Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1906 ggr
micki83
7/13/16, 9:13 AM

Att umgås med andra människor

Tänkte berätta en kort historia, få se om ni känner igen er.

Så, jag har varit Vegan i 7 år nu, och de flesta runt omkring mig vet att jag är Vegan. Det är något som inte riktigt går att undvika, trots att jag inte direkt gör reklam för det (fika på jobbet, julbord, etc). I alla fall, så en kompis till mig tyckte att hon ville stöda mig som Vegan.. så hon berättade stolt hur hon hade gjort mat till julbordet i julas, och hela två av rätterna hade råkat vara Vegan. Hon skickade stolt recepten till mig för att berätta hur hon hade råkat göra ett par veganrätter.

För mig kändes detta som hon totalt missat hela poängen med veganismen. Jag är Vegan för att jag anser det vara moraliskt orätt att döda och plåga andra, när vi absolut inte måste. Jag visste knappt vad jag skulle säga, då hon skröt om sina två veganska rätter hon hade på ett bord som annars var fullt av döda djur och  excrement från djur.

Det här är inte heller första gången någon stolt berättat för mig hur de ätit något vegansk. Som om växtbaserad mat var något konstigt och ovanligt. Det känns så bakvänt att växtbaserad mat känns udda och djurprodukter är det normala.

Annons:
michellemimmi
7/13/16, 3:03 PM
#1

Jag tror att vi får vara glada för de små framstegen folk gör! Ju mer veganskt de äter, desto färre djur äter dom ju trots allt. Och efter en veganrätt kanske det blir fler? Min bästa vän äter både veggoburgare och falafel när hon är ute, även utan mig! Och det gör mig glad. Plus att varje gång jag är hos henne är det veganfika, oftast bestående av mina älskade oreos och delicatobollar ;) till kvällsmys åt oss använder hon djurens rätt appen och botaniserar runt i godishyllorna! Jag blir jätteglad när köttisar stolt berättar att dom ätit veganskt :)

Hjärta/Mimmi

Snuffles
7/13/16, 3:07 PM
#2

Gillar inte när veganer verkar vilja ha veganism för sig själva för att andra inte ''förstår''?

Var glad för att folk lyssnar och tar till sig det vi säger och gör små framsteg istället för att störa dig på det.

micki83
7/13/16, 3:26 PM
#3

För mig är det skillnad på att äta veganskt och att berätta stolt om hur man ätit en vegansk rätt  bland en massa ej veganska rätter.  För mig är det här samma sak som att berätta för mig att man dödade grisen, men beslöt att bara äta ena foten. Grisen är fortfarande död. Eller om en känd våldtäktsman berättar hur han denna gång (helt i misstag) råkade låta bli att dessutom slå offret medvetslöst.  

Hur är det att göra små framsteg om en person tycker att den behöver beröm för att en person valde att denna gång inte använda salladsdressing på salladen, medan hen åt kinka som huvudrätt?

Jag kommer aldrig att ge beröm åt en person för att den gör djur illa, oberoende av hur lite den personen har gjort det. På samma sätt som jag aldrig kommer att berömma en person för att den slagit ett barn eller knivhuggit någon.

Om du väljer att äta veganskt, eller att lämna bort läder, ylle etc.. så ska du göra det för att det är fel, inte för att få beröm av mig. Och väljer du att äta en sallad till maten som annars innehåller animaliska produkter.. så ska jag ge beröm?

Snuffles
7/13/16, 3:35 PM
#4

Förstår hur du tänker, men jag tycker faktiskt att det är framsteg om de bestämmer sig för att ta sig tid att laga vegansk mat, då kanske de lagar den rätten fler gånger. Och du kan ju alltid tipsa om veganska substitut till skinkan som personen åt som huvudrätt t.ex 🙂

micki83
7/13/16, 3:42 PM
#5

#4 Mycket möjligt. Det känns bara så vridet att en växtbaserad rätt på julbordet skulle vara något udda. För inte allt för länge sen tillbaka i historien så ansågs animaliska rätter bara för rikt folk.. och nu är något konstigt och speciellt att inte ha animaliskt i allting?

Högtider som firas med att äta djur och animaliska produkter gör mig alltid ledsen.. så för mig kändes det inte alls som något positivt att min kompis hade råkat göra en vegansk rätt eller två.. då jag vet hur mycket kött och annat hon vräker i sig. 

Samma person ville också att jag skulle berömma hennes man för att han beslöt sig på att prova det veganska alternativet på lunchen en gång.

michellemimmi
7/13/16, 4:56 PM
#6

.. Och då är det bara att berömma dom tycker jag, så slipper veganer bli uppfattade som surisar som aldrig blir nöjda och hatar allt vad alla än gör för att försöka :) "Åh vad kul! Hoppas att han provar igen, för det finns sååå mycket gott!!!" Det är inte svårare än så ;)

Hjärta/Mimmi

Annons:
micki83
7/13/16, 5:05 PM
#7

#6 Alltså, hon frågade mig nån vecka efteråt varför jag inte hade gett honom beröm för att han stött mig genom att  äta vegansk. 

Tyvärr är jag inte sån, jag är inte tillräckligt duktig skådis att jag kan låtsas vara glad för att någon stöder mig genom att äta en Vegan rätt. För mig är veganismen lika naturlig som att inte döda människor. När någon vill ha beröm för att den ätit en veganrätt, så undrar jag om jag borde berömma dem för att de inte dödat nån människa idag (rättning, för att de inte dödat en människa till lunchen).

Jag är inte Vegan för mig. Det är inte mig du ska stöda. Jag blir mycket gladare när någon lyssnar och vill diskutera varför jag är Vegan. Jag talade med ett par kvinnor på tåget för nån vecka sen som sa att de aldrig tänkt på att kon måste föda barn för att kunna mjölkas.

micki83
7/13/16, 5:19 PM
#8

Jag skulle vilja påpeka.. att jag inte brukar prata om att jag är Vegan.. förutom då det kommer upp, t.e.x. fika med jobbet eller dylikt. Jag har också en vegan-tatuering på armen, vilken ibland får andra att ta upp samtalsämnet. Jag brukar så gott som aldrig prata om veganism men andra om de inte tar upp samtalsämnet först. Men, gör de det, så brukar jag inte tveka att förklara.

Jag har blivit tillfrågat några gånger "är det inte jobbigt att till och med måste hålla koll på vilket vin du kan dricka?". Jag svarade: det är inte svårare än att låta bli att göra något annat man tycker är omoraliskt. Vissa tycker det är fel att slå barn, andra tycker det är fel att utnyttja djur.

michellemimmi
7/13/16, 5:19 PM
#9

#7 ah ja det var ju lite märkligt.. Jag önskar också att alla kunde tänka som vi, men det är tydligen svårt i dagens samhälle. Typ som att inte dricka alkohol. "VA dricker du inte?! Har du verkligen kul?!" Osv osv… Det är enklast att falla in i normen, och sjukt nog är normen att äta andra varelser :| Jag förstår inte riktigt hur man kan ta steget att tugga på någon som en gång har levt och knallat runt, som har blivit född av en mamma som älskar den… Mitt sätt att få folk att bli mer positivt inställda till veganskt är att vara löjligt positiv (tänk - barn äter med sked för första gången) om man blir arg för att det inte äter med gaffel kommer den förmodligen aldrig att vilja äta med något verktyg alls… Och då är den avskräckt för livet. Folk jag pratar med är så förvånade att jag inte dömer deras köttätande… Men det löser ju inget. Jag har nu en arbetskollega som är Vegetarian och en sambo som äter väldigt mycket veganskt. Och en bästa vän som gärna väljer vegansk mat. Jag är rätt nöjd ;) det är åt rätt riktning iaf :D

Hjärta/Mimmi

nätdejtare
7/13/16, 7:01 PM
#10

Nu är jag ingen 100%ig Vegan men jag tycker ändå att #0 reagerar konstigt som nästan verkar sur över att kompisen stolt berättar att hon gjort 2 veganrätter. Som om TS tycker att "ska kompisen äta en massa kött sen så kan hon lika gärna skippa de veganska rätterna helt" (rätta mig om jag har fel)

Jag tycker det är väl positivt ju mindre kött vi äter.  Tidigare åt jag kött varje dag. Nu äter jag veganskt 4-5 dagar i veckan. Det måste ju vara bättre att äta mindre kött än mycket kött som jag åt tidigare? Målet är att sluta helt med kött men jag har inte kommit fullt så långt ännu.

vendelay
7/13/16, 7:37 PM
#11

Nu går jag mot strömmen här men jag håller med TS. Jag tycker att det är helt jäkla absurt att folk förväntar sig beröm för att de INTE har skadat, torterat, styckat, mördat någon. Jag kan ju lugnt säga att inte en jäkel har berömt mig för att jag aldrig mördat ett människobarn eller torterat en katt till döds eller medverkat i en skolskjutning. Det ses som självklart att inte göra dessa saker, det blir helt galet att berömma någon för att denne inte har mördat någon idag.

SJÄLVKLART ska vi vara positiva till alla framsteg, jättebra att folk vill prova vegansk mat och jättebra att de tar sig tiden att laga vegansk mat men nej, jag kan inte berömma dem för det. Jag brukar försöka byta samtalsämne om något liknande kommer upp eller inte kommentera det alls, eller kanske fråga något som tar bort fokus från mig typ "var det gott?". Men aldrig i livet att jag tänker sitta där och svara "MEN GRATTIS VAD BRA DU ÄR SOM INTE MÖRDAT NÅGON IDAG!!!".

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
7/14/16, 8:26 AM
#12

Ja, det är ganska absurt. När en köttätare lagar en grönsaksrätt är det helt plötsligt veganskt?? Vegetariskt snarare. Det finns ju många vegetariska rätter köttätare tillreder som tillbehör om inte annat.

Vegan handlar inte om vad man stoppar i munnen. Det handlar om inställning till liv.


You'll never walk alone

micki83
7/14/16, 9:13 AM
#13

#10 som #12 skrev så är Vegan en inställning, inte en diet. Äter du växtbaserat så är det vegetariskt, inte Vegan.

För mig så är att vara Vegan det samma som att inte vara mördare. Att inte hålla på och plåga och mörda andra. Det är inte en diet, det är en.. ideologi (använder jag ordet rätt?). Så när min kompis stolt berättade att hon helt i misstag gjort två rätter som inte innehöll djurdelar förstod jag inte alls varför jag skulle se något bra i det. Jag låter inte bli att döda i misstag eller för att det råkade bli så, utan jag låter bli att döda för att jag tycker det är fel att döda.

Om detta handlat om människor skulle man se hur absurd situationen är. Hade min kompis dödat en massa människor, eller betalat någon för att döda en massa människor och sedan stolt berättat för mig hur hon glömt att använda delar av de döda kropparna i två av rätterna på bordet.. hade vi sagt "så bra, i alla fall kommer du inte att känna smaken av de döda kropparna i de två rätterna".

Hade min kompis sagt att hon vill minska på djurprodukterna hon sätter is sig hade jag kunnat ge henne ett "bra".. men för smakens skull, aldrig. Veganism har absolut inget att göra med om vi tycker djurdelar är goda eller ej.

Annons:
flis
7/14/16, 3:40 PM
#14

Varför inte ge uppskattning om någon tänker till och serverar veganska rätter till någon som inte äter kött.

micki83
7/14/16, 4:12 PM
#15

#14 förstås, om personen i fråga faktiskt vet vad som är veganskt och vad som inte är det så uppskattas det förstås. ;Mitt exempel hade inget med den saken att göra.

Tokyo
7/14/16, 6:25 PM
#16

Jag förstår din aggression, men skulle också vilja påstå att lite är bättre än inget. När en ickevegan bestämmer sig för att sluta köpa skönhetsprodukter eller liknande som är testade på djur är det något jag applåderar istället för att argt ifrågasätta varför hen, om hen nu bryr sig om djur som behöver genomgå tester till människans förmån, fortsätter bidra till att djur behandlas utan respekt i till exempel köttindustrin. Visst är det något jag tänker, men det är fortfarande bättre att personen köper cruelty free skönhetsprodukter trots att hen samtidigt köper kött, mjölk, ägg och så vidare, än att bidra till både och.

Efter att ha skrivit detta insåg jag att det handlade om att någon av misstag lagat två växtbaserade rätter, och att det inte hade varit ett aktivt val. Min liknelse fungerar väl inte riktigt då, antar jag.

Jaguar_
7/16/16, 8:15 PM
#17

Jag tänker lite där (eftersom några har jämfört detta med barn) att om man har ett barn som har blöja sen typ 3 år tillbaka och vet inget annat än detta sätt, som precis ha gått på toa själv och inte kissat i blöjan, borde man inte berömma detta då? Om det ignoreras så varför ska barnet ens bry sig om att sitta på den där toan när den kan göra sitt i en blöja ganska så bekvämt och sedan få den bytt och en ny torr blöja. Hur ska barnet veta att den gjort något bra om det ignoreras som ett fett pffft och surhet? Beröm eller något borde ges till de som tar till sig det nya annars kommer inte framsteg göras alls anser jag även i detta ämne. Det är så alla fungerar på denna jord och face it människan har alltid varit väldigt bekväm och lat.

Jag som inte är helvegan, men älskar att gå över och äta mer och mer veganskt gillar att få tips, ideér, beröm whatever för mina framsteg jag gör på min matfront. Det gör att man fortsätter gå åt rätt håll och inte släppa på det hela. Kolla upp mer och lära sig mer. Öppna ögonen helt enkelt. Vissa har det inte så lätt att bara släppa på det de är vana vid och det kan ta tid att gå över till en helt annan sida, så jag tycker väl man borde förstå andra människor bättre som försöker. Det kan resultera i ännu mer nyfikenhet och mer maträtter som är veganska.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

micki83
7/16/16, 10:02 PM
#18

#17 som sagt, veganism är inte en diet. Det är alltid bättre att äta mindre förre djur än fler, men så länge som man medvetet stöder djurplågeri så följer man inte det veganska tankesättet. Det finns inget sånt som nästan Vegan.

TicTac
7/16/16, 11:57 PM
#19

#17 Jag tror du menar att du äter mer vegetariskt.  Vegan är en Vegetarian som inte heller äter ägg och mejeri, men inte heller använder produkter som är testade på djur eller kommer från djurriket som tex ull. Vad gäller sällskapsdjur så går åsikterna i sär men bara tanken på att ha sällskapsdjur bär mig emot då inget djur valfritt skulle välja att bo hos mig. Det skulle vara en eller annan dammråtta då. 😉


You'll never walk alone

Jaguar_
7/17/16, 11:54 AM
#20

Om man är i övergång så är man på väg att bli Vegan därav finns snart vegan/ nästan Vegan med i spelet. Det är framsteg. Diet är vad du äter så det är ju en dietform av alla former som finns här på jorden anser jag då alla anpassar sin kost till sig själva och det är det ordet står för. De finns de som äter kött och utesluter helt grönsaker för att de inte gillar grönt, blandad diet och helgrön diet. Mainly.

Och nej när jag äter veganskt så gör jag de Vegan och inte Vegetarian. Mina frukostar är helt Vegan numera. Många av mina måltider är Vegan. Dock gillar jag fortfarande fisk och där diffar jag med vissa maträtter. Godis jag väljer är även enbart Vegan. Så nja jag är nog mer Vegan än Vegetarian och är på g åt rätt håll och från vissa här inne på Vegan är jag tacksam för för de har visat stöd för min övergång och peppat mig på så sätt.

Mitt inlägg var snarare en tankeställare till de som inte kan ens ge beröm, idéer, tankar, nyheter, uppmuntrande till de som försöker lära sig och är nyfikna på en bättre matkultur än den som är. Världen kommer aldrig gå framåt om alla står på sina egna ställen och stampar.  Muttrandes att det jag gör är enbart det som är rätt och om ingen gör som jag gör på en gång så ska jag vara sur, tvär och bara bry mig om mitt eget. Sån kan man inte vara om man vill öppna ögonen på folk, eller? Menar även om vi vill det eller inte så finns det i människans historia att vi började jaga djur och äta dom. Det är ingen nyhet och människan har funnits väldigt länge nu och gjort detta. (dock numera görs detta på helt fel sätt) Det kommer inte förändras över en natt utan hjälp på traven.

Just saying…

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
TicTac
7/17/16, 12:29 PM
#21

Ja, jag kan inte säga så mycket egentligen. Jag åt enbart veganmat långt innan jag blev Vegan.


You'll never walk alone

veggie4every1
7/17/16, 3:44 PM
#22

#20 Har du läst artikeln jag skrivit om babysteps och kommentarerna?

Jag:" Det finns ingen anledning att tro att människor struntar i djurrättsbudskapet om vi inte förespråkar småsteg. Budskapet bör vara tydligt och sedan får man ta de steg man väljer på egen hand."

Alla steg i rätt riktning är dock bra givetvis och det är nog ingen som menar att det inte är bra. Men det som behöver uppmuntras och berömmas är den moraliska utvecklingen som sker i oss när vi börjar att förstå att de icke-mänskliga individerna inte är eller bör vara vår egendom att härska över.

Sedan kan vi förstås stödja och ge tips och råd till de som är nya eller till de som är intresserade av att förändra sig. Det viktigaste vi kan göra dock är att väcka den moraliska insikten hos människor att det är fel att förtrycka andra individer, även de icke-mänskliga. Det gör vi inte med beröm över en vegansk maträtt bland de animaliska, utan med att tydligt förespråka veganism som den moraliska baslinjen. I värsta fall förstärker vi i annat fall uppfattningen att det räcker med exempelvis köttfri måndag. Förstår du hur jag menar?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Jaguar_
7/17/16, 6:26 PM
#23

Moralisk insikt kommer med väckt intresse… Så att uppmärksamma och berömma (hur man sj väljer att göra detta utan att vara för på är upp till var och en) kommer leda till mer och mer av både växande och moraliskt helhet av hela ämnet. Så japp, det är det jag menar, men vissa (inte pekat åt något håll av de som skrivit här i tråden) väljer att gå en helt annan väg som inte leder till detta vi vill åstadkomma genom att ignorera eller uppfattningsvis vara otrevliga mot små framsteg som faktiskt skulle kunna leda till den moral som vi är ute efter.

Det är svårt att få något som är en enorm vana att bli en ovana. Att få folk att tänka om. Även om vissa ser hur det går till så ändrar de sig inte av någon anledning och det förstår inte ens jag själv hur man inte kan ändra beteende när man ser sanningen. Men det är väl att många blundar, tyvärr. 😐

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
7/17/16, 6:30 PM
#24

#22 Sorry glömde svara på allt! Upptagen med att koka egen svarta/rödavinbärsgelé 🤪

Äh nej jag ha inte läst den men har den uppe nu. Ska läsa! Dock med inledningen säger jag väl att om det är frågan om baby steps i rätt riktning ska man inte gå bakåt. Så om man slutar äta nötkött på måndag så är det slut med det i framtiden med för det var ju sista dagen. Vet inte hur andra tar baby steps men det är så jag tar det 😛 Men alla fungerar vi olika, dock så kan man inte kalla baby steps baby steps om man går bakåt hela tiden men en enkel ursäkt.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

vendelay
7/17/16, 7:31 PM
#25

Det finns ingenting som heter "vegansk mat" egentligen. Det heter "vegetarisk mat". Vegan är allt det andra - djurrätt och inte bära ull osv. Därför går det inte att vara "halvvegan".

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
7/17/16, 9:20 PM
#26

#24 Man behöver inte gå bakåt, men man kan stanna upp eller gå framåt så sakta att man hinner bli 100 år innan man blir vegan😉

Vi skulle inte förespråka babysteps när det gäller mänskligt förtryck, det tror jag de allra flesta håller med om. Men jag tror egentligen inte att vi skulle tycka att det var moraliskt rätt med babysteps om det gällde våra kära husdjurs väl och ve heller.  Skulle vi berömma personen som finner nöje i att döda katter om hen tar babysteps och drar ned på dödandet lite i taget?

Jag har heller inte hittills stött på någon namninsamling om att döda och äta färre hundar på hundköttfestivalen i Yulin och att avskaffa denna med babysteps.

Vi förespråkar inte babysteps i de exemplen för att vi förstår att handlingarna är moraliskt fel och vi sätter med rätta då offren före förövarna. Men om någon äter mindre hundkött på festivalen så är det så klart positivt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
7/17/16, 9:47 PM
#27

#26 Eftersom jag bara kan trycka på "Bra inlägg" en gång får du en kommentar också om hur bra din kommentar är!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
veggie4every1
7/17/16, 9:55 PM
#28

#27 Haha, men tack😊🌺🤗

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Jaguar_
7/20/16, 8:15 AM
#29

haha om man tror att babysteps är att dra ut på det i åratal så är det ju en människa som behöver läsa på vad det innebär på riktigt! 🤪 Men anledningen till att många har svårt att sluta är troligt att de tycker det är gott och även om de vet vad som är bakomliggande så ha de svårt att sluta även om de verkligen vill detta. För dessa människor är det stöttning och allt annat redan nämnt för att de ska lyckas att genomföra detta. Lite som att sluta röka. Alla vet att de kan ge cancer, ändå fortsätter man för att man inte kan sluta. Ett beroende, ett grupptryck, en frestelse att se. Tror allt att kött kan handla om lite samma sak, dock inte på helt samma sätt klart! Inget beroende medel i detta.😛

Om man nu kolla på Sveriges rättssystem med de som mördar och håller på så går det ju inge vidare, för att Sverige är mesland. Alla släpps ut för tidigt för gott uppförande och kan därmed fortsätta m m orsaker att släppa ut folk eller inte ge tillräckligt med straff.. Sverige skulle varit mer som USA på denna punkt…men det är en annan diskussion.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

veggie4every1
7/20/16, 2:27 PM
#30

#29 Jag håller med om att stöttning är positivt dock samtidigt som vi är tydliga med att veganism är den moraliska baslinjen.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Jaguar_
7/21/16, 8:52 AM
#31

#30 Helt rätt! 👍

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Upp till toppen
Annons: