Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 2041 ggr
LeeKnow
5/25/16, 4:52 PM

Veganers tankar om avel?

Hör ofta i motargument mot mjölk att kon "våldtas" och tvingas föda mot sin vilja, hur ser ni veganer då vanlig avel?

Annons:
komigentam
5/25/16, 5:18 PM
#1

Är nog en fråga med delade åsikter som allt annat…

Du kommer inte få ett enigt svar.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Ghostbuster_99
5/25/16, 5:25 PM
#2

Det argumentet är så löjligt. Vi måste komma ihåg att djuren har två uppgifter. Att överleva och att föröka sig. Jag är belägen precis vid en stor mjölkgård som precis har börjat med seminering i stället för traditionell parning. Alla korna/kvigorna parade sig med tjuren. Därför föder de inte utan vilja. Djur ser inte saker på samma sätt som människor. De förstår inte konsekvenserna av att para sig. Kor styrs av instinkten att de ska para sig. Inte av komplexa tankar.

komigentam
5/25/16, 6:00 PM
#3

Vet flera veganer som är uppfödare till olika djurslag.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

vendelay
5/25/16, 6:29 PM
#4

Är komigentam eller ghostbuster_99 veganer eller hittar ni bara på svar på en fråga som är specifikt riktad till veganer??

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ominous
5/25/16, 6:40 PM
#5

Finns ingen officiell åsikter för veganer ang avel. Många veganer är helt emot att ha husdjur överhuvudtaget, vissa har samma åsikter men det är ok om det är omplacering. Vissa, som tex mig själv, anser att det är ok med att ha domesticerande husdjur om man älskar och behandlar dem som familjemedlemmar.  Alla av dessa åsikter är rimliga, enligt mig :)

Jag är personligen för att stärka skyddet för husdjur, och det personliga värdet. Jag stödjer själv seriös registrerad avel där man fokuserar på ett lugnt beteende och hälsosamma djur. 

Ser inte alls jämförelsen med kossor. Där tar man barnet ifrån mamman antingen direkt, eller efter några dagar för att sno deras modersmjölk.
Jag har aldrig hört talas om att någon skulle göra såhär med katter. De uppfödare jag pratat med och träffat har älskar sina katter som familjemedlemmar och föder inte upp för pengar(man tjänar inte direkt några större summor när man ser tiden och utgifterna), utan för att de brinner för att föra vidare rasen och vill se friska goa katter :)

Kossan våldtas av människor, genom att föra in armen och inseminera. Detta är självklart inte OK att göra med något djur, varken ko eller katt. Jag har aldrig hört talas om att detta skulle ske med katter :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Ghostbuster_99
5/25/16, 7:12 PM
#6

#4 Jag är inte vegan- men det jag sade var adekvat. Jag konstaterar bara att påståendet saknar grund. Vad har du tillfört tråden, Vendelay?

Annons:
Ominous
5/25/16, 7:40 PM
#7

Ang att kossor styrs av instinkt. En annan instinkt de har är att ta hand om sitt barn, mata och skydda. Något som nekas i mjölkindustrin.
Deras instinkt är inte att para sig, utan att para sig för att kunna få ett barn att ta hand om.

Katt har ju samma instinkter, skillnaden är att vi låter kattungarna vara kvar hos mamman till det är gamla nog att naturligt flytta ifrån. Detta står till och med i lagen.

Därför är det stor skillnad på husdjursavel och mjölkindustri-avel :)

I wish I could write as mysterious as a cat

vendelay
5/25/16, 8:43 PM
#8

Jag förstår att enskilda veganer kan ha olika uppfattning men eftersom veganism handlar om att så långt som möjligt inte utnyttja djur så kan jag omöjligen säga att det är veganskt med avel. Jag vet inte heller riktigt vad poängen med kon är? T.ex. katter är ju husdjur och är ju, enligt lag, mer värda än produktionsdjur så därför tycker jag att det är en dålig jämförelse. 

Men för att sammanfatta, veganer är mot ALLT förtryck av djur. (Även om inte enskilda individer är det så är det bokstavligen vad veganism går ut på. Veganism = djurrätt)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Gen
5/26/16, 5:41 PM
#9

Det är inte i djurens intresse att människan ska förädla deras avkomma. Så jag har svårt att se hur man får ihop det med sin veganism. Däremot tycker jag veganism ska vara en välkomnande rörelse. Så för mig får man får kalla sig Vegan även fast man bara äter hel-vegetariskt. Sen får var och en jobba på de brister som kvarstår och det är självklart att det kan och ska få finnas oenighet i såväl sakfrågor som vilken etisk filosofi man tar avstamp i. Faktum är att ingen är perfekt i det samhälle vi lever i, men ju fler vi är som samarbetar och stöttar varann desto bättre blir samhället.. Tycker inte om att peka finger och skuldbelägga folk som uppriktigt försöker. Men äta hel-vegetariskt, det är såklart en grundförutsättning. (Man bör inte vara överförtjust i att klä sig i djurkroppar heller)

oddahviing
5/26/16, 8:19 PM
#10

Som alla säger ser veganer olika på avel, men vi är av samma moral.

Pengarna är vad jag ser som det största problemet när det kommer till djur och avel. Jag tog nyss en omplacerings bengal katt från ett volontärt arbete som går runt på donationer. Vi betalade c:a 700:- för Asha, och det täcker sterilisering, veterinär, mikroshipp, vaccination. De jobbar för att katterna ska få ett bra hem, inte för att tjäna pengar. Innan vi tog honom bodde han ihopträngd ett litet rum med 16 andra katter där människorna bara kom in för att ta kattungarna och sälja dem första stora pengar. De blev väldigt tydligt illa behandlade.

Min mammas man hade tidigare Maine coon katter vilka han älskade. De fick kattungar några gånger som de sålde, men i deras fall gick inte aveln ut på någon större vinst, utan de tyckte det var mysigt. Rasen i sig är frisk och kattungarna hade det bra och var väl omhändertagna och ordentligt kollade av veterinär. En katt hade problem med platt bröstkort vid födelsen, och den behöll han själv och senare fick han + pappa katt komma till ett nytt kärleksfullt hem för 0:-. En annan katt hade ärftligt hjärtproblem, så hon fick bli steriliserad.

Ko avel där kossorna bara föds upp för att ett år senare bli till mat på tallriken är jag och säkert alla veganer ganska överens om vart vi står på den fråga.

Och avel på dåliga gener för ett specifikt utseende är jag emot. Raserna ska vara friska.

I en ideell värld skulle katterna leva fritt i naturen och ta hand om sig själv och sin egen population men så är inte fallet tyvärr! 🙂Finns lite vild katter här i Skottland men vet inte hur många som finns kvar.

'-Headlights on the highway-'

veggie4every1
5/27/16, 2:24 PM
#11

Jag har skrivit en del om min åsikt i de här trådarna jag bifogar nedan. Trådarna handlar om ägande, men avel och ägande går hand i hand så frågan kommer upp i de trådarna.

Sedan håller jag med både vendelay och Gen därför att vendelay har rätt när hon säger att veganism innebär ett moraliskt avståndstagande från allt djurförtryck så långt det är praktiskt möjligt och Gen säger att veganrörelsen bör vara en välkomnande rörelse där baslinjen är att ta avstånd från att äta djur och använda skinn, päls etc.

Det här kan gå hand i hand och även om jag förespråkar ett avskaffande av djurförtrycket i sin helhet så förstår jag att husdjursfrågan är en svår fråga att ta till sig, speciellt i början, eftersom en del av mänskligheten älskar och värnar om sina husdjur. Jag tycker inte att man ska börja i den änden om man funderar på att bli Vegan utan det första och minsta man kan göra är att inte äta djuren eller använda deras döda kroppar som produkter.

Men husdjursavel och ägande blir svårt att rättfärdiga när man kommer till insikt att djur inte är produkter och egendom. Med husdjursägande av köttätande djur kommer förstås problemet med att antingen mata djuret med artanpassad icke-animalisk föda eller döda (direkt eller indirekt) ett lika kännande djur som vårt husdjur för att ge husdjuret mat. Med husdjursägande av djur i burar, akvarier, terrarier etc. följer andra moraliska uppenbara problem.

 http://vegan.ifokus.se/discussions/53ea607b8e0e74264b004193-omplacerade-du-dina-husdjur-nar-du-blev-vegan

http://vegan.ifokus.se/discussions/55ffd611ce12c43721000d2e-kan-en-vegan-ha-husdjur

http://vegan.ifokus.se/discussions/52bbda24ce12c41899000a48-kan-en-vegan-ha-husdjur

http://vegan.ifokus.se/discussions/566ddb67ce12c42399003807-djuragande-veganskt-eller-inte?4d712475b9cb46214104685a-1

http://vegan.ifokus.se/discussions/562179708e0e743c030029c8-vegan-och-djuragare

http://vegan.ifokus.se/discussions/56239386ce12c40b17002348-fundering

http://vegan.ifokus.se/discussions/54902187ce12c434a4002c50-djuragare

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Eine
5/31/16, 11:30 AM
#12

 OT  #10 Maine Coon är inte en problemfri ras alls. Det görs en hel del tester när uppfödare ska avla på MC. Det kostar en del med både tester och chip-besiktning-vaccineringar av kattungarna. Plus att de ska ha stamtavlor så att uppfödaren måste vara med i en klubb.Annars är de enbart huskatter utan stamtavla

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

oddahviing
5/31/16, 8:52 PM
#13

#12 De var maine coon med stamtavlor ja.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
landsbygdsbo
6/2/16, 10:40 AM
#14

Avel kan väl inte utgöra ngt problem för en bokstavstrogen Vegan. Han eller hon ska ju inte hålla djur i fångenskap. Då kan ju inte ngn form av avel komma ifråga.

Däremot, är man realist så är avel positivt, man kan ju på det viset, på sikt eliminera sjukdomar och medfödda skador hos de djur som vi människor väljer att ha som husdjur.

Då de flesta däggdjur bara "släpper till" då honan är brunstig, dvs villig o mottaglig för parning så sker det ju inte mot djurens vilja…

veggie4every1
6/2/16, 1:58 PM
#15

#14 Ja, är man "realist" och anser att djur är egendom så är förstås idealet att avla fram så friska sällskapsslavar som möjligt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

oddahviing
6/2/16, 7:59 PM
#16

#15 Vill bara säga, att jag håller definitivt med vad du säger, veggi4every1. Även om det inte ser ut så i vad jag skriver. Jag bygger mina tankar på vad som är realistiskt i dagens samhälle med ett steg i taget, och som du säger så är det svårt att släppa det här med att ha husdjur eftersom att det återigen är en vana i vardagen och vi älskar våra djur på gott och ont. Min ideal värld skulle bestå av betydligt flera djur och betydligt mindre människor, och då menar jag vilda djur som faktiskt klarar sig i det vilda, medan husdjursstammarna sakta avtar. Jag vill ha bort all avel med vinst och intresse om avel och mer adoptioner för de djur som behöver ett hem i dagens läge. Att helt avstå från djur kan jag faktiskt tycka är oveganskt om man nu är en djurälskare och har en plats för en liten varelse i sitt hem som behöver det. Att avliva en individ som tydligen vill leva sitt liv är jag helt emot. Men jag tycker att mer engagemang och pengar bör sättas i de vilda utrotningshotade raserna såsom varg, gorilla, lejon, tigrar etc. istället för de mängder katter och hundar som saknar hem. Och då menar jag inte att skita i alla hemlösa katter och hundar, utan att sluta avla på raser så att dessa individer istället kommer till ett hem som från början skulle ha köpt ett djur mot vinst till uppfödare.

'-Headlights on the highway-'

vallhund
6/2/16, 8:40 PM
#17

#16 Hur många hund o kattuppfödare går med vinst?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

landsbygdsbo
6/2/16, 8:58 PM
#18

#15

Och är det inte djurplågeri att avla på djur som har medfödda defekter?

Men du som Vegan accepterar ju inte att vi människor håller husdjur så då är ju avel heller inte aktuellt.

#16  och det lilla älskliga husdjuret har man inte för sitt eget höga nöjes skull då?

Jag är ärlig, jag har djur, både som produktionsmedel och som husdjur.

Skulle aldrig falla mig in att avla på ett djur med defekter.

Det skapar bara framtida lidande.

Men allt detta blir ju historia i ett veganskt samhälle….tills man inser att man måste ha djur för att överleva😉

veggie4every1
6/2/16, 9:24 PM
#19

#16 Jag håller absolut med dig att vi behöver adoptera mera. Jag hoppas att alla som har möjlighet gör det och har man inte möjlighet att adoptera en katt eller hund så kanske man har möjlighet att adoptera små djur som hamster eller marsvin.

Det gör all skillnad i världen för den individen och varje gång man köper från en uppfödare så skulle man istället kunnat hjälpa ett hemlöst djur som kanske blir avlivat då istället.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

oddahviing
6/3/16, 12:05 AM
#20

#17 Du har inte läst vad jag skrivit? Bengal katten jag adopterade bodde i ett rum fullt med andra katter (16 st) som endast användes till avel, sålda för +£300. Den extrema aveln existerar, men den är dold. Djuret man tror sig köpa från en bra uppfödare lånar endast någon annans huset, eller sitt eget, eller något övrigt ställe för att få det att se normalt ut och endast kullen och mamma katt är där, eller eventuellt bara några få ensamma kattungar. Det finns variationer, tro det eller ej, uppfödare som vill tjäna pengar får det att se bra ut, även på pappret. Sen finns det ju såklart uppfödare som tjänar det där lilla extra vid sidan av, men det gör inte saken bättre.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
landsbygdsbo
6/3/16, 12:14 AM
#21

Om du idag vill köpa en katt eller en hund från en seriös uppfödare så finns det väl bara en väg att gå.

Ta kontakt med avelsrådet för den aktuella rasen.

Fråga dem vem eller vilka de rekommenderar.

Då få du tag i seriösa uppfödare.

Men det är klart, vill du spara några futtiga kronor eller pund så gör man väl som du gjorde…….

När jag senast köpte hund, så besökte jag tikens ägare före betäckning, fick information varför den aktuella hunden till tiken valdes och varför. var där ett par gånger innan jag valde valp och umgås fortfarande med tikens ägare.

oddahviing
6/3/16, 12:19 AM
#22

#21 Jag ville inte spara några pengar, vi letade efter en katt att ge ett hem och den katten vi tog var ingen familjekatt p.g.a. omständigheterna. Avlade individer är inte mer värda, som du får det att låta. Alla liv är lika värda. Du verkar vara lite trög, de råden du ger är ju helt onödiga. Låter det seriöst som att jag är för avel? Fungerar dessutom inte så med avelsförbund i alla länder sweetie.

'-Headlights on the highway-'

landsbygdsbo
6/3/16, 1:05 AM
#23

#22

För det första, var har jag skrivit att riktat avlade djur skulle vara mer värda än slumpmässigt avlade djur?

Sedan det med att alla liv är lika värda, låter sig lätt sägas med ytterst få vidhåller detta när det kommer till kritan.

Så jag undrar vem som är trög egentligen.

Vad som däremot står saklöst klart är att rätt avlade djur är friskare och framförallt mer beräkningsbara än slumpmässigt avlade djur.

Till slut, varför ta hem djur utifrån? finns tillräckligt med djur som behöver hem här i Sverige.

Vi får in alldeles för mycket skit med importen av katter o hundar.

En verksamhet som alla ansvarsfulla djurägare lätt kan vara utan!!

oddahviing
6/3/16, 2:32 PM
#24

#23  Ja du, för att åter igen talar du om pengar, och pengar har inget annat att göra än med värde.

Ah du har rätt! Djur är värda mer än människor, du har rätt för en gångs skull, alla är inte lika värda i mina ögon!

Rätt avlade djur mer friska? Om du menar att mamma och pappa katt är friska från start så ja.

Och du, jag bor inte i Sverige. Kanske tänka efter lite innan du svarar.

'-Headlights on the highway-'

Denna kommentar har tagits bort.
thenewbreed
6/4/16, 6:50 PM
#26

Alltså.. jag förstår inte hypen med att adoptera djur och att det är det enda man ska/kan göra om man är Vegan

Förstår ni inte om djur är 'gratis' så kommer de komma till oseriösa människor. tänk alla kattungar som köpes för ca 5 kr och sen överges i slutet på sommaren för det var bara en 'rolig grej' att ha katt i sommarstugan. 

Ju dyrare ett djur är desto mer måste man fundera på om man verkligen vill ha djuret som en ny familjemedlem. Dessutom går alla seriösa uppfödare back eller som mest plus/minus noll på sin uppfödning eftersom att det är så dyrt att göra alla veterinärundersökningar för att se till att djuren som går till avel är friska samt att alla ungar är friska. Sedan krävs utrustning och foder samt registrering. Sen om de inte hittar passande nya familjemedlemmar måste de behålla ungarna tills de hittar någon vilket ibland kan ta några månader. Det är OMÖJLIGT att tjäna en peng på djur om det sköts som det ska. Vill man ge bort det gratis för att det inte ska bli ett slags ägande så får man banne mig ställa jävligt höga krav på de som ska ha djuret i sin familj. Vilket skulle gå, om man som seriös uppfödare har råd. 

Självklart bör ett seriöst avelsarbeta fortsätta samt att det ska vara ett mindre utbud och svårare att få tag i ett tycker jag bara för att de inte ska hamna i fel händer. Ett djur som hamnar hos en familj som behandlar djuret som en familjemedlem har fått ett riktigt bra hem och det är det som ska värnas om. I nuläget.

Medarbetare på bildredigering! :)

oddahviing
6/4/16, 10:11 PM
#27

#26 Adoptera är absolut inte gratis! Organisationerna tar en viss peng för mikrochip, vaccination etc, vilket blir till en donation på +1000 kr. Hembesök och intervju om vart de hamnar eftersom katterna har speciella behov. Glöm inte, djur kom från någonstans och de kan ha vissa problem vilket är sett till, och de måste komma till ordentliga hem, annars riskerar organisationen att bara få tillbaka djuren.

Men jag håller med på vissa saker du säger, att de inte ska hamna i fel händer.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
thenewbreed
6/5/16, 8:01 PM
#28

#27 men vad är det för skillnad på att adoptera och att 'köpa' ett djur då? I mina öron låter det som samma sak. Oavsett om det är en privatperson eller en organisation som adopterar bort djuren så går ju pengarna ändå till samma sak. Undersökningar, foder och utrustning. Hembesök och intervju bör ske oavsett om det är egenuppfödd eller omplacering. I alla fall minst ett besök för båda parters skull. Jag snackar endast om seriös uppfödning där man ser till att hålla igång ett bra avelsarbete som främjar rasen som helhet samt individen i sig, för friska, lugna och hållbara individer. Jag ser inget problem med att folk har djur eftersom att det oftast blir en familjemedlem. Om inte så ska man inte ha djur. Men mina djur blir prioriterade som om de var mina egna barn. Och det är inte mer än rätt. Djur är och bör vara familjemedlemmar om vi ska tvinga dem att leva i närheten av eller hos människan.

Medarbetare på bildredigering! :)

vendelay
6/5/16, 9:41 PM
#29

#28 Nej, pengarna går inte till samma sak. Om du adopterar ett djur från en seriös organisation, t.ex. Stockholms Katthem, är djuren kastrerade. De pengarna går till att fortsätta kastrera djur. Om du köper från en uppfödare går pengar till att fortsätta husdjur till världen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

thenewbreed
6/5/16, 9:43 PM
#30

#29 Okej så är tanken då att bli av med alla husdjur tillslut?

Medarbetare på bildredigering! :)

vendelay
6/5/16, 10:32 PM
#31

#30 Ja, veganer är emot allt utnyttjande av djur. Husdjur är inte våra att äga. De är inte egendom och saker, de är egna liv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

oddahviing
6/6/16, 12:23 AM
#32

#30 Ja, i slutändan, men just nu drastiskt minska antalet eftersom det finns alldeles för många hemlösa djur. Det behövs inte avlas så mycket som det görs eftersom det redan finns djur 'på gatan' som verkligen behöver ett hem.

'-Headlights on the highway-'

thenewbreed
6/6/16, 7:05 AM
#33

#31 & #32 Fast jag ser det inte som att äga en annan individ, utan jag ser det som att få en ny familjemedlem. Mina djur har all rätt i världen att få bestämma själva vad de vill göra så länge de inte skadar sig själva, mig eller någon annan. Självklart finns det regler i mitt hushåll som för alla andra familjemedlemmar. Men de har fortfarande en egen vilja och tvingas inte till saker som de inte vill. Ja förutom medicinsk behandling som ibland kan vara obehagligt. 

Du har helt rätt i att det inte behöver avlas så mycket som det redan görs. De som främst bidrar till massavel av husdjur är alla grossister. De för inget genomtänkt avelsarbete och skadar både individerna som djurarten i sig. Finns det möjlighet bör man absolut ta en omplacering men annars tycker jag man ska stötta det seriösa avlandet för att få bort grossister och smuggling. Med en omplacering vet du heller inte vad du får hem, vilket gör att många kanske avstår från det. Det finns oftast ingen stamtavla och man har ingen aning vad som döljer sig i generna.

Medarbetare på bildredigering! :)

oddahviing
6/6/16, 1:23 PM
#34

#33 Man behöver inte alltid veta vad som finns i generna. Även om djuret inte lever ett långt liv så får den iallafall ett kärleksfullt hem. Och jag måste säga att man visst vet vad man får hem eftersom katterna varit i fosterhem och man får all info man behöver om eventuella problem, t.ex. om katten/hunden är destruktiv eller behöver en familj utan barn pg.a. den kan bli aggressiv i vissa situationer och behöver arbeta på det. Men sen finns det absolut också de snälla, äldre individerna som bara har förlorat sin ägare för t.ex. dödsfall eller helt enkelt behöver omplaceras pga förändrade omständigheter hos förra ägaren. De blir också kollade av veterinär precis som vilket annat djur som helst.

Det är tyvärr vi som på sätt och vis äger individen/djuret eftersom de är beroende av oss för att överleva och hålla sig friska. Djuren är inte avlade till att klara sig själv  i det vilda, de är avlade att få personligheter och karaktärsdrag som passar in i våra familjer. Överlevnad och bästa förutsättning (t.ex. lättstädad päls) är inte prio ett, prio ett är att raserna ska vara under vår kontroll och se snygga ut.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
vallhund
6/6/16, 1:40 PM
#35

#34 Du har en väldigt skev bild av avel, dessutom en ganska orealistiskt romantiserande bild av adoptionsverksamhet/omplaceringsverksamhet.

Livet är inte bara svart eller vitt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

thenewbreed
6/6/16, 4:33 PM
#36

#34 Att veta vad som finns i generna hjälper dig att ta hand om ditt djur på bästa sätt liksom att förebygga eventuella sjukdomar som kan dyka upp. T.ex. har hela släkten dåliga höfter kanske man inte kör agility med sin hund. Så höften inte slits ner mer än nödvändigt. 

Fast alla djur som sitter på hem? alla gatuhundar som importeras för att omplaceras här i Sverige då?  Hursomhelst var det egentligen inte egenskaper jag menade utan genuppsättningen. Hur vet du att djuret du får hem är friskt och faktiskt mår bra? Förhoppningsvis har djuret fått genomgå en vanlig veterinärundersökning men röntgar de höfter, knän och armbågar då också? 

Avel är  bra. Om det görs rätt. Om det är ansvarsfullt och planerat in i minsta detalj.  Jag vet inte varför du tycker det är ok att så länge ett djur får ett kärleksfullt hem så spelar det ingen roll om det inte lever så länge? Det är klart att det spelar roll. 

Missförstå mig rätt. Jag tycker omplacering är jättebra. Finns massor utav djur som behöver nya hem. Men det är också oftast djur som kommer från oseriös avel, grossister eller är rent av vilda från början. Det är inte alla omplaceringar som kommer ifrån fina familjer som blivit allergiska eller vid plötslig död av ägaren. 

Sen att du säger att estetiken och kontrollbarhet är prio ett inom avel är ju inte helt rätt. Visserligen finns det många oseriösa uppfödare av alla djurslag där man fokuserar på fel saker. Dvs utseendet. Men långt ifrån alla uppfödare är sådana. 

Och sen undrar jag om vi människor äger våra barn också då eftersom vi skaffat dem för att ta hand om dem som egna familjemedlemmar samt att de är beroende utav oss för att överleva?

Medarbetare på bildredigering! :)

vendelay
6/6/16, 5:40 PM
#37

Du är i din fulla rätt att vara för avel, men jag kan inte förstå varför du måste diskutera det på Vegan iFokus? Om du inte har brytt dig om att läsa sajtreglerna så kan jag bara citera några punkter: propaganda för djurförtryck är otillåtet, djurskydd passar inte på sajten och kan komma att raderas och min favorit: 

  • Detta är en antispeciesistisk sajt och det är inte tillåtet att begära respekt för speciesistiska handlingar och åsikter som exempelvis dödande och utnyttjande av djur.

Längst ner står det också att du förbinder dig till att acceptera dessa regler när du skriver på sidan.

MEN för att komma tillbaka till ämnet. Det spelar ingen roll om du anser att dina djur har alla rättigheter i världen, de är fortfarande din egendom. De räknas fortfarande som ting i lagen. Du får sälja dina djur, du får avliva dina djur. De har inget eget värde, de lever bara för din skull. Förstår du varför veganer är emot avel?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
6/6/16, 5:42 PM
#38

#36 Du äger inte dina barn - du har till exempel inte rätt att sälja eller avliva dina barn. Dina barn har en egen fri vilja, rätt till ett eget liv och får ta egna beslut. Inget av dessa gäller ickemänskliga djur.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

thenewbreed
6/6/16, 8:55 PM
#39

#37 Varför drar du upp den punkten för, på vilket sätt är den relevant? 

Varför jag diskuterar det på en vegansida är för att det startades en tråd på er vegansida. Men om man inte får diskutera saker så förstår jag inte varför ni ens har ett forum. Jag håller inte med om att avel är en form av djurförtryck och jag tycker inte att jag propagerar för djurförtyck överhuvudtaget. Man måste väl ändå kunna diskutera saker som är relevant till människans moderna vardag och varför det är bra eller inte? I detta fallet handlar det om människans uråldriga kvarvarande beteende och behov av att ha husdjur. Att det står i lag och diverse andra formella sammanhang att man är ägare betyder inte att jag eller andra djurägare behandlar våra djur som ägda saker. Det är helt enkelt en missvisande benämning på någon som har husdjur som familjemedlemmar.

Angående avlivning så är det väl jättebra att om mitt djur lider att jag kan ta kål på det istället för att låta det lida tills det självdör. Därför är jag också för dödshjälp för människor. Ingen ska behöva lida tills denne självdör. Djur har visst ett eget värde. Speciellt hos sina familjer. Antagligen inte hos grossister och smugglare men de ska ju ändå arbetas bort eftersom det är just det, "djurägare" som inte värderar sina djur utan bara vill ha pengar. Vinst på djur bör inte kunnas eller få göras tycker jag.

Medarbetare på bildredigering! :)

vendelay
6/6/16, 9:08 PM
#40

#39 Den är relevant eftersom veganer är emot utnyttjande av djur. Jag vet faktiskt inte vad som är svårt att förstå.

Nej, jag har förstått att DU tycker så. Problemet är fortfarande att djuren inte har något eget liv, egna val och fria liv. Vi äger djuren, så är det. Jag håller med om att ingen ska behöva självdö, jag är absolut för dödshjälp på människor också. Det är dock inte det jag pratar om - jag pratar om t.ex. de 15 000 tuppkycklingar som dödas varje dag enbart i Sverige. På alla hemlösa katter som skjuts ihjäl på fläcken, eller avlivas av veterinär på katthem för att de anses vara för skygga (även när de är fullt friska). Eller de marsvin som avlivas för matte/husse inte orkar med dem längre. Det handlar inte om att djuren lider, det handlar om att vi har rätt att bestämma när och hur deras liv ska sluta. Om du inte fattar att det är helt sjukt så tror jag faktiskt inte att jag kan hjälpa dig förstå.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

oddahviing
6/7/16, 12:57 AM
#41

#34 Då vill jag att du förklarar för mig precist vad som är skevt, och hur adoptioner är att romantisera?

#36 Ok, med gener trodde jag att du inte ville ha några udda drag. SJÄLVKLART ska man veta vad som är bäst för djuret i fråga och inte utsätta den för något som den inte klarar av fysiskt eller mentalt. Det har jag aldrig sagt något om. Jag tror nog att de flesta veterinär har koll på sjukdomar som ligger i olika raser och jag skulle gissa att detta också kollas så att man kan förebygga/behandla.

Och nej, det spelar ingen roll om djuret inte lever länge, t.ex. om man tar en äldre katt. Bara för att de är gamla behöver de inte somna in, utan kan njuta i några år till i rätt hem.

Jag förstår vad du menar, men det finns ett djur för alla. Organisationen jag adopterade vår katt från berättade om en katt som var helt ohanterbar även efter en mycket lång tid av rehab, men den fick gå som lantkatt och jaga råttor i ladan utan människor istället. Vår katt hade sina problem och har fortfarande lite men från den illegala marknaden han kom från, men ju fler veckor som går desto bättre blir han, men han är ingen barn katt än. Tycker du att vissa djur (aka de med lite fel) är mindre värda att få ett kärleksfullt hem än de som är "rätt avlade"? 

Djurens ungar är beroende av att bli beskyddade och få mat under sin uppväxt (iallafall de flesta) det är väl ungefär samma för oss? Hur är det relevant till ämnet?

'-Headlights on the highway-'

Annons:
thenewbreed
6/7/16, 7:18 AM
#42

#40 Det är helt klart att det är sjukt att det förekommer. Men det är fortfarande inget som har med seriös avel att göra. Alla hemlösa skygga katter kommer för det mesta från andra huskatter som släppts ut vind för våg utan att ha blivit kastrerade. Vi är många som kämpar både för att folk ska chippa och registrera sina katter så de kan hitta hem samt att få ett slut på alla oönskade kattungar som kommer till världen. Jag förespråkar också att man köper en vuxen omplacering av katt än att bidra till huskatts-hobbyaveln som förekommer. "Det vore så gulligt med kattungar" Den inställningen är också det som förstör för alla hemlösa katter därute. Självklart är det heller inte ok att avliva fullt friska djur för att de är oönskade. När man skaffat sig ett djur har man också tagit på sig ett ansvar. Vill man inte ha djuren längre så omplacerar man, hittar man ingen som vill ha dem så får man stå sitt kast och ta hand om djuren på bästa sätt som man lovade när man först skaffade dem. Avlivning får inte ens vara ett alternativ.

#41 Ja veterinärer brukar vara duktiga på det. Men jag tänkte mest på blandraserna som importeras. Jag håller absolut med om att äldre djur absolut bör få en chans om de mår bra. Som du säger kan de säkert få några år till. Jag trodde du menade djur som inte lever länge pga ohälsa. Att en hund blir max 6 år för att den är avlad för utseendet så hälsan har kompromissats. 

Alla djur har rätt till ett kärleksfullt hem. Jag menar bara att vi inte ska slopa den seriösa aveln som bidrar till att upprätthålla eller förbättra hälsan hos  våra tamdjur och som främjar de naturliga instinkterna och med en hel del miljöberikning i sina hem. Jag struntar helt i hur de ser ut så länge inte utseendet påverkar hälsan negativt. T.ex dagens trubbnoshundar eller perserkatterna.

Medarbetare på bildredigering! :)

vallhund
6/7/16, 2:12 PM
#43

#41 Du verkar bygga din åsikt om avel utifrån ett enda skräckexempel som dessutom inte är i Sverige. Uppenbart handlade det inte om avel utan om massproduktion.

Den bild du förmedlar av omplacering/adoptionsverksamhet stämmer inte med verkligheten. Ytterst få organisationer är så perfekta o engagerade o gör allt det du beskriver. Oftast drivs de av mycket unga idealister med bristande kunskaper i djurhållning.

Allt enligt min uppfattning o erfarenhet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

oddahviing
6/7/16, 6:42 PM
#44

#43 Kan konstantera att jag inte bygger min åsikt på endast mitt eget exempel, utan jag har en del kontakter och har hört mycket. Och vad spelar det för roll vilket land vi är i? Oavsett land så ska inte sånt här förekomma.

Unga idealister? "Tanten" som bedriver den organisation jag kommit i kontakt med har ett stort nätverk, och de som jobbar volontärt med henne är i alla åldrar. De gör vad de kan för att få djuren till ett bättre hem, skall vi bara låta alla hemlösa djur vara då? Att driva seriös avel löser inte det här problemet. Ägare av djur måste ta ansvar själva, där ligger det största problemet.

Vad för bristande kunskap pratar du om?

'-Headlights on the highway-'

Mirre395
6/7/16, 7:46 PM
#45

(jag har inte läst hela tråden så jag vet inte vad som tagits upp eller inte)

Jag tycker att det är fel att avla eftersom att det är så många djur som samtidigt avlivas och bor på gatan och i burar för att ingen kan ta hand om dem. Så många djur av alla slag har hemska liv för att vi inte tar ansvar för vad vi har "orsakat/gjort". 

Jag tycker att djur ska leva för sin egen skull och inte för att gå på utställningar, ätas, avlas o.s.v. och särskilt inte om det innebär att ännu fler djur skadas eller avlivas.

Är inte definitionen av veganism något i stil med att man ska göra sitt bästa för att inte utnyttja djur eller konsumera djurprodukter? Enligt mig så lever avel inte upp till detta…

Eine
6/21/16, 2:04 PM
#46

En allvarlig fråga till er som inte gillar att man har husdjur: Ska vi släppa ut alla djur och låta dem klara sig själva? Jag pratar inte om en utopisk framtid, jag pratar om i dag!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

TicTac
6/21/16, 2:26 PM
#47

#46 De flesta husdjur hade inte haft en chans ensamma. Därför skulle en "frigivning" av djur vara helt emot någon vegans åsikter. Sen finns det de som har dåliga kunskaper om djur och tex. släpper ut mjölkkor ur deras hagar bara för att ha dem gå tillbaka när det är dags för mjölkning…

Ang. mjölkkor så finns det väl inget naturligt med att kalven tas från sin mamma innan den kan klara sig själv? Jag har per se inget emot själva kött och mjölkkonsumtionen (uppvuxen som lakto-ovo-veg.) Det jag främst vänder mig emot är exploateringen av djur. Det finns inget naturligt med dagens köttfabriker överhuvudtaget.

Men någonstans måster ju själva utnyttjandet ta slut. Våra extremt dåliga djurrättslagar i Sverige vinner stort jämfört med resten av världen. Att avla på sjuka hundar och katter bara för att de ska se ut på ett sätt som tilltalar människan är helt sjukt. Var finns logiken i det? Där har det blivit bättre här i Sverige, om än inte perfekt. Perfekt hade varit att inte exploatera djuren alls.

Sen tycker jag det är självklart att ta hand om djur som behöver omplaceras. De har ju inte gjort något ont.


You'll never walk alone

kae
6/21/16, 7:03 PM
#48

Jag är emot avel. Inte för att djuret i sig lider av att vara dräktigt, men det finns redan tusentals djur som behöver ett hem. Om det är rasavel har jag även förstått att vissa raser har fått problem, främst hundar som mopsar med andningen osv? Vet dock inte speciellt mycket om det så jag ska inte uttala mig, men kort och gott är jag emot avel.

Annons:
kae
6/21/16, 7:03 PM
#49

Jag är emot avel. Inte för att djuret i sig lider av att vara dräktigt, men det finns redan tusentals djur som behöver ett hem. Om det är rasavel har jag även förstått att vissa raser har fått problem, främst hundar som mopsar med andningen osv? Vet dock inte speciellt mycket om det så jag ska inte uttala mig, men kort och gott är jag emot avel.

Ominous
6/21/16, 7:04 PM
#50

#41

Jag som själv har erfarenhet av seriös avel i Sverige kan berätta lite hur det ser ut här, till skillnad från massproducering. 

(Vill förtydliga att jag inte dömmer någon som tror/tycker raskattsavel är hemskt, jag trodde också det innan jag satte mig in. Jag tycker också åsikter om att inte ha husdjur överhuvudtaget är helt okej att ha, även om jag själv inte håller med. Jag tycker däremot det är egoistiskt att hålla den åsikten med undantaget för omplacerings-djur som man själv håller)

Jag kontaktade flera uppfödare och både nekade dem och blev nekad själv. Jag skrev några meningar om mig själv och hur katten skulle ha det, men märkte snabbt att såpass korta mejl ignorerades. Jag fick skriva ett A4 innan jag fick svar från några uppfödare. Jag fick alltså ansöka om att få köpa en av deras katter, ungefär som ett jobb. 

När jag väl fått svar fick jag åka och träffa uppfödaren och kattungarna. Jag var där i ca 1-2timmar och pratade, ställde varandra frågor och pratade om katter i allmänhet. Jag kände att det stämde överens med vad jag förväntade mig av en uppfödare, hon såg sina katter som familjemedlemmar och såg alltid till deras bästa. Vi skrev tingningsavtal och la handpenning.

Jag var även och hälsade på en gång till innan 12veckor. Uppfödaren själv körde hit katten och gjorde "hembesök". Vi har fortfarande sporadisk kontakt och hon har kontrollerat att Othello blivit kastrerad, osv. 

Nu har hon fått en kull till(kull nr 2) sen ska hennes katt kastreras och hennes dotter ev få en kull nästa år. :)

Jag har även varit och hälsat på en annan uppfödare nyligen, och det var samma sak där. Mycket frågor och man märker att de är viktig med vilket hem.

De flesta uppfödare ställer krav på sina köpare, att katten måste kastreras, vaccineras, vara innekatt och att man ska kontakta uppfödaren om man måste omplacera katten.Jag har sett flera inlägg i grupper där folk söker vem som tagit emot en omplaceringskatt från deras katteri.

Jag ser inte något fel på att ansöka och betala för en familjemedlem, varesig det är ett barn eller en katt/hund. Det kostar att adoptera ett människobarn också, folk tänker inte alltid på det. Jag "äger" min katt ungefär som att jag skulle äga mitt barn. Jag måste se till att han vaccineras, matas, får vård, mår bra, har trygghet och säkerhet. Gäller både katt och barn. Jag skulle ge upp min katt lika lätt som jag skulle gett upp ett barn, dvs endast när ingen annan utväg finns och det blir bättre för katten/barnet.

Jag ser buskavel, dvs folk som släpper ut okastrerade katter av ren dumhet eller egoism, likvärdigt människosmugglare som säljer bebisar för att tjäna pengar 🤪

Jag föstår att folk är emot all avel på husdjur och att ha husdjur. Det finns för många djur som far dåligt. Men jag tror tyvärr inte det är realistiskt eller uppnåeligt. Jag ser hellre att djur får ett ökat värde, speciellt katter, och mer respekt.
Jag tror även att om vi inte har djur i våra familjer och våra liv så avtrubbas vi från det faktum att djur är kännande individer. Folk kan relatera till sina husdjur, det dras jämförelser mellan våra husdjur och farmdjur hela tiden.

I wish I could write as mysterious as a cat

Gen
6/21/16, 10:27 PM
#51

#50 Omnious, vad är det för principiell skillnad att föda upp katter för att man tycker det är trevligt, mot att själv äta och utnyttja andra djur för att man tycker det är trevligt - man bidrar ju aktivt till att döda och utnyttja andra djur för att ge katten mat? Även om din katt lever ett gott liv så har jag svårt att se hur du kan tycka att det är ett system som du vill bidra till att upprätthålla, vilket man gör genom att sätta fler katter till världen, men inte genom omplaceringar. Du skulle ha ett starkare case med kaniner eller vegan-hundar. Vegan-katter är ett betydligt mer laddat ämne. Trots dessa starkare case, är avel ändå problematiskt eftersom det går ut på att förädla arten för människans ändamål. Där faller din liknelse att husdjur är som att ta hand om barn. Det är en form av våldsutövning att begränsa rörlighet och möjligheten att fritt få fortplanta sig hos andra kännande varelser, människor som djur. Man kan argumentera att välbefinnandet hos individen och ägaren uppväger inskränkandet av individens frihet. Eller att omhändertagandet i sig har ett värde. Jag utesluter inte ett veganskt samhälle där veganska husdjur har en plats, men det är lång väg dit. Tillsvidare tycker jag man bör adoptera, då det inte är befäst med dessa problem.

oddahviing
6/22/16, 3:17 AM
#52

#50 Nja. Jag kan inte hålla med helt. Människor är inte alltid att lita på, och även om uppfödaren är seriös så finns det fortfarande människor som köper djur likt de köper dyra väskor för att sedan kasta bort dem. Det är inte bara blandraser som behöver omplaceras, det är renrasiga djur också.

'-Headlights on the highway-'

vendelay
6/22/16, 12:54 PM
#53

#51 Bra skrivet, Gen 👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ominous
6/22/16, 6:11 PM
#54

#51 
Jag antar att du också är för att utrota lejon och andra köttätande djur? Vi kanske ska börja catch and nuder alla köttätande djur.

I wish I could write as mysterious as a cat

vendelay
6/22/16, 6:18 PM
#55

#54 Men lejon och andra vilda köttätande djur hålls ju inte som husdjur, som "saker" enligt lagen. Det finns ingen Vegan som är arg på lejon för att de äter kött, veganer är arga på människor som bygger djurfabriker och dödar fastän vi inte behöver. Det är absolut inte samma sak.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
oddahviing
6/22/16, 6:33 PM
#56

#54 Tumme ner. Vad får du det ifrån? Gen pratade om husdjur, inte vilda djur. Jag personligen tycker vi ska kunna lägga mer energi och pengar till att stödja de vilda djuren än att underhålla husdjur. Nuder, du menar neuter?

'-Headlights on the highway-'

TicTac
6/22/16, 6:54 PM
#57

#54 Meh… Är du seriös eller bara ignorant? Hur snäll och trogen du än är mot ditt husdjur, så skulle det aldrig ha valt att vara hos dig om det haft en annan möjlighet.  Det hade valt frihet där de hade kunnat leva i sitt naturliga habitat. Men genom att äga dem som husdjur tar vi den möjligheten ifrån dem, redan innan de fötts, för dess föräldrar är i samma situation. Det är en ond cirkel som aldrig tar slut så länge sådana som du försvarar exploateringen med att vara snäll och omhändertagande? Give me a break!

Vilda djur lever i en naturlig "circle of life" där de naturligt tar svagare djur så att de starka kan vara kvar och fortplanta sig. En djurflocks svagaste länk är alltid det svagaste djuret.


You'll never walk alone

Gen
6/23/16, 11:34 AM
#58

#51 Det finns en filosofisk princip att böra implicerar kunna. Dvs att man inte kan vara ålagd att handla på ett visst sätt, om man inte också kan att handla på det viset. Man kan inte skuldbelägga någon för något som är utanför deras kontroll. 

Du behöver inte ha katter, det är inom din kontroll. Katter som husdjur ingår inte i ekosystemet, så de behövs inte heller av den anledningen. Vilda rovdjur behöver äta andra djur, de kan inte skuldbeläggas för det. De ingår dessutom i ett ekosystem där de balanserar antalet växtätare i konkurens om resurser. Det vore förödande för ekosystemet om rovdjuren utrotades.

Jag tycker det är det lättaste sättet att ta sig ur lejon-argumentet, dvs. ungefär: "jag har rätt att utnyttja andra djur eftersom lejon också gör det".

Lustgas
6/23/16, 6:32 PM
#59

#58 Vill mest  ge dig tummen upp för att du är grymt duktig på att formulera dig och argumentera för din sak! 👍

Gen
6/27/16, 7:18 PM
#60

#59 Haha, tack! 👍

Upp till toppen
Annons: