Annons:
Etiketterföreläsningvideo
Läst 1867 ggr
veggie4every1
2016-09-12 22:28

"Mina föräldrar låter mig inte vara vegan"

En riktigt bra video för dig som har föräldrar som inte har förstått att veganism är något positivt😉

Av Viktor / Herbivore Stories

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
vendelay
2016-09-15 21:30
#1

Såklart behövs det lite kunskap för att få i sig rätt grejer på en växtbaserad kost, men den kunskapen behövs lika mycket om en äter djur och deras tjoffs. Innan jag blev Vegan har jag aldrig brytt mig om sånt, jag visste ungefär hur tallriksmodellen såg ut men det var väl allt. Har berättat i en annan tråd om att jag inte fått ge blod, vilket troligen varit pga brister i min kost (som uppkom när jag åt kött och animalier). Som Vegan har jag dels börjat äta grönsaker varje dag, jag vet hur jag ska få i mig en mängd med vitaminer som jag knappt hört talas om innan. 

Det behövs kunskap för att äta. Oavsett hur din kosthållning ser ut. Det är inte svårare att vara Vegan än att vara köttätare.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
2016-09-16 00:01
#2

#1 Exakt! Någon på mitt jobb hade läst någonstans att i Kina har de fått problem med feta barn, samtidigt som samma barn är undernärda. De äter så mycket skräpmat att de får i sig för mycket energi men för lite näring. Så nä, inget problem endast för den som vill bli Vegan och äta vegetariskt.


You'll never walk alone

landsbygdsbo
2016-09-21 21:31
#3

Felaktig kost är alltid negativt. Vare sig det rör sig om djunkfood eller en alltför enkelriktad vegansk kost.

En frisk människa i Sverige klarar med säkerhet av att leva på ren vegetarisk kost under lång tid utan att ta till sig mineral o vitamintillskott.

Problemet är väl, vilket man upptäcker om man kollar runt på olika fora att just vegitarism/veganism används av en del anorektiker som ett verktyg att hålla sitt protein o näringsintag nere, man kan ju faktiskt äta utan att kroppen får ngr byggstenar att jobba med så att säga.

Och där stöter sjukvården på ett problem, man kan lika lite neka en rökare hjälp som en anorektiker som valt att vara Vegan.

Och lika lite som man kan tvinga rökaren att sluta röka så får man tvinga anorektikern/veganen att ta till sig djurprotein….

vendelay
2016-09-21 21:38
#4

#3 Fast det går inte att vara Vegan av annat syfte än djurrätt, så om personen ifråga enbart äter en växtbaserad kost för att gå ner i vikt är denne inte Vegan. Dock förstår jag inte varför denne skulle behöva äta kött för att gå upp i vikt? Jag vet att animalier är en stor orsak till fetma och fetma-relaterade sjukdomar men det går definitivt att vara tjock och Vegan - jag är ett levande bevis på det 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-09-21 22:08
#5

Normalt sett väljer ju de flesta en vegansk livsföring av etiska skäl (rätta mig om jag har fel)

Men det går dock inte att komma ifrån att genom att hävda just det etiska valet så kan man "lättare" ligga kvar i den psykiska sjukdom som anorexi innebär.

Det är nog utan tvivel lättare att kontrollera sin vikt om man inte tar till sig högvärdiga protein.

vendelay
2016-09-22 15:35
#6

#5 Ja, det är antagligen så att det är enklare att gå upp i vikt av animalier men jag tror inte på att ätstörningar behöver förvärras/inte förbättras bara för att någon väljer att vara Vegan. Det finns de som det är så för, absolut, jag har själv en vän med allvarlig anorexi som nu slutat vara Vegan för att hon tror att det blir lättare att gå upp i vikt om hon inte har förbud att äta vissa saker, så att säga. Och för vissa är det svårt att skilja på dem, att vara Vegan pga djurrätt/etiska skäl och att vara Vegan för att inte kunna äta alla livsmedel. Samtidigt tror jag att om en fördjupar sig i det så blir problemet mindre. Jag har en annan vän, som vi kan kalla Tilda, som har haft ätstörningar (UNS) till och från i säkert 10+ år. Hon blev Vegan för ca 1 år sen kanske, innan dess åt hon kött och sånt (eller ja, inte åt eller spydde osv), men hon säger att hon mår bättre av att veta att hon inte bidrar till djurplågeri. Jag vet inte vad som rör sig i hennes huvud, men hon ser mycket friskare ut nu. Hon har en normal hudfärg och luktar inte magsyra i munnen. Sammanfattat tror jag alltså att många med ätstörningar som är "veganer" skulle må bättre om de kunde ta in hur djurfabrikerna ser ut. Det gäller inte alla, men många.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
landsbygdsbo
2016-09-22 16:34
#7

#6

jag är ju inte insatt i ämnet men har fått det intrycket från folk som jobbar i vården med just ätstörningar, och förvånande (kanske inte) många unga tjejer som kommer in med problem har valt en vegansk livsstil.

[Toretto]
2016-09-22 17:20
#8

#7 du har verkligen ingen aning vad du pratar om vad har Aneroxi med Vegan livstil att göra? Jag har och jag har haft grav Aneroxi i många år och jag känner många med Aneroxi och alla äter kött. Jag håller precis på att gå över till att bli Vegan men har varit lakto Vegetarian i många år men det är endast av min kärlek till djur som gör att jag inte vill ha något i min mun som kommer i från djurriket. Jag har varit på fler ätstörnings enheter och jag har alltid varit ensam om att inte äta kött. Jag kan garantera att det inte spelar någon som helst roll för en anorektiker om man är köttätare eller Vegan det där är ett löjligt argument måste jag säga och det märks att du inte har en aning hur en anorektiker äter eller tänker i sitt ätande. Varför blanda in anorektiker i det här som inte alls har något med det att göra.

vendelay
2016-09-22 17:27
#9

Bra skrivet av Toretto.

Och btw, starkt av dig och du är alltid välkommen att skriva här (eller privat förstås) om du behöver stöd 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-09-22 18:45
#10

#7

Nej jag har inga erfarenheter av ätstörningar, varför jag söker information istället för att bergsäkert hävda.

som den här artikeln till exempel

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10199284.ab

samtidigt vet jag en del om att läka skador och hur viktigt det är då med lättillgänglig och lätt nedbrytbar föda så därför tror jag, märk väl , tror jag att en svårt skadad anorektiker återhämtar sig fortare med en föda inkluderande animalt protein…

[Toretto]
2016-09-22 22:56
#11

#9 tack snälla för dina vänliga ord #10 Nu säger du emot dig själv totalt det är inte ens anorektiker artikeln handlar om utan ortorektiker plus att jag har läst om sjukdomen och det står inget om att majoriteten är veganer eller att veganism är mer vanligt när man är ortorektiker. Man kan inte tro på allt som står i Aftonbladet. Här är lite som står om matvanor hos en ortorektiker En ortorektiker kan inte äta ett livsmedel som hen anser vara onyttigt utan att må dåligt. Till skillnad från en anorektiker så tittar ortorektikern mer på kvaliteten i maten än på kalorierna. Exempelvis äter en ortorektiker på fasta tider, säg var tredje timme. Och det du äter är väldigt klart och tydligt och oftast bestämt i förväg. Att äta vit pasta, vitt ris och så vidare finns inte i en ortorektikers värld utan istället är det bulgur, quinoa och liknande som gäller. Andra vanliga livsmedel är kyckling utan skinn, keso och kesella. Generellt är det en överkonsumtion av protein och underkonsumtion av kolhydrater. Här kan du läsa mer. http://atstorningar.se/ortorexi-ar-du-sjukligt-halsosam/ Du har ingen aning om vad du pratar om och du värkar inte veta alls vad en anorektiker är jag tycker inte du ska gå på folk med sjukdomar innan du vet vad du pratar om och bara för att klar göra för dig en gång till du ska du veta att anorexi och veganism har inte något att göra med varandra överhuvudtaget. Och att du tror att en svårt skadad anorektiker återhämtar sig fortare med animalt protein är ren okunskap från din sida. Jag tycker inte du ska uttala dig överhuvdtaget om anorektiker då inget du skriver stämmer.

landsbygdsbo
2016-09-23 06:10
#12

#11

Jag går inte på folk med sjukdomar.

Jag har ju medgett att jag inte själv har kunskap i frågan

Men.

Kunskap o fakta kan man ju leta upp

"

Den åsikten delas inte av professor Per Södersten på Huddinge sjukhus andra anorexiklinik, Mando AB. Han säger att det värsta som finns är vegetarianer. De har svårast att tillfriskna.

- Och veganer är sju resor värre, säger Per Södersten."

"Gisela van der Ster är dietist och forskare på Nationellt kunskapscentrum för ätstörningar, Nät. Där ger man råd till behandlare över hela Sverige. Hon säger att hon inte känner till någon forskning om behandling av veganer. Men man misstänker att anorektiker säger att de är veganer för att slippa äta."

"

Men det finns otalig forskning om vad människokroppen behöver för att uppnå läkning och god hälsa.

Gisela van der Ster säger att eftersom vegetabila proteiner är mer svåråtkomliga för kroppen eftersom den behöver ansenlig tid för att omvandla dem till kroppsegna proteiner så tar det längre tid. Hon påstår att det inte finns så mycket proteiner i veganmat."

Att sedan AB inte är den bästa av källor håller jag med om.

Ovanstående kommer från

http://www.fria.nu/artikel/3848

veggie4every1
2016-09-23 13:08
#13

#12 Om vi läser vidare i artikeln:

"Någon som inte håller med Gisela van der Ster är Mikael Sjöström, som är chef på Enheten för preventiv näringslära på Karolinska institutet. Han menar att det inte finns något hinder att behandla anorektiska veganer med vegansk mat."

"Men okunskapen om vegansk kost är stor även bland dietister och nutritionister. Det upplevs som komplicerat att sätta sig in i den vetenskapen."

Hur insatt är då Gisela van der Ster i den vetenskapen?

Jag vet inte, artikeln är 11 år gammal och hon kanske har mera kunskap idag och har vetskapen om att det finns rätt mycket proteiner i veganmat. De flesta veganer vet ju det.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
landsbygdsbo
2016-09-23 13:58
#14

#13 Nej det möter inget hinder att behandla anorektiker som är veganer. Det är ju sjukvården skyldiga att göra. Frågan var huruvida kroppen återhämtar sig bättre med blandad proteinrik kost med animaliska inslag än vegetarisk utan.

Men "

Den åsikten delas inte av professor Per Södersten på Huddinge sjukhus andra anorexiklinik, Mando AB. Han säger att det värsta som finns är vegetarianer. De har svårast att tillfriskna.

- Och veganer är sju resor värre, säger Per Södersten."

och att chocka en utsvulten kropp med proteinrik föda kan ju leda till döden, vilket många hjälparbetare upplevde då de allierade öppnade nassarnas koncentrationsläger 1945.

men en tunn buljong som berikades allteftersom visade sig ju hjälpa många.

veggie4every1
2016-09-23 14:37
#15

#14 Jag vill inte fortsätta att spekulera i detta landsbygdsbo. Tråden handlar inte om detta och det sista jag vill är att göra människor upprörda som redan har det svårt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-09-23 15:31
#16

ok

Upp till toppen
Annons: