Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 2404 ggr
maimiti
2016-05-31 16:56

Planteringsjord utan animalier

Jag gillar att odla och har gjort iordning ett odlingsland med pallkragar. Hade ett sen innan men det behövdes göras om. När jag gjorde det från början köpte jag vanlig matjord från en firma som levererade ett lass direkt på gräsmattan. Jorden var dock inte så bra att odla i eftersom det var för sandigt och kompakt (var väl anpassad för att anlägga gräsmatta) så jag har försökt få tag i bättre jord.  Jag har letat, läst innehållsförteckningar och mejlat och frågat när det inte stått men det är snudd på lögn att hitta köpejord inom landets gränser som inte innehåller animalier. Det enda jag hittat hittills är Granngårdens trädgårdsjord som är gödslad med stenmjöl. Vad som förbryllar mig är varför utbudet är så dåligt? Jag har tittat på vad som finns på t.ex Irland och där finns en uppsjö med olika jordar, både med och utan animalier, och det går också att köpa maskskit på påse för en billig peng, för den som vill gödsla riktigt naturlig. Eller finns det något obskyrt märke som jag inte hittat?

Annons:
Tant Grön
2016-05-31 19:23
#1

Granngårdens trädgårdsjord som är gödslad med stenmjöl??? Man kan väl inte gödsla med bara stenmjöl. En trädgårdsjord innehåller ju kväve, fosfor, kalium m.m.
Kväve t.ex. finns inte i stenmjöl. Så troligen innehåller den också något från djur.
Du kan ju tillverka kompost och gödsla med, och gräsklipp om du har. Hö och halm är också bra.
Om du absolut vill köpa något så är det enda nog ogödslad torv som du får gödsla själv.
Kanske med urin. Jag använder ekologisk Algomin som är gjord av alger, men vet inte säkert om den är helt vegansk.

maimiti
2016-06-01 04:27
#2

Det är en basjord som är till för att man ska blanda själv, exempelvis med egen kompost eller annan jord det är därför den inte innehåller något mer. Man får helt enkelt hälla ner det man vill. Det stod i beskrivningen men jag mailade och frågade också. Jag har egen kompost och använder Algomin men jag skulle vilja ha tag på "färdig jord" och tycker att det är märkligt att utbudet i Sverige är så begränsat. Alla säljer typ samma sak.

Ominous
2016-06-01 17:40
#3

Jag hoppas du hittar bra jord. Jag har tyvärr ingen aning om odlning alls, men jag ska fråga min syster vart hon köper sin, hon odlar väldigt mycket.

Vill inte vara sån, men känner ni till att granngården stödjer jakt och har brutit samarbetet med Djurskyddet Sverige?
http://tidningen.djurskyddet.se/2016/04/granngarden-avbryter-samarbete-med-djurskyddet-sverige/

I wish I could write as mysterious as a cat

maimiti
2016-06-02 06:58
#4

#3 - Nej, det hade jag ingen aning om!

landsbygdsbo
2016-06-02 10:22
#5

#0

Matjord är den produkt som är resultatet av vegetabilier och animalier/gödsel som brunnit och förmultnat till jord.

Det finns alltså ingen naturlig matjord som inte innehåller animalier i ngn form.

Inte ens om du hittar en glänta i lövskogen och börjar grava så är den jorden fri från animalierester

Även om du fixar till en kompost och bara tillsätter vegetabilier så dröjer det inte länge förrän komposten är full av de animalier som är förutsättningen för att jord ska bildas, nämligen maskar 😉

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
veggie4every1
2016-06-02 17:33
#7

#3 Jag läste om det. Jägare är väl stora kunder hos granngården och man ser till sina ekonomiska intressen framför de hemlösa djurens intressen. 

Det är inte särskilt förvånande, men visst är det dåligt gjort.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-06-02 21:05
#8

#7 Granngården gjorde väl som Folksam. Man ville inte ha ngr beröringspunkter mellan djurrättsaktivister, vargkramare och sina egna firmanamn.

Men inget hindrar väl dem som vill att göra egna bidrag..

Så fungerar en demokrati, det svider ibland😉

veggie4every1
2016-06-02 21:30
#9

#8 För de hemlösa djuren svider det, men det är de väl vana vid.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-06-02 22:09
#10

Hemlösa djur är utsatta för den naturliga aveln, den mest lämpade överlever, så det är väl inget nytt, så har det väl alltid varit

veggie4every1
2016-06-02 22:23
#11

#10 Jag tänkte mera på att det svider för de hemlösa djuren när djurhemmen förlorar ekonomiskt på att Granngården avslutar sitt samarbete med Djurskyddet.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-06-02 22:28
#12

#11

Ja det är väl en fråga om prioriteringar. Tar man avstånd från det ena så kanske man kan samarbeta med det andra..

Folksam o granngården har ju genom sitt val deklarerat vad man inte vill..Deras frihet.

Djurskyddet får nu göra sitt val.  deras frihet.

Ger orsaken till brytningen mer än granngården o Folksam så är ju saken klar…

Upp till toppen
Annons: