Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1865 ggr
vendelay
2016-11-09 12:26

Tankar om USAs nya president

Mer OT.

Så tydligen vann Trump. Jag personligen tycker inte att Clinton hade varit ett bättre val men alltså, TRUMP?! Jag är helt förvirrad.

Hur känner ni, vad tycker ni? Alla åsikter är såklart välkomna, så länge det inte blir för hårda ord kastade mot varandra 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Terra Australis
2016-11-09 12:35
#1

USA behöver en president som kan kavla upp ärmarna. De senaste åtta åren har varit en tragedi.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

[LarssonA]
2016-11-09 12:41
#2

Känner stor oro, en galenpanna vid makten.

landsbygdsbo
2016-11-09 12:49
#3

Börsen sjunker, guldpriset stiger. Klara tecken på oro. Men man kanske skulle investera i cement o taggtrådstillverkare. Det ska ju byggas en mur nu, ungefär så lång som från Stockholm till Madrid.

Det å andra sidan kan väl lösa löftet om jobb. Arbetet ska då utföras med hacka o spade.

Buss, järnvägsbolag , flygbolag i sydgående riktningar lär väl även de sälja slut på biljetter då 12 miljoner ska utvisas inom kort..

Eller kan det vara så jävligt att Trump är lika svekfull som resten av det politiska etablissemanget😎🥵

tlover
2016-11-09 13:06
#4

Vi funderar på att sälja gården och köpa en bunker 🤫

Visst alternativet var väl inte jättebra men det känns som om vad som helst kan hända nu

l'm back

TicTac
2016-11-09 13:25
#5

Jag tycker det här resultatet endast följer den missnöjesvåg med hög intolerans som sveper över västvärlden. Missnöjespartier får fäste överallt, även i Sverige, som är ett land med förhållandevis hög toleransnivå överlag.

Så, kan inte säga att jag är förvånad.


You'll never walk alone

[Túrwen]
2016-11-09 15:33
#6

Känner mig mest orolig för miljöfrågorna ..drar sig USA ur engagemang vill jag inte veta vad resten av stormakterna tänker sig :( 

Jag hade hoppats på Bernie..känns dock surt att Clinton säkert förlorat en hel del röster på att hon är kvinna och därför inte kan "komma undan" med saker som en man hade gjort.. Att Trump tafsat på kvinnor och tycker att det är rätt verkar vara helt bortglömt eller något som ännu värre inte klassas som något allvarligt.

Annons:
vendelay
2016-11-09 16:11
#7

Som jag förstått det är muren något som i stort sett aldrig kommer genomföras - dels pga kostnaderna för själva muren och underhållet av den och hur sjutton skulle Mexiko kunna betala för den? Vet inte om det är sant men jag hörde någon säga att han ville bygga en mur mot Kanada också? 😂

Jag kände mig mycket nervös över Clinton, för jag tror att hon hade dragit igång tredje världskriget (och då tror jag att världen bokstavligen hade gått under av kärnvapen), och jag hoppas att Trumps dumheter (säger jag eftersom jag uppenbarligen inte håller med i hans åsikter) håller sig inom USA. Synd om medborgarna men ja.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2016-11-09 16:16
#8

#1 Jag är inte så insatt i deras politik, vad är det som har varit tragiskt? Om du vill och orkar förklara.

#3 Ja, muren skulle skapa många jobb vilket ju på ett sätt är positivt… Även om muren i sig inte är det. Jag tror inte att Trump är "lika svekfull som resten av det politiska etablissemanget" som du skrev, men däremot tror jag inte att han har koll på hur det fungerar. Han lovar saker som han säkert skulle genomföra om han hade den makten men även om det går att diskutera huruvida USA verkligen är en demokrati kan vi nog hålla med om att det åtminstone inte är en diktatur. Jag tror ärligt att han menar allt han säger men jag hoppas att han inte får igenom det.

#5 Ja, det har du rätt i. Vad tror du det beror på?

#6 Ja, absolut är det så att Clinton inte kommer undan med lika mycket för att hon är kvinna vilket är helt sjukt. Tror du att de verkligen kan sluta engagera dig i miljöfrågor? Måste erkänna att jag inte ens tänkt på det 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

landsbygdsbo
2016-11-09 17:30
#9

#8

Obama lyckades ju inte pga att demokratisk majoritet saknades både i senaten o representanthuset.

Trump har ju en republikansk majoritet i båda husen, så han har ju betydligt större möjligheter…och för att använda hans egna ord..då får vi se hur svekfullt etablissemanget med honom i spetsen är😎

TicTac
2016-11-09 17:41
#10

#8_ #5_ _Ja, det har du rätt i. Vad tror du det beror på?_

Jag vet faktiskt inte, men det skrämmer mig.


You'll never walk alone

vendelay
2016-11-09 19:07
#11

#9 Missförstår jag dig? Det låter som du säger att Trump själv har sagt att han ska svika?

#10 Det skrämmer mig också, jag förstår inte hur vi hamnade här.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Shadous
2016-11-09 20:37
#12

Det återstår att se vad Trump faktiskt vill göra! Det blir spännande att vänta och se. Men med hans kampanj i åtanke är det ju befogat med viss oro.

Snuffles
2016-11-09 22:08
#13

Vad är det Clinton har gjort som gör att folk inte gillar henne? Jag tycker hon verkar okej.

Annons:
Smultronfia
2016-11-09 22:24
#14

Skrämmande när han tror att klimatförändringarna är en bluff och påhittad av Kina.

Schhh
2016-11-09 23:10
#15

Jag känner en väldig uppgivelse.

Trump är mycket värre än Clinton, ur alla aspekter. Det enda positiva är att han kan åstadkomma mer förändring än hon. Och människor vill uppenbarligen ha förändring.

Jag tror att vi måste vara försiktiga med vad vi önskar oss.

veggie4every1
2016-11-09 23:41
#16

Det är ju inte mycket att göra åt det, så jag hoppas på det bästa och är beredd på det värsta. Men det klart att jag hade önskat andra presidentkandidater med värderingar närmare mina egna.

Men jag tycker att han ska få sin chans nu när han blev vald och en positiv sak är ju att vi troligen slipper ett kärnvapenkrig mellan Ryssland och USA🙂

Jag tycker det är lite spännande faktiskt, Trump är annorlunda på många sätt.

Men USA är landet i mitt hjärta oavsett vilken president som styr för tillfället.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-11-10 08:46
#17

#11  En stor del av Trumps retorik har ju gått ut på att han ska städa upp och inte agera som "makteliten" dvs demokraterna gjort.

Men skulle han nu, mot allt förnuft, genomföra sina vallöften så skulle det driva in USA och resten av världen i stora svårigheter.

Kraftiga skattesänkningar (ofinansierade)

Ändring av sjukkassereformen så att folk får råd igen, den ska bli billigare

dvs han tar bort den.

Skaffa tillbaka jobben i i kol o rostbältet

Hur det nu ska gå till. Amerikanerna vill ha billiga varor till lågt pris, kolen har i stort spelat ut sin roll och kan inte konkurrera mot oljan.

Bygga en mur som skulle vara så lång som från Madrid till Stockholm

Som Mexiko gjort klar att man inte kommer att bidra till

Handelskrig mot bla.  Kina. Som idag är det land med de största ekonomiska fodringarna på USA

Krig  ja, för det är väl det protektionism handlar om ekonomisk krigföring.

TicTac
2016-11-10 09:32
#18

#13 Hon är kvinna.  Det blir inte värre än så. Eller jo, om han varit gay också, men det finns misstankar om att hon inte är det… 🤔


You'll never walk alone

tlover
2016-11-10 09:40
#19

#18 Hade hon varit öppet ateistisk hade det varit ännu värre (i USA)

l'm back

TicTac
2016-11-10 10:32
#20

#19 Visst är det lite mystiskt? Att en politik som på flera områden handlar om att värna om sina medmänniskor är bibelfrånvändande?

Men ja, öppet ateist funkar ju inte, men att som kvinna välja en så framträdande politisk karriär är det ju nästan samma sak i de fromma amerikanernas ögon… Hat kan ju inte vara en synd så länge jag hittar fog för det någonstans i bibeln? Älska din nästa gäller väl ändå bara andra kristna… i min församling?

Jag försöker inte vara cynisk… 😐


You'll never walk alone

Annons:
tlover
2016-11-10 13:45
#21

Det påverkar redan skolorna, att "Trumpa" har blivit vanligt, dvs att ta tjejer i skrevet. Att mobba, särskilt tex latinos och mörkhyade har också blivit vanligare

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23888038.ab

l'm back

vendelay
2016-11-10 14:14
#22

Anledningen till att jag är rädd för Clinton är främst för att hon med största sannolikhet hade startat tredje världskriget. Det finns flera anledningar också, som att hon byter åsikter en gång i kvarten och att de flesta som röstade på henne gjorde det enbart pga att hon är kvinna. 

#21 Hur kan det här hända? Hur kan vuxna människor rösta på en sådan man? Presidenten är ju en av världens största förebilder eftersom USA är så stort, klart att småpojkar tar efter. Om de lär sig att det går att bli världens mäktigaste man genom att "grab em by the pussy" och göra narr av funktionsnedsatta - klart att de gör likadant då!

Jag är så arg och besviken och ledsen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[LarssonA]
2016-11-10 14:41
#23

Att påstå att klimathotet inte finns är fruktansvärt. USAs bidrag till FN:s klimatarbete uppgår till en tredjedel av alla bidrag. Är han verkligen en sån idiot att han inte fattar att människan är orsaken? Att påstå att kineserna hittat på det är så urbota dumt att jag får ont i magen och blir tårögd!

landsbygdsbo
2016-11-11 01:08
#24

#22

Om någon lyckas med det han lyckats med så har han betydligt mer mellan öronen än Locker Room Talk.

Jag hade heller inte röstat på honom, men jag accepterar hur landet kigger och får göra det bästa av det , liksom vi andra.

_Det ska bli intressant att se hur han nu hanterar de olika särintressena han smörjde med vallöften av de vildaste slag.
_

tlover
2016-11-11 09:20
#25

Trevlig president det där, anklagad både som våldtäcksman och bedragare och folk tyckte att Clinton var en skurk

http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=3625953

l'm back

veggie4every1
2016-11-11 12:56
#26

Blev hon våldtagen 1994 och anmäler det 2016? 🤔

Jag försvarar absolut inte Trump, jag skulle inte ha röstat på honom, dock inte på Clinton heller. Men nu är Trump president, like it or not. Klimatmässigt så hoppas man förstås att Trump ska komma på bättre tankar.

http://www.tv4play.se/program/usa-valet-2016?video_id=3623792

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Terra Australis
2017-05-22 12:21
#27

Falska nyheter och desinformation har alltid förekommit.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Annons:
vendelay
2017-05-22 13:37
#28

#27 Okej?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: