Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 921 ggr
micki83
2016-07-22 08:34

Husmorstips

Jag tänkte starta en tråd där vi kan dela med oss av beprövade husmorstips, som andra kanske inte känner till. Ok, jag börjar.

Candida är en bakterie som naturligt finns i slidan. När man talar om candida eller jästsvamp så menar man att en obalans har uppstått, där candida bakterierna har tagit över, eller att det finns mer candida bakterier än de goda bakterierna. Symptom brukar vara illaluktande och/ eller ovanligt tjocka flytningar samt eventuellt klåda. Denna obalans är väldigt vanlig och kan komma av att man tvättat sig med tvål eller, att man svettas när man tränar, av tamponger eller till och med sex. Det finns receptfria läkemedel för att behandla candida, men problemet med dem är att de kan orsaka resistans om man använder dem för mycket.

Så jag har ett litet husmorstips för behandling av candida. Vitlök! Och då menar jag inte att man äter vitlök, utan en ca tre dagas behandling med en hel vitlöksklyfta i slidan. Byt ut klyftan 1-2 gånger om dagen. Jag brukar dessutom skära ett snitt i den för att vara säker att vitlökssaften kommer i kontakt med slemhinnorna. Jag har aldrig haft problem med att klyftan skulle sticka iväg uppåt, istället brukar den vilja komma ut av sigsjälv, så man får trycka den ganska högt upp för att den ska stanna kvar.

Plus och minus med vitlöksbehandlingen:

+ vitlöken främjar den naturliga balansen i underlivet samt gör omgivningen ogästvänlig för candidan

+ det finns ingen risk för resistans, då vi inte dödar några bakterier

- jag brukar kännas smak av vitlök i munnen då jag gör detta. Troligen känner jag svagt av lukten, trots att andra inte gör det.

Notera, annat man kan och bör göra för att undvika candida: 

- tvätta underlivet bara med vatten
- undvik trosskydd eller annat med plast där underlivet inte kommer åt att andas
- använd bommullstrosor som andas, eventuellt sov utan
- undvik socker och alkohol, då candidan gillar dessa (om man har mycket problem med candida finns det dessutom något som heter candida dieten där man undviker mat som candidan gillar)

Annons:
micki83
2016-07-22 08:36
#1

Husmorstips 2

Jag brukade träna simning förut och undrade då hur man kan förhindra att simglasögonen immar igen. Tips: spotta i dem innan användning. Saliv förhindrar imma.

vendelay
2016-07-22 19:00
#2

Är det verkligen helt säkert att stoppa upp en vitlök i slidan? 🤐 Det känns så "starkt" mot slemhinnorna?

Mitt husmorstips: KOKOSOLJA!
Jag använder kallpressad och ekologisk kokosolja till allt. Mycket viktigt att den är kallpressad och ekologisk! Jag använde det som matfett, sminkborttagning, body lotion, hårinpackning och säkert hundra fler saker som jag inte kommer på just nu. Det går också att använda som glidmedel eller bara för att smörja in underlivet.

Det är nästan alltid på extrapris i någon affär, då brukar jag passa på att köpa några burkar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2016-07-22 19:01
#3

Just ja - med kokosolja går det att göra deo och tandkräm också. Jag har inte hunnit testa det än men jag har för avsikt att göra det. Läppbalsam går också att göra.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sisselie
2016-07-22 20:10
#4

Jag blandar kokosolja och bikarbonat och har som tandkräm. Jag mäter inte, så jag vet inte hur mycket jag tar, men det finns recept att googla fram. Jag har använt det i ett halvår. Det känns i alla fall mycket bättre än vanlig tandkräm. Jag tycker även det känns som att tänderna blir renare.

micki83
2016-07-23 07:19
#5

På kvinna iFokus fick jag veta att det sär med lukt inte stämmer med jäst, utan att det är en anan form av bakteriell obalans. Hittade i alla fall den här gällande vitlök i slidan https://www.midwiferytoday.com/articles/garlic.asp har själv testat och tyclte det fungerade bra. Ett annat sätt är att doppa en tampong i yogurt (jag brukar använda oatly som är utan tillsatt socker)

Sisselie
2016-07-23 11:13
#6

Bikarbonat är bra till mycket, bl a till att ta bort lukt och färgfläckar som kan vara svåra att få bort.  T ex att rengöra termos från bruna fläckar av kaffe eller te. Häll i ca 1 tsk bikarbonat och fyll på med kokande vatten och låt stå över natten. Nästa dag är det enkelt att diska ur den, och den är som ny.

Annons:
veggie4every1
2016-07-23 14:39
#7

Jag tycker att ättika är bra till rengöring och jag använder den när jag tvättar i maskin som sköljmedel 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sisselie
2016-07-23 16:18
#8

#7 Tar det bort statisk elektricitet? Hur mycket tar du till en maskin? Luktar det inte ättika om kläderna då?

veggie4every1
2016-07-23 21:27
#9

#8 Jag tar ungefär 1 dl till en maskin. Jag har inte tänkt på om det tar bort statisk elektricitet. Har ingen tumlare, så jag hänger alltid tvätten torr och det blir inte statiskt då tycker jag som det blev förr när jag tumlade. Men prova om det hjälper, man vet aldrig🙂

Nej, jag tycker inte att det luktar utan att det håller tvätten fräsch doftande istället. Man kan också gärna lägga ättikan i samma fack som tvättmedlet.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: