Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 710 ggr
vendelay
8/5/16, 6:33 PM

Ägg i pannkakor?

Varför är det ägg i pannkakor? Vad är deras syfte?

Förut trodde jag att äggen band samman smeten så det blev lättare att vända pannkakorna men det stämmer ju absolut inte eftersom vetemjölk och växtdryck binder samman minst lika bra. Min mamma tror att det beror på att ägg är mer mättande men jag känner mig lika mätt på samma mängd pannkakor utan ägg.

Har ni någon idé?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Snuffles
8/5/16, 6:43 PM
#1

Finns nog inget syfte över huvud taget, folk gillar att smyga ner animalier i precis allt.

Maleficum
8/5/16, 6:50 PM
#2

Jag gör främst glutenfria pannkakor och då måste man ha ägg (eller liknande) i för att de ska hålla ihop annars går de sönder direkt när man försöker vända dem.

Sen varför de har ägg i sig är väl helt enkelt traditionen i grundreceptet de flesta länder gör ju pannkakor på sina egna sätt med sina specifika ingredienser i sig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Namiko
8/5/16, 7:05 PM
#3

#2 Jag gör glutenfria pannkakor utan ägg, går alldeles utmärkt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Maleficum
8/5/16, 7:18 PM
#4

#3 Vad använder du då som håller ihop dem? Eller vilka mjölsorter använder du? För jag lyckas inte få dem att hålla ihop utan ägg eller något med liknande egenskaper av att hålla ihop dem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Namiko
8/6/16, 8:34 AM
#5

Lika delar av bovetemjöl, majsmjöl och majsstärkelse. Jag gör amerikanska pannkakor så det är bakpulver i med och pannkakorna är lite tjockare

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Ominous
8/9/16, 10:14 PM
#6

Jag tror inte pannkakan uppfanns och man valde ägg. Jag tror snarare pannkakan formades av ägget :P
Jag tror man försökte skapa nya rätter med ägg/mjölk så gott man kunde, eftersom det ansågs nyttigt och det var ju lite brist på annat förr under vintertid :)
Det är min gissning iallafall ^^ 

Annars kan det bero på simplicitet och bristande fantasi. "Jag behöver något som håller ihop det", ägg. Alltid ägg. Tror många inte känner till någon annan form av stärkelse :)

Jag göra många saker som är äggfria och lyckas nästan alltid(Förutom rulltårta._.), pannkakor var bland det lättaste.

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
vendelay
8/9/16, 10:16 PM
#7

#6 Men såklart! Vad dum jag är 😃 Klart att pannkakan formades av ägget och inte tvärtom haha. Tack! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tant Grön
8/9/16, 11:41 PM
#8

Förr i tiden när man inte hade konstljus så värpte inte hönorna på vintern. Jag skulle kunna gissa, att på hösten när det blev mindre ägg, så drygade man ut omelettsmeten med mjölk och mjöl och så kom pannkakan till. 🙂

landsbygdsbo
8/11/16, 2:41 PM
#9

#8

Nja de var rätt duktiga att förvara ägg förr.

I sk. vattenglas kunde man förvara ägg upp till 8 månader dvs över vintern.

Ägg var en bra och lätthanterlig näringskälla som kunde användas till mycket i det annars magra lanthushållet.

Pannkaka med fläsk från torpets gris var säkert en höjdare, då tillsammans med c vitaminrika lingon man plockat själv.

Jag har själv kvar de stora glasburkarna man förvarade de konserverade äggen i .

De stod på en hylla i jordkällaren tillsammans med lårarna för rotskaker och hyllorna för vinteräpplena i jordkällaren.

Upp till toppen
Annons: