Annons:
Etikettveganprat
Läst 1033 ggr
lunakees
2016-10-23 23:11

Få honom att förstå

Jag vet att jag inte kan tvinga min älskade sambo, men jag vet också att han hade tagit avstånd ifrån köttindustrin om han verkligen visste och tog in vad som verkligen händer. Han lever i tron om att så länge det är ekologiskt är det bra, och han äter ändå så lite kött så då är det lugnt när han väl äter.

Vad kan jag visa för filmer för att få honom att förstå? Jag är säker på att han skulle sluta om han bara förstod. Finns det något man kan läsa om ekologiskt kött ifrån Sverige?

Annons:
vendelay
2016-10-23 23:14
#1

Jag rekommenderar Djurfabriken av Djurrättsalliansen. Informationen finns som hemsida, där ni kan läsa igenom allt, eller som dokumentär (på hemsidan) där ni istället får det berättat för er. Det handlar enbart om svenska djurfabriker i nutid. Flera är ekologiska och KRAV-märkta.

Det är svårare för vissa, antar jag. Min sambo äter fortfarande mjölk, honung och ägg och sånt, men då har jag haft som "krav" att han ska se och veta hur de industrierna ser ut.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

lunakees
2016-10-23 23:31
#2

Tack så mycket!!

veggie4every1
2016-10-23 23:48
#3

#0 Det blir svårare om man fokuserar på behandlingen. Exempelvis när man talar om hur djuren har det i industrierna, så blir det ofta en djurskyddsfråga.

"Men ekologiskt kött då?" "Svenskt kött då?" ( alla vet ju att Sverige är "bäst" på djurskydd ) "Vilt kött då?" ( vilda djur lever ju naturliga liv, då är det väl ok att ta livet av dom) "Kött från små gårdar som slaktar på hemma på gården då?" 

Det finns många tillfällen att rättfärdiga animaliekonsumtion för den som vill om man fokuserar på behandlingen. Det tydligaste är att förklara att det är moraliskt fel att utnyttja, döda och förtrycka andra kännande individer oavsett hur de behandlas. 

Det finns många bra föreläsningar att tillgå. En av dom är Gary Yourofskys "Best Speech You Will Ever Hear". Det är kanske något att börja med?🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

lunakees
2016-10-25 10:06
#4

#3 Problemet ligger nog där. Han tycker inte det är moraliskt fel att döda djur om de behandlas väl, för "vi äter ju kött". Jag kan liksom inte ändra på hans synsätt där, för han har ju levt i 22 år där normen är att vi äter djur… Det har vi gjort i urminnes tider liksom. Så jag tror att det som skulle funka är när han får se hur illa de behandlas för jag är säker på att han inte vill stödja det då. Visade några klipp igår och vi blev lite osams… Han vill nog leva lite i förnekelse för han har aldrig haft en tanke på att sluta äta kött innan. Detta blir ju omständigt för honom… :P Jag själv blev inte Vegetarian (håller på att bli vegan) förrän i år.

landsbygdsbo
2016-10-25 12:17
#5

Fixa till mat som överträffar köttet i både smak och utseende så har du ju löst problemet.

Att visa bilder på slakt och dålig djurhantering är väl ungefär lika effektivt som att visa bilder på lungcancer på cigarettpaketen. Eller tror du att bilder på trafikolyckor skulle få oss att låta bli att ta bilen till jobbet?

veggie4every1
2016-10-25 12:43
#6

#4 Jag förstår. Jag levde i 50 år utan att reflektera över något av detta eller tycka att något av det var fel och tyckte att det skulle bli attans så besvärligt att bli Vegan.

Men visst kan man ändra sitt synsätt, se på mig bara🙂

Jag kom inte heller på det själv utan behövde hjälp från min dotter för att väcka mig ur den 50-åriga hjärntvätten.

Martin Smedjeback har också några riktigt bra föreläsningar som jag kan länka till senare när jag har lite mer tid. Personligen tror jag mer på föreläsningar än skräckbilder från industrierna. Man måste förstå och få insikt om att det är moraliskt fel att förtrycka andra oavsett arten de tillhör.

Annars finns ju alltid Earthlings. Den filmen kallas för "the Vegan maker". Dock är den inte från Sverige och det är ju då förstås ett favorit argument att "så här går det inte till här". Den är sevärd dock oavsett, men den är obehaglig.

Det har aldrig varit enklare att bli Vegan än vad det är idag, så det kommer att gå riktigt bra. Tänk dock på att vissa personer kan hamna i någon slags trotsålder när man talar om veganism. Uppmuntra och beröm när han gör rätt och visa vägen med egna handlingar och åsikter. Bli inte osams och gräla inte, informera sakligt och ge dig aldrig😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
lunakees
2016-10-25 14:10
#7

#5 Jag tror inte  det är möjligt… :P Enligt honom i alla fall. Dessutom är jag ingen vidare kock. Förstår hur du menar, men på mig fungerade det ju! Det var vetskapen/bilder/filmer som fick mig att bli Vegetarian

#6 Tack!! Haha ja, trotset känner jag igen! :P Ska försöka mig på detta. Tack igen.

Denna kommentar har tagits bort.
vendelay
2016-10-25 15:09
#9

Jag tog bort en kommentar som var nedvärderande och elak, inte det minsta konstruktiv. Sånt vill vi inte ha här.

Min sambo är nog ganska lik din. Han har alltid ätit extremt mycket kött och animalier, men när jag började med att visa hur dåligt djuren blir behandlade slutade han med kött. Jag håller med veggie4every1 att det viktiga är den moraliska delen men som du säger kanske det inte biter på honom. Det hade inte fungerat på min sambo i alla fall. Han äter fortfarande mjölk och ägg men många produkter byter han till veganska för att jag vägrar handla ickeveganskt och då måste han antingen följa med eller handla själv så.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-10-25 19:02
#10

#7

Håller med dig. Att ersätta smak o konsistens med annat är i stort sett omöjligt, En färsk jordgubbe inte bara smakar som en, den ser ut som en och känns som en…bara som exempel. jag citerar dig "Jag tror inte  det är möjligt"

Snuffles
2016-10-25 19:38
#11

#9 Vad stod i kommentaren?

vendelay
2016-10-25 19:40
#12

#11 Tjafs om att veganmat inte är lika god som annan mat, typ.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
vendelay
2016-10-25 20:33
#14

Kommentarer som fortsätter gå OT kommer tas bort. Det står i varenda sajts sajtregler, så det är ingenting konstigt eller nytt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
2016-10-25 20:56
#15

Det där tror jag är jättesvårt. Särskilt om de inte har viljan. Min partner hoppade på tåget att äta lakto-ovo-vegetariskt direkt. Jag tvärvägrade äta med honom om han skulle ha kött. När sen min mamma började äta helvegetariskt så var det han som drog med mig in i det. Därifrån var inte steget så stort att bli Vegan.

Men som någon skrev; Laga god vegetarisk mat. Kanske ni kan göra det tillsammans och testa nya recept? Då blir det ju inte bara mat utan även lite samvaro där ni kan prata om dagen och andra saker som händer i era liv.

Lycka till! 🙂


You'll never walk alone

landsbygdsbo
2016-10-25 21:19
#16

#14 

Du verkar ha mycket att göra

Jag fick den här

" iFokus

Hej!

Ditt inlägg eller en kommentar till Få honom att förstå på Vegan, som blev borttaget av iFokus automatiska modereringssystem, har återpublicerats. Det kan till exempel bero på att det efter kontroll har visat sig vara felaktigt bortröstat.

Om du har några frågor om detta kan du kontakta värden för Vegan.

Vänliga hälsningar,

iFokus

"

vendelay
2016-10-25 21:28
#17

#16 Tryckte på fel knapp, sorry för det!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
lunakees
2016-10-27 17:55
#22

Tack allihopa för era tips! Min sambo äter faktiskt veg med mig hemma ofta, och när han äter pasta äter han inte kött till, så han äter nog ganska mycket mindre kött än vad medelköttätaren gör. Men jag vet ju att han älskar djur och är godhjärtat så önskar så att han visste vilken skada det gör 😕 Jag kommer så smått börja bli Vegan också, men det är ett stort steg för mig. Vet liksom inte i vilken ände jag ska börja. Hemma är det ju enkelt, men resten… :/ 

#21 Åh det såg ju riktigt smaskigt ut! Ska prova :)

vendelay
2016-10-27 21:34
#23

#22 Vad är det som känns svårt med att bli Vegan? Be oss om tips och råd - för vi har ju alla varit nybörjare! Jag trodde det var hur svårt som helst att vara Vegan men det är verkligen inte det. Så ställ frågor bara, inga frågor är dumma. Jag är ställt så många konstiga frågor här att jag nästan skäms när jag tänker på det men aldrig fått något elakt svar av någon vegan 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

lunakees
2016-10-28 13:28
#24

#23

Åh, tack vad snäll du är! 🙂 Det som känns jobbigt/svårt är när man ska bli bortbjuden. Att man liksom är omständig. Och där jag bor finns inga veganska restauranger - hur gör man? Ber man dem steka i margarin istället för smör etc.? Eller är det bara sallader som gäller? Sen kommer det vara jobbigt att ge upp polly och marabou-choklad, men det är mitt minsta problem… Egentligen är det mest om man vill äta ute eller när man är bortbjuden.

vendelay
2016-10-28 17:18
#25

Jag kan inte säga någonting om utbudet där du bor, men några exempel som brukar funka är t.ex. på pizzerior kan du be att få utan ost. Degen och tomatsåsen är i stort sett alltid veganska (du kan ringa och fråga vad de har i degen för säkerhets skull). Pastarätter med tomatsås och grönsaker brukar gå att ordna veganskt. Potatis i alla möjliga former brukar också funka. Jag har jobbat på ett par olika restauranger och faktiskt aldrig sett någon steka någonting i smör (om det inte är en mindre grej, typ "smörfrästa räkor" till förrätt eller så), smör är alldeles för dyrt för det, men det kan du också fråga. Jag tror att det vanligaste restauranger steker i (åtminstone de jag varit på!) såsbas, som är olja.

Många restauranger börjar ju lägga till vegoalternativ, så du kan kika på rätterna och se om det finns något i dem du kan ta bort för att göra det veganskt. T.ex. be om en grekisk sallad utan osten och med extra oliver, eller ja, du fattar. Sallad rekommenderar jag inte dock, för om det inte är ett vegan-/raw food-ställe vet de oftast inte vad de gör och du kommer vara lika hungrig när du går därifrån.

Asiatisk mat är ofta vegansk. T.ex. indiska grytor görs ofta på kokosmjölk och thailändska ställen har ofta något i stil med wokade grönsaker och nudlar / ris och sweet chilisås.

O'Learys har flera veganska alternativ på utvalda restauranger. Max har en vegansk hamburgare (tror de har någon som går att göra vegansk också). McDonalds tror jag har en vegansk bönwrap.

Angående att vara omständlig - du är inte det. Du visar omtanke och du bryr dig, det är inget fel i det. Folk kan många gånger bli irriterade men ärligt talat, om du lyssnar tillräckligt noga kommer du höra att det enbart beror på deras eget dåliga samvete. Om de inte kan tänka sig att laga någonting veganskt till dig kan du antingen ta med egen mat eller erbjuda dig att komma tidigare för att hjälpa till.

I chokladväg rekommenderar jag iChoc (speciellt den vita 😍) och Vego, men det finns flera olika sorter som t.ex. Plamil och Ombar också. Sen finns såklart mörk choklad, som oftast är vegansk. Marianne (mintkarameller med choklad inuti) är veganska. Allt går ju att beställa online också idag, själv beställer jag allt mitt godis från vitaminvaruhuset.se men det finns mängder med hemsidor som erbjuder alla möjliga saker. Bland lösgodiset finns också veganska alternativ, men det är ingenting jag äter så jag kan inga namn på godisarna. De flesta chokladbollar är också veganska.

Det du behöver leta efter är oftast fetmarkerat - för det animaliska är mycket vanliga allergener (sånt som många inte mår bra av att äta), som exempelvis mjölk i olika former, ägg osv. E-nummer är svårare men du kan antingen använda appen Vegokoll för att scanna varorna eller söka på E-numret på Livsmedelsverket för att se vad det är.

Det allra viktigaste är att komma ihåg att du INTE är jobbig. Det är alla andra som är jobbiga. De som dödar, torterar, utnyttjar och vägrar att ändra sig fastän vi alla vet idag att animalier förstör miljön och människans hälsa. Dessutom vet vi ju idag att vi dels inte behöver animalier för att överleva (eller för att må bra) och dels vet vi ju att dessa djur upplever känslor som sorg, smärta och saknad. Det finns inga argument för att de ska behöva leva så.

Hoppas jag gav dig några tips och jag upprepar - fråga på så fort du undrar något! Det går också att söka på Vegan iFokus (över ditt första inlägg) om du vill kika vad andra har fått för svar på specifika frågor.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: