Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Vegankost

Holly's & Dan's glass innehåller mjölkprotein

2016-07-23 05:16 #0 av: vendelay

Livsmedelsverket varnar för Holly's & Dan's Chocolate Peanut Crunch. Den har visat sig innehålla mjölkprotein fastän den marknadsförs som vegansk.

>Källa<

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-07-23 07:07 #1 av: micki83

:(

Tack for infon.

Anmäl
2016-07-23 13:16 #2 av: veggie4every1

Tusen tack vendelay, viktig info! 
Är det "spår av" de talar om?

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2016-07-23 13:39 #3 av: Ominous

Ja, det är spår av. Alltså inte en aktiv ingrediens. Jag hoppas inte alla kallas tillbaka utan märks om,  tråkigt när mat slängs osv. 

Det verkar handla om en batch, inte alla. Antagligen någon dag där det inte rengjorts ordentligt.

Anmäl
2016-07-23 13:44 #4 av: veggie4every1

#3 Ja, ok. Farligt förstås för allergiker men då behöver vi icke allergiska veganer inte oroa oss.

Jag håller med dig, hoppas de märks om och kanske med lite tur säljs till ett något billigare pris istället för att slänga det.

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2016-07-23 18:46 #5 av: vendelay

#3 Hur vet en om det är "spår av" och inte en aktiv ingrediens? I texten står det ju att "Glassen visade sig innehålla mjölkprotein". Jag tolkade det som att det var mer än "spår av"-ingredienser men det kanske är fel av mig?

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-07-23 19:33 #6 av: Ominous

Jag läste det i en annan artikel. Jag kan inte hitta den nu, men den blev delad i många facebook-grupper. Var en allergiker som reagerat, de kan ju reagera på väldigt små mängder.
Spår av betyder ju att den innehåller mjölkprotein, fast i små eller inga mängder :P 

Anmäl
2016-07-23 19:35 #7 av: vendelay

#6 Okej tack!

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-07-24 12:45 #8 av: TicTac

Jag har aldrig köpt vegetarisk glass. Vi gör alltid vår själva. Rekommenderar verkligen en glassmaskin för glassälskare. Skrattar

Anmäl
2016-07-24 14:45 #9 av: Ominous

Jag har en glassmaskin, men jag har aldrig lyckats göra något vettigt. Blir bara sås av det. Några tips? Jag gillar inte frukt och såna smaker, utan choklad och jordnötter :D

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.