Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1640 ggr
Snuffles
2016-06-13 00:00

Jag fattar inte

Varför blir icke-veganer så upprörda över misshandel av husdjur när de aktivt stödjer misshandel av kor, höns/kycklingar och grisar? Min mamma var tydligen jätteledsen över en video på någon snubbe som misshandlat sin hund och hon säger att hon "far så illa vid sig" när hon ser någon vara elak mot ett djur, men när jag förklarade för henne vad Earthlings handlar om så sa hon att "utnyttjande av djur är okej om det är för mat", och när jag visade en liten del av en video på några grisar som hängde levande och uppskurna i taket så skyllde hon på att hon inte äter griskött så ofta, att hon mest äter kyckling men de lider ju också + när hon såg några som grillade en hel gris ville hon inte kolla för att hon tyckte det var hemskt och när jag sa att det är lika hemskt som att käka köttbullar så sa hon att det inte syns att det är ett djur då??? Jag fattar inte och jag vill kräkas på hur mycket kött min familj äter Vet ej ens varför jag skrev det här

Annons:
Calcifer
2016-06-13 00:07
#1

Är det bättre att icke-veganer inte blir upprörda alls över att NÅGOT djur far illa?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Snuffles
2016-06-13 00:18
#2

#1 nej? Men är irriterande när de sitter och äter en död gris som inte gjort någonting för att förtjäna det liv den fått och sen går de och gråter över ett annat djur även fast de inte hatar grisar men väljer att blunda för det

Calcifer
2016-06-13 00:44
#3

Då är det alltså bättre än att de åtminstone saknar empati för något djur. Vi är uppfostrade att se vissa djur som mat, punkt slut. Oavsett om vi äter dem själva eller inte. I andra länder ser folk andra djur som mat där vi själva aldrig skulle tänka en tanke på att äta dem. Speciellt äldre generationer har svårt för det där med att ändra sitt synsätt och det är inte särskilt konstigt. Har man i 40-50 år lärt sig att vissa djur ÄR mat så kan man inte alltid bara skaka av sig det hur som helst. Rätt eller fel, otroligt mänskligt och logiskt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

veggie4every1
2016-06-13 01:21
#4

#0 Martin Smedjeback har skrivit en del om kognitiv dissonans, bland annat i den här artikeln jag länkar till. Artikeln handlar om hästköttskandalen, men är relevant till det du talar om.

http://johanehrenberg.se/debatt/hastkott-avslojar-oforenliga-varderingar

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Klave]
2016-06-13 02:51
#5

Alla icke-veganer stödjer inte oetisk djurhållning. Bara för man äter djur så betyder det inte att man bryr sig om hur deras liv ser ut innan de blir mat.

Snuffles
2016-06-13 11:08
#6

#5 Vad jag vet så är det inga djur som behandlas bra inom djurproduktionen

Annons:
vendelay
2016-06-13 11:59
#7

Oavsett hur djuren hålls och behandlas så dödas de. Det går inte att bortse ifrån att människor faktiskt mördar djur för att äta deras kroppar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
2016-06-13 12:14
#8

#7 det är äckligt

veggie4every1
2016-06-13 13:17
#9

#5 Det är inte att behandla en individ bra när man exploaterar och dödar den individen. Jag tror nog dock att de flesta människor inte stödjer djurplågeri, utan att de flesta stödjer djurskydd och tanken på att djuren ska ha det bra medan vi utnyttjar deras kroppar till diverse ändamål. Men man kan exempelvis inte kalla det bra att slita en nyfödd från sin mor eller hur?

Djuren dödas unga, många är bara bebisar. Det finns inga djur som får leva ut sina liv på ett bra sätt i animalieproduktion. Det här med att det är ok att döda ett djur så länge det haft det bra innan förutsätter att djuren inte har ett intresse av att leva, att de endast har ett intresse av hur de blir behandlade under tiden som de lever men inte bryr sig om att fortsätta leva sina liv. Forskning visar dock att djur kan planera framåt och tänka bakåt i tiden. Det bör, om vi inte sitter på för stort ego, vara en självklarhet att vi inte är den enda arten med ett intresse att leva.

#3 Du har en poäng där tycker jag. Det är inte alltid det lättaste att komma till insikt om att man har gjort fel i 50 år. Det krävs ett visst mod att erkänna sina egna fel och därför är det viktigt att vi erbjuder känslomässigt stöd och hjälper människor att komma till insikt att det är moraliskt fel att exploatera och döda andra individer oavsett vilken art de tillhör. De flesta av oss har varit i deras situation, inte så många ännu är födda som veganer utan de flesta har förändrat sig själva.

Ibland måste jag dock säga att jag blir förvånad över hur trångsynta och fast i sitt speciesistiska tänkande ungdomar kan vara. Ungdomar som annars ofta är öppna för nytänkande kan verka väldigt fast i sitt gamla tankemönster när det gäller speciesism.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Klave]
2016-06-13 15:53
#10

Själv så har jag minskat mitt intag av kött pga. Miljöns skull. Jag väljer också animaliska produkter som kommer ifrån djur som har haft vad jag tycker är bra levnadsvillkor. Men jag kommer fortsätta äta kött, mjölk osv. Eftersom jag ser det naturligt då vi homosapiens är all-ätare och har varit i alla tider. "Men det är ju mord". Ja och? Djur mördar varandra hela tiden. Fast än vi människor ofta försöker låtsas att vi är mer än djur är det i grund och botten det vi är och det går inte att komma undan. Varför arter av djur sällan äter varandra är för att det skapar kaos i samhället. Men hade det varit liv och död hade jag ätit en människa. Vill man vara Vegetarian eller Vegan så visst var det men försök inte lägga skuld och anklaga de som inte är det. Det är bara omoget och leder ingen vart. Argumentera istället för varför du är vegan/vegetarian på ett moget sätt för de är få som ändrar sin åsikt av "Det är mord och äckligt".

Calcifer
2016-06-13 18:13
#11

#10 Starkt medhåll. Tyvärr blir många (läs: Inte alla!) veganer ilskna över att man inte är det själv och då är det svårt att ställa frågor eller känna sig välkommen.

Har sett vänner som blev hemma från ett veganmöte och de kallade henne första och hon är intresserad men vill gärna få mer information. Den information sa dra åt helve, djurmördare.

Gött, så vinner man många veganer, Bra tänkt.

Efter det bemötandet där hon började över hur de behandlade henne så la hon av med alla tanke på att bli Vegetarian någonsin.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

veggie4every1
2016-06-13 21:48
#12

#11 Jag har dock lagt märke till att påståendet "en Vegan var dum emot mig så jag tänker fortsätta att förtrycka djur" ibland används som en ursäkt till att inte granska sin egen moral.

Jag tycker inte att den anledningen är bra nog och jag tror inte att man har förstått konsekvenserna för de icke-mänskliga individerna om man tycker det. Har man förstått konsekvenserna men ändå anser att det är en bra anledning så brydde man sig nog inte särskilt mycket från början och beslutet att stödja exploateringen har då inget med att "en Vegan var dum emot mig" att göra. Men det verkar ibland att användas som en dålig ursäkt till att slippa förändra sina vanor.

Jag tror också att vissa icke-veganer anser att man får ett dåligt bemötande på grund av att man inte får respekt för sina handlingar som stödjer exploatering och dödande. Dessa handlingar behöver inte respekteras och som icke-vegan bör man skilja på att inte få respekt för sina handlingar och icke-veganska värderingar och att inte få respekt för sin person.

Man behöver egentligen inte heller ställa frågor till veganer om man tycker att man blir dåligt bemött. All information om att bli Vegan finns på nätet och det är bara att söka. Man kan bli Vegan på egen hand och då kan man själv bli den Vegan som bemöter andra intresserade på det sätt man själv skulle vilja blivit bemött🙂

#10 Vi kan till skillnad från djuren fatta moraliska beslut. Ett rovdjur dödar för att överleva, det behöver inte de flesta av oss göra. Vi kan inte ta naturen som förebild när det gäller vårt moraliska agerande. Vi lever inte naturliga liv i naturen och det finns ingenting naturligt med de domesticerade djuren som vi föder upp till att exploatera och döda i miljarder varje år.

Du säger att du ser det naturligt att människor dricker mjölk från en ko. Funderar lite kring vad komjölk är för något och vem som det egentligen är naturlig föda för😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Klave]
2016-06-13 23:25
#13

#12 Att dricka andra djurs mjölk är något som förekommer bland andra arter i djurvärlden, tex. bland myror så då är de djuren inte häller "naturliga" med dina argument. 

Varför lever vi inte naturliga liv? Bara för att vi inte bor i skogen utan el och demokratiska system är vi inte mer "onaturliga". Vi har som art byggt upp ett samhälle tillsammans prescis som tex. vargflockar gör. Sedan har vi utvecklat vårat samhälle genom uppfinningar och strukturer men vi är lika mycket naturliga för det.

Annons:
veggie4every1
2016-06-14 00:38
#14

#12 Nej, myror dricker inte bladlusens mjölk även om man brukar säga att de "mjölkar" bladlusen så är det inte helt korrekt. Myror och även vissa andra insekter äter bladlusens bajs som är sockerarter (honungsdagg).

Komjölk är modersmjölk avsedd för kalvar, inte människor.

Jag definierar naturligt annorlunda. Jag anser inte att datorer, bilar, telefoner etc. är naturligt. Man kan dock definiera naturligt olika och om du anser att vi lever naturliga liv så är det förstås upp till dig.

Att något anses naturligt gör det dock inte därför till moraliskt försvarbart.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Calcifer
2016-06-14 07:07
#15

#11 Det beror på vem de är och hur känslig du är. Jag har blivit tvingad hit och tvingad dit och det slutar alltid med katastrof. Om en Vegan skulle sätta sig ner med mig och vuxet diskutera för och nackdelar utan att det blev VI HAR RÄTT DU HAR FEL DIN DJURMÖRDARE är chansen stor att jag åtminstone skulle äta bättre. Men pga min bakgrund… prova att möta mig aggressivt och du får INGENTING i gensvar förutom att jag gapskrattar och säger "lycka till med salladen" och går.

Moget? Kanske inte, men jag har 4-5 diagnoser som betyder att det är så jag gör. Bemöt mig trevligt, med frågor, med förslag, så kan jag bli din nya bff och vi kan bestäma tillsammans vart det är nödvändigt att börja för att se om veganism kan vara nåt för mig. Tyvärr har jag mest blivit kallad mördare, vidrig människa, jag är självisk och hemsk, och en Vegan (icke på ifokus) sa att eftersom jag tycker det här med att äta kött så mycket så varför inte be dem slakta och äta upp mig.

Tror någon på riktigt att det är så man får människor att vilja leva vegant?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

veggie4every1
2016-06-14 09:54
#16

#15 Nej, verkligen inte. Människor som reagerar med sådan aggressivitet är ofta nyvakna, unga, känslosamma och frustrerade över hur djuren lider och dödas. Man känner djurens lidande så mycket tydligare än förut, det är känslomässigt jobbigt och man vill förändra och man vill göra det snabbt.

Det är ingen ursäkt dock att säga de saker man sa till dig, men det är en anledning till att det blir många frustrerande känslor som svallar upp och att det blir fel.

Vi blir också arga ibland precis som alla andra. Vi är alla individer och en del har svårare att hålla frustrationen inne än andra. Men jag är ledsen för att du fick det bemötandet.

Du är dock från början tvingad, indoktrinerad sedan födseln att deltaga i det största förtryck som någonsin funnits på planeten. Lurad att tro att det är frivilligt. Det tvånget märker du inte förrän du ser det. Veganism är frihet från det tvånget och indoktrineringen.

Jag tror absolut att veganism är något för dig. Du bryr dig ju och jag tror att du inte vill exploatera och döda andra individer i onödan.🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sisselie
2016-06-14 11:05
#17

Varför skulle man behöva gå på veganmöten för att bli Vegan, om man nu känner att man blir illa behandlad? Det är väl bara att börja på egen hand, äta veganskt, och ta det i din egen takt att börja fundera på att byta ut fler saker mot veganska alternativ. Det är ju inte nu eller aldrig, bättre att tänka att det ska vara långsiktigt hållbart, för resten av livet.

Nu är jag visserligen inte Vegan, men jag äter veganskt, och framtiden får utvisa om jag nån gång blir Vegan. (Även om jag för tillfället inte har några planer på att byta ut t ex naturgödsel mot konstgödsel, som jag tycker är det "värsta" jag hört talas om med veganismen hittills… Reserverar mig även mot att byta ut vissa andra saker som jag tror att jag behöver…  Erkänner jag kaxigt på en vegansajt, med risk att bli kallad djurmördare… 😛)

veggie4every1
2016-06-14 21:29
#18

#17Jo, men jag tycker inte heller att konstgödsel är ett bra alternativ. Dock är jag inte så insatt i gödselfrågan, men jag tror nog att man kommer fram till en lösning när man väl prioriterar det lite mera. Det är redan alternativ på gång.

Jag köper inte gödsel nu, de träd och buskar jag har får klara sig på den gödsel jag fixar hemmavid😉

Däremot så köper jag ekologiska livsmedel och anser det i dagsläget som veganskt om man ser till alternativet med konstgödsel och bekämpningsmedel som inte heller är djurvänligt. Det måste ju vara praktiskt möjligt att välja och man använder animalisk gödsel delvis ändå till konventionell odling.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

TicTac
2016-06-16 09:21
#19

#10 _"Djur mördar varandra hela tiden."

_Jag kan acceptera att vi historiskt ätit kött som en del av vår kost, men att dra in "the circle of life" i dagens samhälle känns fel. Det finns inget naturligt med dagens köttfabriker.

Sen är det väl självklart att de flesta människor känner empati för andra varelser. De flesta köttätare idag skulle inte klara av att slakta sin egen mat heller för den delen. Bara där borde de stanna upp och ta sig en funderare.


You'll never walk alone

Upp till toppen
Annons: