Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Vegankost

Omega-3

2016-08-17 10:59 #0 av: mastenmats

Hej! Har ni tips på något omega-3 kosttillskott man kan ta som inte innehåller fiskolja? :)

Anmäl
2016-08-17 11:08 #1 av: Inkanyezi

Linfröolja är väl det som innehåller allra mest omega 3, även om det inte är lika lättillgängligt som i animaliska fetter.

Anmäl
2016-08-17 12:40 #2 av: veggie4every1

#0 Algolja är riktigt bra och du kan komplettera den med den billiga och enligt mig supergoda linfröoljanGlad

http://www.apotea.se/algomega3-60k-veg

http://www.apotea.se/biofood-linfröolja-eko-250-ml

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2016-08-17 14:48 #3 av: Effie

Linfröolja innehåller kortkedjig omega-3 (ALA) som behöver omvandlas; det är den långkedjiga(DHA, EPA) vi behöver. Veganer lär dock vara battre på det än andra (omvandlar kanske 10%)

Algoljan är långkedjig. Så vitt jag vet den enda vegetabiliska långkedjiga.

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-08-18 11:46 #4 av: Ninja99

Varför ta kosttillskott om du kan äta dig till det du behöver?
Chiafrön är rika på både omega 3, protein, vitaminer och mineraler. Jag blötlägger chiafrö kvällen innan och använder i frukt- & bärsmoothie. Även valnötter innehåller omega 3, utöver det som nämnts ovan.

Anmäl
2016-08-19 08:19 #5 av: mastenmats

Tack alla för superbra tips! :) chiafrönen tänkte jag inte på,  det äter jag ju i smoothien varje morgon. 

Anmäl
2016-08-19 09:27 #6 av: micki83

Enligt Brendan Brazier (tror det var han som sa det, kan ha varit någon annan), får du den bästa omegafett blandningen från valnötter. Ca en näve om dagen. 

Anmäl