Annons:
Etikettvegankost
Läst 3272 ggr
sp0ngeb0b
11/2/16, 11:58 AM

Konstant hungrig som ny vegan

Hej allihopa! Det känns som att jag postar här hela tiden men jag är lite halvt lost på veganfronten så det känns bra att kunna ställa frågor till er 🙂

Jag har ätit helt veganskt i en vecka nu och det har gått jättebra, jag älskar vegansk mat och har massor av idéer. Men jag har ett problem: jag känner mig konstant hungrig. Måltiderna mättar en stund men inte så länge (lite beroende på vad jag har ätit så klart). Är detta ett vanligt problem? Vad kan det i så fall bero på tror ni?

En sak som är konstig är att mitt sötsug har näst intill eliminerats 🤔 Innan var jag sötsugen varje dag men nu har den mystiskt försvunnit. Men jag klagar inte för det 😃

Annons:
vendelay
11/2/16, 1:19 PM
#1

Fråga hur mycket du vill!

Ja, det är ett vanligt problem att nya veganer blir konstant hungriga. Problemet är oftast väldigt enkelt: du äter för lite kalorier! Mycket veganmat innehåller mindre energi än animalisk mat och därför måste du äta mer. En annan anledning kan vara att du äter för mycket snabba kolhydrater och då kan du istället tänka på att byta ut dem mot t.ex. råris, baljväxter, linser, grovt bröd osv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Snuffles
11/2/16, 1:22 PM
#2

Jag hade samma problem i början så jag började äta mer, var rädd att jag skulle bli tjock men nu äter jag jättestora portioner och är fortfarande smal. Det är en av fördelarna med att vara vegan 😃

veggie4every1
11/2/16, 1:39 PM
#3

#0 Lägg till mer protein i dina måltider och även mellanmål/snacks. Protein mättar 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

TicTac
11/2/16, 3:01 PM
#4

Var inte rädd för fett heller. Vegankost behöver nödvändigtvis inte vara lågfettkost. Kokos- och olivolja tycker vi om i maten och det mättar bra.

Välj fullkornsprodukter framför hårt raffinerade. Matvete, Mathavre och råris är populärt hos oss till våra måltider som alltid är en proteinkälla på någon baljväxt.

Nuförtiden vet vi att proteinerna inte behöver vara fullvärdiga för varje enskild måltid, men det blir en ganska trevlig sammansättning när man gör det så. 😉


You'll never walk alone

sp0ngeb0b
11/2/16, 4:04 PM
#5

Alltså, detta är ju en dröm för mig som älskar att äta! Mitt problem har alltid varit att jag äter för mycket så har liksom fått stoppa mig själv från att äta. 

#1 Jag äter mest långsamma och bra kolhydrater, det blir oftast fullkornsprodukter tillsammans med baljväxter och grönsaker, så det kanske är fettet som är problemet som #4 skriver? Jag ska prova att byta ut de sista snabba kolhydraterna mot långsamma och lägga till mer fett och protein. Hoppas det löser problemet 👍

Gen
11/2/16, 5:11 PM
#6

Nötter är grymt! Extremt kaloririka, men hälsosamma och innehåller mycket omättat fett, protein och fiber - ger långvarig mättnadskänsla!

Går dessutom att inkludera till i princip vad som helst.

Annons:
Smultronfia
11/4/16, 11:21 AM
#7

Nötter och avokado är bra. Hur ofta äter du? Bra mellanmål är viktigt för att inte bli super hungrig mellan måltiderna. Men oftast är det som de andra säger att man äter för lite.

TicTac
11/4/16, 11:25 AM
#8

Håller med #6 att nötter är supermat.


You'll never walk alone

sp0ngeb0b
11/6/16, 4:07 PM
#9

#7 Jag brukar äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål. Ibland småäter jag frukt, torkad frukt eller nötter om jag är mer hungrig. Frukost och mellanmål brukar vara i princip samma och det blir typ soygurt, hummusmacka eller liknande. Lunch och middag är ordentlig mat. Jag har införskaffat nötter och avokado så jag tänkte försöka lägga till något av det i varje måltid.

Anonym783
11/6/16, 5:02 PM
#10

Havregrynsgröt mättar bra

Hakuna Matata.

Namiko
11/6/16, 8:28 PM
#11

#9 Försök få i dig en kaloririk frukost. Det kan göra en enorm skillnad på hur hungrig man blir senare på dagen. Tex avocado på ett par hummusmackor istället för bara en och var generös med hummusen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

sp0ngeb0b
11/7/16, 5:14 PM
#12

#11 Tack för tipset! Det är faktiskt riktigt gott med mosad avokado tillsammans med hummusen. 

#10 Jag äter ibland havregrynsgröt men jag tycker faktiskt inte alltid att det mättar så bra. I så fall måste jag äta en jättestor portion med massor av topping av olika slag men då är det inte lika gott längre haha… Innan jag var Vegan hade jag i äggvita för att öka proteinhalten i gröten vilket gjorde mig mätt mycket längre. Vet du om det finns något liknande man kan göra som är veganskt?

Wowy
11/7/16, 5:46 PM
#13

Jag äter ibland bröd som jag rör runt i olivolja och lite salt. Jag tycker att olja ger en viss mättnad.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Annons:
Anonym783
11/7/16, 6:50 PM
#14

#12 http://www.svensktkosttillskott.se/produkter/no_egg_aggersattning?gclid=CNvZ_Zeal9ACFarFcgod6wgN4g kan detta vara något? Vet inte om det innehåller protein dock..

Hakuna Matata.

veggie4every1
11/7/16, 6:57 PM
#15

#14 Den produkten är tänkt att ersätta ägg som bindemedel i exempelvis pannkakor.

#12 Lägg till en stor näve pumpakärnor och en matsked nötsmör 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Smultronfia
11/7/16, 7:29 PM
#16

Ja nötsmör är kanon i gröten. Hampafrön är proteinrikt också. Du kan ju alltid göra en smoothie till gröten. Finns veganskt proteinpulver man kan ha i om man känner att det behövs. Ska finnas i vaniljsmak. Tar du en smörgås med avokado och hummus på också så bör du stå dig ett tag iaf. Bananer mättar mycket också. Gott i smoothie eller mosad på bröd med kanel på.

sp0ngeb0b
11/7/16, 8:58 PM
#17

Nötsmör var ju smart, det tänkte jag inte på!! Då kan jag passa på att fråga om tips på ett gott nötsmör? Jag gillar inte jordnötssmör, men har funderat på om mandelsmör kanske skulle kunna vara något? Någon som testat och vet hur det smakar? Eller finns det andra som är godare?

vendelay
11/7/16, 9:06 PM
#18

Har inte testat mandelsmör men det ser ju väldigt gott ut! Hasselnötssmör blir ju lite chokladsmak - rosta nötterna i ugn först så blir det som en nötigare variant av nutella!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
11/7/16, 9:16 PM
#19

Åh då ska jag lätt testa hasselnötssmör 😍

Smultronfia
11/7/16, 9:28 PM
#20

Mandelsmör är jätte gott. Man kan alltid ha lite kakao i om man vill ha det mer åt choklad hållet. Eller smält choklad om man vill ha det lite sötare. Men då blir det ju mer en sötsak :) Man kan göra "nötsmör" av solrosfrön också.

Annons:
TicTac
11/7/16, 9:33 PM
#21

Jag är nog också inne på att du bör äta en ordentlig frukost. De flesta dagar äter jag bara tre mål mat, och jag blir sällan sugen eller hungrig däremellan.

Jag äter nästan alltid havregrynsgröt med banan och jordnötssmör eller mandelsmör på vardagsmorgnar. Det står jag mig bra på fram till lunch.


You'll never walk alone

Upp till toppen
Annons: