Annons:
Etikettveganprat
Läst 1296 ggr
benjerry
10/3/16, 12:47 PM

Wholefood kost - dyrt?

Vet mycket väl att det är en enorm myt att det skulle vara dyrare att vara Vegan än köttätare, så länge man handlar rätt osv. Det behöver ingen förtydliga som svar till detta.

Dock undrar jag om en vegansk kost med enbart helt o-processade grejer, till exempel overnight oats och "fruitbowls" med mixade, frusna frukter osv, agave sirap eller lönnsirap, massa nötter och nötsmör och allt inom dessa kategorier, istället för halvfabrikat, oatlys produkter och dylikt, inte kan bli ganska dyr?

Jag har endast varit Vegan en kortare tid och äter än så länge en blandning av wholefoods och någorlunda processade grejer. E.g oftast sportknäcke med avokado och havregurt med hemmagjord granola till frukost. Vad än skolan har för veganskt att erbjuda till lunch. Och middag baserad på grönsaker och baljväxter. (Köper aldrig "fake-kött".)

Förlåt för väldigt dåligt formulerat inlägg, men det jag vill komma fram till är att jag egentligen vill äta helt "naturligt", så att säga. Bara göra allt själv, från grunden. Gärna rawfood, till och med. Bästa exemplet jag kan komma på är en tjej jag följer på instagram med användarnamnet @ naturally_nina_ - tänker bara på hur mycket all den där frukten och nötterna och kokosmjölken måste kosta….

Så, ni som lever såhär och verkligen äter rätt och gott och mycket - har det blivit dyrare än "vanlig" vegansk kost, vegetarisk kost, eller köttätar-kost(om något ens kan överstiga den sistnämnda)?

Annons:
Namiko
10/3/16, 1:52 PM
#1

Jag har ätit rawfood enligt 80/10/10 vilket innebär enorma mängder frukt och sallad, så, inget processat alls men endast små mängder nötter/frön/avocado för att hålla nere fettmängden. Jag åt otroligt mycket mat, till frukost var det 8 bananer, 8+ dadlar och ett par dl bär i en smoothie, mer frukt till lunch och till middag var det en enorm sallad med 1½ salladshuvud som bas. Det kostade mig 700:- i veckan.

Min normala matkostnad på lagad mat där jag inte är så brydd om vad jag äter eller vad det kostar hamnar jag på 5-600:- i veckan (köper inte heller "fejkkött" pga priset och nästan aldrig växtdrycker heller) och vill jag leva billigt så går jag ner på 3-400:- per vecka (äter fortfarande mycket, gott och nyttigt då), då kan jag tillägga att jag äter vetefritt så det drar upp priset på saker som tex pasta och mjöl. Det allra minsta jag har levt på var 500:- per månad i 5 månader för 9 år sen, inget jag rekommenderar om man inte måste. Så rawfood är dyrare, men har man pengarna så är det helt klart värt det för hälsans skull.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: