Annons:
Etikettoff-topic
Läst 912 ggr
veggie4every1
2016-10-29 14:35

Vill du sluta ändra klockan till sommar/vintertid?

OT kategorin är ju till för just OT och detta har inget med veganism att göra, dock tycker jag att det kan vara kul att se vad ni tycker om det här med att ändra klockan två gånger om året. Det är ju dags i natt igen.

Jag tycker det är helt onödigt och jag förstår inte riktigt varför vi inte bara kan stanna på sommartid och jag håller med skribenten i länken nedan🤔

Är vanan så mäktig eller finns det någon annan anledning att vi håller på med detta? (Nu fick jag in lite veganism mellan raderna ändå, haha, vanan som är vår största fiende..)

Men frågan är alltså vad ni tycker om att ändra eller inte ändra klockan?🙂

http://www.svt.se/opinion/hannah-om-sommartid

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Tride
2016-10-29 14:42
#1

Det är inte bra att ändra klockan, eftersom det orsakar stress. Om vi skall stanna på sommartid eller vintertid spelar ingen större roll, men det skall vara samma tid året runt.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Sindri
2016-10-29 14:50
#2

Det som alla kallar vintertid är vår normaltid, det vi hade innan man började mixtra. Vi skall ha en tid där solen står som högst kl. 12 på dagen.

veggie4every1
2016-10-29 14:54
#3

#1 Attans att jag hade glömt ett svarsalternativ😟

Vilken tid hade vi innan det började ändras, vet du? Har för mig att det var sommartid, men minns inte riktigt. Men jag tycker att det är skönt att mörkret inte kommer tidigare på eftermiddagen än det måste….

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2016-10-29 14:55
#4

#2 Ok, där fick jag svaret på frågan😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Stallmima
2016-10-29 15:10
#5

Vill inte ändra tid, samma tid året om

Carmarino
2016-10-29 15:47
#6

Här är en förklaring till varför det inte går att ändra. Själv röstade jag på normaltid hela året.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Sindri
2016-10-29 16:05
#7

Vi införde väl sommartid för att hänga på resten av Europa. Kontorsnissarna bestämmer - inte korna!

Att ha samma tid i hela Europa är inte så smart, tänk om USA skulle ha samma tid från öst till väst!

Ta Spanien och Portugal t ex, som ligger rätt långt västerut. Vi kollade på en karta en gång och kom fram till att Spanien borde ligga nästan två timmar efter Sverige, som egentligen ligger en timme före GMT .

D.v.s. när det är sommartid i Spanien så går solen upp oerhört "sent" på vinterhalvåret, och det är mörkt och kallt. Det blir väldigt konstigt.

Nu diskuterar man i Spanien att helt enkelt inte ställa om till sommartid nästa år, utan lägga sig en timme efter övriga Europa.
Jag tror rent generellt att man mår bättre om man kan vara uppe när det är ljust och gå och lägga sig när det blir mörkt.

Så - vintertid borde egentligen betyda att vi inte skall jobba så långa dagar, så vi hinner varva ner ordentligt, och hinna sova någon timme extra på natten. Då tror jag vi skulle bli friskare.

vendelay
2016-10-29 19:09
#8

Jag har ingen åsikt men tycker det är hemskt jobbigt första dagen med ny tid.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Dex
2016-10-30 00:46
#9

Jag vill behålla sommartiden. Mår inte dåligt av det men det är irriterande ändå att byta.

vendelay
2016-10-30 00:49
#10

#9 Varför just sommartiden?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Dex
2016-10-30 17:45
#11

det är för att det blir snabbare mörkt på eftermiddan

Dex
2016-10-30 17:51
#12

med vintertid alltså menar jag😃

Schhh
2016-10-31 01:31
#13

Jag tycker det är fantastiskt då det byts till vintertid för då får jag sova en timme längre på natten. :$

Annons:
Ninja99
2016-10-31 11:37
#14

Skulle önska att vi behöll sommartiden så att det var lite ljusare på kvällen efter jobbet/skolan etc. istället för som nu, att solen går ner redan runt 16-tiden (i södra Sverige). Trist med mörker tycker jag och värre blir det ju, men får passa på att tända en massa levande ljus så att det blir lite mysigare.

TicTac
2016-10-31 13:52
#15

Sommartid, så att det är ljust på kvällen då jag är vaken.


You'll never walk alone

Schhh
2016-10-31 14:26
#16

Skillnaden är väl endast tiden då det är ljust. Vid vintertid mörknar det snabbare men samtidigt blir det ljusare tidigare på morgonen. Är man nattuggla lär man föredra sommartid, medan morgonpigga kanske föredrar vintertiden. För min egen del har en timme hit och dit ingen större betydelse.

Ninja99
2016-11-03 11:19
#17

Tycker inte att det har att göra med om någon är nattuggla eller morgonpigg, utan tänker snarare så att om man inte har möjlighet att komma ut i dagsljuset under de få timmar det är ljust under vinterhalvåret, t ex pga att man jobbar eller går i skola inomhus, så är det naturligt att längta ut och få se lite dagsljus efter arbets-/skoldagens slut. Ju tidigare det blir mörkt desto mindre chans att uppleva något solljus. För jag tror att det är få av oss som hinner utnyttja solljuset i någon större utsträckning på morgonen innan arbetet, skolan etc. under vinterhalvåret. Det kan man ju kanske göra den dan man blir pensionär, eller om man t ex är arbetssökande eller kan styra sin tid på egen hand. Det är i alla fall därför jag föredrar sommartiden, för då är det under en period på hösten/våren lite ljusare en timme till på eftermiddagen då jag har en chans att vara ute i ljuset.

Upp till toppen
Annons: