Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Vegankost

honung

2016-10-07 08:54 #0 av: bananaas

hej jag undrar vad honung är för något egentligen?

Anmäl
2016-10-07 08:57 #1 av: tlover

Nektar som bin har svalt och spytt upp några gånger för att få till en jäsningsprocess med enzymer som dom har i en kräva och sedan har de fläktat det för att få ner vattenhalten så att den går att lagra.

Det finns även tex pollenrester och liknande i den men främst består den av nektar

Flyttstängt i butiken

Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!

Anmäl
2016-10-07 08:58 #2 av: Herveaux

(snubblade in via Nya Inlägg)

"Honung är en trögflytande eller fast sockerlösning som honungsbin producerar av pollen och nektar, alternativt sekret från levande växtdelar eller utsöndringar från växtsugande insekter som bladlöss."

saxat från Wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Honung

// Harley
Sajtvärd Star Stable iFokus
Medarbetare Hundar iFokus
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2016-10-07 09:00 #3 av: tlover

#2 Javisst, viss honung (som är jättegod enligt mig själv) görs av att dom "mjölkar" bladlöss istället för att samla nektar det glömde jag för tillfället Skrattar

Flyttstängt i butiken

Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!

Anmäl
2016-10-07 09:01 #4 av: bananaas

ok, tack :)

Anmäl
2016-10-07 09:02 #5 av: Herveaux

#3 Ah vi postade nästan samtidigt!
Äsch, det är fredagsmorgon, hur sjutton ska man kunna komma ihåg allt då? Skrattar

// Harley
Sajtvärd Star Stable iFokus
Medarbetare Hundar iFokus
"Your differences make you important and special"

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.