Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1125 ggr
veggie4every1
9/22/16, 3:01 PM

På andra sidan mynningen - Martin Smedjeback

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Ninja99
9/22/16, 7:43 PM
#1

Heja Martin! 💕 Och tack för lästipset veggie4every1. 👍

landsbygdsbo
9/22/16, 8:05 PM
#2

#0

en orsak , att vi är tvungna att jaga står att finna i statistiken ca 4-5 personer dog 2015, några tusen blev skadade och ca 40 000 vilt från rådjur och större dödades.

Ninja99
9/24/16, 7:58 PM
#3

#2 Skulle det vara en anledning till att döda ännu fler individer? Korkat argument. Det hjälper ju uppenbarligen inte, framförallt djuren och en del människor dör ju trots att det redan pågår en jakt på försvarslösa varelser. "Tvungna att jaga"..? Med ditt resonemang borde vi väl då vara tvungna att förbjuda alla fordon, det dör ju hundratals människor i trafiken varje år. Ännu fler tar livet av sig, ska vi kanske ta och jaga och skjuta människor då också, det måste vi ju vara tvungna till enligt statistiken. Om man ska vara konsekvent och resonerar som du gör.

landsbygdsbo
9/25/16, 5:41 AM
#4

#3

Underligt resonemang då fakta uppvisar ett klart samband mellan vilttäthet och antalet viltolyckor.

skulle dagens jakt upphöra skulle bestånden av älg, rådjur, hjort o gris öka explosivt.

och därmed antalet viltolyckor

Viltets lidande skulle även ´det öka explosivt eftersom vid jaktens upphörande skulle naturligtvis även jägarna lägga bössorna i malpåse och allt vad eftersöksekipage förvunna. Dvs inga eftersök av trafikskadat vilt skulle kunna genomföras

men det resultatet av ditt resonemang ingick väl inte i den planering

thenewbreed
9/26/16, 1:47 PM
#5

#4 Varför är det ett "underligt resonemang"?  Om ditt största bekymmer är att folk dör i trafiken så finns det ju faktiskt andra och bättre åtgärder att göra än att skjuta viltet.  T.ex att förbjuda fordon. 

Om ditt bekymmer är att viltet dör i trafiken så går det att fixa övergångar och viltstaket. Inte skjuta dem innan de kliver ut framför en bil.

Medarbetare på bildredigering! :)

landsbygdsbo
9/26/16, 5:44 PM
#6

#5

Förslaget att förbjuda fordonen är så naivt det kan bli..Hur ska du då få dina veganprodukter till din butik, har du tänkt dig, per cykelbud?🤪

Viltstaket kostar väl ett par tusen kronor per löpmeter, så det har vi inte råd med.

Men om man håller viltstammarna på en viss nivå så håller man även viltolyckorna på en motsvarande nivå.

Räcker maten behöver djuren inte driva långa sträckor i sitt närings-sök utan förblir lokala = mindre överkorsningar av vägar o järnvägar

Och det är inte så mycket mitt, som ett nationellt bekymmer, för mörkertalen är enorma. De rådjur cj mindre som körs på av lastbilars bakre delar rapporteras överhuvudtaget inte. inte heller de rävar, harar , katter o annat småvilt som får sätta livet till.

Annons:
thenewbreed
9/26/16, 8:13 PM
#7

#6 Mina veganprodukter? Vad syftar du på då för några?

"Det har vi inte råd med" -  Prioriteringar säger jag. Samla ihop alla pengar som placeras i skatteparadis av storvinstföretag, (alltså det som inte skattats på) eller minska politikernas löner med några 100-tusen för jag är säker på att de klarar sig i alla fall.  

Stödfordring verkar ju redan förekomma lite varstans så det kan man ju fortsätta med. 

Men jag förstår att det skulle bli ett problem om det blev för mycket vilt. Tyvärr. Människan har ju invaderat allt så det blir ju tyvärr mindre plats till djuren. Jag kan förstå jägarnas ursprungliga uppgift även om jag misstycker men när jag ser jägare  posera med djuren som de precis dödat, och när jag stöter på jägare i skogen när jag är ute och rider så känner jag att de där människorna inte är där för att sköta en uppgift utan för sin egna egoism. Det är vidrigt.

Medarbetare på bildredigering! :)

landsbygdsbo
9/26/16, 8:24 PM
#8

# 7

Vi har ca 98 000 mil landsväg i Sverige.

säg att hälften av den vägsträckan ska hägnas in.

då skulle det kosta 98 000 000 000  (98 miljarder)spänn Till att börja med. Sedan tillkommer underhåll.

Att beskatta företag rimligt är nog ok, men en överbeskattning gör att verksamheterna flyttar utomlands. Så som det ryktas att Ericsson ska göra nu)

Utfodring sker idag, även på min fastighet, men främst då för att locka djur bort från odlingar o vägar.

Att människan tar djuren ursprungliga plats stämmer, men det kan vi inte ändra på. Om du inte föreslår en ny "förintelse" likt nassarans.

Ute och rider? då utnyttjar du ju djur du med. Den dubbelmoralen är verkligen vidrig😎 Utnyttjar och dominerar för rent nöjes skull?…..

thenewbreed
9/27/16, 4:59 PM
#9

#8 Vart kommer siffrorna ifrån? Du får mer än gärna utveckla ditt svar och hur du kom fram till den slutsatsen. 

Jag vet inte om du läste det jag skrev, men jag pratar om skattefuskare. 

Min dubbelmoral? Ja det är såklart min dubbelmoral som vi ska peka ut. För alla icke-veganer är ju dubbelmoral-fria eller vadå? "Det är så synd om djuren som blir påkörda men jag käkar animalier till varje måltid"

Att gå ifrån ämnet för att peka ut min dubbelmoral som "vidrig" när vi diskuterar oansvariga jägare gör att det känns som du har tappat argument eller bara är här för att störa dig på allt och alla som inte håller med dig.

Medarbetare på bildredigering! :)

landsbygdsbo
9/27/16, 5:19 PM
#10

För det första, inta alla pengar som placeras i sk skatteparadis är "svarta pengar" Man kan helt legalt föra över pengar från ett bolag till ett annat för råvaror, krediter, varumärkesavgifter och så vidare.

Vad det gäller vägnätet

Det svenska vägnätet består av

  • 98 500 km statliga vägar och 41 600 km kommunala gator och vägar
  • 76 300 km enskilda vägar med statsbidrag
  • ett mycket stort antal enskilda vägar utan statsbidrag. De flesta av dem är så kallade skogsbilvägar.

I det statliga vägnätet ingår 16 018 broar, ett tjugotal tunnlar och 37 färjeleder.

Hämtat från http://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/Sveriges-vagnat/

Kostnaden för staket blir ca 1000 kr metern, lågt räknat ( 2 staket om 2 meter högt + stolpar o uppsättning)

Du talar om att jakten är vidrig, ja det är den säkert i dina ögon. Men den är nödvändig och ingår som en ekonomisk beståndsdel i de flesta jord o skogsfastigheter. Ditt ridande är för nöjes skull och jag anser det vidrigt att klä ett djur i läderremmar för tvinga det att göra vad man vill.*

På det viset får du den respekt du förtjänar.

* Rent provokativt..

Att rida är ett sätt att samarbeta med djur, köttproduktion ett annat. Båda sätten gynnar den aktuella arten. Jag accepterar båda sätten, anser dock att det är dubbelmoral att utöva det ena och förkasta det andra

ps blev nolla för mycket på vägen så kostnaden bli en tiondel av det jag beräknade

men 9,8 miljarder är inte lite det heller. lägger du sedan till viltstängsel på all väg som är öppen för allmänheten så hamnar vi på ca20

miljarder…

Du talar om att det är vidrigt att möta jägare i skogen som nyss fällt vill i ett inlägg, för att sedan ta upp dessa jägare som oansvariga. på vilket sätt är de oansvariga?

thenewbreed
9/28/16, 8:42 AM
#11

#10 Jag pratar fortfarande om skattefuskare. Jag vet att man kan placera pengar utomlands utan att det är olagligt på något sätt. 

Okej bra, tack för infon! 

Jag citerar mig själv; "Jag kan förstå jägarnas ursprungliga uppgift även om jag misstycker men när jag ser jägare  posera med djuren som de precis dödat, och när jag stöter på jägare i skogen när jag är ute och rider så känner jag att de där människorna inte är där för att sköta en uppgift utan för sin egna egoism. Det är vidrigt. " 

Jag måste tydligen förklara min åsikt en gång till. Jag förstår varför vi har jägare och vad de har för uppgift. De ska se till att ordningen som människan rubbat i naturen återställs med rätt antal vilt i förhållande till området de lever i för att minska olyckor mellan människa och vilt. (inte bara trafikolyckor). Det jag tycker är vidrigt är de människor som söker sig till jakten för att njuta. De som är där för helt andra anledningar än att återställa naturen till någon slags balans. De som går ut i naturen, skjuter en älg, poserar bredvid liket och lägger upp på Facebook. De jägare som inte kan regler och inte har vett, de oansvariga, de som inte har sunt förnuft. Dvs de jägare jag har stött på när jag befinner mig i skogarna med eller utan tama djur med mig. Jag har tappat respekten för jägare och om jag och alla andra veganer fick önska så skulle vi önska att inget djur någonsin behövde skjutas och det är vad vi kämpar för. Dvs hitta andra lösningar. 

Du har ingen aning vad jag använder mina hästar till eller vad jag har för utrustning eller vad jag har för relation till dem så det är helt o-relevant vad du tycker angående det ämnet eftersom du inte har all information. 

Köttproduktion är inte ett samarbete mellan djur och människa. Ett samarbeta ska gynna båda parter. Vilken är den aktuella arten menar du? Människan? Så för att det gynnar människan är köttproduktion okej, eller vad menar du?

Medarbetare på bildredigering! :)

landsbygdsbo
9/28/16, 9:01 AM
#12

#11 och varför befinner du dig med en häst i skogen? jo för att tillfredsställa din egen egoism . Det är ju lika vidrigt i princip.

När ett vilt är skjutet så vidtar arbetet med att förbereda djurkroppen för konsumtion. I samband med detta så sammanstrålar gruppen av jägare, utbyter erfarenheter kring just den jakten, man fikar och förbereder jakten i nästa såte.

Det är vad du kallar vidrigt poserande.

Jakten och jagande är betydligt mer än bara att skjuta ett djur. Hundar ska avlas fram och utbildas, människor ska skaffa sig utbildning och erfarenhet så att bland annat ett tillräckligt stort antal eftersöksekipage finns tillgängliga till de otaliga viltolyckorna. Och förutom de praktiska och sociala värdena som skapas så skapas ett stort värde i form av högvärdigt livsmedel.

Vad du använder dina hästar till? ja själva formuleringen "-vad jag använder mina hästar till" visar ju vad det handlar om, en hantering på dina villkor och för att tillfredsställa dina behov.

På det viset skiljer du dig inte från mig när jag jagar, med andra ord är vi lika vidriga i dina ögon…..

Ja grisens samarbete gynnar arten gris. Den är garanterad att föra generna vidare, att arten sprids och fortlever. Det till priset av att majoriteten av de som föds dör i förtid.

Men det gäller ju de flesta arter, att bara några % av årets avkomma överlever till nästa år, att de som dör blir mat till andra arter.

veggie4every1
9/28/16, 2:58 PM
#13

Martin har svarat här angående "tjänsten" jägarna gör alla med att döda djuren för att minska viltolyckor.

"Om problemet istället hade varit bilolyckor då skolbarn gått ut i vägen hade knappast lösningen varit att skjuta av barnen. Nej, då hade det föreslagits till exempel bevakade övergångsställen eller något som förhindrar barnen att gå ut på gatan. Det är den enorma skillnaden mellan att betrakta levande kännande individer som någon eller något"

http://kkuriren.se/asikter/insandare/1.4401707-nagon-ej-nagot

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
landsbygdsbo
9/28/16, 3:05 PM
#14

#13

Att jämföra den punktrisken som de fåtal skolor utgör med den landsomfattande risken som viltolyckor utgör är rätt löjligt egentligen.

Men det är klart, får du tag i de hundratusentals frivilliga som ska förhindra viltet att korsa vägarna, så varsågod.😉

Eftersom vi varken kan eller har möjlighet att stoppa landsvägstrafiken……

thenewbreed
9/29/16, 7:17 PM
#15

#12 Jag har tre vänner som tagit jaktlicens. Enligt dem är det inte speciellt svårt och går rätt snabbt så att det krävs utbildning tycker jag låter som den överdrift. 

Nej det jag menar med Vidrigt poserande är när man ställer sig bakom liket, gör något coolt tecken medans jaktkamraterna tar en bild och sen lägger upp på Facebook och skriver hur lyckad jakten var för man fick en älg med stora horn t.ex. 

Du verkar snacka om någon slags glorifierad verklighet om hur det är bland alla jägarlag och grupper. Men tyvärr, det jag ser ute i skogarna och på sociala medier är helt andra saker och en helt annan attityd. 

Ännu en gång, rena antaganden från din sida. Visst, jag formulerade mig helt fel, ett rookie-misstag, men nej, din slutsats är felaktig, vi är inte lika vidriga. 

Jag förstår inte riktigt vad du menar om att psykisk och fysisk tortyr från människan är gynnsamt för de arter som människan finner lägre stående. Det som vi veganer vill ändra på. 

Vi har inget behov av att äta kött så att ha djurindustrier/fabriker är egentligen inte lönsamt för någon art. Endast människans feta ego. 

Håller med #13.

Medarbetare på bildredigering! :)

landsbygdsbo
9/30/16, 8:23 AM
#16

#15  För en normalbegåvad är det inte svårt att ta jägarexamen.

Det handlar egentligen bara om sunt förnuft, läsa in lite natur, vapen o jakt-lag-kunskap + att praktiskt demonstrera att man behärskar vapnet.

Men det som tar några dagar att lära sig (principerna) tar ofta ett helt liv att bemästra.

Den, med dina ord, glorifierade bild av sin hobby stöter man på i alla intresse grupper.

 Kom hem till en aktiv amatörryttare så nog är de stolta över de bucklor o rosetter man erövrat.

Att arter köper att ett stort antal individer dör för att ett fåtal ska gå vidare som gen-spridare är inget ovanligt. Bara att slå upp grundskolans biologibok så finner man bevis för det. För de djur som människan använder i produktionen av kött, skinn o slemmprodukter så har det inneburit en spridning worldwide.

Alltså ett samarbete som gynnat de aktuella arterna.

Detta gäller naturligtvis inte på ett individuellt plan, varken för gödkycklingen eller den havssköldpadda som blir mat i späd ålder.

Du lyfter fram ditt näringsval med argumentet att det inte dödar eller förtrycker djur.

Men ställ dig då frågan hur den mat du äter tas fram, innan den når din butik.

Man odlar dessa livsmedel. Man transporterar dem. Det innebär död och lidande för djur i en skala som är värre än den jakt du kritiserar.

Så för att leva enligt de principerna, att inte döda o skada djur måste du nog lära dig fotosyntesens mysterier och låta din egen kropp med hjälp av sol o vatten producera den näring du behöver

veggie4every1
9/30/16, 2:38 PM
#17

#16 Det finns inget samarbete mellan vår art och de arter vi förtrycker, utnyttjar och dödar. Jag förstår hur du tänker med spridning av arter, men vi gör inte de arterna någon tjänst även då det så klart känns bra att tänka så för samvetets skull.

Det är kristallklart förtryck och exploatering, inte samarbete.

Det går inte att leva utan att döda, men det går att leva utan att förtrycka och exploatera och det bör vi också göra.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
9/30/16, 3:28 PM
#18

#17

Inte?

Hur lyckades exempelvis hästarna ta sig till Amerika? Gris, hundar o katter till Australien?

Vi gör ingenting gratis här på jorden.

Vi tar med oss husdjur för att vi ska ha tillgång till de resurser det innebär, det är vår vinst.

Vinsten för djuren är en möjlighet att sprida sig till nya domäner, att under trygga förhållanden få garanterat att avkomman överlever i tillräckligt stort antal för att arten/rasen ska fortleva.

Det går inte att leva utan att förtrycka, döda och exploatera.

Den största orsaken till att djur o växter idag dör ut är jordbrukets expansion och då främst odling av vegetabilier. Man bekämpar parasiter, skadedjur, man plöjer upp mark så skogar försvinner. Detta dödar djur. Oavsett om man sedan odlar gräs till bete eller vegetabilier för humankonsumtion på åkrarna.

Vad som går att göra är att sluta producera animalieprodukter under industrialiserade former. Att ha en så bra djurhållning att man inte behöver antibiotika. Och att vi återigen använder kött som ett komplement istället för primär näringskälla. Då överlever de djur vi samarbetar med som raser och miljön tar heller inte så mycket stryk.

veggie4every1
10/1/16, 1:03 AM
#19

#18 Det finns ingen vinst för offren med att exploateras och dödas. Tycker du även att det var en vinst för slavarna som kidnappades i Afrika och fördes över Atlanten därför att de då fick sprida sina gener till nya domäner?

Vi kan inte heller rättfärdiga medvetet dödande och förtryck med olycksfall i matproduktion och om vi alla blev veganer för att vi moraliskt brydde oss om djuren så skulle det vara en moralisk nödvändighet att göra vårt yttersta att så få djur som möjligt förolyckades. Men en vegansk kost dödar minst antal djur oavsett.

http://www.animalvisuals.org/projects/data/1mc/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

thenewbreed
10/1/16, 8:18 AM
#20

#16 "Det handlar egentligen bara om sunt förnuft, läsa in lite natur, vapen o jakt-lag-kunskap + att praktiskt demonstrera att man behärskar vapnet." För att jakten ska fungera på det sättet du antyder att den är till för så krävs mycket mer utbildning än sådär. 

Sunt förnuft existerar inte bland de jägare jag stött på som provskjuter sitt vapen mitt i skogen och/eller på våra ridvägar eller kommer med gevär i högsta hugg och hotar oss att "En vacker dag händer en olycka" plus diverse svordomar  

Jakt är ingen hobby. Det är att ta någons liv. Att visa upp sina mord på sociala medier är sjukt. Att jämföra bucklor och rosetter med en död kropp av en individ tyder ju på att något tyvärr inte står rätt till hos dig heller. Jag vet inte med dig, men inte tänker jag ta kål på någons mormor och sen posera med liket och lägga upp på Facebook. Och ja, Här på vegansidan så är djur inte mindre värda än människor och därför är den jämförelsen giltig. Men jag antar att du inte tycker att djur är lika mycket värda och kommer se liknelsen som rent absurd. Men för oss är det inte det. 

Sen skriver du: "Den största orsaken till att djur o växter idag dör ut är jordbrukets expansion och då främst odling av vegetabilier. Man bekämpar parasiter, skadedjur, man plöjer upp mark så skogar försvinner. Detta dödar djur. Oavsett om man sedan odlar gräs till bete eller vegetabilier för humankonsumtion på åkrarna."

Då frågar jag dig; Vet du vart främst alla dessa vegetabilier går någonstans? Jo till de djuren som vi sen ska äta. 55 Hektar regnskog har skövlats för köttproduktion.  Och sen Livsmedelsproduktion på 1 hektar ger ca 27970 kg växtabserad mat = ca 280 kg kött. Det säger väl sig självt?  Istället för att ge alla vegetabilier till korna som du ska äta upp kan vi ju äta den själva? Då skulle vi inte behöva ta mer plats för att odla och kanske t.o.m minska på de ytor som redan existerar för jordbruk och låta annat växa fram istället.  www.greenmatch.se

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
landsbygdsbo
10/1/16, 9:10 AM
#21

#20

Eftersom det så gott som aldrig inträffar att en nybakad innehavare av jägarexamen ensam disponerar en jaktmark, utan han/hon kommer till ett jaktlag där man har mångårig erfarenhet av jakt så är det så att man lär sig det juridiska +lite biologi och skjutkunskap på kursen. Men det viktigaste lär man sig av de man jagar ihop med.

Jakt är en hobby, och måste så vara för samhället har inte råd att betala vad det skulle kosta att ha professionella jägare. Hela verksamheten med utbildning och fortbildning av eftersöksjägare och deras hundar skulle kosta miljarder om det inte skedde på frivillighetens bas. Ta bort jakten som hobby, ja då försvinner de frivilliga eftersöksjägarna. Så enkelt är det. Bucklor och rosetter är troféer, det kan ju inte ens du förneka. Liksom bilder på nedlagda djur är troféer för dem som tar dessa bilder.

¨Till slut, vad du talar om brukar kallas skogsomvandling.

"WWF definierar skogsomvandling som en kontinuerlig process av skogsförstörelse när naturlig skog ersätts av andra former av markanvändning som t.ex. plantager, jordbruk, betesmark, gruvdrift och urbanisering."

Och det är inte bara regnskog som omvandlas. Savanner, mangroveskog skövlas även. På exakt samma sätt som vi här i norr skövlade skogen för att skapa det jordbrukslandskap som vi idag är så beroende av.

Den här omvandlingen sker i utvecklingsländer och är i omvandlingsskedet relativt billigt. Man plockar ut virket och säljer. bränner och odlar upp marken men upptäcker så att den inte lämpar sig för vegitabilieproduktion där produkterna kan konsumeras av människor direkt. Man förädlar då via mulen (som vi gör med de hag o ängsmarker vi har här hemma)

Det är den processen som dödar och fördriver vilda djur.

Vi i den rika världen bör försöka erbjuda alternativ för dessa länder så att man inte slår ut den artrikedom de här områdena besitter. Eftersom köttproduktion i den skalan innebär industriell produktion, och vad jag anser om den har jag redan beskrivit.

Men det ändrar ju inte det faktumet att de livsmedel vi konsumerar kommer från jordar som skövlats och där djur dödats eller fördrivits.  Det gäller även din mat!!

Att ställa om från ett jordbruk med integrerad animalieproduktion låter sig nog göras med moderna bekämpningsmedel och modern teknik. Något merparten av jordens jordbrukare inte besitter.

För dem finns inget alternativ till att ta in gräsproduktion för att låta jorden vila (och med det gräset hålla djuren med mat) att använda dyngan till gödsel och konsumera upp vad djuren producerar i form av ägg, kött och mjölk.

Upp till toppen
Annons: