Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1087 ggr
Snuffles
9/10/16, 8:23 PM

Tips på bra mixer

Vet inte var jag ska fråga det här men mixer är typ ett måste om man är Vegan så frågar här Iaf så brändes min mixer sönder på undersidan för att jag mixade nötter i den… och nu måste jag ha en ny så behöver tips på bra sådana som man kan mixa hårda saker i och den ska vara relativt billig (max 600)

Annons:
Inkanyezi
9/10/16, 9:12 PM
#1

Om du har bränt sönder en är det mycket möjligt att du bränner fler.

Ingen mixer tål att gå kontinuerligt, utan de har alla en begränsad tid som man får köra innan den måste vila. Och hårda saker får man inte fylla innan man startar, för då kan den köra fast, och då bränner vilken mixer som helst.

I övrigt är de rätt likvärdiga, och det som skiljer är effekten - men ju högre effekt (som behövs för "hårda" grejer) desto lättare är det att bränna den.

Snuffles
9/10/16, 9:52 PM
#2

#1 Men det här var en väldigt billig mixer som var gjord för att bara mixa flytande saker med

Inkanyezi
9/10/16, 10:05 PM
#3

ClasOhlson har flera, men deras egen Multiblender är inte sämre än de dyra.
http://www.clasohlson.com/se/Multiblender-Coline/44-1949

Vilken blender man än använder finns begränsningar. Också de dyraste och de med starkast motor kan brännas om man inte följer instruktionen. De har alla en begränsad tid som de får vara påslagna.

Snuffles
9/10/16, 10:36 PM
#4

#3 Den verkar också bara vara för smoothies och sånt?

Inkanyezi
9/10/16, 10:44 PM
#5

Alla ska ha vätska i för att fungera. Om du vill mala nötter ska du använda en kvarn. 

Den enklaste typen av kvarn för nötter är mandelkvarn, och det finns riktigt billiga. Billigast kanske på Myrorna, där priset brukar ligga under femtiolappen. Det finns nya på husgerådsaffärer, till och med hos IKEA. De man håller i handen fungerar inte särskilt bra, det är bättre om man kan spänna fast den.

veggie4every1
9/12/16, 12:56 AM
#6

#0 Jag har en matberedare till att mixa nötter med istället för mixer. Det fungerar mycket bättre tycker jag och så är den ju så användbar till andra saker🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Snuffles
9/12/16, 12:28 PM
#7

#6 kan man använda den till nicecream, såser och soppor också?

Ninja99
9/12/16, 8:24 PM
#8

Jag har en jättebra mixer av märket Wilfa, den har en bra rejäl glaskanna och är mycket kraftfull, det enda negativa är att den har hög ljudnivå. Jag gör smoothies och soppor i den. Men jag skulle nog inte hacka nötter i den, dels för att den nog inte är gjord för det tror jag, dels för att det kan bli svårt att få ut alla nötter ur en stor glaskanna där knivarna sitter kvar i botten. Jag rekommenderar dig istället, precis som veggie4every1, att använda en matberedare till så hårda saker som nötter. Matberedare brukar dessutom ha löstagbara knivar i olika varianter för olika livsmedel. Och visst kan du göra soppor, såser och en massa annat i en sån! Lycka till!

veggie4every1
9/12/16, 10:40 PM
#9

#8 Undrar om det är samma Wilfa mixer som jag hade. Det låter så på beskrivningen. Den var jättebra, jag älskade den mixern. Men den lät högt haha. Den höll i några år också🙂

#7 Jag har inte gjort såser och soppor i den, jag har en stavmixer också som jag tycker funkar bra till det.  Men det bör ju gå och det kanske beror lite på vad man har för matberedare. Min är en lite billigare variant.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: