Annons:
Etiketterreceptsåsröra
Läst 11783 ggr
Lotta1983
2016-10-05 17:32

Alternativ till grekisk youghurt?

Hej!

Försöker här byta ut alla mjölkprodukter jag har hemma. Tycker det mesta är hyfsat enkelt, men just yoghurt som används för tzatsiki och alternativ till bregott tycker jag är svårt. Jag har barn, och vill ha ett alternativt som inte är alltför annorlunda mot vad de är vana vid. Just vad gäller bregott, kanske det går att vänja barnen vid annat att breda på mackan, men då vi är allergiska mot nötter och linser är det så många alternativ som försvinner. Någon som kan tipsa:-)? Hoppas det är ok att jag skriver här fast jag i nuläget inte är Vegan.

Annons:
[rumelle]
2016-10-05 17:43
#1

Jag använder Oatlys imat fraiche och en skvätt pressad citronsaft istället för yoghurt när jag gör tzatziki.

Inkanyezi
2016-10-05 17:44
#2

Det jag först tänker på är en Oatly-produkt, men den liknar ju inte på något sätt grekisk yoghurt, och det var väl egentligen inte Oatlys mening.

Jag känner inte till någon liknande produkt som har så pass mycket fett som äkta yoghurt från Medelhavsländerna. De innehåller ofta uppemot 12 % fett, medan Oatlys i och för sig vettiga produkt bara har två procent fett. Man blir inte lika mätt på den. Den innehåller mer kolhydrater än grekisk yoghurt också. 

Det är som jag ser det i stort sett bara mjölkprodukter som har karaktären av grekisk/rysk/turkisk etc. yoghurt. Jag brukar göra min själv, och jag använder grädde, men med mycket experimenterande kanske man kan joxa till något med havre och kokosolja för att få rätt konsistens och fetthalt.

Namiko
2016-10-05 17:57
#3

Alternativ till bregott har jag aldrig hittat, det var en av produkterna jag hade svårast att sluta med själv. Till tzatziki använder jag Carlshamns naturella soyghurt. Jag har dock ingen aning om hur den är i jämförelse med turkisk yoghurt. #1 hade mitt andra alternativ till det, Oatlys produkter smakar mindre och är krämigare medan soyghurten behöver rätt mycket citronsaft i sig för att smaka riktigt bra enligt mig.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

tlover
2016-10-05 18:05
#4

jag har inte testat att göra det själv men i den här tråden finns det en länk för egengjort mjölkfritt margarin

http://specialkost.ifokus.se/discussions/57dd205ece12c467b2000ba3-lanktips-till-mjolkfria-recept?discussions-1

l'm back

veggie4every1
2016-10-05 18:31
#5

#0 Såklart det är ok, jättebra att ni byter ut mjölkprodukterna👍

Carlshamns mjölkfria 60% margarin bör väl kunna ersätta Bregott? Gillas här hemma.

Jag använder alpros naturella soygurt till matlagning, dip och såser, men jag gör aldrig tzatsiki så jag vet inte hur den skulle vara till det.

Grekisk soygurt med högre fetthalt kanske kan vara något att önska till företagen. Det kommer ju nya produkter hela tiden så det bör inte vara en omöjlighet tycker jag

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

parsley
2016-10-05 20:03
#6

Lesscarbs har en syrlig kokosyoghurt som man gör genom att blanda probiotikakapslar med kokosmjölk. Den är god som yoghurt och nästan lite åt desserthållet, tycker jag. Om den har rätt smak och konsistens för att fungera till tzatsiki vet jag inte. http://lesscarbs.se/lchf-frukost/syrlig-kokosyoghurt-med-probiotika-mejerifri/ Om tipset bryter mot några veganska principer så ber jag om ursäkt.

Annons:
[Outlawly]
2016-10-05 20:07
#7

Jag tycker att alpros nya Go On "kvarg" smakar precis som grekisk yoghurt. Den naturella i större burk.
Den tror jag hade passat jättebra till tzatziki 🙂 (jag har tyvärr inte provat)

Lotta1983
2016-10-06 10:51
#8

Tack allihopa som svarat🙂! Nu har jag lite att testa på.

vendelay
2016-10-06 11:35
#9

Jag vet inte vad som är speciellt med Bregott men jag gillar Floras mjölkfria (som har en veganmärkning) 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lustgas
2016-10-06 12:29
#10

Jag tycker att Oatly iMat fraiche och Alpros kvarg har fungerat bäst som  substitut till grekisk yoghurt i just tzatziki. Som bara grekisk yoghurt så är "kvargen" mest lik. 🙂

Lotta1983
2016-10-10 19:34
#11

Lite glad just nu🙂. Köpte för första gången hem Sour Supreme idag. Barnen tyckte den var god att dippa med👍. Dessutom testade jag göra tzatsiki med den och den var riktigt god. Hejdå ko-yoghurt! Känner att jag börjar beta av min lista med att hitta mjölkfria alternativ.

veggie4every1
2016-10-10 22:18
#12

#11 Låter toppen👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2016-10-10 23:27
#13

Hur smakar sour supreme? Är det som gräddfil? Jag har aldrig hittat det (har aldrig letat heller så), bara smakat Oatlys alternativ.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Smultronfia
2016-10-11 13:52
#14

#13 Ja det skulle man nog kunna säga fast den har ju en liten bismak av soja. Men om man använder den som bas i en kall röra med kryddor m.m så fungerar den bra. Dock väldigt dyr. Fungerar lika bra med oatlys creme fraiche och då slipper man bismak av Soja. Plus att den är billigare.

vendelay
2016-10-11 14:06
#15

#14 Okej, tack så mycket!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Thiah]
2016-10-14 20:05
#16

Oatly Imat fraiche har den samma egenskaper som "vanlig"creme fraiche?

(hoppas Ts tycker att det är okej att jag frågar)

Smultronfia
2016-10-15 08:54
#17

#16 ja det tycker jag. Du kan både ha den varm och kall. Men kan inte säga nåt om smaken då jag inte smakat på vanlig. Men andra som ätit båda har varit väldigt nöjda med den. Är ju lite syrlig i smaken.

[Thiah]
2016-10-15 10:51
#18

#17 bra, då ska jag börja använda den istället. :)

Upp till toppen
Annons: