Annons:
Etikettvegankost
Läst 4427 ggr
Froakie
2016-07-14 22:18

Rutten frukt, hälsorisker?

Ikväll köpte jag en korg med kiwifrukter, när jag väl hade köpt de insåg jag att de var ruttna. Inte så mögliga så att det var mögel överallt utan stadiet efter övermogen och möglig. Några var så ruttna så att de var mörkgula eller bruna, det luktade precis som när man var fjortis och lade jäst i juice för att det skulle bildas alkohol vilket inte är så konstigt då rutten frukt innehåller alkohol. Jag tog dock mod till mig att smaka och insåg hur gott det var. Konsistensen var alldeles mosig och mjuk, det smakade syrligt och sött och även en liten smak som påminner om sprit. Har tidigare tyckt om övermogna äpplen eftersom att de är så mosiga och mjuka men det här var riktigt riktigt gott. Och nej, man kan inte bli full på 10 ruttna kiwifrukt er om nu någon får för sig det. Nu känner jag dock av i magen att det kanske inte var en så bra idé men jag måste säga att det här är något jag kommer fortsätta att äta. Innan jag blev Vegan tyckte jag mycket om mögelost, i princip de enda ostarna jag kunde få riktiga cravings på. Har någon konstig förkärlek för gammal mat och nu tror jag att jag har hittat växtrikets motsvarighet till mögelost. Ruttna grönsaker tycker jag dock inte om utan det ska vara just söta frukter. Mitt råd är att ni borde prova en liten tugga av en rutten frukt, gärna favoritfrukten er. Ni kommer nog bli förvånad över att det inte är så äckligt som man tror. Nu undrar jag om det är flera som faktiskt uppskattar rutten frukt? Finns det några hälsorisker med detta bortsett ifrån några besök på toaletten?

"time will never be golden when it rains so hard..."

Annons:
Snuffles
2016-07-14 22:27
#1

Räknas extremt fläckiga bananer?

Froakie
2016-07-14 22:36
#2

#1 Nja. De är väl snarare övermogna. Rutten banan räknar jag som när hela bananen är brun. Men fläckiga bananer är riktigt goda måste jag säga!

"time will never be golden when it rains so hard..."

micki83
2016-07-14 23:51
#3

Dock väldigt ovanligt, men tror man kan få matförgiftning av växtprodukter också. Men det kanske främst gäller för om du sätter i dig möglig mat?

Generellt gillar jag inte övermogen frukt, och ruttet brukar jag inte äta. När avokadon bytt färg från grön till brun brukar jag slänga den… och har honungsmelonen blivit extra slemmig så vill jag inte ha den. Kiwi är jag allergisk för så kan inte testa på ditt förslag.

veggie4every1
2016-07-15 14:09
#4

Haha, njaee, jag hoppar nog över det här😃

Men jag kan tänka mig att vi många gånger egentligen äter frukten alldeles för omogen och fläckiga bananer ska ju vara när de är som bäst 🙂

Mögel skulle jag dock vara försiktig med. Generellt gäller att hårda frukter och grönsaker som möglat kan man skära bort möglet på och äta resten. Mögel på mjuka frukter sprider sig lätt in i den mjuka frukten så den bör man slänga.

Det finns många olika slags mögel och det möglet som finns i mögelost tror jag inte är detsamma som på möglande frukt. Men jag vet inte så mycket om det.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: