Annons:
Etiketthälsa
Läst 829 ggr
vendelay
5/22/16, 5:58 PM

Blodsbunden B12?

Häromdagen fick jag höra att det ska finnas någon studie som visar att B12 ska vara "blodsbunden" för att människor ska kunna ta upp den enklast och att det är därför veganer ofta har B12-brist.

1. Finns det någon statistik på hur vanligt det är att veganer som äter B12-tillskott har brist ändå?
2. Innebär blodsbunden B12 att djuret får i sig B12 via marken (eller spruta??) och det går igenom blodet då, och sen får människan i sig B12 genom att äta köttet från djuret?
3. Är det någon som har någon aning om vad för studie detta skulle kunna vara?

Har försökt googla men hittar ingenting. Möjligt att studien finns på engelska också.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Annielle
5/22/16, 8:53 PM
#1

Har aldrig hört talas om det, men där emot bör det alltid vara B12 i form av den aktiva och mest lättupptagliga formen Metylkobalamin och inte cyanokobalamin.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

vendelay
5/22/16, 9:25 PM
#2

#1 Ja, det känner jag också till 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
5/22/16, 9:34 PM
#3

Jag har heller aldrig hört om en sådan studie, men det skulle förstås vara intressant att läsa om man kan hitta den🙂

Jag vet heller ingen statistik på B12-ätande veganer tyvärr.

Ja, B-12 är bundet till protein i blodet, så när man äter kött så bryter vår kropp ned proteinerna och frigör B12.

Håller med Annielle också.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
5/22/16, 9:36 PM
#4

#3 Men har du hört talas om att någon Vegan som har B12-brist trots tabletter?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
5/22/16, 10:55 PM
#5

Nej, det har jag aldrig hört. Men det finns ju sjukdomar som gör att man måste få B12 sprutor, jag vet en icke-vegan som behöver det.

Så det kan ju så klart finnas veganer som kan få brist trots tabletter, precis som icke-veganer kan få.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
5/22/16, 11:02 PM
#6

Ja, men personen som började prata om den här studien menade att det var friska veganer som tog tillskott. Jag sa att jag inte trodde på det men det var inte läge för diskussion så jag släppte det men oh, jag är så nyfiken på källan!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
veggie4every1
5/22/16, 11:08 PM
#7

Ja, det vore intressant att läsa och i så fall då vilka typer av tillskott de åt och under hur lång tid.

Om du talar med personen igen så fråga efter källan om det är läge då😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
5/22/16, 11:11 PM
#8

Det lär tyvärr inte hända, annars hade jag inte frågat om det här 😕 Det kanske bara var något hen hade hört/hittat på bara för att jag är Vegan, inte vet jag.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
5/23/16, 12:17 AM
#9

Ja ok, så kan det ju vara. Men jag ska hålla utkik efter en sådan studie i alla fall så får vi se om det dyker upp någon🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Effie
5/23/16, 8:40 AM
#10

För att ta upp B12 krävs något som kallas intrinsic factor (ett protein som bildas I magsäcken). Har man brist på det tar man inte upp B12 trots tillskott.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annielle
5/23/16, 9:17 AM
#11

# 10 

Ja, och det gäller ju både veganer och köttätare…..

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[kiko]
5/23/16, 5:02 PM
#12

0# Hm.. Jag tror den som tipsade om det här studien rört ihop lite.  Alltså, B12 är bundet när det är i blodet. Det innebär att det inte flyter omkring fritt utan sitter fast på transportproteiner (transkobalaminer). Dessa proteiner kör sedan ut B12 i kroppen och gör så att det kan tas upp av kroppens celler.  Så, på så vis kan man ju säga att det måste vara "blodbundet" för att kunna tas upp av cellerna och göra nytta. Men det blir lite missvisande att uttrycka det så.

Sen om man säger att en person äter en köttbit så kommer den i magsäcken brytas ner och B12 att frigöras. Därefter binder det till det här transportproteinet som kör ut det i tarmen där det tas upp av tarmens celler och åker ut i blodet.  Typ så.

Men jag kan inte se att det skulle ske på något annat vis om man istället äter B12 som ett tillskott. Principen för upptag är ju densamma.

vendelay
5/23/16, 5:17 PM
#13

#12 Hm, okej. Tack för infon! Mycket möjligt att hen inte visste vad hen pratade om 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: