Annons:
Etiketthälsa
Läst 1705 ggr
[Túrwen]
2016-06-25 03:48

Viktminskning som vegan?

Placerade denna under hälsa eftersom att jag inte riktigt vet vad jag ska placera den. Jag är hur som haver en Vegan som är väldigt glad i fet kost och med det menar jag alla slags nötter, jordnötssmör, frön, kokos, Tahini och avokado, Äter inte friterat/panerat osv…

Hur som haver så skulle jag behöva gå ner i vikt, jag är inte överviktig men jag har för mycket fett på kroppen för att jag själv ska trivas och har väl försökt rätt så länge nu att få vågen att ticka neråt..Misstänker att fettet är boven i dramat och undrar därför hur ni andra veganer som går ner i vikt tänker angående fettet (men också den övriga kosten)? Jag vill inte ta bort fettet  helt  även om jag tror att det skulle bli sunt för min del att ta bort jordnötssmör och saltade nötter under åtminstone ett tag till begäret lagt sig. Share your knowledge!

Annons:
TicTac
2016-06-25 09:57
#1

Senaste rönen pekar väl på att fett inte är så farligt. Nu skriver du bara vad du äter i form av fet mat, men om jag tittar på ett par veganer i min umgängeskrets och skulle ge dem rekommendationer så skulle det vara att helt utesluta vitt mjöl och socker, samt alla former av massproducerade veganprodukter. Bara för att det är Vegan betyder det inte att det är nyttigt. Ofta innehåller det socker och mjöl.

Jag har aldrig haft problem med min vikt så jag kanske är helt fel person att ge förslag. 🤔


You'll never walk alone

Splish
2016-06-26 10:59
#2

Det är många veganer på bl.a youtube som rekommenderar starkt dieten Raw till 4 och high card low fat. 

Jag håller med #1, att det optimala är att gå så växtbaserat och oprocesserat som möjligt. 

Drick mycket vatten, och grönt te sägs att hjälpa till med viktminskning.

Börja ta promenader, var aktiv och sikta på att utföra någon form av träning som höjer pulsen i minst 10-30 minuter varje dag eller några gånger i veckan. Vad som är viktigt är att man är kontinuerlig med sin träning och skaffar sig en hållbar regelbunden rutin under en lång period. Så finn något som du tycker är kul att göra så att du inte är rädd för att träna!
Om du tycker att jogga är tråkigt, gör inte det! Är dansa roligare? Simma? Cykla eller vad jag personligen tycker är skitkul Just dance på Wii eller Zumba fitness!

Glöm inte att vila emellanåt!

Ta cykeln till skolan/jobbet eller gå ut med grannens hund.

Jag är ingen expert när det gäller mat, så jag kan inte direkt rekommendera någonting annat än att äta så nyttigt som möjligt! Och avokado, tahini och sådant är nyttigt, så jag vet inte riktigt vad jag ska säga annat än det. Det är iallafall inte animaliskt fett som är värstingen som får en att gå upp i vikt. Som jag nämnde i dieten high carb low fat, så är det möjligt att dra ner på fetig mat och sådant om man så skulle vilja det i relation till hur andra på denna dieten mår, men man får själv känna av hur det funkar i relation med sin egen kropp!

Låt det ta sin tid och gör vad som känns bäst!

Lycka till!

| my only regret about veganism is not doing it sooner |
cute but psycho
🍉🍓🍌🍒

[kanskemenbarakanske]
2016-06-27 16:16
#3

Jag äter jordnötssmör för glatta livet och håller mig smal. Du måste nog hitta din balans för din kropp :) Om du tror att jordnötssmör är boven (vilket det kan va pga mycket kalorier) så börja minska på det? Men glöm inte att jordnötssmör också är bra för kroppen :) vilket frön och avacado också är!

Försök ät mer "ren" mat och mat som mättar.  Drick mycket vatten och rör på dig! :)

Kanske dags att börja ändra något i din träning? Är du mycket ut och går kanske du ska slänga in ett styrkepass någon gång i veckan för att variera.

oddahviing
2016-06-27 19:01
#4

Fett innehåller mer kalorier per gram än protein än kolhydrater. Kolhydrater och protein  är mer mättande och får dig att äta mindre och känna dig mätt (enligt min mening)! Dessutom är fett inte speciellt nyttigt i stora mängder (men nödvändigt i små mängder!)

**Mina tips!
**

Laga helst din mat från grunden. Men att köpa bröd, soja yoghurt etc. är inte så farligt som tillbehör.

Håll dig till fullkorn, bönor, linser, brunt/svart/rött ris, quinoa som bas. Potatis och sötpotatis. Allt detta innehåller mycket vitaminer och fibrer.

Ju mer grönsaker desto bättre, ät så mycket du vill och gärna en morot eller så mellan måltider.  Kryddor också, unlimited!

Ät frukt varje dag, helst till frukost.

Använd endast fett som kondiment, men håll dig borta från processade fetter. Använd bara tahini, jordnötter, cashew nötter etc. i hel form eller som smör. Sluta använda olja. En matsked olja är c:a 150 kcal och ger dig ingenting behövligt! Lika tomma kalorier som socker!

Drick grönt te och örtteer mellan måltider som kan minska hunger/cravings, håll dig borta från alla juicer förutom apelsinjuice med bitar (fibrerna är kvar). Grapefrukt är jätte bra med mycket A-vitamin och C-vitamin. Banan, mango, kiwi är nyttiga och mättande frukter + bär. Smoothies till frukost är +!

Använd äppelcider vinäger och citron/lime juice flitigt i maten du lagar. Vinäger förbättrar intag av vitaminer/mineraler.

Kom ihåg att ingen vegansk mat är farlig, och ingenting är helt förbjudet! Håll det i lagom mängd bara så går det bra! Eller t.ex. om du vill använda socker, byt ut det vita mot brunt/muscovado/rå/lönnsirap/stevia istället så blir det en gnutta nyttigare! Vill du verkligen använda lite olja så gör det, men tänk på mängden åter igen =)

'-Headlights on the highway-'

[Túrwen]
2016-06-27 22:08
#5

Äter inte socker och inte gluten så det är lite Raw-Food tänket som jag har men kokar, steker och så tillagar inte maten enl. raw vis..

Jag är från tidigare lite kolhydratsskrämd och försöker att inte äta för mycket.. jag baserar det mesta av min kost på nötter/frön, nötsmör, linser, bönor och soya/tofu .. Har dock börjat införa mer rotsaker, frukter och glutenfritt spannmål… min kropp vill dock inte släppa ifrån sig de där extra kilona som jag har. Försöker att inte räkna kalorier eftersom att jag är rädd att jag som har hyfsat kontrollbehov skulle se det som ännu en grej jag kontollerar.. När jag väl äter fett är det rätt rejäl mängd ..skulle säga omkring 60 gram nötter/nötsmör till frukost/lunchen och senare till middagen att jag snittar på omkring 50 g . Möjligtvis att jag underskattar intaget lite men det blir inte så stora mängder för någon som är löpare och har aktivt jobb som jag men kan inte annars förstå vad som skulle vara problemet.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Lustgas
2016-06-28 15:00
#7

Du kan ju prova att dra ner på nötsmöret och tahinin, eftersom det mättar mindre än hela nötter/frön. Ett tips som funkar för mig är att bara äta det under vissa daga, till exempel två valfria mål på helgen. Nyttiga fetter finns ju även i oliver och avokado, skillnaden är att dessa är betydligt mer kalorifattiga 🙂

Leritza
2016-06-29 11:36
#8

Viktminskning är svårt oavsett kosthållning, och nästintill omöjligt och ge råd utan att veta exakt vad som prövats eller inte prövats.

Men nånstans är balansen fel för din kropp låter det som.  Kan hända att du behöver äta en diet som är högre i mängd kolhydrater men lägre i fett eller tvärt om, eller en som är högre i protein men lägre i både kolhydrat och fett. Eller en som ligger hyfsat normalt i alla tre men totala mängden som behövs ses över.

Men man kommer ofta långt med att laga mat från grunden och undvika produkter med tillsatt socker, eller iaf försöka ätat mer sällan.

Sen kan det ju vara så att din kropp har en annan idealvikt än den du anser är den ideala. Och den anser du redan är på din ideala vikt, då är viktminskning ännu svårare-

rasmussonsara
2016-07-01 11:48
#9

allt handlar egentligen om att göra av med mer energi än vad du stoppar i dig, kan inte ge några konkreta svar på kosten  (jag själv äter inte veganskt ÄN, men är på väg dit), men försök äta så rent som möjligt, vill du käka jordnötssmör - se bra till att göra av med mer energi. Sen är det klart att kroppen inte mår bra av att äta 'dåligt' men göra av med energin, utan försök käka så rent som möjligt men är du sugen på nåt sött - ät det också. Så har jag fått höra & lärt mig i alla fall.

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

[Synnerlig]
2016-07-17 10:49
#10

Kolla in HCLF Vegan och The Starch Solution 🙂

micki83
2016-07-17 23:18
#11

Mina tips gällande viktminskning är typ samma som för non  veganer. Ät regelbundet och varierande (minst 5 mål om dagen: frukost, lunch, middag och två mellanmål), samt motionera 3-5 gånger i veckan, minst 30 min/ gång. 

Gör ditt bästa att hålla blodsockret stabilt och undvik godis, kakor och annat som inte innehåller näring för kroppen. Tänk på att det som du sätter i dig är byggstenar för din kropp, så visa din kropp att du tycker om den och ge den sånt som den mår bra av. Jag rekommenderar alltid mycket frukt, då jag tror att vi mår bra av att äta mycket frukt (de säger att människan egentligen är menad att äta frukt, vi klarar bäst att smälta frukt). Strunta i folk som säger att frukt innehåller mycket socker, ingen har nånsin gått upp i vikt av att byta ut feta saker mot frukt.

Nötter och jordnötssmör är bra i små mängder, men av egen erfarenhet vill kroppen gärna spara fettet i kroppen och det är lätt att gå upp i vikt om man äter mycket fett.. också från nötter. Men typ en näve valnötter innehåller hälsosamma omega-fetter som är bra att få i sig varje dag. 

Och.. glömde nästan, för att gå ner i vikt så brukar jag undvika att överäta. Lyssna på din kropp. Ät inte en portion till för att det är gott, utan sluta när du inte längre är hungrig. Allt extra du sätter i dig när du är mätt, samlas på dig som extra vikt.

Upp till toppen
Annons: