Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 966 ggr
Soffatoffel
8/6/16, 10:24 PM

Ny vegan

Hej! Har varit lakto-ovo Vegetarian några år nu, men har börjat äta mer veganskt på senaste eftersom att jag helt enkelt blir äcklad och mår illa av känslan att äta/dricka något från ett annat djur som på ett eller annat sätt blivit tvingad till att mjölkas/lägga ägg osv. Mina föräldrar är med på att jag får bli Vegan, men vad är det för basic-saker som man ska ha med i inköpslistan som Vegan?

Hur tar man sig till om man är utomlands, specialbeställer man på något sätt?

Kram :)

Annons:
veggie4every1
8/7/16, 12:50 PM
#1

Grattis ett djurvänligt val🙂

Det är ju bara att du provar dig fram i djungeln bland växtdrycker, soygurt och dylikt. Det blir ju inte så stor omställning efter som du varit lakto/ovo. Olika ostersättningsprodukter finns och att ersätta ägg som bindemedel är ingen konst.

När det gäller att resa så beror det ju på vart man åker. Men vissa länder ligger före oss med veganska produkter. Bra att lära sig ordet Vegan och några fraser som förklarar att veganer inte äter något från djurriket🙂

Är det kortare resor så finns det alltid något man kan livnära sig på under ett par veckor också.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Ninja99
8/7/16, 1:21 PM
#2

Hej Soffatoffel! Roligt att läsa och jättebra att du äter mer och mer veganskt! :-) Jag tänker på en fras jag sett när jag läser ditt inlägg, "Du blev väl inte Vegetarian för att fortsätta utnyttja och döda djur?" med syfte på mjölk- & äggindustrin. Så jättebra ju mer veganskt du äter, jag och säkert många med mig hejar på! Basicsaker att ha med i inköpslistan kan vara olja för matlagning, t ex raps- eller kokosolja, bönor och linser, grönsaker, frukter och nötter av alla de slag du gillar, frön, rotsaker m.m. Jag har gärna krossade tomater hemma, de är användbara till mycket, likaså havregrädde och havrecreme fraiche (eller t. ex. sojabaserade produkter om du hellre föredrar det). Havre-, soja- eller någon annan växt/nöt/frömjölk om du dricker det. Billigast är det nog att göra egen, men jag är lite lat och köper ibland färdig. Färdiga biffar kan vara bra att ha i frysen om du inte hellre alltid vill göra dem själv, jag gillar bl. a. Ekko gourmets jordnötsbiffar. I frysen kan du också ha Tzaybitar, Oumph och Anammas hela sortiment av korvar, färs m.m. om du gillar sånt. När det gäller övriga produkter så leta efter icke djurtestade produkter och produkter fria från animaliska ingredienser. Det finns flera listor med tips på vilka märken som är djurvänliga och veganska, titta t. ex. på Djurens Rätts hemsida. När det gäller utlandsresa så är det ju jättebra att förbeställa om du vet vart du ska äta någonstans. Annars kan jag också varmt rekommendera en liten praktisk bok som heter "Vegan passport". Den kan du ha med dig och om det är så att du inte talar språket i landet du är och det kanske också är svårt att använda annat språk som t. ex. engelska, så finns det en förklaring av vad en Vegan äter och inte äter på en mängd olika språk (numera 79), så det är bara att be restaurangpersonalen/kocken att läsa texten som (förmodligen) finns översatt till deras eget språk (finns även bilder om text inte funkar). Vegan passport kan du t. ex. köpa för £4.95 från Vegan society eller för 46 kr från Djurens Rätts webshop (och för endast 39 kr om du är medlem). Är dock osäker på om du får senaste utgåvan (med 79 språk) från DR, men jag klarar mig väldigt bra med den gamla (74 olika språk). http://shop.djurensratt.se/product/vegan-passport Vegan passport finns också som app, den har jag inte testat än. Lycka till med veganiserandet! 💕

Ninja99
8/7/16, 1:43 PM
#3

Ett litet tillägg, kolla gärna upp med hjälp av ett blodprov på din vårdcentral (eller kanske skola?) hur dina värden är. Det är bra att göra för alla oavsett kostval. Som Vegan kan det vara lite knepigt att få i sig tillräckligt med vitamin B12, då detta finns mest i kött, fisk, ägg och vissa andra berikade produkter. Vi behöver ytterst lite B12, men den lilla dosen är samtidigt livsviktig att få i sig, då B12-brist kan ge svåra biverkningar. Om du har eller framöver får lågt B12 värde, kan det vara läge att äta ett kosttillskott. Det finns flera veganska B12-tillskott som du kan hitta antingen på nätet eller i närmsta hälsokostbutik. Sympatiska och kloka föräldrar du har förresten, som inte motsätter sig att du äter vegansk kost. 👍

VanessaViktoria
8/8/16, 5:29 PM
#4

#2 Vilken bra basic lista du skrev! ❤️

Wowy
8/15/16, 2:31 PM
#5

#0 Grattis till ett bra val!

Ninja99 har skrivit så bra att jag inte riktigt vet vad det finns att tillägga. Men jag brukar i alla fall se till att ha grönsaker, rotfrukter, bönor och linser hemma, det är saker jag tycker mycket om. Krossade tomater och växtdryck är också väldigt praktiskt. Det kan man blanda ner i olika röror, grytor, såser och soppor, till exempel. Lycka till!🙂❤️

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Ninja99
8/17/16, 12:48 PM
#6

Tack för er uppskattning #4 VanessaViktoria & #5 Wowy! 💕

Annons:
TicTac
8/18/16, 11:28 PM
#7

Grattis!! 👍

Det där med mat på utlandssemester kan variera. I bland blir det minst sagt torftigt. Sista åren har vi valt hotell med möjlighet till självhushåll. Det underlättar enormt.


You'll never walk alone

Upp till toppen
Annons: