så betyder det inte att 90% av världens gårdar ser ut så. 2. Det skulle bara vara så svårt för mig att bara stå där och se alla gulliga grisar, och veta att de ska till slakteriet. Det skulle vara för jobbigt att se grisarna som redan har hela sitt liv planerat.

Snuffles
2016-05-25 16:42
#18

#17 åh vi har en park här där de har grisar, getter, höns och kaniner och på sommaren får grisarna bebisar, men de försvinner framåt hösten så jag antar att de slaktar dom :/

vendelay
2016-05-25 18:28
#19

#17

https://www.instagram.com/p/BF1UqL_iiW1/?taken-by=pupastuff

Om varför det är jobbigt fastän grisarna har det bra.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

bloodflowers
2016-05-25 18:54
#20

En Vegetarian som tyckte det var fel att en quornprodukt innehöll (vegetabilisk) kycklingbuljong (just för att det heter kycklingbuljong verkar det som) men sen äter quornprodukter som typ alla försöker efterlikna och smaka som riktigt kött??
tyckte det lät roligt

Annons:
Liv03
2016-05-25 19:41
#21

#19 jag vet!! Vissa säger ju också, "om djuren har det så bra så är det ju synd att döda de".

Liv03
2016-05-25 19:55
#22

Jag såg det här på ett annat inlägg här på Vegan iFokus. "Varför heter det vegobiff, vegoburgare, vegokorv?? Fiskburgare vet jag vad det är gjort av, det är gjort på fisk, men vegoburgare?? Är det gjort på veganer??"

vendelay
2016-05-25 20:44
#23

#22 Jag svarade på den kommentaren! Det heter vegobullar för att det är gjort på vegetabilier, inte på veganer 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lustgas
2016-05-26 12:39
#24

#22 Tycker den var ganska rolig faktiskt :D Så länge det inte är seriöst skrivet, liksom, så ser jag mest det roliga i det :D

veggie4every1
2016-05-26 13:24
#25

Min veckans WTF får bli den nedre delen av här tråden på ifokus

http://aktuellt.ifokus.se/discussions/573ef2018e0e745b7e0028f3-om-kottatare-betedde-sig-som-veganer

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sallad
2016-05-27 13:26
#26

Igår fick jag förfrågan om jag ville gå Jaktlinjen på min skola… Tydligen för få sökande, dem lockade med lite skogsskötselkurser, men jag tackade nej. Vet inte vad min mentor riktigt förväntade sig. :P

-Rasmus 🌈

lilssgu
2016-06-07 20:20
#27

"Det är okej om du äter det (rödbetssoppa med grädde) en gång, det gör dig inte till en dålig vegan" - Kompis som vill bli Vegan (och ser mig som sin veganförebild) men äter och dricker kött-, mjölk- och äggprodukter i skolan för att h*ns föräldrar inte låter h*n bli Vegan. WTF.

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Annons:
vendelay
2016-06-22 13:06
#28

Veckans WTF (ingen nyhet direkt men):

Gräddglass kostar 5kr/styck på Coop denna vecka. 5kr för en kalvs liv. 5kr för en moders rätt till sin egen kropp. 5kr för en moders rätt att behålla sitt älskade barn. Fy, vad jag blir ledsen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
2016-06-22 15:00
#29

Har en sommarjobbare som började i måndags. Sedan lunchen i förrgår, då han såg min lunchlåda, har han pratat sig varm om veganismens baksidor (eller snarare att äta vegansk kost). Misstänker att han satt hela måndagskvällen och läste på om det, för i går kom han och sa:

"Man skövlar regnskogen för att odla Sojabönor till alla Veganer! Vad händer med alla djuren där då?"

Duh… För det ingår ju ingen soja i allt onaturligt kraftfoder de ger till djuren i köttfabriken… *Facepalm*


You'll never walk alone

vendelay
2016-06-22 18:15
#30

#29 Varför kan folk inte bara hålla tyst när de ändå vägrar bry sig om svaret?! Hade han läst på lite extra hade han ju också sett att många veganska företag tar ju avstånd från sojaodlingar som skövlar regnskog. Alpro till exempel använder ju bara soja från Europa, Kanada och Kina och absolut ingen soja som kommer från nedskövlade skogsområden.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
2016-06-22 18:48
#31

#30 Människor kommer aldrig sluta att förvåna mig. Sen är jag inte så insatt i vem som använder vad då jag inte äter några industriellt framtagna produkter alls, förutom lite godis ibland som är en svaghet jag jobbar på. Men någon gång i månaden faller jag till föga. 😛


You'll never walk alone

vendelay
2016-06-22 19:01
#32

#31 Men oh, då finns det ju ännu mindre för honom att tjata på 😟 Tråkigt med såna människor 😡

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
2016-06-22 19:11
#33

Jag har hört allt när det kommer till fördomarna tror jag. Jobbar på en mansdominerad arbetsplats med väldigt macho och lite lätt överviktiga män. Enligt dem är det omanligt att vara Vegetarian. Vegetarian, för Vegan finns inte i deras vokabulär även om jag försökt påpeka skillnaden. Tur för mig att jag klarar av pressen att vara lite omanlig i deras ögon. 😃


You'll never walk alone

Wowy
2016-06-22 20:03
#34

Ja, för det är ju "omanligt" att inte stödja djurindustrin och äta en massa djur som slaktats i onödan, att inte dricka kalvars mjölk (som vi inte ens har någon rätt att ta) samt att äta ägg som egentligen är hönans menstruation…😕

#28 Å, precis sådär brukar jag känna. Jag ser mjölkförpackningar och tänker på kalven som togs ifrån sin mor, kalven som inte fick sin mjölk och kon som blir inseminerad om och om igen.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Annons:
vendelay
2016-06-22 20:54
#35

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lustgas
2016-06-22 21:53
#36

#36 Underbar!

TicTac
2016-06-23 19:05
#37

#35 Hahaha! 😂


You'll never walk alone

lilssgu
2016-06-24 05:56
#38

Jag: "Jag äter inte kött." Matgubbe: "Vill du ha knackkorv istället?"

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Lustgas
2016-06-27 16:42
#39

Kollega 1: "Det är ju så fasligt dyrt att vara Vegetarian!"

Kollega 2 (samma dag, några timmar senare):  "Jag försöker ju äta mycket vegetariskt, det är så mycket billigare än kött."

😃

vendelay
2016-06-27 17:29
#40

#39 Men nej… Varför är folk så pinsamma? Jag skäms bara av att läsa det där 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lustgas
2016-06-28 13:10
#41

#40 Visste faktiskt inte om jag skulle skratta eller gråta 🤪 Speciellt på den första!

Annons:
Snuffles
2016-06-30 22:09
#42

Min bästa vän kallade mig gullig för att jag vet mycket om hur djur behandlas och det gör mig arg att ingen tar mig på allvar. Jag är inte gullig för att jag bryr mig, och undviker att stödja tortering och utnyttjande av varelser som har känslor precis som vi. Jag är en människa med empati.

vendelay
2016-06-30 22:45
#43

#42 Förstår dig så väl, har också varit med om det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
2016-06-30 22:59
#44

#43 så irriterande. Var tvungen att be honom låta mig vara ifred resten av kvällen för blev på så dåligt humör.

Lustgas
2016-07-03 20:15
#45

Veckans WTF 1: Saknar du inte en blodig oxfilé någon gång?  (NEJ, USCH)

Veckans WTF 2: Varför äter du inte mjölk eller ägg? Det är ju naturligt.

Till nr 2s försvar så kommer vederbörande från Kirgizistan (ligger i närheten av Kina/Ryssland), där de inte har samma massproduktion med lika dåliga förhållanden som det oftast är i västvärlden. Oavsett, så förklarade jag dock att det inte bör vara "naturligt" att människor ska dricka mjölk som korna producerar åt sina barn, det vill säga kalvarna. Gällande hönsen så stressar det dem om vi tar deras ägg. Oklart om hon förstod min mening, dock. 

Till nr 1 så finner jag inget "försvar".

Wowy
2016-07-04 00:14
#46

1. För några år sedan sa min kusin att hon inte åt lamm för att lammen är så söta (hon äter kött annars). Idag frågade jag henne om det fortfarande var så. Hennes svar: "Egentligen vill jag inte äta det, men det är så gott." Hon ger mig ett leende, men jag besvarar det inte. 2. Vi såg några fågelungar på vägen idag. Det kom en bil, som stannade för fåglarna. Min kusin: "Å, vad bra att de klarade sig!" Jag tänkte: "Varför bryr du dig om fågelungarna men inte om grisen du ska äta ikväll?" En liten stund senare frågade jag henne om hon älskar djur. Svaret blev ja. Det är så mycket dubbelmoral. "Jag älskar djur, men jag stödjer djurplågeri och masslakt av djur. Å, vilka fina fåglar, och vad gott det ska bli med fläsk ikväll! Jag älskar djur, men jag dricker mjölk som tillhör kalvar för det är ju sååååå naturligt att JAG ska ha mjölken och inte kalvarna!" Ja, jag är förbannad. Ingen i min släkt är Vegan, känner mig så ensam ibland. Ensam och stolt.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

[Túrwen]
2016-07-04 16:37
#47

En av mina kusiner har bestämt sig för att bli Vegetarian vilket jag tycker är ett fantastiskt steg i rätt riktning. Han har lagt det som en Facebook-händelse och sh*tstorm of hell börja direkt..

"Varför förändra något som är naturligt?" "Du kommer att ändra dig!" 

Vad fasiken är det för attityd? Jag blir så arg..

Snuffles
2016-07-04 16:38
#48

"Att käka kött är inte samma sak som att stödja djurplågeri!" ok then, whatever helps you sleep at night

Annons:
vendelay
2016-07-04 18:53
#49

"Jag var Vegan i en vecka men det var alldeles för jobbigt!" 

Så. Sjukt. Trött. På. Den. Meningen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

oddahviing
2016-07-04 20:07
#50

#49 Jag var omnivor under största delen av mitt liv, men det blev alldeles för jobbigt!

'-Headlights on the highway-'

vendelay
2016-07-04 20:17
#51

#50 Det är en mening jag gärna hör oftare!!! 🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2016-07-10 21:58
#52

Folk som säger "men jag äter inte mejeriprodukter så ofta" men glömmer att mjölk finns i ca allt från snacks och godis till potatisgratänger och soppor till bröd och pålägg och allt däremellan.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
2016-07-12 14:16
#53

"Äggen är faktiskt inte befruktade!"

Och? 😭


You'll never walk alone

TicTac
2016-07-12 14:48
#54

#45 Jag åt kött en gång i tonåren därför att jag inte ville vara annorlunda. Jag har aldrig varit så sjuk som jag var efter det. Kan ju ha varit en kombination av att magen var ovan och mitt samvete. 🤮


You'll never walk alone

TicTac
2016-07-12 14:55
#55

#46 Om din kusin varit tvungen att slakta sin egen gris för att få kött hade det nog sett annorlunda ut på mattallriken.

Människor ser inte att kött en gång varit en levande varelse. De går in i matbutiken och ser kött som ett livsmedel precis som potatis och grönsaker. Jag tror de avskärmar sig för annars hade de nog ständigt mått dåligt. Därför är det viktigt att på något sätt få dem att inse var kött kommer ifrån.

Jag brukar börja med att föreslå människor jag möter som visar intresse att de blir vegetarianer (lakto-ovo) av hälso/miljö-skäl. Därifrån blir steget till Vegan kortare och lättare att ta.


You'll never walk alone

Annons:
vendelay
2016-07-12 21:12
#56

Alla dessa katter (och andra djur, men känns som det är mest katter) som säljs här på iFokus som varor. Typ "svartvita orientaler, leveransklara i september". Är det liv eller produkter??

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
2016-07-14 13:21
#57

Att folk som äter kött tror att halalslakt är så mycket värre än sättet deras kött är slaktat på

micki83
2016-07-14 14:59
#58

På tal om försäljning av djur, jag tyckte support på en degu lät konstigt. Säger man så? Tycker support gäller mekaniska grejer, aldrig hört talas om att man skulle ringa supporten gällande ett djur. Men kanske jag har fel?

Snuffles
2016-07-15 10:57
#59

Det här kanske inte är wtf precis, men jag hatar att bo med min köttätande familj. Jag mår så dåligt varje gång jag ser ett dött djur ligga i kylen eller någon annanstans. Längtar tills jag är gammal nog att flytta hemifrån :(

Wowy
2016-07-15 22:11
#60

#59 Jag känner igen mig. Jag menar, jag älskar min familj, men… Det är inte kul att se döda djur i sitt hem.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Snuffles
2016-07-15 22:22
#61

#60 Nej, det är det verkligen inte. De ser det som mat men jag kan bara se ett ledset och brutalt mördat djur.

TicTac
2016-07-15 23:00
#62

#59 Nu är jag uppvuxen i ett hem där mina föräldrar redan var vegetarianer när jag föddes, men min mamma är uppvuxen med att de hade "mat"-djur hemma på "gården". Min mormor och morfar är inte bönder men de hade lite djur. Jag har kelat med kaniner och grisar som de senare åt… 🤮


You'll never walk alone

Annons:
TicTac
2016-07-17 00:03
#63

Det jag skrev i #59 berättade jag för ett sällskap med två köttätare i kväll. Då säger den ene av dem: "Men de(djuren) hade det åtminstone bra medan de levde."

Doh…

Inte första gången jag hör något liknande men jag blir lika förbluffad varje gång.


You'll never walk alone

IngaTrnqvist
2016-07-17 01:44
#64

Killen med svart tröja och grov accent i denna videon.. 🤦‍♂️Som att de aldrig ätit oreos, skittles, accidental Vegan biscuits/mörk choklad, eller helt vanliga potatischips? För alla veganer äter ju kale crisps till fredagsmyset, eller inte. Älskar hur folk bara antar att det smakar illa bara för att de säger att det är veganskt. (mitt-i-natten-rage för att jag inte kan sova haha).

vendelay
2016-07-17 19:24
#65

#64 OMG VAD ARG JAG BLIR. Han lever skuldfritt varje dag? Kanske för att han är dum i hela huvudet?!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

bloodflowers
2016-07-17 20:28
#66

min pojkvän var här i lördags så fick höra en massa konstigt

"mjölkfritt smör? är du mjölkallergiker?" och så säger jag att mjölk ej är veganskt & han bara "va?? är det inte?"

sa att jag väntade på min bbq sandwich hamburgare
"bbq? är inte det kött?"

om mcdonalds mcBEAN    
"är det en tofuburgare"

"allt godis är veganskt"
"vad är det som inte är veganskt i godis?"
"vad är gelatin?"
"ehh varför skulle det vara löss i godis?"

"ska vi fiska någon dag? du behöver ju inte äta dom"

"mjölk skadar ju ingen"

IngaTrnqvist
2016-07-17 20:37
#67

#65 Well, ganska lätt att leva skuldfritt om man har noll känsla för sympati :p

Och hört idag: "It's not eating meat that is the problem with deforestation, it's the SOY that the vegans eat in their fake meat products". Jo, men absolut *facepalm*

TicTac
2016-07-18 01:24
#68

#66 Ja, att fiska måste ju vara okej.  Min morfar sa att jag ju kunde kasta i fisken igen. Varför kroka den då till en början? Jag vill inte skada den och absolut inte äta den, men så klart att jag kan fiska ändå…🤔

Känns lite ignorant…

Min partner var jätteintresserad av min kost när vi träffades. Det var han som var den mest drivande till att vi också blev veganer när mina föräldrar blev det. Om jag ska vara ärligt så hade det nog varit riktigt jobbigt om han fortsatt att äta kött, särskilt efter att vi flyttat ihop. 😐


You'll never walk alone

Snuffles
2016-07-18 16:06
#69

Mamma har en praktikant på sitt jobb som är Vegan och hon sa till mig "du får nog se upp med tänderna för han är helt svart i munnen". För det är säkert verkligen pga att han är Vegan :)

Annons:
Lustgas
2016-07-18 17:52
#70

Inte wtf angående vegamism, men jag tycker alltid det är så intressant när folk pratar om laktosfritt. Typ, "Det är ju så mycket att hålla reda på" och jag bara tänker, "men hallå, det är ju superenkelt att inte äta mjölk överhuvudtaget?!"

Sisselie
2016-07-18 19:55
#71

#68 "Ja, att fiska måste ju vara okej.  Min morfar sa att jag ju kunde kasta i fisken igen. Varför kroka den då till en början? Jag vill inte skada den och absolut inte äta den, men så klart att jag kan fiska ändå…"

Det här är nåt jag tänkt mycket på sista tiden, och flera gånger diskuterat med folk i min omgivning. De säger att det är så avkopplande att fiska, och jag kan aldrig hålla tyst då, så jag svarar jämt att " det tycker nog inte fisken". De säger att de brukar slänga i den i vattnet igen, som om det var en ursäkt. På nåt sätt tycker jag nästan det är ännu värre än om de ätit upp den, när de ändå plågat den (istället för att  äta ett annat djur…) Det är själva attityden jag stör mig på, att "det är så avkopplande att plåga djur", och så frustrerande att det inte går att få dem att förstå… (Jag vet att jag skrivit tidigare att jag inte är Vegan, men jag börjar fundera mer och mer på att bli det. Efter senaste diskussionen jag hade ang. fiske så har  plötsligt samvetet börjat trycka på mer…)

micki83
2016-07-19 08:20
#72

#71 jag hade ett samtal med min ex-killes bästa kompis för några år sedan. Konversationen gick ungefär såhär:

han: jag gillar att fiska
jag: men varför skada och döda andra när man inte måste?
han: jag måste
jag: du måste äta fisk, annars dör du?
han: ja

Efter det skakade jag bara på huvudet och gav upp.

Sisselie
2016-07-19 09:23
#73

#72 Fast jag stör mig ännu mer på att de inte ens har för avsikt att äta dem, utan enbart att njuta av att plåga dem helt i onödan… Om de "åtminstone" åt upp dem så skulle ju ett annat djur skonas istället…

Wowy
2016-07-19 20:01
#74

Min kusin, alltså. Häromdagen köpte hon några gosedjursgrisar och idag åt hon bacon. Jag förstår inte. Hon älskar djur, men det är tydligen så gott att hon inte kan avstå? Hon gullar med sina gosedjursgrisar och äter bacon och fläsk och jag tänker att hon köper grisar ofta. I mataffären, till exempel. Men sådant säger jag inte högt.

Jag vill inte känna lukten av stekt lik i mitt hem. När jag flyttar hemifrån kommer jag ALDRIG behöva hålla andan i mitt eget hem för att jag inte vill känna lukten av döda djur.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Lustgas
2016-07-20 10:51
#75

Först berättar min barndomsvän att hennes kompis, som är Vegan, mobbas jättemycket för det. Till exempel hade kompisens "kompis" skickat bilder på döda djur till henne. Alltså, hur respektlöst och sjukt?!

Sedan säger min barndomsvän för att försvara hennes eget val att äta kött att "vissa djur föds upp för att ätas". Hon är en jättefin person som älskar katter och hundar och människor, men ååh, att hon inte förstår att även grisar, kossor och kycklingar har känslor, oavsett om de föds upp för att ätas eller inte, gör mig så ledsen. 😕

Snuffles
2016-07-22 19:42
#76

Min syster: "jag trodde veganer inte åt svampar" Jag: "svamp är inte ett djur" Hon: "men veganer äter ju inget som varit levande"

Annons:
micki83
2016-07-25 01:15
#77

Detta är inte särskilt nytt, men då jag ätit på lunch restaurang och bett kocken laga veganmat, så har jag blivit frågad om jag äter jäst och vete, för tydligen brukar inte veganer äta vete.

vendelay
2016-07-25 15:45
#78

#77 Jag får nästan alltid den frågan! Vete och havregryn brukar de alltid fråga om. Varför gör de det??

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

IngaTrnqvist
2016-07-25 19:33
#79

"Människor har alltid ätit kött. Det är naturligt att föda upp och döda djur". 

Ordet "naturligt", vad betyder det ens? Människan är inte naturlig över huvud taget. Alla köttisars klassiska standardargument..

bloodflowers
2016-07-27 22:14
#80

Var 2 tjejer på city gross som skulle köpa veg köttfärs
En av dom tog upp en ur frysdisken men den andra bara "nej den där är vegansk!" och tog upp en som var ovo-vegetarisk istället
:/??

Snuffles
2016-07-28 16:54
#81

Min mamma: ''hatar när folk delar massa grejer om plågade djur på facebook, jag mår så dåligt av det. man kan ju ändå inte göra något åt det''
Också min mamma: *fortsätter köpa ciggaretter efter att jag sagt till henne att de testar det på hundar*

TicTac
2016-07-29 08:27
#82

#81 Men det handlar ju om klassiskt ställningstagande. Det är många som känner sig hotade av att jag är Vegan. Många köttätare är ofta på defensiven för de vill inte göra några förändringar, men de tycker heller inte om hur djurhållningen fungerar.

Det är lite moment 22. Jag tycker inte om att djur far illa - Jag vill inte sluta äta kött - Djuren fortsätter att fara illa…


You'll never walk alone

micki83
2016-07-29 08:37
#83

På ta om det där.. för några år sedan bjöd jag in pappa & hans flickvän, samt syrran, farmor och gammelmoster på födelsedagsfika hemma hos mig. Vi talade om något och pappas flickvän sa då typ "jag respekterar att du är Vegan, då måste du också respektera att jag äter kött". Jag blev faktiskt arg. jag sa "vet du, det gör jag inte.". Sen minns jag inget mer än att jag tänkte "att hon törs! Komma in i en vegans hem och säga att hon ska respektera hennes köttätande". Jag är ganska säker på att jag tog upp jämförelsen med våldtäkt osv.. och hon sa att det inte är samma sak.

Annons:
Snuffles
2016-07-29 08:53
#84

#82 Ja men trodde att hon i allafall skulle bry sig tillräckligt mycket om hundar för att sluta stödja det, eftersom att vi har två stycken.

bloodflowers
2016-07-29 16:20
#85

#83 precis så min pojkvän höll på när jag ville pressa han till att sluta äta kött för han ville men tyckte de var "för jobbigt att sluta med nåt han alltid gjort"

Han höll på & bara "i min familj äter vi det som serveras" och "vi respekterar varandra för dom vi är"
blev så sur

TicTac
2016-07-29 20:43
#86

#84 Men hon bryr sig ju inte så mycket om sig själv heller. Rökning har ju visats vara dödligt även för människor…


You'll never walk alone

vendelay
2016-07-30 20:55
#87

Restauranger som heter saker som "Happy Chicken" och serverar kycklingklubbor. Det är allvarligt WTF.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
2016-07-31 20:25
#88

mammas pojkvän frågade om jag ville testa att fiska
tror han skämtade dock men ändå

micki83
2016-07-31 22:59
#89

När man åker på resa och träffar på folk som säger "oh, I used to be vegan".. och då vet inte vad en Vegan är. Typ att då de kallade sig Vegan så åt de fisk eller ägg eller annat.

Snuffles
2016-07-31 23:10
#90

#89 Förstår ej hur man kan sluta vara Vegan om man vet hur mjölk, ägg och köttindustrin går till? skulle hellre dö än att leva med det på mitt samvete

Annons:
[Túrwen]
2016-08-01 10:46
#91

Ska äta lunch på Emporia i Malmö ..hittar ett ställe med vegetariska alternativ på buffén.. Tofu med wokgrönsaker och cashewnötter tycker jag låter smaskens. Avslutar min beställning med att fråga om det finns något animaliskt i maten hon säger att dem har FISKSÅS i maten även de "vegetariska" alternativen…Tur att jag frågade :( Vilka hycklare!

Lustgas
2016-08-04 14:38
#92

#91 Angående fisk i den "vegetariska" maten; I Zadar (en stad i Kroatien) var det en restaurang mitt i centrum som hade en stor skylt ute på gatan med sin meny. Bland annat hade de en underkategori med fyra "vegetarian dishes". Alla utom en innehöll (så klart, vad annars) ost. Den fjärde var "Pennes with squash and shrimps". SHRIMPS, alltså WTF, plockar de räkor från sina räkträd i deras trädgård eller?! Var SÅ nära på att gå in och säga till dem.

[rumelle]
2016-08-05 12:05
#93

Tydligen så gör vi djuren en tjänst när vi föder upp, dödar och äter dem. För ute i naturen hade de blivit brutalt dödade av vargar, hyenor eller liknande…

Wowy
2016-08-05 16:24
#94

När köttätare tycker att det är läskigt att se en död fågel på gatan, men sedan inte har problem med en död fågel på tallriken.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Snuffles
2016-08-06 18:42
#95

Icke-veganer: *läxar upp en Vegan om att den kommer få näringsbrist* Icke-veganers tallrikar: massa pommes, en stor köttbit och 4 gurkskivor som knappt syns

Lustgas
2016-08-08 17:08
#96

#95 … och de där stackars gurkskivorna äts ju inte ens upp speciellt ofta.

Snuffles
2016-08-08 17:29
#97

#96 😂

Annons:
bloodflowers
2016-08-09 20:09
#98

nämnde nånstans att jag var Vegan och nån fråga om jag då använde toapapper?

har jag missat nåt eller?????

Wowy
2016-08-09 20:41
#99

#98 ¿Qué?

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

bloodflowers
2016-08-09 23:42
#100

#99 fick förklaring nu på att det dödar alla småkryp som finns i träden därför borde veganer tydligen ej använda toapapper
herregud -.-

TicTac
2016-08-10 22:22
#101

#100 Ja, man kan inte anklaga dem för bristande uppfinningsrikedom för att försvara sitt köttätande. Oftast tror jag det handlar om deras dåliga samvete, annars  hade de inte brytt sig så mycket om vad vi äter eller inte äter, använder eller inte använder, gör eller inte gör…


You'll never walk alone

Wowy
2016-08-21 12:52
#102

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

vendelay
2016-08-21 13:25
#103

#102 WTF???????

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
2016-08-21 15:40
#104

#102 så han gosar med kossorna och skapar en relation till dem för att sen låta de bli mördade????

Annons:
Wowy
2016-08-21 18:35
#105

Jag fattar nada.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

veggie4every1
2016-08-22 14:12
#106

Ja, precis vad vi får när vi fokuserar på behandlingen av djuren istället för förtrycket i sig.

De här vegetarianerna som han omvände  skulle jag vilja snacka med….😎

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

bloodflowers
2016-08-22 20:21
#107

#102 ehhh??????

bloodflowers
2016-08-22 20:23
#108

nu när min (ex) pojkvän dumpad mig kommer han ej vara Vegan längre även om han bölat om hur han alltid velat vara det men ville bara inte bli dömd. egentligen låtsades han bara för att få ligga med mig lol va kul

Wowy
2016-08-22 20:33
#109

#108😕

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

vendelay
2016-08-22 21:09
#110

#108 Fy sjutton vad hemskt. Jag är så ledsen för din skull. Så otroligt sjukligt elakt att göra något sådant! Jag finns här om du skulle vilja prata eller något, bara att pm:a. Du är värd så mycket bättre, tusen miljoner gånger bättre. Skickar en massa kramar till dig. ❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2016-08-22 22:39
#111

När folk skriver "söker hane för parning". Det enda jag kan tänka är typ "söker man för parning med min dotter" eller något. Helt galet att folk inte tycker att det är HELT GALET.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
2016-08-23 17:08
#112

Idag när jag väntade på tåget var det en liten tjej, ca 4 år kanske, som pratade med en man (antagligen hennes pappa) om en annan flicka på samma förskola som var allergisk/känslig mot något och därför inte kunde äta kött. Ungen sa hela tiden "det är så synd om henne om inte kan äta kött" och pappan sa typ "men du äter ju vegetariskt ibland, eller hur? Det är inte så illa" och flickan fortsatte tycka synd om den andra tjejen som inte kunde äta en vanlig korv. Tänk om ungen visste hur korven blir till, då tror jag inte att hon tyckt så synd om den andra flickan.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
2016-08-23 17:24
#113

Varje gång min mamma pratar om hur mycket hon hatar folk som skadar djur så vill jag bara säga "men du betalar ju folk för att skada djur" men vill inte förstöra stämningen…

Wowy
2016-08-23 22:05
#114

#113 Känner igen mig! En gång frågade jag mamma vad hon tycker om djurplågeri, och alla i familjen bara "det är ju klart att det är hemskt" och sedan betalar de för att det ska fortsätta.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Snuffles
2016-08-24 10:00
#115

När icke-veganer stolt berättar om hur de mördat ett djur, liksom ok trevligt för dig att du högg en råtta med en yxa men jag vill inte höra om det så tack och håll käften din vita straighta man Also vad är det med folk och att fråga veganer om de gillar att fiska????

bloodflowers
2016-08-25 00:16
#116

#115 va nån jag skrev med på tinder som skrev att hans INTRESSEN var bland annat "uppfödning och slakt för eget bruk" :////

Snuffles
2016-08-25 08:45
#117

#116 men ew

btw är det bara jag som tkr det är ganska taskigt när skolan inte köper veganskt alternativ till veganer
min klass ska baka chokladbollar och  fika och jag kan ej vara med pga är vegan

[eddiem]
2016-08-25 09:18
#118

En gång gick vi till en restaurang där det stod att det fanns något för alla. De hade inte ens något utan en köttbit i. Grrr

Annons:
vendelay
2016-08-25 12:09
#119

#116 Hur är det ett INTRESSE?! Hur sjuk i huvudet är en om en har slakt som intresse?!

#117 Det är sjukt elakt. Det enda ickeveganska i chokladbollar är väl smöret? Det borde de kunna byta ut, inte direkt svårt. Fy, vad elakt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2016-08-25 12:43
#120

#117 Idiotiskt. Chokladbollar är ju veganskt om man använder vegetabiliskt margarin som Carlsham. Det påverkar ju inte direkt smaken🤓

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2016-08-25 13:31
#121

Startar en ny WTF tråd så vi skipper scrolla så mycket🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: