Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter

Vegansk tandkräm?

2016-09-15 10:35 #0 av: vegoo

Hej, jag har varit vegan i snart ett halv år nu och jag älskar det.  Allt har funkat bra och jag har hittat allt jag har behövt.  Men imorse så borstade jag mina tänder och läste samtidigt på baksidan av tandkrämen (Zendium) att det innehöll mjölk och ägg-protein ! Har aldrig tänkt på att kolla om tandkrämen är veganskLedsen

Så nu till min fråga, vet ni någon bra tandkräm som  är vegansk?

Tacksam för svar, KajsaHjärta

Anmäl
2016-09-15 14:38 #1 av: veggie4every1

#0 Hej och välkommen Glad

Ja, Zendium innehåller animalier tyvärr. Jag har inte full koll tandkrämer, men apotekets tandkrämer (deras egna märke) ska enligt apoteket själva inte innehålla några animaliska ingredienser eller vara djurtestade i dagsläget  (ingredienser eller färdig produkt).

Jag köper min tandkräm från iherb Glad

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2016-09-15 14:50 #2 av: vendelay

Eldorados tandkräm är väl också vegansk? Har läst det någonstans i alla fall. 

Jag köpte Urtekrams tandkräm, den är vegansk, missade dock att den inte har flour och tyvärr smakar den så illa att tänderna känns mycket smutsigare efteråt Ledsen

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-09-15 15:13 #3 av: vegoo

Okej, tack så jättemycket för svaren!Hjärta

Anmäl
2016-09-16 13:04 #4 av: veggie4every1

#3 Det finns säkert några flera också som inte innehåller animalier. Djurtester är ju inte tillåtna inom EU på hygienprodukter, men det finns kryphål (förstås) med den lagen vilket är bra att veta.

http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djurvanlig-konsument/djurtestat-fordjupat

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2016-09-16 13:34 #5 av: Ninja99

Hej Kajsa! Visst är det trist när man, ju mer man lär sig om saker och ting, upptäcker att saker man inte trodde borde innehålla djurdelar gör det, eller får veta att företaget som tillverkar produkterna testar på djur. Och det är det så många företag som gör, antingen själva eller så anlitar de något annat företag som gör det åt dem.

Jag kan i alla fall tipsa om en bra tandkräm, "Kingfisher Natural Toothpaste", den innehåller inga djurprodukter och är inte testad på djur. Den finns med eller utan fluor, den jag köper är med fluor och mintsmak (från pepparmint). Jag har köpt tandkrämen på Coop och ibland på hälsokostaffären jag brukar gå till.
Hoppas du hittar någon ny tandkräm du gillar! ☺

Anmäl
2016-09-16 14:11 #6 av: Lustgas

Min favvis av de veganska som jag provat är Apoteets geltandkräm. Har även smakat Apotekets Classic, som är helt okej, och Urtekrams, som inte alls passade mig. Glad

Anmäl