Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1461 ggr
vendelay
8/19/16, 6:58 PM

Grönsaksbulle? Köttbulle?

Vad kallar ni maten ni äter? Säger ni det "korrekta" namnet (t.ex. en produkt som kallas "grönsaksbulle") eller säger ni det namnet som produkten ska efterlikna (t.ex. köttbulle)?

Några exempel:

Vegokorv eller korv?
Vegoschnitzel eller schnitzel?
Soygurt eller yoghurt?
iMat fraiche/havre fraiche eller crème fraiche?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
tlover
8/19/16, 7:04 PM
#1

Då jag oftast gör eget så kallar jag det tex bönbiffar, bönbollar, fröbollar etc

Skulle jag använda tex havregrädde eller liknande (det är sällan jag använder såna produkter varesig förut då jag åt ovo-veg eller nu) så säger jag havregrädde, soyghurt eller liknande.

Då jag ofta gör olika recept eller använder olika saker så är det bäst att använda rätt namn

l'm back

Kirnzy
8/19/16, 7:05 PM
#2

Jag säger typ "sån mjölk", "sån köttfärs" :s Är inte riktigt van vid att säga de korrekta orden :)

NatasjaHemby
8/19/16, 7:26 PM
#3

Det beror lite på vem jag pratar med. Är det min man eller annan närstående som vet vad jag äter så säger jag korv, grädde o.s.v. De fattar ändå. Är det någon som inte har koll på mina matvanor kan jag säga exempelvis vegankorv, veganburgare, havregrädde. Kan även specificera såsom tofukorv, sojakorv eller seitankorv om det är relevant för samtalet.

SE*Simbelmynes

Leritza
8/19/16, 7:28 PM
#4

Beror på om den jag snackar med vet om att jag inte äter mat med animaliskt ursprung eller ej.

Är det nån jag känner väl så brukar jag bara säga korv el mjölk, grädde, färs m.m. De vet ändå att jag syftar på ett vegetariskt alternativ.

För de som inte känner mig lika väl så brukar jag vara mer specificerad de fåtal gånger jag pratar med någon om vad jag äter

IngaTrnqvist
8/19/16, 10:29 PM
#5

Jag säger köttbulle, korv, mjölk, grädde osv. Därför vet inte ens alla jag pratar med att jag är Vegan. Men jag har ingen större nytta av att berätta det, det är oviktigt då det ändå är samma typ av mat, haha. Enda gången jag specificerar är väl om jag skulle bli bjuden, men det händer nästan aldrig.

Sisselie
8/20/16, 10:30 AM
#6

Jag säger det som det faktiskt är, dvs jag dricker växtdrycker, risdryck, havredryck eller kokosdryck. Däremot säger kokosmjölk eller kokosgrädde om småpaketen man använder i matlagning. Men säger man inte kokosmjölk om det som kommer direkt ur kokosnöten? Jag vet inte annars vad jag ska säga om det… "Fejkkött" äter jag inte, men skulle jag säga nåt om det skulle jag säga vad jag menar, dvs sojakorv osv. Jag har inte förstått varför man skulle låtsas att det är nåt annat är det det är…

Annons:
tlover
8/20/16, 10:43 AM
#7

#6 jaså var det så det menades. Jag säger ofta sojamjölk (50/50 jämte sojadryck) och havregrädde säger jag i princip alltid då jag gör egen (förutom vid jul) så jag vet inte annars vad det skulle heta

l'm back

TicTac
8/20/16, 11:27 AM
#8

Nu äter vi inte mycket industriprocessad mat alls, men det händer att vi använder mejerisubstitut ibland för något nytt recept och då säger vi nog bara yoghurt, grädde, fraiche osv.

Jag säger aldrig köttbullar för grönsaks/bön-bullar. Min partner som var köttätare när vi träffades slinter ibland på orden, och det nästan 20 år senare. 😉


You'll never walk alone

Snuffles
8/20/16, 1:35 PM
#9

Jag säger vegankorv/veganschnitzel/sojayoghurt och vegansk creme fraiche

veggie4every1
8/20/16, 2:12 PM
#10

Lite olika för olika produkter. Jag säger exempelvis burgare, korv, vegobullar, soygurt, ost och sojadryck.

Om jag talar med någon som är icke-vegan är jag dock tydlig med att det är veganska produkter. Men annars är det ju en självklarhet och jag säger mest det jag är van vid🙂

Hade lite svårt i början dock, ville gärna kalla soygurt för yogurt och växtdryck för mjölk, men det har jag kommit förbi nu, haha.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Namiko
8/20/16, 5:20 PM
#11

#6 Det som kommer direkt ur kokosnöten är kokosvatten, inte samma sak som kokosmjölk.

Jag säger oftast produktnamnet då det kan skilja mellan olika märken och jag föredrar oftast ett specifikt märke så då vill jag få fram vad jag tycker passar bäst till olika saker. Havredryck/solhavre, iMat, iFraiche, Jeezly (den kallar jag dock bara för ost ibland). Jag brukade bara säga yoghurt eller vegansk yoghurt tidigare men säger alltid soyghurt nu då jag inte gillar dom som är gjorda på havre.

Gör jag eget så blir det lite olika beroende på hur specifik jag vill vara. Burgare/biffar kan vara gjorda på vad som helst så oftast säger jagt bön-, lins- eller grönsaksbiffar/burgare. Använder dock aldrig ord som är specifikt för kött som köttfärssås, köttbullar eller hamburgare. Ord som burgare, korv och färssås fungerar däremot utmärkt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: