Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 1927 ggr
aneri
8/22/16, 12:03 PM

Ersätta plast

Det är ju i grevens tid att vi slutar med plastförpackningar eftersom det skadar hela vår miljö och våran planet. Fåglar och fiskar dör i smärtsamma plågor p g a plast och plastartiklar mm.  Vi måste finna lösningar snabbt.

Jag läste  att man kan ersätta plast gjord på råolja med plast gjord på mjölk. Vad skulle det innebära för korna? För att tillverka plast på mjölk behövs kanske ingen ekologisk uppfödning, korna behöver inte må bra och hygienen behöver kanske inte vara perfekt. Mjölkproduktionen behöver kanske bli enorm om den ska räcka till påstillverkningen som slukar stora resurser. Vem bryr sig om korna när det gäller  att tjäna pengar för detta kommer förmodligen att handla om stora fabriker   med tusentals kor. 😭

 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6499715

Annons:
veggie4every1
8/22/16, 1:16 PM
#1

Om det var första april så hade jag trott att det var ett aprilskämt.

Är inte mjölkindustrin en av våra största miljöbovar?

Givetvis en katastrof ur djurrättssynpunkt och att ersätta en miljöbov med en annan miljöbov är ju bara för dumt.

Men det är förstås odlad mjölk de menar, det måste det ju vara…🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Grace2009
8/22/16, 1:24 PM
#2

Det finns väl plastkassar av rörsocker? Varför inte utveckla den idén och tillverka plastförpackningar av det?

vendelay
8/22/16, 1:47 PM
#3

Oh nej, nu måste jag fråga, är plastpåsar gjorda på rörsocker inte veganska?? (På tal om rörsockret vi pratade om i en annan tråd) Tror Hemköps påsar är gjorda på rörsocker? :(

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Grace2009
8/22/16, 2:10 PM
#4

#3 Jag har tyvärr ingen aning då jag inte vet hur de gör "plast" av socker. Hoppas någon vet/har en länk för skulle vara intressant. Men de är nog i vilket fall bättre än mjölk-plast…

vendelay
8/22/16, 5:27 PM
#5

Coops påsar är gjorda av sockerrör. Är sockerrör samma som rörsocker? Så förvirrad.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
8/22/16, 11:33 PM
#6

#5 Rörsocker kommer ju från sockerrör. Men nu kanske det inte går igenom samma process med benkol när man gör påsar av det. Men kanske då handla i tygkassar istället, med "VEGAN" tryckt på påsen😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
vendelay
8/22/16, 11:34 PM
#7

#6 Ja, självklart, vi har ju med oss en tygpåse när vi handlar, vi köper inte påsar där. Tycker bara det är så sjukt att påsar inte kan vara veganska 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
8/22/16, 11:43 PM
#8

#7 Håller med, visst är det, men förhoppningsvis används inte benkol när de gör påsar. Det används till att göra raffinerat rörsocker.

Man kan köpa rårörsocker som är oraffinerat btw🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
8/23/16, 12:11 AM
#9

#8 Nej, jag hoppas det!
Okej, bra att veta! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

aneri
8/23/16, 9:14 AM
#10

Det bästa vore väl om vi kunde ta till vara på all plast som skräpar ner och återanvända det i det oändliga. Men allt som återanvänds blir ju sämre  kvalitetsmässigt så småningom. Jag läste någonstans att  vi måste börja upcycling istället för recycling., dvs att komma på sätt att återanvända och för varje recycling förbättra kvalitén.  Det skulle man ju kunna göra med plasten också. Det finns ju plast så varför hitta nya sätt att göra mer plast?

Om man ska göra plast av rörsocker så kommer vi säkert att inkräkta på mer mark som behövs för odling av mat och skog och natur för djuren. Det skulle nog bli nya skövlingar.

Halvdansken
8/23/16, 9:56 AM
#11

Nu är jag inte Vegan, så ursäkta intrånget på er sajt, men jag avskyr den här plasten och tycker att "plastöarna" i haven är vårt största miljöproblem som plågar ihjäl tusentals djur.

Själv har vi  alltid med oss tygpåsar, men kan man inte göra "plastpåsar" av majsstärkelse? Hur miljövänligt/vidrigt är majsodling?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

veggie4every1
8/23/16, 12:38 PM
#12

#11 Problemet med växtmaterialen är väl att de släpper igenom för mycket syre. Men jag tänker att det inte kan vara helt omöjligt att kasein kan framställas på syntetisk väg framöver. Man har börjat att odla komjölk och jag förmodar att den mjölken innehåller kasein.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
8/23/16, 5:11 PM
#13

#11 Du är självklart välkommen även om du inte är Vegan! I vissa trådar efterfrågas just veganers tankar om någonting (t.ex. vad tycker veganer om husdjur?) men då finns det ett stort V i rubriken! Och du är såklart alltid välkommen att starta en egen tråd om samma sak om du vill prata om något 🙂

Veggie4every1 svarade så bra på din kommentar, jag har inget att tillägga för jag har inte tillräckligt med kunskap.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
aneri
8/23/16, 5:45 PM
#14

#12. Bra med odlad mjölk för de som inte klarar sig utan, men egentligen konstigt eftersom mjölk inte är nyttigt för de flesta människor. Och odlad mjölk är nog sämre ändå eftersom det säkert är massor av tillsatser i den.

Och så tycker jag att det knäppt att ersätta plast med plast när det finns överskott med plast redan som borde tas om hand. Men det är ju såklart inte lika lukrativt för kemikalieindustrin. Gör man plast av annat än råolja så måste man tillverka nya kemikalier,  som vi inte vet något om eftersom de inte blir testade på ett tiotal år.

veggie4every1
8/23/16, 7:49 PM
#15

#14 Jag tror inte att den odlade mjölken blir sämre, snarare bättre. Men jag håller med dig, vi behöver inte konsumera komjölk. Tänker att om man då kan använda kaseinet till att tillverka plast så fyller den ändå en vettigare funktion än att vi ska dricka den😃

Jag håller dock med dig att vi bör ta om hand den plast som finns, givetvis.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[eddiem]
8/24/16, 9:00 AM
#16

Vi köper plastpåsar gjorda av majsstärkelse eller om det till och med va potatis, de håller oftast även än de i ren plast. Finns i matvarubutik, iaf Ica. Bara läsa på vad de innehåller, vi kastar så lite sopor så osäker på märket då lappen ej finns kvar. Men det finns två sorter den enda kan brytas ned när den varit tillräckligt länge i vatten (3 månader) och den andra måste brännas innan den kan återvinnas. Finns bambu också till köksverktyg som man kan använda också. Vi har testat slickepott och stekspade i bambu och de är nästan precis som "The real deal".

[eddiem]
8/24/16, 9:02 AM
#17

Anamma har ju inget plast i sina produkter heller. Man kan också virka ett par nät av tungt o styvt garn för att plocka frukt i också. Förr innan plast hade man väl tygpåse och nät som va virkade? Iaf på bilder man sett från gamla tidningar. :)

Upp till toppen
Annons: