Annons:
Etikettveganprat
Läst 3264 ggr
veggie4every1
2016-08-25 13:29

Veckans WTF 3

Dags för en ny WTF tråd så vi slipper scrolla så mycket 🙂

WTF 2 här.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Lustgas
2016-08-29 10:32
#1

TW: "dåligt" språk.

Var på krogen i helgen och fick höra det "bästa" hittills: Suger veganer  k*k? 

Försökte förklara att ja, så  länge båda är med på det osv, men är osäker på om det kom fram i fyllan och vyllan. Sedan kom en följdfråga som jag fortfarande är osäker på om den verkligen var seriös eller inte: Eftersom veganer nu suger k*k, gör  de det för att få i sig alla de vitaminer som de inte får i sig när de skippar köttet?

Förklarade att NEJ, så är det inte. Men ärligt talat så ser jag mest det komiska i det nu - det var inte för  att de försökte argumentera emot veganism, utan snarare på grund av okunskap.

veggie4every1
2016-08-29 12:17
#2

#1 En B12 källa??🤔😂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2016-08-29 12:22
#3

#1 Men herregud… 😟😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lustgas
2016-08-29 13:46
#4

#2 Det var vederbörandes teori när jag förklarat att b12 var den enda vitamin som inte finns tillgänglig i vegetabilisk föda! Jag ställde mig skeptisk 😂

vendelay
2016-08-29 16:14
#5

Ber om ursäkt för detta men jag var tvungen att googla… >Här< har någon (kanske inte helt trovärdig källa men haha) räknat ut hur mycket sperma en människa måste dricka för att få i sig den dagliga rekommenderade dosen av B12. Ca 2 liter per dag. Någon som är sugen? 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
2016-08-29 17:00
#6

#5 jag attraheras ju bara av vaginabärare, nu kommer jag dö av brist på b12 :'(

Annons:
Wowy
2016-08-29 17:46
#7

#6 Kan man kanske fixa spermatillskott av något slag? För det är ju det effektivaste sättet att få i sig B12, som alla vet. #5

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

vendelay
2016-08-29 18:18
#8

#6 Som Wowy säger så borde vi ju kunna ordna det på något sätt. Vi skulle till exempel kunna kedja fast snoppbärarna i små bås så de inte kan röra sig och tvinga dem att ejakulera genom någon slags maskin? NEJ JUST JA, det är ju bara lagligt att göra mot andra arter… 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
2016-08-29 23:24
#9

#8 men vi gör dem ju bara en tjänst, de får ju jätteont i snoppen om man inte mjölkar dem!

vendelay
2016-08-30 11:16
#10

#9 😂😂😂😂😂😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
2016-08-30 14:29
#11

Min lärare: "vad blir det om en gris solar? stekt fläsk" lägg av du är inte rolig

Wowy
2016-08-30 15:31
#12

SNACKA om torr humor… lika torr som likdelarna hen förmodligen äter varje dag. Likdelarna som tillhört en varelse som aldrig skulle blivit stekt fläsk om inte människan gjorde som vi gör.

Vet inte vad jag just skrev…

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Snuffles
2016-08-30 16:15
#13

#12 haha jag brukar bara stirra på dem med ett pokerface tills de känner sig obekväma när de skämtar om sånt. han är min favoritlärare annars men när han säger sånt blir jag sur

Annons:
Wowy
2016-08-30 21:32
#14

#13 Det är så tråkigt när personer man annars ser upp till säger sådana saker.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Lustgas
2016-08-31 10:19
#15

Wowy, Snuffes och Vendelay - den konversationen ❤️😂

Snuffles
2016-09-03 17:45
#16

Såg en bild där det var någon som hade hittat en spindel i ett vindruvepaket, sen stod det "another reason not to be vegan". För det är ju bara veganer som äter vindruvor……

Wowy
2016-09-03 21:01
#17

#16 Nej, nej, jag tror att de menade att de tycker att spindlar är så goda när de kommer med vindruvor, man kan ju absolut inte vara Vegan för då går man miste om de smaskiga spindlarna?

(No offense till spindlarna.)

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Snuffles
2016-09-03 22:00
#18

#17 Det tänkte jag inte på 🤔skulle i alla fall inte förvåna mig

Wowy
2016-09-26 18:25
#19

Fick en läxa i spanskan där man skulle para ihop olika matord på svenska och spanska. Naturligtvis fanns ord som "fläskkotlett", "fisk" och "ost" med. Jag skriver högst upp på pappret: "Djur är inte vår mat!" Varför är världen så uppfuckad?

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Snuffles
2016-09-29 23:12
#20

Så jag är på ett hvb-hem nu för jag har blivit föräldralös och personalen här vet typ ingenting, de köpte ett mjölkfritt smör med D-vitamin i så jag kunde inte äta. Och sen det enda jag får till middag och så är typ halvfabrikat med ris/pasta/potatis och knappt några grönsaker. Det här gör att jag går ner i vikt och jag vill faktiskt inte det för jag är redan ganska underviktig

Annons:
bloodflowers
2016-10-01 21:29
#21

#20 kan typ relatera, var inlagd på bup nyligen och dom hade ingen veganmat så fick äta pizzasallad och hårdbröd utan pålägg tills dom tillslut kunde fixa ris till mig.

Lustgas
2016-10-03 09:58
#22

Pojkvännen berättade att han hade sett på Nyhetsmorgon igår (söndag), där det var två kockar som skulle laga mat. De ene lagade kött. För de som inte åt kött så lagade den andre kocken fisk. Hoppas så att de gör detsamma på någon bjudning någon gång och det råkar finnas en vettig Vegan (eller möjligen lo-veg) som kan banka vett i skallen på dem. Fiskar är också djur med kött på benen.

Snuffles
2016-10-03 19:07
#23

ok vill ej vara här längre de gav mig vegobullar med ägg i utan att jag visste om det (kollade upp det efteråt) är så sur

vendelay
2016-10-03 20:02
#24

#23 Visste de om det eller hade de inte ens brytt sig om att läsa vad de innehöll?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
2016-10-03 20:13
#25

#24 de hade inte läst

vendelay
2016-10-03 20:38
#26

#25 Lider med dig. Så elakt att de inte bryr sig!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
2016-10-08 19:08
#27

Är en tjej här som är Vegan och hon berättade att hon "fuskat några gånger för att hon blivit sugen på kött"…

Annons:
Wowy
2016-10-08 19:33
#28

#27 Eh… Vet hon vad det innebär att vara Vegan?

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Snuffles
2016-10-08 19:38
#29

#28 Verkar inte så 🤔de flesta veganer blir antagligen äcklade bara av tanken på kött

ipopuma
2016-10-11 16:01
#30

Hahahaha när man gör egen havremjölk och låter pappa smaka och han bara "det smakar ganska mkt havre" liksom no shit sherlock XD

DogeLove
2016-10-16 18:42
#31

Skolan I dena vekas matteläxa så stog det om att dom skulle fiska kräftor och sen della lika på 87 kräftor alltså dom nämns som ett föremål det är jätte mycket specisims Och när jag frågar läraren varaför samhället lär upp barn att det är bra och döda djur och hon frågar hur jag menar jag börjar prata om att man normaliserar dödandet av djur osv. Och hon börjar prata om att hon inte alls tycker att det är bra att döda i onödan samtidigt som hon säger att det är ens eget val om man vill äta kött osv. Och när jag skulle redovisa om minkfarmen när vi hade nyhetsläxa och när jag hade pratat färdigt tog förresten upp hur minkfarmen såg ut och att man skulle undvika att köpa päls osv. Det första läraren tog upp var att den är hemsk men det är heller inge bra att släpa ut minkarna jag håller med där men jag tycker det är lite dåligt att det är det första hon tar upp. Och när vi pratade om hur sällardödas på ett våldsamt sät och att det börjar bli mycket mindre sälar alla börjar prata om att man borde döda sälarna på ett mer ''humant'' sätt ingen pratar om att det är onödigt att döda dom. Och när man är i matsalen och jag inte gillade veg mat och läraren sa att det fans köttbullar och ler lite mot en trots att hon vet att jag inte äter kött. Det här är inte veckans wf förutom om läxan men jag tog med det här!🐾

DogeLove
2016-10-16 18:49
#32

Ps går i 5an i grundskolan.

Wowy
2016-10-16 22:31
#33

#31 När jag gick i nian hoppade jag över vissa uppgifter i matematiken, för det går helt och hållet emot mina principer att sitta och räkna ut hur många ägg det behövs i ett recept som ska räcka för x antal personer, för jag vill bara skrika "INGA!!", och till skillnad från så många andra vågar jag se hur illa behandlade hönorna, vars ägg prydligt staplas i kartonger, blir, jag ser skräcken och lidandet i deras ögon och jag blir så frustrerad och ledsen över att vår värld ser ut som den gör.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

DogeLove
2016-10-17 07:04
#34

#33 modigt att du vågar hoppa över sådana tal själv tycker jag det känns jobbigt att hoppa tal men ska lägga till '' dom tekna på fick och liknande så här: Dom ''fick'' osv.

Annons:
vendelay
2016-10-18 14:54
#35

http://www.metro.se/mat-dryck/cramby-ingen-skam-att-radda-tomatsasen-med-lite-socker/EVHpjm!vORQD5PgcXtFE/

Om ni bläddrar ner till insändare två får ni en WTF-upplevelse som gör mig halvt förbannad och halvt full i skratt. Jag citerar: "Äta mindre kött utan att bli tillåta sig att bli en jobbig fundamentalist." Det är ju så JÄKLA jobbigt med alla dessa människor som tycker att alla ska ha rätt att leva, har de inte viktigare att oroa sig för??

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
2016-10-27 17:52
#36

Diskussionen på lunchen idag var vad man skulle välja om man bara fick äta en sak resten av livet. Vad skulle man välja då? Alla skulle så klart välja något kött. Det förvånar nog ingen här…

Men, i vilket fall så kommer en av de yngre killarna och får samma fråga. "Sallad" säger han direkt. "wow" tänker jag… enda tills han öppnar munnen igen och säger "Den kan man variera i oändlighet, Kycklingsallad, skinksallad, skaldjurssallad."

Snacka om att bli kastad mellan hopp och förtvivlan inom loppet av tio sekunder.

Själv hade jag, om det var möjligt, kunnat leva på kikärtor.


You'll never walk alone

[Túrwen]
2016-10-27 18:14
#37

Nu är jag utomlands på julafton delvis för att slippa tjatet om att jag är oartig som inte äter men argumenten innan jag köpte flygbiljetterna är roliga..

"Kan du inte äta julmat en dag? Det är vad man äter mellan nyår och julafton som spelar roll inte vad man äter mellan julafton och nyår."

Min kära mamma tänker inte efter när hon uttalar sig..så oerhört konservativ..

Snuffles
2016-11-11 12:20
#38

När köttisar är så okreativa att de måste lägga ost i salladen som annars skulle vara helt vegansk

[Túrwen]
2016-11-11 14:26
#39

Var på en intervju för en vecka sedan och fick ännu en gång av min mamma en konstig kommentar; "Ta bort piercingarna, göm dina tatueringar och säg inte att du är Vegan. Du får skylla dig själv om de får fördomar emot dig"

bloodflowers
2016-11-11 20:31
#40

fanns en personal på boendet jag bor på som säger att hon är Vegan men sen idag åt hon en cupcake hon visste inte var vegansk :/ för att sedan välja det veganska alternativet när vi åt mat :///// är förvirrad

TicTac
2016-11-12 10:06
#41

#40 Just när det kommer till sötsaker har jag märkt att många människor gör undantag, och inte bara veganer. Många kan svälta sig själva (banta) hela dagen, eller spara sig, som de ibland säger, bara för att frossa i sötsakerna på eftermiddagen. De har nästan ett beroendebeteende när det kommer till godiset och kakorna. 🤔


You'll never walk alone

Annons:
lilssgu
2016-11-13 15:48
#42

"Du lever för logiskt, det är tråkigt att leva logiskt".

Okeeej?

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

vendelay
2016-11-13 22:36
#43

Hade en helt WTF-dröm inatt… Jag drömde att min mormor hällde salladsdressing på allt jag skulle äta (typ rhode island eller liknande) så jag inte kunde äta det (för det inte var veganskt). Hela tiden! Jag blandade en sallad OCH HON HÄLLDE PÅ DRESSING. Jag stekte vegobullar OCH HON HÄLLDE PÅ DRESSING. Och jag höll på att bli helt galen. Jag vände mig mot mamma för att hon skulle säga till mormor men hon bara log mot mig 😕😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wowy
2016-12-05 13:57
#44

På idrotten får vi välja mellan basket eller yoga. Jag valde basket, men nästa vecka byter jag till yoga. Jag vill inte tvingas spela med läderbollar igen. :(

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

[fin_kanin]
2016-12-07 14:24
#45

Kompis: "Jag har blivit vegeterian!"

Jag: "Å, vad bra! Äter du ägg?"

Kompis: "Nej". 

Jag: "Fast du åt ju pannkakor till lunch idag? Det innehåller ägg."

 Tystnad. 

Kompis: "Jag äter kyckling också. När den har kokats 5 gånger." 

Vad ska man säga? 😴Äta fisk, ägg, mjölkprodukter och kyckling kallar jag inte Vegetarian iallafall…🤔

vendelay
2016-12-07 16:50
#46

#45 Visste du inte att kyckling förvandlas till en grönsak när den kokats fem gånger? 🤐😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

lilssgu
2016-12-07 17:50
#47

Familjevän: "Varifrån får du ditt protein?"

Blev så överrumplad att någon ens skulle få för sig att fråga om det här att jag bara slängde ur mig "grönsaker".

Familjevän: "Grönsaker innehåller inga proteiner!"

My god 😕

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

TicTac
2016-12-09 16:23
#48

#46 Haha… Made my day! 😃


You'll never walk alone

Annons:
vendelay
2016-12-09 23:05
#49

#48 Haha… 😂

Var på Espresso House häromdagen, var galet hungrig och frågade om de hade vegansk wrap. Den var slut. Jag frågade om de hade något annat. Hon bakom disken tänkte ordentligt och svarade glatt "JA! Vi har ju den här med creme cheese! 👍" och jag blev lite ställd och frågade "jaha…? Är det gjort på komjölk menar du?" och hon svarade, lika glatt som innan, "Ja! 👍"

… Jag gick därifrån ._.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
2016-12-10 13:50
#50

Jag skickade en bild till en vän på min hund när han äter ett torkat kaninöra, och han (min vän) blev jätteupprörd av någon anledning?? Hallå du äter kor och grisar och kycklingar och fiskar

sp0ngeb0b
2016-12-10 14:20
#51

Detta hände tidigare i höstas, när jag ganska nyligen blivit Vegetarian, men tänker fortfarande WTF när jag kommer att tänka på det.

Jag: Jag har blivit Vegetarian.

Klasskompis: Jaha oj! Men du äter väl fisk?!

… Sen när är fisk på något sätt vegetariskt?

Sarafiaklara
2016-12-10 18:30
#52

#51 Klart att fisk är vegetariskt, du måste bara koka den fem ggr först.

sp0ngeb0b
2016-12-10 19:35
#53

#52 Right, glömde det! 🤦‍♂️

DogeLove
2016-12-10 19:57
#54

#52 ha ha!

vendelay
2016-12-10 20:23
#55

Jag är ganska säker på att fiskar växer på träd någonstans, för extremt många tycker att det är okej för att Vegetarian / Vegan att äta? Vart finns dessa vackra fiskväxter?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
sp0ngeb0b
2016-12-10 20:28
#56

#55 Ja det måste vara så… När det hände var jag med 3 klasskompisar och ingen utom jag tyckte den kommentaren var konstig 🤐

Hedgiez
2016-12-10 21:04
#57

Min kille sa idag ,efter 3 år av att varit tsm( varav jag varit veg sen långt innan),
"jag är äkta köttätare, kmr aldrig sluta " och "min mat äter din mat" skiten för att  jag sucka o sa att jag börjat må mer dåligt över allt med köttindustrin..

Han har innan varit rätt öppen för att äta mer vegetariskt och har länge ätit samma som jag när vi ätit tsm(han har även tidigare sagt att om vi flyttar ihop borde vi äta enbart veganskt), +har han hört folk säga såna saker till mig  typ 1000 ggr….. så detta var ett wtf för mig…..

Snuffles
2017-01-12 08:30
#58

Vi kollade på nyheterna i skolan och det var en grej om arla, och jag fattar inte hur andra inte kan reagera när de ser kalvar instängda i pyttesmå boxar. Tror de att det ska vara så eller bryr de sig bara inte?

[Túrwen]
2017-01-12 09:28
#59

" A…. var försiktig med vad du äter nu som Vegan alla andra som jag känner som är veganer är överviktiga" 

"Mycket vegansk mat är väldigt fet och onyttig"

Detta var verkligen ett WTF- moments för min del som tränar 5-7 dagar i veckan både kondition och styrketräning att någon ska säga åt mig vad jag ska äta. Jag äter för det mesta bönor/linser, rotfrukter, grönsaker, frukt/bär, tofu, råris, naturella nötter/frön så det där med att veganer är onyttiga och att man kan bli smällfet av det känns passé. Det finns veganer som äter hälsosamt och mindre hälsosamt precis som det finns bland köttisar och lakto-ovo vegaterianer..

Smultronfia
2017-01-12 11:22
#60

#59 haha vad folk har konstiga idéer för sig när det gäller Vegan mat. Antingen äter man bara broccoli och dör av näringsbrist eller så äter man bara processad fet mat som är väldigt onyttig. För man kan ju inte hitta en balans när det gäller Vegan mat eller? Ja du vad ska man säga…

vendelay
2017-01-12 19:03
#61

Djurens Rätt har en reklamgrej som handlar om julskinka och alla grisar som stressas och dödas för det. Satt på tåget häromdagen när två snubbar i ca 25-års åldern börjar prata om att "men asså, ska man bry sig om grisarna också?" och typ "jag bryr mig om det är gott eller inte höhöhö" osv. Wow, vilken kraftansträngning det var att inte slå in deras fula flin.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
2017-01-13 07:57
#62

#61  Ungefär så där låter det varje dag på mitt jobb. De är dock inte 25 där, utan snarare 55+. Riktiga karlar också, med riktiga ölmagar som äter riktigt kött… Finns det något mindre sexigt än ölmage?? Skulle vara köttätandet då…

Att jag är Vegan är nog främsta anledningen till snacket dessutom, vilken irriterar mig något oerhört. 😡


You'll never walk alone

Annons:
Smultronfia
2017-01-13 11:25
#63

#62 känner igen det där. Äldre män förstår inte att det är respektlöst. De "skojar" ju bara lite. Bästa är att ignorera det totalt och prata om annat så brukar de tillslut märka att det inte biter. Men tråkigt iaf.

vendelay
2017-01-13 11:32
#64

#62 "Riktiga karlar" är väl överlag det mest osexiga som finns. Sallad är kaninmat, måste ta bilen överallt, kan aldrig fråga om hjälp (speciellt om de inte hittar, utan då måste de irra omkring tills de skiter i det och åker hem istället) och så den där ölmagen. Herreguuuuuuuud.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
2017-01-13 22:20
#65

#63 Hah! Den dagen de inte har åsikter om min matlåda går världen under.


You'll never walk alone

vendelay
2017-01-18 19:54
#66

Fick hem någon tidning från någon affär, typ Buffé eller vad de nu heter. Fanns recept på "fegvego" vilket var köttfärs utblandat med bönor… Så töntigt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[NeferNefer]
2017-01-18 19:56
#67

"Fegvego" … 😮

vendelay
2017-01-18 21:05
#68

#67 Det är väl för dem som är för rädda för att gå "full vego". Du vet, för att alla vet ju att en enda måltid som är helt växtbaserad måste ju leda till näringsbrist och trolig död!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[NeferNefer]
2017-01-19 08:22
#69

#68: 😂Jodu … så är det. 

Men i så fall måste ju alla måltider som innehåller någon form av rot- eller grönsak vara fegvego. Köttbullar och potatis … AHA! Potatis! FEGVEGO! Stekt salt sill med löksås. AHA! Lök! FEGVEGO! De är inte logiska … 🤦‍♂️

Annons:
vendelay
2017-01-19 12:34
#70

😂😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
2017-01-23 12:11
#71

En person undrade varför jag hade annan mat än alla andra på lunchen och sen kallade han mig löjlig när jag sa att jag inte äter djurprodukter, det här är varför jag håller tyst om att jag är vegan…

[NeferNefer]
2017-01-23 13:52
#72

#71 😮Vilket rikspucko!! 

Nåja, hellre "löjlig" än medskyldig till att plåga och döda kännande varelser.

Mirre395
2017-01-23 14:21
#73

Det är en tjej i min klass som alltid ska påpeka någonting om min mat varje gång vi sitter vid samma bord. Från ingenstans kan hon säga:

Hon: "Jag skulle aldrig kunna vara Vegan, jag gillar kött för mycket"

Jag: "Okej."

Hon: "Alltså, jag gillar verkligen verkligen smaken av kött, jag skulle typ inte kunna leva utan kött, dessutom behöver ju vi det, vi har ju rovdjurs tänder så vi kan äta kött."

Jag: "Fast jag tror nog inte att det är så, rovdjur har mycket vassare…"

Hon: "Men liksom jag skulle aldrig klara mig utan kött, så det så."

Det är så provocerande eftersom att hon börjar en diskussion men hon är inte villig att diskutera eller lyssna…🤔

Är det några andra som är med om detta?

vendelay
2017-01-23 17:56
#74

#73 Japp. Folk är så sjukt irriterande.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
2017-01-23 19:15
#75

#73 Du skulle ha sagt ''jag skulle aldrig kunna äta kött, jag älskar djur för mycket'' 🎧

Smultronfia
2017-01-23 20:41
#76

#73 folk säger så mycket konstigt och dumt tyvärr. Vet inte riktigt vad hon vill uppnå med det heller mer än att låta dum. Men vad gör man då åt det? Antingen så ignorerar man det helt och säger nåt helt annat. Tex oj vad fint väder vi har eller oj vad det regnar. Eller om nåt annat du ser runt om dig. Gör du detta varje gång hon säger nåt om din mat så bör hon snart märka att det är helt meningslöst att säga nåt. Eller så säger du som #75 säger men då får du räkna med att ta en diskussion. Men känns som rätt meningslöst att hålla en med henne. Som sagt beror lite på hur du vill hantera det. Annars får du helt enkelt försöka hitta trevligare folk att äta med.

Annons:
Snuffles
2017-01-24 17:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Tror alla ser wtf:et här… 🤢

[NeferNefer]
2017-01-24 17:36
#78

😮😢

DogeLove
2017-01-24 20:44
#79

#77 andra kommentaren där var ju fruktansvärd att man kan säga något sånt.💔

Snuffles
2017-01-24 21:16
#80

#79 Var en till som kommenterade efter att jag tagit skärmklippet, "Grillfest i helgen?". Vill spy så vidriga människor är.

veggie4every1
2017-01-25 13:48
#81

Ja, fy, det är kallt sagt. Men det är så man ser djuren, som resurser att ta tillvara på…

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

DogeLove
2017-01-25 16:15
#82

#80 Jag blir arg och samtidigt ledsen stakars älg! ;(

vendelay
2017-02-22 21:40
#83

Var inne i en Coop-butik häromdagen och de hade provsmakning av några färdiga soppor. Jag ville inte fråga om de var veganska så jag tog en burk och läste på baksidan istället. Då säger hon som bjuder på sopporna: "Denna är vegansk och den där är typ veganskt. Den innehåller bara lite smör så den är ju nästan helt vegansk!" Jag svarade inte ens 😟

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[NeferNefer]
2017-02-23 08:03
#84

😮"nästan helt vegansk" … Det var ju lika intelligent som "Jag äter vegetariskt. Kor är vegetarianer och jag äter kor", som en kollega så "skojfriskt" sa till mig en gång. 😕

vendelay
2017-02-23 12:23
#85

#84 Hahahaha, men va?! Varför är folk så konstiga??

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[NeferNefer]
2017-02-23 13:14
#86

Ja, det undrar jag med 🤔

Snuffles
2017-03-21 17:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Alla recept i den här boken innehåller antingen ägg, honung eller vasslepulver. Hur får de skriva "veganska" på den??

[NeferNefer]
2017-03-21 17:21
#88

🤦‍♂️Obegripligt!

vendelay
2017-03-21 17:48
#89

#87 Jättekonstigt. Vilket år är den utgiven? Kan du PM:a mig några bilder på olika recept som innehåller animalier plus bild på fram- och baksida av boken så kan jag kontakta författaren.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
2017-03-21 18:07
#90

#89 2016 är den utgiven. Ja jag fixar det!!

Annons:
vendelay
2017-03-26 21:25
#91

Det är översättarna som har klantat sig enligt förlaget. De svarade såhär:

"Hej!

Jag har varit i kontakt med våra översättare som svarar följande: På det franska originalet står det protéinées + Vegan. Så det är sant att inte samtliga recept är veganska, även om de flesta är det. Några innehåller ägg och/eller vassleproteinpulver och/eller yoghurt. Ett misstag från vår sida. Vi ber givetvis om ursäkt för detta. Kanske att man ändra texten på omslaget inför en eventuell nytryckning. Om det är så att du köpt boken för att du är Vegan beklagar vi självklart det. Som plåster på såret kan jag erbjuda en annan bok ur samma serie. Du hittar dem på vår hemsida (www.pagina.se) under ”böcker”. Meddela vilken du vill ha och vart vi ska skicka den så ser jag till att den kommer med posten."

Eftersom jag inte läst boken själv vågade jag inte stå för att alla recept är ickeveganska som Snuffles skrev men jag nämnde i alla fall för säkerhets skull att honung inte är veganskt eftersom han inte listade upp det som ett av djurprodukterna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

lilssgu
2017-04-15 09:24
#92

När man äter på restaurang och ens "vegan with exceptions"-kompis säger att det är okej att konsumera mjölk/ägg någon gång, "det gör dig inte till en dålig vegan". Hon jämförde det med att en fotbollsspelare fortfarande är en fotbollsspelare fast h*n missar en eller två träningar. Så jag såg på medan hon mumsade i sig färskost, naanbröd (innehållandes mjölk) och maränger. Och sade att hon "tyckte synd om mig".

Kan tillägga att hon även äter fisk "för att hennes föräldrar tvingar henne".

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

sp0ngeb0b
2017-04-16 09:55
#93

#92 Åh gud, det låter lite som en jag känner. När vi hade kräftskiva tog hon en "cheat day" för att äta kräftor, och hon har även haft "cheat day" på sin födelsedag. Säkert fler som jag inte vet om. Veganism handlar ju om så mycket mer än kosthållning, så jag tycker det är konstigt att en Vegan någonsin skulle få för sig att vilja äta något animaliskt…

Smultronfia
2017-04-16 10:31
#94

Kanske dags att börja säga att de äter växtbaserade till 95%. Att välja att vara Vegan när det passar och inte passar känns inte ok. Hade personen i fråga dock varit sjuk eller höll på att svälta ihjäl och inte andra alternativ finns så är det en annan sak. Låter dock inte som någon av dem var i nån svår situation mer än att falla för suget.

lilssgu
2017-04-16 15:41
#95

Personen ifråga har planer om att flytta till Asien, hon sade att hon tänker börja äta fisk och skaldjur där för att hon annars kommer att svälta ihjäl?! Och ändå kalla sig för vegan…

Nu är jag ju inte Vegan (vegetarian, men har inte köpt animaliska produkter i någon form på åratal) men det gör mig så otroligt ledsen och frustrerad när folk har en så vriden syn!

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

[NeferNefer]
2017-04-16 15:46
#96

Svälta ihjäl på vegansk kost i Asien? Det låter underligt och otroligt. Vilket land är det personen i fråga tänkte flytta till? 🤔

lilssgu
2017-04-16 15:51
#97

Sydkorea.

Har själv rest runt i Östasien och klarat mig utmärkt på vegetarisk kost 🤔 Gäller bara att fråga vad maträtterna innehåller, inget svårt.

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Annons:
[NeferNefer]
2017-04-16 15:54
#98

Sydkorea har massor med mat som passar en Vegan. Det verkar snarare vara en ursäkt för henne att gå ifrån det veganska livet. Det vore bättre om hon var ärlig och inte försökte skylla ifrån sig på allt möjligt annat.

lilssgu
2017-04-16 16:05
#99

Instämmer. Och hon vägrar kalla sig pescetarian av någon anledning, fast jag förklarade för henne vad det hon påstod innebar 😕

Det roliga är att det är faktiskt tack vare henne som jag blev vegetarian 😛

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Mysan_
2017-04-16 18:24
#100

"Du kan väl äta Janssons frestelse? Är bara anjovis i"
Är anjovis en växt eller vad har jag missat? 🤔

[NeferNefer]
2017-04-16 18:53
#101

Jag (som ännu inte är Vegan, men på väg) beställde en veggie wrap på McD. Jag fick en med kyckling. När jag stormade tillbaka till kassan och ifrågasatte det fick jag mothugg av personerna som sätter ihop "maten". De sa att kyckling visst är vegetariskt. Så en varning till er som vågar er in på McD: kolla noga vad det är ni får. Visserligen kom chefen och bad om ursäkt sen, men liksom … det var en nyttig läxa för mig. Aldrig mer McD!

vendelay
2017-04-16 23:15
#102

#100 Visste du inte det? ALLA fiskar växer ju faktiskt på träd! I alla fall om jag ska tro på vad alla säger omkring mig 😟

#101 Tack och lov hatar jag McDonalds för mycket för att någonsin våga mig in dit men alltså what?? Hur kan de tro att kyckling är vegetariskt? Vad sjutton tror de att kycklingar kommer ifrån?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[NeferNefer]
2017-04-17 05:05
#103

#102: Ja, det var en märklig upplevelse. Tjejen i kassan visste i alla fall att kyckling inte är vegetariskt, och chefen med, men de som satte ihop maten fortsatte tjafsa emot ändå … 😟

Smultronfia
2017-04-17 10:39
#104

#103 ibland blir man bara så trött på människor…

Annons:
Mysan_
2017-04-17 22:15
#105

Jag var på påskmiddag. En person frågar om jag vill ha ägg, och jag berättar att jag inte äter ägg varav hen svarar "Åh okej, jag förstår. Vill du ha omelette då?" 

Really? 🤓

[NeferNefer]
2017-04-17 22:25
#106

😮WTF?!

Wowy
2017-04-17 22:35
#107

Eh?

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

[NeferNefer]
2017-04-17 22:41
#108

Undrar om den personen skulle erbjuda fiskpinnar i stället för fisk också? 🤔

Mysan_
2017-04-18 07:18
#109

Ja, jag tycker det var jättekonstigt. Undrar om det var låg IQ eller bara ett skämt.

veggie4every1
2017-04-18 11:47
#110

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: