Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Vegankost

Vegan FÄRS

2016-11-15 20:36 #0 av: 7paNdas

Hej alla!
Jag undrar vad för färs ni kan rekommendera eftersom att den "ANAMMA" 100% VEGO FÄRS, jag blev riktigt dålig av den. Gillar/tål inte soyabönor.
Har ätit QUORN FÄRS som är 95% MYKOPROTEIN ( SVAMP PROTEIN!!) och så innehåller den äggvita?

Jag undrar om ni kan hjälpa till en nybliven vegan med vego färs som inte är soya baserad

Anmäl
2016-11-15 20:43 #1 av: vendelay

Det stämmer att Quornfärsen inte är vegansk, tyvärr! Extremt många märken gör ju veganfärs på soja, vilket är mycket trist för jag gillar inte smaken heller.

Du skriver att du inte "gillar/tål" sojabönor - vad innebär det? Att du varken gillar eller tål bönorna eller att du tål lite? I så fall rekommenderar jag Vegme-färs från City Gross. Den är baserad på soja men jag kan inte känna sojasmaken alls. Det går också att göra färs på tofu men det är ju också baserat på soja.

Annars går det att göra färs på seitan (gluten) eller solrosfärs.

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-11-15 21:05 #2 av: Tant Grön

#1 Tänkte göra seitan för första gången nu till helgen. Hur gör man färs på den?

Anmäl
2016-11-15 21:48 #3 av: vendelay

http://vegan.ifokus.se/articles/4d7147e2b9cb46222705c21d-kottersattaren-seitan

Jag har aldrig testat att göra färs, har enbart gjort "biffar" eller "bitar" men jag skulle chansa på att du antingen maler ner det som i artikeln eller göra biffar och riva med rivjärn. Jag äger åtminstone ingen köttkvarn - och känner ingen som äger en heller Lipar

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-11-15 23:12 #4 av: veggie4every1

Borde det inte gå att pressa den färdigkokta degen till färs med en potatispress?

Det är länge sedan jag gjorde seitan och jag gjorde också då i bitar, men tänker att man kan prova det om man har en press.

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2016-11-15 23:45 #5 av: vendelay

#4 Smart! Tror du dock inte att det krävs väldigt mycket kraft? Den är ju så gummiaktig tänker jag.

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-11-16 11:06 #6 av: veggie4every1

#5 Ja, det är möjligt. När jag tänker på det så använder ju jag potatispressen till att pressa ur vattnet från uppblött torkad soja och den kommer ju inte ut som färs haha..Lipar

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2016-11-18 20:54 #8 av: Tant Grön

Kunde inte vänta till helgen utan gjorde den igår. Provade att riva lite på den grövsta sidan på rivjärnet och det blev bra.  Lagade kalops som blev god. Min man tyckte att det var fantastiskt att det gick att göra detta av mjöl.
Tror ni att man kan frysa seitan om man gör mycket?

Anmäl
2016-11-18 21:08 #9 av: vendelay

När jag googlar på "frysa seitan" verkar alla säga att det går. Vissa har lite tips som t.ex. att frysa i buljong, låta tina i rumstemperatur osv.

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-11-18 21:18 #10 av: landsbygdsbo

Vart tog #7:an vägen? har ni ingen humor? Skrattar

Anmäl
2016-11-18 21:21 #11 av: vendelay

#10 Var det ett skämt? Det var OT och jag förstod i alla fall inte skämtet. Håll dig till ämnet eller starta en egen tråd.

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.