Annons:
Etiketterhygienskönhet
Läst 20765 ggr
vendelay
2016-10-25 19:46

Rituals...

Jag har just upptäckt Rituals… fantastiska sortiment av smink, krämer, nagellack och mycket mer. De testar ingenting på djur (säljs inte heller i Kina eller ägs inte av någon), de stödjer den nederländska stiftelsen Stichting Dierproefvrij som arbetar för alternativ till djurtestning (som Forska utan Djurförsök, antar jag) och största delen av deras sortiment är veganskt.

Vissa produkter innehåller honung, bivax, marint kollagen eller lanolin, men det är de enda animaliska ingredienserna som vi behöver leta efter. Alla deras nagellack t.ex. är veganska (och så sjukt hållbara och fina!).

Jag är riktigt imponerad av det lilla jag testat hittills och rekommenderar märket starkt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[Toretto]
2016-10-25 20:02
#1

jag har handlat hos rituals under ett par år och tycker verkligen om deras produkter jag har dock aldrig köpt deras nagellack är det något du handlar där som du rekommenderar?

vendelay
2016-10-25 20:35
#2

Jag har bara handlat därifrån en gång än så länge. Jag köpte deras svarta nagellack plus ett sånt där genomskinligt för skydd, och det höll över en vecka utan att flagna alls. Deras nagellacksborttagare i burk (en svamp) är också jätterolig och bra. Sen köpte jag en handkräm också som verkligen funkar på mig - och krämer funkar aldrig på mig 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Toretto]
2016-10-25 21:13
#3

härligt! det är faktiskt så att jag hittade butiken via att min sambos mamma köpte en handkräm där till mina händer en vinter! jag får sprickor över hela mina händer som blöder hela tiden och eksem och även jag hade då inte lyckats hitta en kräm som jag inte gjorde allt ännu värre och det var därför hon gick in där för att kolla vad dom hade för jag inte använder djur testade produkter eller ingredienser från djur och sen kom hon hem med en kräm från rituals som jag inte alls hade några förhoppningar på skulle funka men jag hade jätte fel den var super och jag köper den fortfarande!

TicTac
2016-10-25 21:18
#4

Det ska jag ha i åtanke när jag börjar måla naglarna. 😃

När jag först lästa Rituals tänkte jag 'ritualer'. Men inga spännande veganritualer här inte. 😉


You'll never walk alone

vendelay
2016-10-25 21:27
#5

#3 Wow! Det är ju helt fantastiskt 👍

#4 Hahaha, nej, inga veganritualer. Vi får starta någon 😃 Typ gnida in sig i kokosolja och bada naken bland grönsaker? Eller tillbe vår allsmäktige broccoligud? Eller vad sjutton veganer håller på med 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wowy
2016-10-25 22:47
#6

#4 Tänkte också på spännande veganritualer. :) #5 Det är ju precis vad ALLA veganer gör! Ingenting går upp mot ett grönsaksbad! ;) Förlåt för OT…

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Annons:
vendelay
2016-10-25 22:51
#7

#6 Hahahaha, det är inga problem 😃 "Positiv" / glädjande OT är mycket välkommet!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2016-10-25 23:26
#8

Haha, tänkte detsamma😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2017-03-16 18:02
#9

Uppdatering: Fick idag veta att vissa produkter även innehåller marint kollagen som inte är veganskt. Har ändrat det i första inlägget.

Är det någon som vet vad marint kollagen är?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tjeja
2017-03-16 21:19
#10

Kollagen finns främst i hud hår och horn, det är en av grundstenarna i deras elasticitet. Marint kollagen kommer från vattenlevande djur som fiskar, plankton, krabbdjur, anemoner, sniglar osv osv. Troligtvis kommer deras från fiskhud i fiskrens helt enkelt. Undrar vad deras läppstift innehåller och är gjorda av. Samt vad färgerna kommer ifrån?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vendelay
2017-03-16 21:45
#11

#10 Tusen tack!

Alla ingredienser finns på hemsidan för varje produkt. >Här< är ett exempel på ett läppstift. Vad är "syntetiskt bivax"? 🤔

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tjeja
2017-03-16 22:07
#12

Syntetiskt bivax betyder att det är "bivax" framställt på kemisk konstgjord väg. Det betyder att "bivaxet" skulle kunna vara fritt från animalier. Men är i sig ingen garanti för att det verkligen är det. Snarare mer troligt att bivaxet i sig innehåller både kemikaliska omnen och animalier från bivax men inte innehåller "tillräckligt mycket rent bivax " för att få "heta" bivax som ingrediens. Ungefär som att lingonsylt inte får heta lingonsylt om det inte innehåller minst en viss procent lingonbär. För att veta säkert behöver man ta reda på vad det syntetiska bivaxet i sig är gjort av. Bara det att man skriver "syntetiskt bivax" får mig att dra öronen bakåt. Varför säger man hellre "konstgjort bivax" istället för de ämnen som faktiskt använts? Kan se två olika anledningar till att man skulle vilja skriva så. Antingen innehåller det ämnen som folk vet inte är hälsosamma att få i sig, tex plast. Och då skriver man så för att det skall verka likt något "naturligt och ofarligt". Eller så vill man dölja att det faktiskt innehåller animalier i små mängder och blandar ut vaxet för att få kalla det syntetiskt/konstgjort så det kan framstå som fritt från animalier. I detta fall tror jag själv mer på den första anledningen och misstänker att läppstiftet innehåller någon vaxliknande sillikon. Och silikon är inget man vill få i sig med maten precis..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vendelay
2017-03-16 22:15
#13

Vad duktig och påläst du är! Tack för ditt långa svar. Håller med om att det låter konstigt, det är antagligen som du skriver att de inte vill berätta att det innehåller exempelvis silikon, det brukar ju vara så med företag 😟 Tur i oturen använder jag inte läppstift ändå så 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Sarafiaklara
2017-03-16 22:23
#14

#11 Intressant blogginlägg som kom upp när jag googlade synthetic beeswax https://logicalharmony.net/is-synthetic-beeswax-vegan/ Enligt de efterforskningar som hon gjort verkar det som att syntetiskt bivax började som ett alternativ för veganer men eftersom det inte finns någon bestämd definition kan det innefatta lite vad som helst och då även ingredienser som inte är veganska.

Tjeja
2017-03-16 22:24
#15

Det är alltid lurigt med produkter som innehåller "inget ditten" eller "inget datten" "fria från detdär alla andra innehåller". För har man valt bort en ingrediens av någon anledning så måste det ersättas av något annat som ger samma effekt men på något annat vis. Det är inte alltid som ersättningsingrediensen är något bättre egentligen. Klassiker på just den biten är socker som ersätts med sötningsmedel. De flesta sötningsmedel är lika farliga och ibland värre för hälsan än vanligt socker. Bara på ett annat vis. Så man behöver vara medveten om detta när man läser innehållsförteckningar. Tyvärr är de flesta ingredienser som verkar konstiga eller främmande just för att de är det. I bland är en ersättningsprodukt/ämne/ingrediens en bra och lyckat alternativ. Men många gånger är det som är bättre för en sak istället sämmre på något annat vis och man tvingas välja det ena eller det andra.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: