Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 2593 ggr
oddahviing
2016-06-22 17:56

Honung och veganism

Jag har på senare tid ändrat uppfattning när det kommer till hounung. Liksom jag är mån om djur och deras hälsa är jag också mån om miljö och att göra det bästa man kan för att få den här planeten hållbar. Vi är beroende av pollinering, speciellt i en värld där alla äter växtbaserad föda. Veganer avhåller sig från att stödja någon typ av exploatering av djur, men bina behövs för att pollinera våra åkrar och genom att stödja houngsproduktionen så stödjer vi också binas hälsa och samhälle genom att vi stödjer biodlarna. Största boven i den stora bi-döden uppfattar jag det som att det är alla pesiticider och kemikalier som orsakat. Att stödja ekologisk odling så långt som det är möjligt är viktigt, inte minst för bina, men också för alla underbetalda arbetare som riskerar sin hälsa genom exponeringen av onaturliga ämnen.  Onision förklarar allt på ett väldigt bra sätt och jag håller med om det mesta han säger.  Vad tycker ni? Jag tror det är värre för miljön att sluta biodlingen än att underhålla den.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Kirnzy
2016-06-22 18:00
#1

Det är väll inte tillåtet att lägga ut någon annans video? Och jag håller iallafall med honom här, håller med honom om det mesta :)

oddahviing
2016-06-22 18:05
#2

#1 Såklart det är, jag promotar ju honom. Jag säger inte att jag gjort videon själv 🙂 utan han tjänar pengar för varje klick så han är nog glad att jag lägger ut den här.

'-Headlights on the highway-'

Hanna
2016-06-22 18:33
#3

#1 TS har ju inte laddat upp hans video utan bara bäddat in den i inlägget. Klickar man på videotexten bland annat kommer du till hans kanal.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

TicTac
2016-06-22 19:06
#4

Bin lever ju i vår natur utan bikupor så jag är osäker på diskussionen. Kan vi ha bikupor till bina utan att själa deras honung som är mat till nya bin?

Att sen inte äta frukt för att pollineringen görs av insekter känns lite långsökt. De gör ju det naturligt och har egen vinning av det. 🤔


You'll never walk alone

Kirnzy
2016-06-22 20:01
#5

Förlåt, det såg ut som du bara hade lagt in den :) Nu när jag laddar om sidan så ser jag ju att det är från youtube också.. :s

veggie4every1
2016-06-22 20:27
#6

En intressant länk om hur tambin påverkar våra naturliga pollinatörer.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:771696/FULLTEXT01.pdf

och den här länken kanske ni redan har läst, men slänger in den ändå🙂

http://www.wired.com/2015/04/youre-worrying-wrong-bees/

och

http://www.vegetus.org/honey/honey.htm

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
oddahviing
2016-06-22 22:53
#7

#6 Jag ska definitivt läsa! Jag är definivt öppen för att ändra uppfattning igen 😉

'-Headlights on the highway-'

oddahviing
2016-06-23 12:21
#8

#6 Jag har gluttat igenom och ser var man kommer ifrån. Har inte ändrat ställning om att stödja ekologiskt, men också det här med alla kala jäkla gräsmattor! Såg ett klipp för några år sedan om en park utan gräsmatta, men den var fylld med lågväxta örter som släppte lös sin pollen etc. när människor och djur går över den. Varför inte sluta med alla gräsmattor och plantera en fin hummel-trädgård med massor av örter? Det skulle lösa en hel del. Och mindre boskap + åkrar.

'-Headlights on the highway-'

Gen
2016-06-23 16:16
#9

Jag blev inte särskilt imponerad av argumentet att all växtproduktion är att utnyttja bin. Blommor och bin är en grundbult i ekosystemet. Frågan är hur vi med lagstiftning kan se till att vår livsmedelsproduktion bättre kan integreras i ekosystemet. 

Att människan tar binas honung och ersätter den med socker är utnyttjande och dåligt för bina. Det påverkar deras motståndskraft mot sjukdomar. Att hålla massvis av bin på liten yta ökar spridningen av sjukdomar. Att enbart använda en typ av bin ökar spridning av sjukdomar. Att odla monokulturer med insektsgifter gör att polineringen inte kan skötas av sig självt. Det påverkar binas nervsystem, livslängd och motståndskraft mot sjukdomar. 

Den industriella behandlingen av bin delvis nödvändig för att föda de djur vi håller i fångenskap, men också för att upprätthålla alla växthusodlingar. Det är i många fall fullkomligt häpnadsväckande och i högsta grad att utnyttja dessa sofistikerade varelser. 

Som Vegan idag är det väldigt svårt att värja sig mot att stödja en vidrig behandling av bin (oavsett om man äter honung eller ej), men det legitimerar inte den behandlingen. Istället bör man synliggöra och motverka det rådande systemet, för att driva fram mer hållbara och etiska sätt att driva växtodling.

Kan rekommendera två dokumentärer som påverkat min syn på bin. De driver inte en vegansk agenda men ger insyn i hur systemet ser ut: 

Bieffekten: http://www.svtplay.se/video/2062985/bieffekten

More than honey: http://www.imdb.com/title/tt2263058/

När man ser hur humlor produceras i slovakien, eller hur bin skeppas runt och mosas i usa tycker jag man inte behöver reflektera särskilt länge för att inse att något är allvarligt fel. Det räcker inte med att sluta äta honung.

oddahviing
2016-06-23 20:59
#10

#9 Det är det jag tänker, det är så mycket mer som spelar in i den här frågan och man är rätt maktlös. Jag känner att om man ska ha biodling så måste man ju lämna kvar en andel honung så att bina får i sig den näring de är menade att äta och hålla sig  friska. Att inte "avla" enbart på raser som är lätta att ha o göra med, utan också bidra till mångfald som jag läste i en av artiklarna är viktigt veggie4every1 länka. Samtidigt behöver vi flera vilda pollinatörer, och där är det människan som spelar in och vad vi gjort med naturen etc. Skulle det vara bättre att köpa honung från en biodlare man vet värnar för bina och lämnar kvar honung? Finns det någon skillnad på "snäll" och "utnyttjad" honung?

'-Headlights on the highway-'

Gen
2016-06-27 19:13
#11

#10

Här är reglerna för ekologisk odling: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/miljoklimat/ekologiskproduktion/djurhallning/bin.4.1cb85c4511eca55276c8000848.html

Det gör det sannolikt bättre, bland annat eftersom honung lämnas kvar (men ofta behöver kompletteras med socker under vinterhalvåret).  Men varför tycker du vi ska ta honungen över huvudtaget? 

I de fall odlingar behöver pollineras av bioodlinar skulle biodlingarna kvarstå, men bina skulle få det bättre.  Och kanske icke-honungs producerade pollinatörer skulle kunna få spela en roll i större utsträckning. 

Jag gör inte anspråk på att sitta med några perfekta lösningar här. Förstår bara inte hur ett problem kan motivera ett annat. En bioodling som inte alls berövas på honung och får para sig naturligt för tankarna snarare till fågelholkar och fjärilshotell. Jag ser inte det som utnyttjande.

oddahviing
2016-06-27 19:48
#12

#11 Jag tycker inte vi ska ta honung om det inte är bra. Det är därför jag frågar efter fakta från mer kunniga personer som kan berätta för mig hur det faktiskt ligger till och jag är beredd att ändra åsikt utifrån fakta 🙂

'-Headlights on the highway-'

Gen
2016-06-28 19:04
#13

#12 Det låter som en bra inställning, men lita inte på att andra vet bättre alla gånger. 

Argumentet du tar upp i inledningen finns i en annan form också, och det är att djur som betar bevarar ängar/öppna landskap som är bra biotoper för vilda polinatörer. Betyder det att vi ska äta djur? 

Det är inga lätta frågor hur jordbruket ska kunna ställa om och bli hållbart. Men jag tycker man ska akta sig från att motivera djurutnyttjande med hänvisning till hur det ser ut idag, eller hur det var förr. Vi måste gå framåt och främja system som bättre integrerar produktionen i det naturliga ekosystemet.

SLU släppte en liten skrivelse igår på det här temat hur jordbruk bättre kan samordna områden för vilda polinatörer, den kanske kan ge några tankar: http://www.agrifood.se/Files/AgriFood_PB20164.pdf

Annons:
oddahviing
2016-06-29 18:16
#14

#13 Jag tycker att den här världen ska ha flera vilda betande djur än domestikerade, men, när det kommer till djurutnyttjande så tror inte jag Sverige är det land som har det värsta problemet eller den värsta skötseln av djur (även om det förekommer överallt).  Att börja med att ta bort all massproduktion och endast ha kvar ekologiskt, fria, betande djur är väl ett bra första steg?  Ska läsa!

Och nej, jag litar inte på att andra vet bättre, men jag tar till mig, gör efterforskningar och försöker döma så logiskt jag kan och vad som låter mest rimligt 😉

'-Headlights on the highway-'

Gen
2016-06-29 18:45
#15

#14 Fast man ska akta sig för djurskyddsnationalismen. Nästan alla länder i västeuropa har självbilden att de har de bästa djurskyddslagarna i världen. Det var en bild som medvetet odlades i länderna under 1800-talet och framåt. Sverige har hårdare regler för vissa saker, sämre regler för andra. Överlag finns det ingen anledning att slå sig för bröstet och att tro att svenska djur har det särskilt bra. 

Se bara djurfabriken.se. Det är bara svenska djur, även ekologiska. Vidrigt. Ett animaliefritt jordbruk måste vara visionen. Ekologiska betande djur som vi tar mjölken ifrån och äter upp är inte ett steg på vägen dit. Att inte köpa honung och inte äta animalieprodukter är något alla kan göra för att hjälpa till att främja uppkomsten av alternativ. 

Vilda betande djur är intressant, och jakt är onekligen ett stort problem på en massa olika sätt. Problemet är väl att vilda betande djur också gärna betar havre och annat som man vill undvika. 

Jag känner lite grann att hur svårt kan det va att hålla en äng öppen om det nu behövs. "Kan man åka till månen…" osv. Klart det går att lösa.

oddahviing
2016-06-29 22:35
#16

#15 Du behöver inte säga det till mig, jag vet redan att kossor behandlas illa (kalven tas ifrån dem, onaturligt mycket mjölkproduktion pg.a. avel etc.) och det är just därför som jag är Vegan! Jag vill ha bort djurhållning, men det är inte alla som vill, och det kommer inte att hända över natten!

Att införa bättre lagar etc. för att få bort massproduktion är det vi borde satsa på först isådana fall eftersom det är genomförligt i dagens läge. Det finns mycket bönder i min familj och inom kontaktnätet (mina föräldrar etc.) och de håller sina djur på vad sägs vara det bästa sättet = ute så mycket som möjligt, veterinär när det är nödvändigt. Men åter igen, jag tycker inte vi ska hålla djur överhuvudtaget, men de djur som hålls pg.a. efterfrågan bör få leva så gott det går med rätt skötsel.

När de värsta vidrigheterna är borta är det dags att börja tänka på hur man kan göra för att hålla ängarna öppna utan att hålla djur. Vi är inte där ännu.

'-Headlights on the highway-'

Gen
2016-06-30 00:04
#17

#16 jag tycker att alla djur som får det bättre är en vinst. Men faktum är att det går i motsatt riktning. 15e maj i år försvagades kravet på utevistelse kraftigt då bönderna inte behöver logga innevistelser och kan själva definiera anledningar för att ha dem inne, http://www.djurensratt.se/om-djurens-ratt/nyheter/nya-forenklade-betesregler-trader-i-kraft-15-maj svenska djur har det inte bra, men alla tror att de har det bra. Det är direkt kontraproduktivt för att få till förändring. Så jag är rädd att prata om första steg i termer om 100% ekologisk djurhållning tror jag vilseleder från problemet. Man kan liksom inte bli halv-vegan. Det lurar bara fler att djuren har det bra och flyttar ned frågan från den politiska dagordningen. Jag förstår att du är Vegan och att vi säkert i stort sett är eniga, och vi glider kanske ifrån frågan om honung. Håller du med om att argumentet "bin behövs för att odla växter och behöver utnyttjas" påminner om "kor behövs för att odla växter och behöver utnyttjas"? Jag tycker inte det är särskilt övertygande.

oddahviing
2016-06-30 02:15
#18

#17 Om du kollar högre upp i denna tråd så skickade veggie4every1 några länkar vilka jag läste det mesta av. Jag förstår nu att bin och pollination är ett komplicerat ämne, men att tam-bin inte är ett självklart svar på problemen, utan verkar snarare bidra till ännu fler problem vilket alltid suddas ut när det är något som folk vill sälja men vill inte avslöja de negativa konsekvenserna av.

Jag tror självklart att veganism är svaret, och det är därför jag är Vegan, men vi är en väldigt liten procent av befolkningen än så länge, vilket vi inte får glömma. Och det är på tok för många människor som har det svårt att ställa om. Jag vet inte om vissa verkligen förstår konsekvenserna, eller om de inte bryr sig eller tycker det är värdelöst ändå.  Förhoppningsvis kan vi vända om detta, men det kommer ta några år.

Vi behöver verkligen fler folk som sprider fakta och kommer ut med artiklar som förklarar sådant här. Jag är Vegan och har varit Vegetarian sedan jag var 12 år, men frågan om honung har jag inte stött på förrän nu när jag börjat göra djupare efterforskning (vilket också många människor inte förstår hur man gör utan lyssnar blint på vad de främre ansiktena säger). Däremot på min "resa" så har allt fler saker klarnat upp. Hade jag förstått innebörden av mjölk tidigare hade jag slutat tidigare.

Vi glider inte ifrån varandra, som sagt, ingenting är solklart för mig och jag är beredd att ändra åsikt när helst jag får reda på en ny sanning.

'-Headlights on the highway-'

Gen
2016-06-30 17:03
#19

#18 Jo men jag håller med honungsfrågan kan vara lite knepig. Helt med dig på det du säger om att det är en resa där man lär sig mer hur saker hänger ihop och hur maten produceras. Hur ser det ut nu då när du har läst lite mer? Har du ändrat uppfattning? Såg du bieffekten förresten som jag länkade?

Upp till toppen
Annons: