Annons:
Etiketthälsa
Läst 913 ggr
bloodflowers
2016-06-04 17:07

snabb fråga ang vitaminer

Har skaffat B-vitaminer men står att det för B12 är 200% av det dagliga behovet
sen står det att man ska ta 1 tablett / dag (står iofs så på alla oavsett hur mycket B12 det är??)

Räcker det att bara ta varannan dag då? Vill nämligen att det ska räcka så länge som möjligt

Annons:
Inkanyezi
2016-06-04 17:12
#1

Om du inte har brist ska det räcka med varannan dag. När man tar 200 % är det ju för att man ska bygga upp sitt förråd när man har drabbats av brist. Man får också i sig en mindre mängd B12 om man inte är för noga med att skölja grönsaker, så att man får i sig lite jord, och det finns lite B12 i skalet på en del frukter, genom att de kan innehålla ägg och larver av fruktflugor.

Så om du har gått en längre tid utan B12 kan det vara klokt att ta varje dag, men efter en tid borde det räcka med varannan.

Zepp
2016-06-04 17:16
#2

Det där intagsrekomendationerna är nog för allätare.. veganer skall nog äta B12 på ett annat sätt?

Oandra sidan så finns det ett säkert sätt att veta och det är att ta prover.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

oddahviing
2016-06-04 17:33
#3

Alltså det beror ju på… är så svårt att säga. Den dosen du har köpt är c:a 5 mcg eller? Om du har pågående B12 brist bör du egentligen gå över 500 mcg. Har du däremot ett välfungerande mag- och tarm system och dessutom får i dig B12 från andra källor (havremjölk etc.) så kanske det räcker med att du tar varannan var tredje dag bara för att förebygga brist. Har du symtom på B12 brist som trötthet, anemi etc. är det också värt att ta högre dos, men mår du ok så behöver du nog inte oroa dig så mycket. Blodtest annars om du är osäker ^__^

'-Headlights on the highway-'

Maria
2016-06-04 17:48
#4

Jag hade brist på B12 och började med 2 mg Betolvex dagligen i en månad och numera äter jag 1 mg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bloodflowers
2016-06-04 19:34
#5

Vet ej om jag har brist eller inte dock Har börjat fått muskelryckningar och har sett vissa säga att det kan vara symtom på b12 brist men känner mig ju ej trött eller något och dricker rätt mängd havredryck så vet inte?? Tänker inte ta blodprov.

Maria
2016-06-04 19:35
#6

Varför inte ta blodprov?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
bloodflowers
2016-06-04 19:37
#7

#6 Fobi

Maria
2016-06-04 19:39
#8

#7 Ok, kanske du borde jobba med det eftersom det kan komma tillfällen där du måste ta prover.

Bara ett tips.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zepp
2016-06-04 19:43
#9

Ta minst var annan dag med andra ord eller sök psykolog för din fobi!

Grejen med B12 är att det lagras i levern.. det kan räcka i tre år eller tre veckor!

Det är hur som helst väldigt ovanligt med B12 överskott, då får man nog äta jävligt mycket lever först o främst, och då är A-vitaminförgiftning betydligt vanligare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
2016-06-04 20:07
#10

Och lever går så klart fetbort när man är Vegan.

Så det är nog ingen risk att få biverkningar av B12-tillskott.

Men jag är lite fundersam om källorna till B12, där de som ger mest ändå på något sätt är relaterade till djur och djurhållning. Det framställs ju av mikroorganismer, och kan därifrån föras vidare genom näringskedjan. Hästskit tillhör det mest B12-rika i naturen, men i stort sett all avföring innehåller vitaminet.

Idisslande djur, som kör maten lite fram och tillbaka och har ordning på fermenteringen i sina magar kan i regel ta upp B12 från sin egen matsmältning, medan exempelvis hästar är beroende av att beta där de själva eller andra djur har gjort sitt tarv. Många gnagare har en direkt rundgång, medan människor numera har sådan bacillskräck att en del tvättar allt de ska äta.

Och visst verkar det som om skaparen gjorde någon slags misstag när tarmen inrättades så att vi inte kan ta upp det värdefulla vitaminet där det skapas, utan måste få in det genom munnen för att det ska komma oss till del. Det är våra slemhinnor i munnen och i början av matsmältningssystemet som kan ta upp B12, och det produceras längre ner, där bakterierna jobbar. I ett multrum hamnar massor av B12, till glädje för maskar och andra djur, och det kan föras vidare till växter om man använder det för att förbättra jorden. Om vi sedan inte tvättar grönsakerna för noga, kan det slinka med en eller annan B12 där.

Så en del av problemet är för mycket renlighet. Vi behöver lite skit också, en viss rundgång, precis som hästarna.

veggie4every1
2016-06-04 20:12
#11

#0 200% är så lite att jag tycker du ska ta den varje dag. Min B12 har 16666% och den tar jag ett par gånger i veckan som förebyggande.

Jag kanske byter till cyanocobalamin igen, men kommer ändå att ta samma dos. Jag har aldrig haft bristsymptom, kollar aldrig mina värden eftersom jag inte behövt gå till läkaren på 30 år och mår bra. Läkarna har ju så mycket att göra ändå, så jag väntar tills jag känner mig behövande🙂

Ta den varje dag som det står på burken är mitt råd.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gen
2016-06-04 21:22
#12

Uppsök läkare. Finns även tester att göra på urin. Vid b12 brist ska du ta mycket mer än det finns i tabletterna du köpt.

Upp till toppen
Annons: