Annons:
Etikettveganprat
Läst 1014 ggr
veggie4every1
2016-10-30 14:41

För de som är sugna på animalisk ost...

Ost är ju en sådan produkt som många har svårt att sluta med och längtar efter. Kanske detta kan hjälpa?🤔

http://www.pcrm.org/nbBlog/five-frightful-facts-about-cheese

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Dex
2016-10-30 17:49
#1

Haha så det är ingen tillfällighet att en del ost luktar spya och fotsvett😃

veggie4every1
2016-10-31 13:25
#2

#1 Det verkar inte som att det är det😃🤢

Känns helt ok att aldrig mera äta animalisk ost…

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

DogeLove
2016-10-31 17:33
#3

Usch!!!😷 Tur att jag inte äter det i alla fall.😉

landsbygdsbo
2016-11-01 07:18
#4

Som upplysning så framställs väl surkål, bröd(surdegsbröd), kaffe, oliver enligt samma princip så det är nog många som sätter morgonfikat i halsen.

Fermenteringen är en jäsningsprocess som dels lyfter fram smaker och dels konserverar. Känt sedan urminnes tider.

Så 😎

Att sedan ost skulle vara en av våra mest processade livsmedel? tja, det beror ju på vila ostar man talar om. det finns ju färskostar som i stort sett bara tillsatts löpe så går de till konsumtion.  Och tar man exempelvis vanliga eko morötter,  så processas de väl med. De flesta av oss sköljer , rensar och skär ner dem innan konsumtion…bara där 3 olika processer  ….

veggie4every1
2016-11-01 10:15
#5

#4 Samma princip, men inte samma bakterier. Vilka bakterier används vid fermentering av surdegsbröd exempelvis?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
landsbygdsbo
2016-11-01 18:13
#7

och i hur många veganrecept ingår ex oliver, citronsyra,sojasås, surkål?

För att inte tala om hur många som använder

exempelvis gillar väl en del veganer **Tempeh  och är inte det en fermenterad rätt?
**

veggie4every1
2016-11-01 18:57
#8

#7 Ditt inlägg #6 har jag tagit bort eftersom det inte var ett citat utan direkt kopiering av en hel artikel med bilder. Inget mer sådant fortsättningsvis tack.

Ja, jag begriper att tempeh och annan mat kan vara fermenterad, men det var vilka slags bakterier som det var frågan om här.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-11-01 19:18
#9

#8 kan bara konstatera att fermentad mat har används i alla tider, både vegetarisk och animal, jag är tämligen övertygad att det inte handlar om bakterierna  för din del utan själva råvaran….

fermenterar soja är ok en fermenterad mjölkkultur är det inte…eller? rätta mig gärna om jag har fel

veggie4every1
2016-11-01 22:03
#10

#9 Ja så klart, men det var dock inte själva poängen i den här tråden🤪

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-11-01 22:24
#11

Så du menar att poängen inte var att frälsa de redan frälsta och försöka få de ofrälsta att sluta käka ost?😉

veggie4every1
2016-11-02 00:38
#12

#11 Poängen med tråden var vad jag tyckte lite kul info om att det är samma bakterier som luktar när det gäller ost som när det gäller fotsvett/spyor.

Men du behöver inte fortsätta att argumentera för att vissa andra produkter också är fermenterade. Det är så uppenbart att det inte behöver argumenteras för.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-11-02 08:36
#13

#12  Då kan du väl istället säga att så gott som all matlagning (kokning, stekning, grillning)har som syfte att efterlikna förruttnelsens cellväggsförstörande som syfte. För att maten blir betydligt mer lätthanterlig för vår matsmältning då.

Annons:
veggie4every1
2016-11-02 13:18
#14

#13 Nej, det var inte det som tråden handlade om, utan att det är samma bakterier som luktar i spyor/fötter som det är i ost.

Men nu har ju du upplyst oss istället.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: