Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 773 ggr
Snuffles
2016-11-02 13:21

Tips - tråd på hundsajten

Det är en diskussion på Hundar iFokus om att ha husdjur är veganskt eller inte, om någon vill in och argumentera 😎

http://hundar.ifokus.se/discussions/54cde4e0ce12c47084000527-hennes-hund-ar-vegan?discussions-1

Annons:
veggie4every1
2016-11-02 13:59
#1

Haha, jag ska nog inte störa den diskussionen😉

De vet var jag finns om de vill diskutera det med mig.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

TicTac
2016-11-02 14:28
#2

Tittade lite på diskussionen som jag tror det handlar om. Det verkar mer handla om huruvida det är rätt att utfodra en hund helvegetariskt eller inte. Även någon katt som dött av vegetarisk kost, men mig veteligen är det förbjudet att utfodra sin katt vegetariskt så kan inte riktigt förstå hur man tänkt där. Om man nu är en så "militant" Vegan kanske man inte skulle ha katt till en början… Inte hund heller om de nu har andra behov än människor.


You'll never walk alone

Snuffles
2016-11-02 14:41
#3

#2 Diskussionen om huruvida det är veganskt att ha husdjur börjar längre ner

veggie4every1
2016-11-02 14:55
#4

#2 Efter kontakt med jordbruksverket så kom det fram att det faktiskt inte finns någon lag skriven som förbjuder vegetabilisk kattmat anpassad efter kattens behov (inte morötter). Men det är väldigt luddigt och kan säkert tolkas som att en sådan lag finns. Om man tar det hela till domstol så finns det dock ingen klart skriven lag om att det är olagligt att stödja sig emot.

Att ge hundar vegetabilisk hundmat är mer tydligt tillåtet och många hundar lever gott på en väl anpassad vegetabilisk hundmat.

Om det är etiskt rätt är en annan sak och det är ett dilemma, men då får man också fråga sig hur etiskt rätt det är att döda ett djur (eller upprätthålla förtryck av miljarder av djur) för att mata ett annat djur och att hålla köttätande rovdjur (eller andra djur) i fångenskap med det förtryck som skoningslöst följer.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

TicTac
2016-11-02 15:21
#5

#4 Okej, då vet jag det. Tack.

Jag är själv emot att ha husdjur av samma anledning som jag är vegen. Däremot tycker jag männsikor som tar hand om utsatta djur gör rätt, så jag är allt annat än konsekvent… 😉


You'll never walk alone

veggie4every1
2016-11-02 16:49
#6

#5 Jag håller med dig att det är rätt att ta hand om djur som behöver ett hem. Det är nog de flesta veganer överens om tror jag. Det är den fortsatta uppfödningen och handel med djur som är problemet.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
veggie4every1
2016-11-03 13:23
#7

Lägg gärna in den här länken i tråden. Jag tror den kan vara hjälpsam😉

http://djurratt.ifokus.se/discussions/581a081b8e0e742f7f000dae-10-missforstand-om-vad-det-betyder-att-vara-vegan?discussions-1

Jag kan göra det själv förstås, men jag håller mig helst ifrån diskussionen.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: