Annons:
Etikettvegankost
Läst 3305 ggr
Wellcraft
11/6/16, 7:41 PM

Recept för att lura köttisar ;)

Ta rubriken med en nypa salt.
Min syster vill så gärna bli Vegan och gör allt hon kan, våra föräldrar tillåter henne dock inte att vara hel Vegan.
För att det är krångligt, smaklöst, torftigt och konstigt tydligen.

Jag och min sambo ska ha familjemiddag snart och jag tänkte laga något helveganskt, för syrrans skull - men också för att det blir smidigast så slipper man laga en massa olika rätter.
I viket fall, det skulle vara fantastiskt om det fanns någon rätt som är väldigt snarlik någon kötträtt, det skulle vara fantastiskt om ingen märkte av att det var vegansk, så jag sedan skulle kunna bevisa att veganskt inte alls är konstigt eller smaklöst.

Men min kunskap inom veganskt/vegetariskt är lika med noll typ.
Jag brukar göra tacos på anammafärs och det är mycket likt vanlig köttfärs, fast godare och inte lika äckligt.
Men tacos känns lite väl billigt att bjuda på.

Har ni några ideér?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Wellcraft
11/6/16, 8:16 PM
#3

Oj, vad ni tog illa upp. Det är min familj, ingen kommer bli sårad, arg eller besviken, vi känner varandra och detta är bara en kul grej ;)
Varför efterlikna? Svaret hittar ni nog i startinlägget, har jag trampat på en öm tå när jag säger att jag inte gillar köttfärs? :)

Jag skulle absolut inte bli arg om min familj bjöd på vanlig köttfärs fastän de sa att det var vegofärs, haha! Jag är varken Vegan eller Vegetarian så det skulle göra detsamma, men vegofärs är godast så det skulle jag ju föredra.
Ingen i min familj är allergiska eller liknande mot vegansk/vegetarisk mat, så ingen kommer fara illa.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Denna kommentar har tagits bort.
Zadeira
11/6/16, 8:31 PM
#5

#4 Är inte anamma färs till för att efterlika köttfärs? Menar du att man inte ska äta anammafärsen för att den är lik köttfärs? Äter man inte färsrätter som vegan/vegetarian då?

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Zadeira
11/6/16, 9:05 PM
#8

TS, jag är inte Vegan och kan inte hjälpa dig som så för jag snubblade in här på tråden genom nya inlägg. Förstår hur du menar och att det inte alls handlar om något illamenat lurendrejeri  så som vissa här verkar ta det. Du vill bjuda på god mat och samtidigt visa att vegansk mat kan vara lika god som kött för en köttätare. Du känner din familj bäst och jag tror inte du försöker lura någon alls med ont uppsåt utan bara få upp deras ögon för dåliga argument.

Var jag tror du fallerat lite i ditt inlägg är att du vill att maten ska "verka" vara något annat. Jag tror det tas illa upp eftersom att folk vänder på det, som att skulle du göra likadant om det var omvänt, alltså din familj var veganer och du ville få dem att äta kött? 

Personligen skulle jag som kött-ätare inte bli ett dugg upprörd om jag blev bjuden på helvegansk utan att veta det, men jag hade omvänt blivit arg om jag som Vegan blev bjuden på kött utan att veta det. Så där tror jag skillnaden är.

Jag tänker som så att måste du säga att det är veganskt då? Kan du inte typ bara göra grönsaksbiffar och veganska tillbehör och helt enkelt bara presentera det som biffar med tillbehör? Eller på liknande sätt. Så att du inte får det att framstå som att det är kött, men inte heller typ uppenbart "jag bjuder på helveganskt". Bara gör en god middag och bjud på, sen efteråt kan du berätta hur du gjort den.

Zadeira
11/6/16, 9:08 PM
#9

#7 Den där produkten heter ju faktiskt färs, så oavsett om det är färs på kött eller färs på vad det nu är i just Anammas färs är det INTE fel att tillreda dem som man göra med färs på kött när man har Tacos och efterlikna färs på kött. Jag förstår fortfarande inte vad du är ute efter…

Ominous
11/6/16, 9:25 PM
#10

Undrar om dessa militanta köttisar blir upprörda om någon serverar de potatis-och purjorlöksoppa också. "Men va är det inte kött i den här?!!! Du har lurat mig!!!! Jag kommer dö och nu är jag super sårad och jätte arg! Ska lura i dig kött bara för det!"

Vegetariskt är uteslutande av kött, även om man ofta ersätter med något så är det fortfarande ett uteslutande. Att äta kött är att välja TILL något. Att sitta och säga att det är "ok" att hämnas genom att lura i någon kött är helsjukt anti-socialt beteende.  Det är inte ens jämförbart att inte ge någon kött som att lura i någon kött.

Fattar ni ens vad som kan hända om man lurar i någon något de valt bort och kanske inte ätit på flera år? De kan göra att man blir sjuk både fysiskt och psykiskt. Ni får ju knappast några problem bara för att ni inte fått i er kött en måltid. Förutom att era småkänslor hade blivit sårade.

Helt ärligt, om ni inte ens är veganer, eller ens kan svara på frågar så låt bli att skriv. Nu tillför inget och är bara ouppfostrande och beter er illa. 
Jag brukar inte vara otrevlig, men helt ärligt, skaffa er ett jävla liv.

I wish I could write as mysterious as a cat

Honestyisdead
11/6/16, 9:37 PM
#11

Själv tycker jag vegfärs är det som man möjligtvis kan lura oss köttätare med. Du kanske kan göra en lyxig köttfärssås?

Zadeira
11/6/16, 9:43 PM
#12

#11 Hera, du menar väl lyxig veg-färssås nu? ; )

veggie4every1
11/6/16, 9:53 PM
#13

Men herregud…ursäkta Ts, vilket trist bemötande. Jag fixar upp tråden om en stund. Dagisnivå🤓

Vad tror du om en god lasagne? Eller vill du ha det festligare? Jag tror nog att vi kan hitta på något gott 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Pysslan
11/6/16, 9:59 PM
#14

Vegetarisk lasagne med zucchini, champinjoner och mozarellaost. Supergodis! Inte så mycket lura men det kanske funkar ändå. Vi brukar servera med grönsallad och hemmagjord tzatziki

http://www.ica.se/recept/vegetarisk-lasagne-715781/

/icke-vegan

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

veggie4every1
11/6/16, 10:05 PM
#15

Nu är ju mozarellaost animaliskt och inte vegetariskt. Men receptet är fint och osten kan ju enkelt ersättas med en icke-animalisk ost. Jag tycker att AAs Jeezly smälter bra, men det finns ju andra smältbara icke-animaliska ostar också🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Honestyisdead
11/6/16, 10:05 PM
#16

#12 Ojdå :) Menar så klart vegsås 😂

Halvdansken
11/6/16, 10:08 PM
#17

Min kompis gjorde en vegetarisk chili "con carne" till en vegetarisk gäst. Vi andra köttisar smakade på den och det var svårt att märka skillnad. 
Det samman med sallad och ett gott bröd (och ost kanske) kan fungera fint.
Men jag som köttätare kan ju mycket väl käka vegetariskt.  Tror jag de flesta tycker är kul och spännande. Men bara inte hela tiden…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zadeira
11/6/16, 10:18 PM
#18

#16 Tummen upp. Men bäst att förtydliga tänkte jag!

TS, jag kom att tänka på någon form av chili, antingen som enbart chili-sås/röran eller med färs-sustitut. Tex detta receptet: http://www.tasteline.com/recept/chili-sin-carne-vegansk/ och lägg till veggo-färs om du vill det.

Gen
11/6/16, 11:25 PM
#19

#0 det finns oändligt med bra saker att laga där folk inte tänker på att det är veganskt. Beror vilket kök du är bekväm med och så. Indiskt har tusentals år av perfekterade rätter som är veganska, men kräver träning för att få bra. Men en skysst daal går alltid hem. Asiatiskt generellt finns det hur mycket som helst att hämta i, men då kan man behöva gå till specia-butiker. Chilibönsås, mirin, risvinäger och torkad shitake ska man alltid ha hemma :) Vietnamesiska vårrullar kanske, med mango, tofu och glasnudlar ex. Men ja…. det lurar kanske ingen utan snarare manar till massa frågor om man inte brukar äta sånt. Tex-mex från grunden är också tacksamt, då med jackfruit, bönor eller sojafärs istället för kött. Jag brukar följa cramby-recepten. Torkad chipotle och ancho-chili är ett måste, inget santa-maria, ingen lök, ingen tomat - regler för bra chili. Om du inte vill ha det "billigt" som du skriver så kanske du kan göra något med färsk tryffel. Det är ju säsong nu. Kanske ravioli? Nån kul fyllning kanske med pumpa och pinjenötter. Färsk skivad tryffel på. Soja-grädde är bra om du vill ha det gräddigt. B-jäst gör det mustigt. Men ja, mycket meck i köket. Libanesiskt är också bra inspiration, eller persisiskt - kanske aubergine gryta, kanske saffransris med beriberi. Men ja det åsido, vill man köra svenskt kanske en créme ninon till förrätt? Kanske en mustig gryta? Typ http://www.javligtgott.se/vegansk-renskav/ Brainstorm här, finns hur mycket som helst. Men kanske lite inspiration.

vendelay
11/6/16, 11:27 PM
#20

Om du vill göra någonting med färs måste jag rekommendera Vegme från City Gross. Det smakar helt fantastiskt, min favorit är den färdigkryddade med chili och något men den naturella funkar super att krydda själv. Jag är inte så förtjust i vegfärser för jag tycker att de ofta har en bismak men dessa har, enligt mig, inte det.

Några exempel som är bra för att "lura" köttätare är väl kanske vegfärssås, lasagne, pastagratänger och liknande. Tacos tycker jag personligen är väldigt trevligt att bjuda på och det behöver inte alls verka billigt! Om du har några fina skålar kan du ju lägga upp allt i dem och ha en massa tillbehör så ser det jättemysigt och fint ut. Du kan ju ha Oatly iFraiche, salsa, avokado, gurka, majs, tomat, lök, isberg, paprika, nachos… Och så vidare. Annat tips är torkat sojaprotein (exempelvis >dessa<). De är extremt billiga och smakar hur bra som helst med rätt marinering!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
veggie4every1
11/6/16, 11:39 PM
#21

Oumph är väl lite känt för att kunna lura icke-veganer? Pulled oumph bjuder jag icke-veganer på med gott resultat. Jag luras dock inte, men alla gillar det🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
Wellcraft
11/7/16, 10:00 AM
#23

Jag tycker det är tråkigt med folk som väljer att misstolka mitt inlägg. 
Meningen med detta är att jag vill visa att veganskt inte är konstigt eller torftigt, det går bäst om familjen då inte vet att det är veganskt, eftersom att fördomarna kan sätta prägel på maten.
Det är ingen som kommer ta illa upp.

För er som faktiskt tog er tid att hålla er till tråden och hjälpa mig, tack så mycket!
"Lyx"tacos, pastagratäng låter intressant, men kanske även testar på oumph!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cragan
11/7/16, 11:47 AM
#24

bara en liten fundering om det är ok att lura oss som äter kött varför är det ej ok att då lura er som ej äter det.
o kom inte med reaktioner mot kött då det finns folk som reagerar kraftigt på en hel del veganska rätter med.
borde veta då jag själv reagerar väldigt kraftigt med kaskadspyor bla av en hel del olika grönsaker. 

#23 rubriken drog mig o det är en sak jag ej gillar att lura i folk saker dom ej äter vill någon prova på något tummen upp för den vill den ej så vill den helt enkelt inte.
o då rubriker syns i flödet över nya inlägg så kan även någon som mig som ej besöker denna sida i normala fall ramla in här iaf när jag ser en rubrik jag tycker är helt uppåt väggarna fel

vendelay
11/7/16, 11:51 AM
#25

#24 Alla rubriker, oavsett om det är en boktitel, en nyhet i en tidning eller ett inlägg på iFokus, handlar ju om att dra uppmärksamhet. Läs vad TS skriver i sitt första inlägg, det handlar ju inte om att luras, det är ju bara för att du ska trycka på rubriken.

Jag förstår inte vad ni blir så upprörda för, har ni aldrig läst en tidning förut??

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
11/7/16, 12:02 PM
#26

#24 Inom familjen känner man ju till vad medlemmar tål och inte tål. Jag har dock väldigt svårt att tro på att du spyr kaskad pga att du inte tål det.

Så svar ja. Det är ok på det hållet. För en köttätare mår inte dåligt psykiskt om denne äter något icke levande medans en Vegan hade mått dåligt psykiskt om denne fick i sig likdelar. Så sluta tramsa nu.

Cragan
11/7/16, 12:38 PM
#27

#25 rubriken ger innebörden av att det är ok att lura i folk mat dom ej vill ha något jag inte tycker och reagerar på sen om det bara gäller ts familj eller folk i övrigt det är av underordnad betydelse för mig.

#26 så det är det psyskia måendet vi ska bry oss om perfekt då kan jag börja kräva att folk bygger om sina toaletter då jag har ganska kraftig klaustrofobi o ej kan låsa en wc dörr med något annat än en hasp pga inga flykt vägar o i vissa fall även börjar känna av paniken sprida sig av att bara stänga dörren.
eller så kan man helt enkelt visa varandra respekt och helt enkelt anpassa maten för gästen något jag själv gör iaf fram till den punkten då gästen ej visar samma respekt tillbaka till mig

Annons:
vendelay
11/7/16, 12:41 PM
#28

Men det är ju ingen som ska lura någon att äta någon mat, det var ju bara en rubrik.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Carmarino
11/7/16, 12:44 PM
#29

Är själv inte Vegan men min mor var det under en period, så jag har ätit veganskt från och till. Bland de godaste "ersättningsprodukterna" jag smakat var Hälsans köks sojanuggets och sojakorv. Det är väl kanske inte det lättaste att laga något "tjusigt" av dem direkt men jag tycker också, som många här ovan, att någon form av färsrätt borde fungera bra.

Har ätit vegofärs några gånger och jag kan inte påstå att jag märkte någon direkt skillnad mot köttfärs. Smaken beror helt och hållet på tillagningen och kryddningen. Det är bara synd att det är så dyrt med dessa produkter, men ibland är det extrapris på dem, och då gäller det att bunkra upp i frysen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
11/7/16, 12:44 PM
#30

#27 Din toaletthistoria har ingenting i diskussionen att göra. Gå på toa hemma så är problemet löst.

Cragan
11/7/16, 12:46 PM
#31

#28 o rubriken fick hit mig och jag klargjorde min synpunkt på att lura i folk saker en rubrik som är provokativ kommer ger svar efter rubriken ganska simpelt om man tänker lite på det eller hur

landsbygdsbo
11/7/16, 12:49 PM
#32

Ligger inte bakom rubriken en önskan om att finna "veganrätter" som når upp till "kötträtters" kulinariska nivå i köttätarnas ögon.

Att bjuda en Vegan på veganmat och få denne att acceptera det är nog inget större problem. Utmaningen är väl som TS påpekar att bjuda en köttätare på vegansk mat och ha en nöjd o tillfreds middagsgäst.

vendelay
11/7/16, 12:49 PM
#33

😂 Alltså, vad är detta?

Nu håller vi oss till ämnet, fler otrevliga OT-inlägg och de blir raderade.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
11/7/16, 12:50 PM
#34

#32 Och det ts ber om är tips på veganmat som smakar som kött. Inget annat.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
11/7/16, 1:02 PM
#36

#35 Du har fått svar. Förstår du inte det får det vara så. Det är tydligt att du bara tramsar som jämför att äta likdelar med en hasp på toaletten. Hej dagisnivå.

Det rör ju faktiskt inte dig över huvud taget hur ts gör eftersom du inte är bjuden hem till henne. Så sluta vara så dramatisk.

Denna kommentar har tagits bort.
Sarafiaklara
11/7/16, 2:16 PM
#38

#37 Du ignorer ju vad som ligger till grund för det psykiska dåliga måeendet. I det ena fallet handlar det om att man lurar en person att bryta emot sin moraliska syn att det är fel att äta animaliska produkter vilket leder till att personen mår dåligt. I det andra fallet handlar det om ett psykiskt problem som bäst blir löst genom att prata med en psykolog. Du ignorer också att trådstartaren använder ordet lura på ett skämtsamt vis och att hon säger att hon vet att alla inblandade inte har något emot ( psykiskt, moraliskt eller fysiskt) att äta vegansk mat. Som tips på vegansk mat blir jag inspirerad av vädret idag och säger en mustig grönsaksgryta, kanske kryddad med kanel, serverat med potatismos. Ett tips för gott potatismos är att ha i olivolja eller/och tryffelolja.

Honestyisdead
11/7/16, 2:34 PM
#39

#37 Jag förlöjligar din tramsiga jämförelse.  Gå till psykolog om ditt toalettproblem får dig att må dåligt. 

Det har fortfarande ingenting och kommer aldrig ha med saken att göra. Att må dåligt av att äta likdelar från dödade djur är på en helt annan nivå och det vet du om. Så löjligt att vuxna människor bara måste leka och tramsa.

Och ja. Jag tycker det är ok att göra en vegrätt och låtsas att det är kött för att visa att det inte behöver smaka skit för att det är veg. Ingen kommer lida av det till skillnad på om det var tvärt om. Förstår du inte det är något fel .

veggie4every1
11/7/16, 2:45 PM
#40

Jag tycker att Hera förklarar det bra i inlägg #26.

Ledsen om du tog illa upp cragan, jag förstår att du inte skulle vilja att någon lurade dig och det är säkert ingen som kommer att göra heller.

De flesta icke-veganer tar dock inte skada av att äta en vegansk måltid, tvärtom faktiskt. Att man vill visa att en vegansk måltid kan vara lika god (minst lika god) som en icke-vegansk tycker jag är positivt och jag är säker att Ts syster kommer att uppskatta det.

Det finns de icke-veganer som bara genom att veta att en maträtt inte innehåller animalier bestämmer sig för att de inte gillar det. Så att man berättar efteråt kan ha sin poäng.

Så nu återgår vi till att fortsätta tipsa Ts om goda veganska maträtter🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Hedgiez
11/7/16, 3:10 PM
#41

om du vill ha veganska produkter som smakar kött så är fry's (från city gross) ett bra märke, elr ja..personligen så smakar det för mycket kött för mig men det är det du är ute efter haha. Kan inte ljuga om att chicken style stripsen är väldigt goda dock :)  sen kan man göra en god måltid med det +stekta nudlar+ stekt och saltat grönkål (och lite andra grönsaker och ev. en vegansk sås? ) :)

Annons:
Cragan
11/7/16, 3:54 PM
#42

#40 ingen fara då jag har 0 o inget tillförlit till människor så finns det ytterst lite en människa kan säga som berör mig minsta lilla.
o du tar upp det hela själv där dom flesta tar ej skada av det men börjar man ljuga vart stannar det och när?
efter att du gjort en god sataysås till någon som råkar ha kraftig allergi mot jordnötter eller skall man sluta innan det och hur skall man veta när det är ok och ej.
för skall man nu ljuga så varför fråga nått mer än äter du det eller det om nej så ljuger man om innehållet och man skippar att fråga om det finns orsaker till varför dom svarade nej.
min ståndpunkt är det är ej ok att ljuga om maten bättre att visa på med öppna kort o vissa ser inga bekymmer med det.

o på det med mat rostade grönsaker i nudlar med sataysås låter som nått gott även om det ej är för mig.   så länge ingen allergi ställer till det med det mat tipset 
http://www.tasteline.com/recept/rostade-gronsaker-med-nudlar-i-jordnotssas/

thenewbreed
11/7/16, 6:58 PM
#43

Jag älskar "köttfärssås" och brukar göra en sådan som hela familjen älskar inklusive min 12åriga lillebror som i princip bara käkar köttbullar och makaroner. 

Den innehåller Röda linser, Riven morot, och  Sojafärs.  Och sen såklart de vanliga ingredienserna. Om man vill kan man slänga i championer och oliver också! :)

Medarbetare på bildredigering! :)

Smultronfia
11/7/16, 7:19 PM
#44

Tsay spett tycker jag är väldigt goda och de kan man använda till mycket. En god bön chili är inte heller fel. Men en sak folk ofta glömmer är att det finns väldigt många rätter som är växtbaserade från början och som lätt kan göra veganska. Då blir det inte så svårt att sälja in det och man skulle inte heller tänka på att det är just veganskt. Svamp risotto (grönsaksbuljong, veg. Parmesan) Hemmagjord pizza (veg. Smältbar ost) Vitlöksbröd Soppa (broccoli och potatis, tomat, minestrone, spenat m.m) Bakad potatis med en röra på tex oatly creme fraiche. Potatisgratäng Potatissallad Pastasallad Hoppas du hittar något bra och att ni får en trevlig kväll.

Ominous
11/7/16, 7:30 PM
#45

#42
Man har nog större familjeproblem om man inte ens känner till att en familjemedlem har en allergi. *redigerad

I wish I could write as mysterious as a cat

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
11/7/16, 8:25 PM
#47

#46 Men herremin. Snacka om att inte förstå vad tråden handlar om. Ge dig nu.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
vendelay
11/7/16, 9:05 PM
#49

Det är jag som raderar inlägg som inte har med saken att göra, ifall någon undrar.

Det är ingen här som ska lura någon att äta något konstigt, rubriken var bara för att skapa intresse och få uppmärksamhet. Håll er till ämnet.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
11/7/16, 9:26 PM
#50

Kan rekommendera tacopaj! Jag har själv aldrig lagat vegansk tacopaj, utan endast laktovegetarisk förut när jag var lakto-ovovegetarian. Då tog jag helt enkelt ett vanligt tacopajrecept jag gillade och bytte ut köttfärsen mot vegetarisk färs. Har bjudit mina köttätande vänner på det och de tyckte om den. Använde då detta receptet från Arla, där ska man ha både creme fraiche och ost men det kan säkerligen bytas ut till veganska alternativ.

TicTac
11/7/16, 9:45 PM
#51

Jag är inte så bra på att laga mat själv 😞, men varje gång min man gör gryta av något slag måste jag erkänna att jag tycker det är fest. Jag är barnsligt förtjust i alla slags grytor. 🥳


You'll never walk alone

veggie4every1
11/7/16, 10:52 PM
#52

Ts själv säger ju att vi ska ta rubriken med en nypa salt, så då tycker jag att vi kan göra det🙂

Självklart håller jag med att man inte bör bjuda någon när man inte känner till eventuella allergier utan att berätta vad som finns i maten eller luras om innehållet. Det kan givetvis gå väldigt illa och det gäller förstås inte enbart när man bjuder på vegansk mat.

Nu förstår jag det dock som att ts känner till om allergier finns eller inte, så vi kan nog i det här fallet i alla fall utesluta att det skulle vara ett problem och lämna det bakom oss.

En vegansk moussaka kanske kunde vara något?🙂

http://receptfavoriter.se/recept/vegan-moussaka.html

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Vattnadal
11/8/16, 2:58 PM
#53

Jag gjorde lasagne och körde bara blå bands färssås istället för köttfärssås en gång. Bjöd svärföräldrarna på middag. De reagerade först när det var slut, över att jag ju ätit kött, och vi svarade bara "Nej, och det har inte ni heller." De tog inte illa upp alls.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lubsan
11/8/16, 4:29 PM
#54

Vet inte om någon har skrivit innan men bloggen http://www.javligtgott.se/ har en massa vegetariska och veganska rätter :)

Jag och två kollegor (varav en är vegetarian) har just nu en liten matklubb där vi lagat vegetariskt ihop för att övertyga oss två köttätare om att det faktiskt går att göra roliga rätter utan kött :)

Wellcraft
11/9/16, 3:41 PM
#55

Tack för alla tips, jag uppdaterar om hur det går!
En eloge till veggie4every1 som alltid orkar vara lika trevlig och tillmötesgående. Aldrig sett dig bli otrevlig! Starkt.

Börjar bli mer och mer intresserad av att bli Vegan jag själv. 
Har bättre samvete när jag äter veganskt eller vegetariskt och har börjat inse hur fel det är att döda alla oskyldiga individer.. Dessutom börjar jag tappa aptiten inför kött, mjölk, ägg.. osv. Känns inte gott längre när jag vet att det finns veganska alternativ. Trots att jag varit emot veganism innan.
Tror aldrig jag blir helvegan då jag inte delar vissa åsikter, men Vegetarian ska jag nog försöka mig på. Att inte äta kött eller något alls från djur - det skulle kännas så bra. 
Så nu ska jag läsa på lite om enkla rätter och billiga varor. Jag kan ju ingenting om detta så det blir ett litet projekt, men det är värt det när man får det goda samvetet efter att man inte konsumerat något som kommer från djur.
Har dessutom turen att ha en pizzeria med veganska pizzor i stan..
Jag älskar ju djur så det är konstigt att jag inte tänkt i dessa banor innan. 
Skygglappar på, så kan det vara. Men det var inte det tråden handlade om, så det lämnar jag nu.
Tack för att ni varit så tillmötesgående.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
veggie4every1
11/9/16, 4:13 PM
#56

#55 Tusen tack, det var väldigt roligt att höra🙂🤗

Man har kommit in på rätt väg när man börjar att äta en vegansk kost. Börja där och sedan får du se vart det leder. Jag trodde nog aldrig att jag skulle ha de värderingar jag har idag för några år sedan.

Hoppas du hänger kvar här med oss och vi kanske även kan hjälpa till med något mer så småningom🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: