Annons:
Etiketterreceptefterrättförrättgodis
Läst 1557 ggr
Kashii
2016-05-26 19:22

Byta ut ägg?

Nu är det så att jag inte är Vegan eller Vegetarian, även om jag ibland kan välja vegetarisk mat då och då. Men nu över till min fråga. Min syster är allergisk mot ägg och mjölkprotein bl.a och jag har hittat igen ett recept på en paj som blev väldigt populär när jag gjorde den,  Vill nu testa och göra den så att syrran kan äta den också.

Receptet finns på ica: http://www.icakuriren.se/recept/persikopaj

Står att man ska ha i 3 ägg,  Har läst att man kan byta ut ägg mot mosad banan eller äppelmos men jag vill ha en sån neutral smak som möjligt, så att substitutet inte konkurrerar för mycket med original-smakerna.

Är det någon i detta forum som kan tipsa om något bra och neutralt substitut åt en tjej som inte tål: ägg, mjölkprotein, nötter, fisk etc? :)

Tack på förhand!

Annons:
oddahviing
2016-05-26 19:34
#1

Det finns äggersättning no egg (orgran) att köpa i vanlig butik. Sedan kan man också experimentera med krossade linfrön och utav egen erfarenhet har jag märkt att ärtprotein får bakelser/pannkakor etc. mer fluffiga och har en neutral smak i små mängder.

'-Headlights on the highway-'

Shailina
2016-05-26 19:39
#2

Chiafrön (1 msk chiafrön och 3 msk vatten ersätter 1 ägg.), Krossat linfrö (samma som chiafrön, 1msk+3 med vatten), sojmjölk+äppelcidervinäger-blanding, äppelmos(en halv dl äppelmos blandat med 1/2 ts bakpulver) och banan (en halv mosad till ett ägg) används ofta för att ersätta ägg i bakning om man inte vill köpa NoEgg i affärn.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Namiko
2016-05-26 19:40
#3

Eftersom ägget här används som äggstanning så hade jag testat att använda silkestofu istället. Jag har dock aldrig testat det i en efterrättspaj, enbart i matpajer, då mosar jag tofun och blandar med naturell soyghurt, men iFraiche skulle nog vara mer passande att blanda med här då det är mer neutralt i smaken.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Wowy
2016-05-26 19:41
#4

Kikärtsspad har jag använt, kan dock inte proportioner.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Upp till toppen
Annons: