Annons:
Etiketthälsa
Läst 1430 ggr
micki83
2016-07-15 14:42

Torr hud, akne och preventivmedel

Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja. Kort och rakt på sak så gäller min fråga de tre saker jag nämnt i rubriken, och de hänger ihop. Den här posten kanske skulle passa bättre i Kvinna i fokus, men det hör också hit.

Jag slutade med p-piller då jag blev Vegan och gick över till kondomer.  Min dåvarande pojkvän och nu min man gillande inte kondomer och jag skulle gärna ha fortsatt med p-piller, men så vitt jag förstått så innehåller alla p-piller laktos. Och, en bekant till mig sa också att hormonpreparat inte är särskilt djurvänliga, något om att de framställs i hästens livmoder eller dylikt? I alla fall, jag skulle ha vilja prova en kopparspiral, men det ville inte läkaren låta mig prova.. så testade på NuvaRing och sen plåster, men de funkade inte så bra. NuvaRingen orsakade mellanblödningar och plåstret irriterade huden. Efter att ha varit utan preventivmedel i 4-5 år (mellan förhållandena) så sökte jag efter alternativ, och läkaren föreslog en p-stav, vilken jag har haft i snart två år.

Men här kommer en lista med problem. Jag har torr hud med tendens till akne. Jag är rätt säker på att hormonerna i staven påverkar min hud negativt. Efter att jag skaffade staven så blödde jag nästan konstant i ca 6 månader, och nu har jag oftast mens i två veckor i sträck, vilket har lätt till att jag har dåliga järnresurser i kroppen trots att jag äter järntillskott. Andra sidoeffekter av staven som ni kanske inte vill höra om är torr slida och nedsatt sexlust.

I alla fall, min hud. Jag har torr hud som lätt kliar och jag vill inte riktigt få bukt med aknen. Jag tvättar ansiktet morgon och kväll med en mild ansiktsrengöring samt använder ansiktskräm. Det har varit jättesvårt att hitta en passande kräm, då t.e.x. den vanligaste sheasmör inte passar mig alls. Innehåller krämen shea så får jag finnar. Kokosoljan har funkat rätt bra, men den fuktar inte huden tillräckligt. Kan ni hjälpa mig? Oftast blir huden bättre under semestern då jag badar och är ute i solen.

Annons:
Ominous
2016-07-15 16:55
#1

Jag hade också p-stav för flera år sen, fick ta ut den efter 6mån då jag hade konstant blödning. Hjälpte inte ens när vi försökte chocka systemet med extra p-piller. 

Om du har så mycket problem som du beskriver förstår jag inte varför du har kvar den, det låter jättejobbigt. Jag hoppas det löser sig för dig.

Tyvärr är de flesta preventivmedel icke-veganska, även vissa kondomer. Men Vegan handlar inte om att vara perfekt, det handlar om att utesluta så mycket djur lidande/utnyttjande i mån av möjlighet. Preventivmedel är väldigt viktigt för samhället idag och tyvärr är det väldigt svårt att få läkemedelsforskning veganvänligt. 

Alla mediciner testas på djur så vitt jag vet. Även många mediciner innehåller mjölk, ägg, gelatin mm. Jag är rätt säker på att om man bortser från djurtest och kapselinnehåll så är preventivmedel veganska. Dvs tar man annat än p-piller så är det "endast" djurtestat, förutom plåster då där limmet kan vara animaliskt.
Det där om hästlivmoder låter för absurt, säkert något personen blivit ilurad eller hittat på bara.

Jag har själv provat flera olika preventivmedel, och det enda som fungerat för mig är depo-provera som är en spruta man tar var tredje månad.

I wish I could write as mysterious as a cat

micki83
2016-07-15 17:21
#2

Tack för svaret.

Jag har låtit staven vara kvar för att jag kände att det ar mitt sista alternativ.  Men jobbigt har det varit. Jag kanske skulle kolla om det finns andra alternativ. Kan man gå till barnmorskan? Finns nog ingen gynekolog här som jag bor.

VanessaViktoria
2016-07-15 19:39
#3

Hmm, åh så jobbigt! Inte tänkt längre än att p-piller är testat på djur, visste inte att de kan innhålla animaliskt.. Trivs med p-piller..

ingvarisbjorn
2016-07-15 21:27
#4

Jag bytte från P-stav till pessar och contragel (alltså INTE den spermiedödande krämen nonoxynol 9 som en får på recept när en provar ut pessaret hos barnmorskan). Kan inte säga till 100% om mitt pessar är veganskt i sig, skaffade det innan, men contragelen är det i alla fall.

Ominous
2016-07-16 10:21
#5

#2 
Jag går fortfarande till ungdomsmottagningen, där de har barnmorskor. Vet inte hur man gör om man är äldre än 25år, jag antar att man går till kvinnokliniker?  Ring sjukhuset och fråga vart du ska. Barnmorska ska det vara ja :)

Finns säkert mycket mer du inte provat. Barnmorskan kan säkert hjälpa dig att hitta något som passar dig bättre. Tänk på att det är viktigt att du mår bra och fungerar med preventivmedel, att det är icke-veganskt måste tyvärr komma i andra hand ibland.

I wish I could write as mysterious as a cat

bloodflowers
2016-07-17 20:43
#6

innehåller p-stav laktos då också eller? finns det p-stavar som ej innehåller det?

Annons:
micki83
2016-07-17 23:08
#7

Laktos används som bindmedel i många tabletter, och från vad jag läst så innehåller alla p-piller laktos. P-staven är gjord av silikon och innehåller inte laktos.

veggie4every1
2016-07-21 13:34
#8

Angående hästhormoner:
http://www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/dr%C3%A4ktiga-ston-anv%C3%A4nds-f%C3%B6r-produktion-av-%C3%B6strogenpreparat-3888

En gammal artikel och även då var det ovanligt men ryktet lever tydligen vidare.

#0 Har du provat oraffinerat grade a sheasmör? Alla shesmör är inte likvärdiga och man behöver oraffinerat grade a shea för att få de anti inflammatoriska och läkande egenskaperna. Den shean som används i olika krämer är troligen raffinerad och har fuktgivande egenskaper men inget mer. Med ett smör som mättar huden och har läkande och anti inflammatoriska egenskaper kvar så kan du få ett annat resultat. Du kanske redan provat det dock men om inte så kan det kanske vara värt ett försök någon gång om du känner för det🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

micki83
2016-07-21 13:43
#9

#8 tack för länken. Killen som berättade detta för mig bor i Storbritannien, och kanske det är så att de fortfarande gör detta där?

Jag testade ekologiskt rent sheasmör på min nyaste tatuering förra året och då gav smöret mig finnar, men det kan ju vara att jag använder för tjockt lager.  Hudkrämer med shea brukar alltid ge finnar. Jag undviker därför allt som mest krämer som är för torr hud.

veggie4every1
2016-07-21 14:16
#10

#9 Omöjligt är det ju inte eftersom tydligen då Storbritannien anser eller åtminstone ansåg för några år sedan att hästhormoner var bättre.

Jag vet ingenting om eftervård av tatueringar, men jag har fått berättat för mig i en tråd här att sheasmör inte är en lämplig kräm till eftervård.

Allt sheasmör är egentligen ekologiskt, då träden växer vilda i Afrika. Men var det smöret du använde vitt till färgen och inte doftade något så var det raffinerat smör. Oraffinerat smör luktar lite nötigt och rökigt ibland och är beige till färgen. Förutom ett gult sheasmör som kommer ifrån en särskild plats i Afrika (jag minns inte namnet).

Det finns även ett annat gult smör som ofta säljs som shea som egentligen kallas för african butter. Det är fuktgivande och smörjande men jag är osäker på om det innehåller sheans andra egenskaper. Så man får kolla upp vad man köper när man köper🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

micki83
2016-07-21 14:25
#11

#10 ah, bra att veta. Jo, smöret jag har är vitt till färgen och luktar typ inget. Jag måste kolla om det skulle gå att få tag på den andra sorten.

micki83
2016-07-21 14:37
#12

Den här kanske? http://zoyagoespretty.se/body-butters/shea-argan-butter.aspx kan jag anta att den är otestad på djur?

veggie4every1
2016-07-21 21:34
#13

#12 Den ser ju fin ut och shean är från Ghana vilket har fin shea. Jag använder dock inte shea som är utblandad med andra oljor så jag vet inte hur just den här kombinationen fungerar. Men både arganolja och jojobaolja är ju bra oljor så det kan nog hända att denna är riktigt bra.

Annars har de ju sheasmör också http://zoyagoespretty.se/body-butters/pure-shea-butter.aspx

Bara shean är skapligt färsk, den håller  ca 2 år från pressningen om man vill ha alla egenskaper kvar. På en del produkter finns ett utgångsdatum ser inget på denna men det kan ju stå i botten eller så🙂

Sheasmör brukar inte vara djurtestad, men för säkerhet skull kan du ju höra med tillverkaren.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Upp till toppen
Annons: