Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 967 ggr
Silent_Hill
2016-09-13 08:13

Vad ska man äta?

Jag har för en tid nu velat gå över till vegansk kost men blir alldeles villrådig över vad man ska äta. Till saken hör att jag kan inte äta något som innehåller soja, ärtor, bönor, linser eller nötter och då försvinner ju en hel del saker. Dessutom så är utbudet inte så stort i min lilla affär. Någon som har nåt tips?

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Tjeja
2016-09-13 09:51
#1

Du måste ju få i dig fullvärdigt protein på något vis. Finns det inga baljväxter du kan äta? Det är ju liksom det du räknar upp som är grunden i veganskt proteinintag..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

veggie4every1
2016-09-13 11:48
#2

#0 Om du är frisk och äter en hälsosam kost med tillräckligt många kalorier så är det säkert inget problem med proteinintaget. Man behöver inte mixa och matcha som man förr trodde, det är en myt som tyvärr lever kvar.

Många veganer äter förstås bönor, linser, ärtor, soja och nötter, men det finns de som inte gör det också. Varför äter du det inte? Är du allergisk eller bara inte gillar?

Gillar du bara inte bönor finns det ju jättegod bönspagetti eller pasta som inte smakar bönor.

Du kan exempelvis även äta seitan, som har ett högt proteininnehåll och det kan du göra direkt från vetemjöl special eller köpa rent glutenmjöl på nätet.

Quinoa och ris är en bra proteinkälla och vi bör väl snart få tillgängligt även i Sverige den finska produkten "Pulled havre". Pumpafrön är också en fantastisk proteinkälla.

När man bor som jag i en liten by med en liten närbutik utan veganskt sortiment så har man en otrolig glädje av de veganska nätbutikerna, kanske något för dig att kolla🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Silent_Hill
2016-09-13 11:50
#3

Jo, precis, det är det som blir problemet. Det är ju just baljväxtallergi jag har, så nej, jag kan inte äta några baljväxter. Men tänkte om det fanns något som jag inte tänkt på. Så jag kanske får acceptera att jag inte kan äta helveganskt och försöka komma så nära som möjligt med dom förutsättningarna jag har 🙂

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

veggie4every1
2016-09-13 11:53
#4

Men det andra då, som seitan och pumpafrön?

Pulled havre blir ju också jättebra när den kommer till Sverige.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Silent_Hill
2016-09-13 11:54
#5

#2 Vi skrev visst samtidigt 🙂 Tack för tipsen! Ska kolla in det du har skrivit om. Och som jag skrev i #3 så är jag allergisk mot baljväxter och nötter 🙂

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

veggie4every1
2016-09-13 11:56
#6

#5 Hahaha, ojoj, här skriver vi om varandra, jag trodde du skrev till mig 🤦‍♂️

Jaa, kolla upp det, jag tror inte på något sätt att det är omöjligt för dig. Du kan nog få flera tips här också 🙂

Lycka till, det kommer att gå bra🤗

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Silent_Hill
2016-09-13 15:05
#7

#6 Haha, nej SkrattarDet var jag som skrev sakta pga av hungriga barn, så jag hann ju inte se ditt inlägg Galen

Seitan bör jag absolut tåla. Finns det någon nätbutik som säljer det? Eller är det lätt att göra? Oskyldig

Och quinoa har jag ätit en del förr och det var ju bra med protein i det Glad

Tack! Blomma

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Smultronfia
2016-09-13 17:29
#8

Pulled havre är både havre och bönor så de kommer inte att fungera för dig tyvärr. Seitan finns det hur mycket recept som helst på om du googlar det. Att göra egen korv på det som man ångkokar länge är väldigt gott. Quinoa är enkelt att blanda ner i biffar och dylikt om man inte vill äta det som det är. Sen finns det ju amaranth som också ska vara en helvärdigt proteinkälla. Hampafrön är rikt på protein och man kan köpa både som mjöl eller frön och blanda i smoothies eller dylikt. Går även att göra hampamjölk. Sen som andra skrivit så innehåller grönsaker mycket protein också. Äter man mycket grönsaker, gröna blad och frukt så kan man täcka in en hel del. Och spannmål innehåller också en del.

veggie4every1
2016-09-14 00:41
#9

#8 Attans, är det bönor i pulled havre, vad synd för de som inte tål bönor.

Ja, hampafrön och amaranth är ju suveränt bra🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lustgas
2016-09-14 09:18
#10

Frön i allmänhet är ju superb! Utöver pumpa- och hampafrön så finns ju sesam, linfrön och solrosfrön, som alla innehåller en stor andel protein och också nyttiga fetter, vitaminer och mineraler. 🙂 Mycket gott att rosta och garnera grönsakssoppor med 😃

Sisselie
2016-09-14 10:17
#11

Det finns ju även risprotein, hampaprotein och chiaprotein som pulver, som man enkelt kan blanda i smoothies t ex.

Tjeja
2016-09-15 02:27
#12

Men quinoa är ju en baljväxt trodde jag… En sorts små ärtor har jag förstått det som?!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Smultronfia
2016-09-15 07:10
#13

Quinoa är ett frö som växer på buske i syd Amerika. Ska inte ha något med baljväxter att göra vad jag vet iaf. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Quinoa

Annons:
Tjeja
2016-09-15 12:22
#14

Men ärtor och bönor är också frön. Frågan är hur deras frökapslar ser ut osv som avgör vilken typ av växt. Baljväxternas frökapslar består av "baljor"/skidor där fröna ligger flera st sammlsde på rad i en och samma frökapsel…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Smultronfia
2016-09-15 14:37
#15

Nej Quinoa är inte en baljväxt, den ingår i gruppen Pseudograins (vet ej svenskt namn). Quinoa tillhör amaranthsläktet. Den växer inte i någon balja utan helt öppet på busken. Man kan även äta bladen som spenat. Om du googlar på det så får du massa information. Baljväxter tillhör ärtfamiljen som är helt annan. Ett väldigt intressant frö med goda egenskaper :)

Tjeja
2016-09-15 14:42
#16

Hm ok intressant! :-) Subspannmålsväxt kanske man kulle kunna översätta det till då? Eller nåt åt det hållet typ.. Tack för infon! Inte orkat mig på att googla men kul att få veta hur det är ändå! Älskar själv quinoa tycker det är så gott! Gärna blandade sorter röda, mörka och ljusa sorter ihop! :-D

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Smultronfia
2016-09-15 16:53
#17

Ja vi använder det mycket hemma då vi har mycket allergier. Är gott som det är, i biffar, pannkakor m.m. Ja man kan nog ha det i det mesta för att öka protein intaget :) Hirs är också väldigt gott och kan användas på samma sätt i det mesta.

Sisselie
2016-09-15 19:16
#18

#16 sub=under och pseudo=falsk, båda engelska ord… Pseudograins skulle väl närmast kunna översättat till falskt spannmål, eftersom det inte är släkt med spannmål över huvud taget, men trots det har vissa liknande egenskaper som spannmål.

Upp till toppen
Annons: