Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 2933 ggr
veggie4every1
2016-05-23 14:13

Blandat om veganism och djurrätt

Det händer inte så sällan att trådar flyter ut i OT. Det är inte alltid så roligt för ts som troligen vill diskutera det ämne som tråden avser.

Jag startar därför den här tråden där man kan föra diskussioner om allt möjligt inom veganism och djurrätt utan att vara bunden till ett specifikt ämne. Om en tråd flyter ut i OT så är det då lämpligt att man flyttar över diskussionen hit istället.

Så varsågoda att diskutera på om allt inom veganism och djurrätt och jag behöver väl inte nämna att man ska respektera sajtreglerna🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
landsbygdsbo
2016-05-24 14:44
#1

Jag begriper inte en sak (av många Skämtar) Varförkallas de konstfulla skapelserna som visas i de recept som veganer visar upp för. Vegokorv vegoburgare, Vegostek?

Jag vet vad fiskbullar är, det innehåller fisk, innehåller vegobullar veganer?

Skämt åsido. När ni veganer avskyr animalieprodukter så intensivt varför gör ni allt ni kan för att försöka efterlikna animaliska rätter.

Vore det inte bättre att de fantasifulla rätterna som kommer fram får en egen identitet istället för att döpas till en köttkopia?

För en naturlag är ju den att en kopia aldrig blir bättre än originalet….

Att sedan individer kan tycka att kopiorna är bättre än orginalet kan kanske stämma med musik.

Men en äkta guldring är en äkta. kopian av mässing kan vara lika snygg, men gå till stampen med dem så blir ni snart varse vilken som är bäst…

veggie4every1
2016-05-24 15:55
#2

#1 Jag ser inte de här produkterna som ersättning eller kopior av kött utan som goda produkter i sig. Icke-veganer hittar på en massa ord som maskerar det de egentligen äter. Det finns inget djur som heter salami eller skinka eller bacon och om vi använder liknelser till de här orden till veganska produkter så är det ok.

Animalier har inte heller monopol på vissa format av livsmedel. Korv/burgare är ett bekvämt sätt att äta en produkt, den behöver inte vara animalisk för att vara en korv eller burgare, utan det kan vara en vegokorv eller vegoburgare. 

Det behöver inte heller alls vara så att alla veganer avskyr smaken av kött eller köttprodukter. Det är förtrycket av andra individer som vi avskyr och därför så finns det ingen anledning för oss att avstå smakmässigt om vi gillar en viss produkt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-05-24 16:49
#3

100% av alla baconälskare vet att bacon får man bara från gris.

Salami är, som de flesta vet, mjölksyrefermenterade, lufttorkade, saltade och kryddade tjocka korvarmed mycket högt köttinnehåll

Skinka är från början från gris men numera använder man det för sätesmuskeln från rådjur, hjort, lamm etc etc, men alltid 100% kött o ben.

Sedan kan man ju fråga 100 slumpvis utvalda vad de ser framför sig när man säger, korv, burgare ost, grädde.

Knappast animaliska produkter.

Jag dömer inte ut dessa produkter. Jag anse bara att det är lika fel att sälja in margarin som smör eller att försöka sälja in något som ex

schnitzel

när det inte är

schnitzel

utan en tunn panerad skiva av ngt konstigt hopkok.

För Men jag förstår er. Choklad-ciggaretter ansågs förleda barn till rökning.

Här kanske man kan förleda folk att börja äta tofuschnitzel istället för riktig schnitzel För, panerad, stekt tofuskiva låter ju inte lika gott😉

veggie4every1
2016-05-24 17:09
#4

#3 Det är givetvis en fördel att det blir lättare för en del att övergå till vegansk kost med de här produkterna. Vissa använder det också bara i en övergångsfas.

Jag ser dock inget fel i att äta vegokorv och vegoburgare om man gillar det därför att det finns varianter av korv och burgare som innehåller animalier.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-05-24 18:09
#5

#4

Beställer jag en snaps på krogen så nöjer jag mig inte med 4 Cl potatisavkok.

Beställer jag en schnitzel wiener art. så åker den tillbaka om den inte är på kalvkött.

Skulle bli lika sur om jag beställt morotskaka och fått en schwartzwaldtårtbit istället

Korv = tarmar (fjälster) fyllda med färs av bla kött.

Nu är ju risken för misstag rätt liten eftersom man än så länge inte blandar vegoprudukter på samma hylla som den äkta varan.

Men annars kan ju låta jycken prova, den väljer nog den riktiga korvbiten stället för den som är gjord på malt.

veggie4every1
2016-05-24 19:23
#6

#5 Men det handlar inte om att nöja sig. Jag föredrar de här produkterna. Dels anser jag att de är mer hälsosamma och godare, men det viktigaste är att inga individer har förtryckts.
Jo, hunden väljer nog korven gjord på kött. Men hunden kan inte tänka moraliskt och hen äter gärna bajs också så smaken är ju inte densamma som min😎

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
landsbygdsbo
2016-05-24 19:33
#7

#6

Håller med dig att av etiska skäl skulle man avstå.

Men mot det beslutet talar de följdverkningar som kommer som ett brev på posten. Så jag väljer det minst onda av två onda ting dvs accepterar animalieproduktion.

veggie4every1
2016-05-24 19:40
#8

#7 Nej, det minst onda är att avstå från att förtrycka andra individer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[BlackHeartRebellion]
2016-05-24 20:16
#9

Jag ser inte problemet med att det har liknande namn som kötträtter. 

För mig är en burgare inte animaliskt, en hamburgare däremot. Men burgare kan ju bestå av allt möjligt. Schnitzlar har väl också alla möjliga innehåll, varför är det så konstig med en vegansk schnitzel?
Tänker samma med korv. Det första var ju animaliskt, men en vegetarisk korv är ju gjord på ett liknande sätt, men utan animaliskt innehåll. 

Tycker bara det är en ganska naturlig utveckling att utgå från den mat som varit norm, och anpassa det till vegetariska/veganska alternativ. 

Många väljer inte bort kött för att det är äckligt, många tycker om kött. Och då är det helt klart lättare att åtminstone börja med dessa alternativ då det kanske är närmare till vad man ätit.  Tycker då jag.

landsbygdsbo
2016-05-24 21:24
#10

#8

Att avstå från djurhållning skulle betyda oerhört mycket och påverka livsmedelssituationen negativt för många människor i tredje världen

Det var det negativa

det uppvägs inte av det positiva att inte döda husdjur.

Sedan får ju var o en välja själv, den rätten ska alla ha. Vad jag diskuterar ärhur en statlig reglering skulle påverka.

Upp till toppen
Annons: