Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1655 ggr
Deathkitten
7/26/16, 11:25 PM

Döda flugor?

Hej!

Nu är jag säker på att detta har frågats miljontals gånger. Men frågar endå.

Jag har två marsvin (jag vet att många är mot djur i bur. Men mina marsvin är fullt friska, glada, lekfulla, mätta och har stor plats att röra sig vid.)

Nu är det så att min lägenhet har blivit bombaderad av vanliga husflugor. Jag har inte brytt mig tidigare utan försökt vifta ut dem. Men nu har det gått så långt att flugorna har börjat lägga sina ägg i mina marsvins bur. Jag storstädar buren två gånger i veckan och varje gång så är buren överfull av larver. Tillslut fick jag nog och satte ut flugremsor. I morse upptäckte jag att det hade fastnat ett par flugor i remsan. Jag tänkte inte mer på det utan drog iväg och kom hem nu sent på kvällen. När jag satt vid datorn så hörde jag att flugorna surrade. Så jag gick fram och där hänger de o sprattlar o surrar.  Nu känner jag mig som den absolut hemskaste personen någonsin och har fått riktigt grov ångest. 

Hur hade ni gjort i min sits? Låtit hemmet bli fullt av flugor? Låta de lägga sina ägg bland ens husdjur eller döda dem? Finns det fällor som inte dödar dem? 

Lite luddigt inlägg. Men gud den känslan av att se dem sitta fast där fortfarande levande efter ca 1 dygn. skulle jag försöka ta bort dem så hade de gått sönder då limmet är RIKTIGT klibbigt.

Annons:
[KattaBol]
7/27/16, 12:04 AM
#1

Jag är inte Vegan, utan Vegetarian, men med en del animaliska inslag, dock inte kött. Just den här biten med att inte få döda ohyra begriper jag inte alls. Fluglarverna är inte skadliga, men flugorna själva kan ju bära på all möjlig smitta och annan skit, så varför ska man späka sig bara för att man väljer vegetabilier att äta?

Hårdra detta och vi får inte vaccinera oss mot virus, exempelvis ebola eller malaria, de är visserligen små virusarna, men de är djur. Inga antibiotikum mot bakterieinfektioner? Knott, får man inte slå ihjäl dem ens när smalbenen är fulla av dem och benen svullnar upp av alla bett? Nä detta är löjligt. Oavsett vad man väljer för livsfilosofi måste man få värja sig mot sjukdomsalstrande ohyra.

veggie4every1
7/27/16, 3:08 AM
#2

#1 Virus kan endast leva inne i en cell, det är inget djur. Bakterier är inte heller djur.

Jag vet inte vad du menar med "biten med att inte få döda ohyra". Det finns ingen sådan "bit". Veganer avstår från att utnyttja och döda djur så långt det är praktiskt möjligt. Vi kan givetvis försvara oss mot angrepp precis som alla andra.

#0 Det låter inte som en hälsosam miljö med alla dessa flugor. Hö alstrar flugor och det är en bra ide att förvara det i ett förråd eller liknande.

Det kanske inte räcker med att göra rent två gånger i veckan. Du bör nog öka på rengöringen och det kan vara så att du behöver byta bädden dagligen under den varma årstiden och tvätta också burbotten då. Men prova dig fram tills du inte hittar fluglarver i spånet. Flugor kan även lägga ägg i marsvinens pälsar och de kan bli angripna av fluglarver om de exempelvis är kladdiga vid talgkörteln, så det är ingenting du vill ha i buren.

Använd insektsnät på fönstren så flugorna inte kommer in när du har öppet, om du inte redan har det.

Försök att förebygga så mycket du kan så slipper du döda flugorna. Men marsvinens välfärd är ditt största ansvar och jag tycker att du ska skydda dom emot flugangrepp oavsett om det tyvärr orsakar flugornas död.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Kameratrollet
7/27/16, 9:43 AM
#3

Malaria är varken bakterie eller virus.

veggie4every1
7/27/16, 1:08 PM
#4

Malaria är en parasit.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Kameratrollet
7/27/16, 4:28 PM
#5

Parasit kan mycket vara, t.ex. mistel eller tickor.

[KattaBol]
7/27/16, 5:18 PM
#6

Hmm, jag menar förstås att de är levande oavsett vad man väljer att kalla dem, inte virus då, men väl bakterier och andra encelliga levande organismer (det finns folk som menar att enbart däggdjur är djur). För min del ser jag inte varför encelliga levande organismer inte är djur, encelliga djur. 

Nu var det inte djurfrågan som var det viktiga här, utan det där med att man inte ska få döda flugor  och min post var enbart riktad emot sådana idéer. Vad händer om fluginvasionen blir extrem så att det ligger ett  10 cm tjockt lager av flugor på golvet (jag har sett sådana exempel), får man fortfarande inte angripa dem?

Annons:
veggie4every1
7/27/16, 6:16 PM
#7

#6 Vad får dig då att tro att man som Vegan inte skulle få försvara sig emot angrepp?

Jag tror att TS förstår att man som Vegan får försvara sig emot angrepp, men menar att det ändå känns obehagligt och tråkigt att döda insekterna. Det kan jag förstå när man har utvecklat empati även för småkryp. Men som jag säger så är marsvinens välbefinnande TS största ansvar oavsett hur tråkigt det än känns att döda flugorna.

Det bästa för alla är dock förstås att förebygga så mycket man kan så att flugor inte kommer in i lägenheten och tillåts att föröka sig.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

TicTac
7/29/16, 8:37 AM
#8

Det låter inte särskilt hygieniskt med så mycket flugor och larver. Sätt nät för fönstren så att de inte kommer in.


You'll never walk alone

michellemimmi
7/29/16, 9:26 PM
#9

Självförsvar tycker jag alltid är ok. Men jag skulle göra som många innan sagt, myggnät och byta oftare i buren, och istället för de hemska kladdremsorna så skulle jag slå ihjäl flugorna som jag ser istället, så de slipper lida… Till slut så borde dom ju inte vara något problem och du slipper slå ihjäl flera… Själv har jag jättesvårt för sånt här, är så glad att jag har en sambo som kan slå ihjäl bromsar/myggor/annan "ohyra" när dom ger sig på mig :/ men han tänker som mig, sålänge dom inte utgör ett "hot" så är det ok! Och nu utgör ju faktiskt flugorna hot mot dina djur som är prio ett…

Hjärta/Mimmi

Upp till toppen
Annons: