Annons:
Etikettvegankost
Läst 7977 ggr
Snuffles
2016-06-23 21:04

Frysa in linsgryta

Ska göra linsgryta någon dag och undrar om det går att frysa in? Eftersom att jag är enda veganen i min familj blir det alltid massor över

Annons:
Zepp
2016-06-23 21:08
#1

Gör mindre linsgrytor!

Grejen är detta gäller oavsett  vad man är inne på för kostmodell.

Laga alldrig till mer än vad som beräknas gå åt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Snuffles
2016-06-23 21:15
#2

#1 men jag gillar att kunna frysa in mat som jag kan äta de dagar jag inte har tid att laga något

vendelay
2016-06-23 21:26
#3

Testa! Det mesta går att frysa. Jag fryser det allra mesta jag lagar. Linser äter jag väldigt sällan för jag är inte så förtjust i det, så har aldrig testat att frysa det, men jag tycker absolut att du ska prova 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2016-06-23 21:33
#4

Btw, jag googlade på "frysa in linsgryta" och de flesta sa att det kunde du definitivt göra!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2016-06-23 21:37
#5

Det är superbekvämt att frysa in mat och slippa laga varje dag tycker jag.

Jag skulle tro att det går bra med linsgrytan. Linserna blir ju ändå ganska mosiga i grytan (åtminstone mina) och jag tror inte att det spelar någon roll smakmässigt att frysa det. Men du kan ju frysa in en liten del av det först och göra ett prov innan du fryser in allt🙂

*Fixade rubriken lite, så det blir lättare att hitta på sajten.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Snuffles
2016-06-23 22:39
#6

Det är krossade tomater i så det var mest det jag tänkte på, blir det inte väldigt vattnigt?

Annons:
Zepp
2016-06-23 23:05
#7

Jag gillar inte frysmat alls.. utan föredrar nylagat.

Och linser är väl i princip något av det mest snabb-/lättlagat som finns.

Laga mindre portioner!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wowy
2016-06-24 01:39
#8

Linser har väl ganska lång hållbarhet, om jag inte minns fel. Nu beror det ju på vad annat du har i grytan, men som alternativ kan du kanske ha grytan i kylskåpet. Jag tror dock att det går utmärkt att frysa linsgryta. Jag är 98 % säker på att det går finfint. Min morfar har fryst in dahl, en indisk linsgryta, och det går hur bra som helst.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

thmz
2016-06-24 10:36
#9

Frys in! Inga problem - jag fryser ofta in både linssoppa & linsgryta som har krossade tomater som bas. Blir lite mosigare som någon annan skrev, men smaken är det inget fel på.

Bra för miljön & plånboken att göra storkok och frysa in.  Tumme ned för de som säger ngt annat!

Ominous
2016-06-24 11:41
#10

Jag lagar alltid såpass mycket mat att det räcker till en hel familj och sen fryser in resterna(Jag bor själv). Jag har fryst in potatissoppa och purjolökssoppa, och det gick helt okej iallafall. Saker med mycket vätska brukar gå bra att frysa in, men jag rekommenderar att det får stå och tina innan man micrar.

I wish I could write as mysterious as a cat

vendelay
2016-06-24 21:05
#11

Jag brukar alltid ha massa krossade tomater i mina maträtter, det har aldrig varit någon fara att frysa in dem. Tycker inte att de har blivit vattniga. 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
2016-06-25 09:59
#12

Alla mina matlådor kommer från frysen och har bönor eller linser och de smakar ibland till och med bättre när de värms upp på nytt… 😉


You'll never walk alone

Upp till toppen
Annons: