Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1146 ggr
DenLillaTofflan
2016-11-15 22:01

Övertala föräldrar

Hej! Jag är 15 år och har  varit Vegetarian i snart 1 år nu.  Äter dock fisk, ägg och mjölkprodukter även om jag försöker undvika det. Jag vill bli Vegan eller iallafall äta mer veganskt men får inte det för mina föräldrar. Det är mest mamma som är helt säker på att jag inte kommer få i mig allt jag behöver eftersom vad hon har hört av dietister och hennes kompisar är det farligt för ungdomar att vara veganer. Dessutom har jag haft lite ätstörningar innan (dock inget allvarligt) så hon tror att jag kommer gå ner mer i vikt och att alla veganer är smala som stickor och inte kan träna ungefär. Dessutom förstår de inte grejen med att jag gör det för djurens och miljöns skull. Jag har visat dem videos t.ex  talet 'the best speech you will ever hear' och läkare för framtiden. När jag visade dom talet blev de typ arga och sa att han bara predikade för vegansk och att det var helt extremt att dem jämförde med krig m.m men jag tycker inte det. Mamma mådde jättedåligt när dom visade videos där djuren slaktades men de höll hela tiden på att 'de är halalslakt och det är inte alls lika hemskt i Sverige m.m' och sen slutade dom kolla. Varje gång jag säger att kossorna inte har det bra så kommer dom med argument som mandelplockarna till din mandelmjölk inte heller har det bra eller att jag inte borde köpa kläder från hm för att det är barnarbete och det förstör också miljön och att jag inte ska tro på allt på internet. Dessutom tyckte dem att allt verkade fejk eftersom i ett annat tal sa dem om fler åt vegetariskt skulle mindre människor svälta och det tyckte dom absolut inte var sant. Jag undrar även om någon vet om det är sant eller inte och har någon källa på det?

Jag undrar om ni har några tips på hur jag ska övertala dom? Typ hemsidor,filmer eller saker man kan säga, dock tycker jag att det är svårt att argumentera mot dom. Blir nästan förvirrad själv om det är bra att vara Vegetarian när jag pratar med dom.

Tacksam för alla tips!!

Annons:
Hedgiez
2016-11-15 23:00
#1

Det jag gjorde var bara att sluta äta mjölk/ägg sen ville de att jag skulle få i mig saker fick de köpa substitut/vitaminer mm. och tills dess nöjde jag mig med grönsaksbitarna. gick ganska snabbt (med bråk i början dock) tills de gav upp^^
Köp ett bra proteinpulver och vitamintabletter,  ca 20 gram valnötter innehåller så mkt omega3 du behöver per dag(om jag inte minns fel).

De ville inte alls låta mig bli Vegan först( var också 15 då, nu 19) men nu vill båda mina föräldrar bli veganer/vegetarianer t.om utan att jag visat dom videos/djurrätt mm (de blir väldigt anti om jag pratar om sånt så undviker det, de vill mest för hälsan men jag klagar inte^^) :)

vendelay
2016-11-15 23:03
#2

https://www.youtube.com/watch?v=dSu0J_cdN34 (På svenska, förklarar för föräldrar varför de bör låta sina barn bli veganer)

https://www.youtube.com/watch?v=_pxJOgzGrlA (På engelska, barn förklarar varför föräldrar bör låta sina barn bli veganer)

https://www.youtube.com/watch?v=JpbSrQQb5Q0 (På engelska, svarar på argument varför en inte bör bli vegan)

http://djurfabriken.se/ (På svenska. Finns text & en dokumentär. ALLT är filmat i Sverige, i nutid, på ekologiska och KRAV-märkta gårdar)

https://www.youtube.com/results?search_query=wont+let+me+go+vegan (om du söker på "won't let me go vegan" kommer det upp mängder med videos på engelska)

Vad är dina föräldrars främsta argument? Varför vill de inte att du blir Vegan?

Angående att få i sig all näring osv är det ju bevisat att en växtbaserad kost är nyttigare (såklart förutsatt att du äter varierat, inte bara äter typ vitt socker med en tesked 😛) så det är ett väldigt dåligt argument av din mamma.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2016-11-15 23:09
#3

Några hälsoaspekter: veganer har lägre chans att få diabetes (sajtvärdens mamma blev till och med av med sin åldersdiabetes när hon blev Vegan!!!), veganer har lägre chans att få en blodpropp och andra hjärt- och kärlsjukdomar. WHO listade ju även processat kött som cancerframkallande för ett tag sen - och jag antar att din mamma inte vill att du får cancer.

http://www.djurensratt.se/djurvanlig-konsument/livsmedel

I länken finns fler positiva aspekter med att äta växtbaserat.

Det ENDA som du behöver tillskott av som Vegan är B12, och det finns flera studier som visar på att de allra flesta som även äter kött och djurprodukter skulle behöva ta tillskott av B12 också. Jag äter B12 som sugtablett 2-3 gånger i veckan och den är så god 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Flöffo
2016-11-16 15:34
#4

Lagar du mat själv?

//Flöffo

DenLillaTofflan
2016-11-17 20:07
#5

Tack för alla tips! Ska försöka visa mamma det. Vi bråkade igår igen om det och henne argument är att jag borde sluta rida om jag nu tycker så synd om djuren, sluta flyga om jag bryr mig om miljön istället. Hon tror fortfarande inte att jag kommer få i mig vitaminer, kalcium m.m och gå ner i vikt och hon tycker att det är krångligare att laga fler maträtter och att det är mycket dyrare att köpa mandelmjölk, veganost och sånt. Sa att jag skulle laga maten själv och betala det själv men hon sa att jag aldrig kommer hålla det och att det fortfarande är dom jag fått pengarna ifrån. Tror dock inte själv att jag skulle klara att laga maten och komma på massa recept varje dag m.m. Och hon att det är bekvämare när man äter ute, är bortburna m.m. Sen ett annat argument hon hade var att människor alltid har ätit kött, ägg och mjölk och att det inte är naturligt för kroppen att undvika det. Jag sa att det inte betyder att det är rätt för det och att det inte fanns andra alternativ innan men eftersom man måste ta tillskott typ b12 är det inte 'naturligt' då? Hade inget bra argument alls till det. Men vi kom överens om att vi kunde äta mer veganskt ibland om jag hittar recept och hjälper till att laga det. 

#2 Tack! Djurfabriken.se va precis det jag behövde för allt material jag har hittat har varit filmat USA och andra länder, ska visa mamma det om hon går med på det.

Håller ni koll på att ni får i er alla näringsämnen m.m? 

Sen undrar jag vad ni tycker om ridning? Ok eller inte? Just nu rider jag en gång i veckan och jag kan förstå att många tycker det är djurplågeri och jag har funderat på att sluta men jag älskar verkligen att rida.

Gen
2016-11-18 01:20
#6

Argumentet " människor har alltid" löser man lättast med "krig, våldtäkt, barnmisshandel…" Bara för att andra gör dumma saker behöver man inte följa efter. "Naturligt" löser man lättast med schimpanser, gorillor (närmaste släktingar) som lever uteslutande eller långa perioder vegetariskt. Närmare, indisk tusenårig vegetarisk kultur, eller grekisk såsom pytagoreerna etc. Vill man knorra till det kan man ta upp pandor som tillhör carnivora (köttätare) men som övergått till bambu som föda. Finns inget "naturligt" med kött, bara kultur och tradition. Om någon mot förmodan hävdar att det som människa inte går att leva utan animalier är man bara okunnig. "B12" löser man lättast med att poängtera att all b12 produceras av bakterier och sen fråga vad som är effektivast, att låta det först tas upp av en ko och sedan äta den, eller att ta det från bakterierna direkt ( som man gör från berikade produkter eller tabletter). Alternativet, det mest naturliga sättet, är att äta avföring som gorillor och schimpanser. "Näringsämnen" är inget problem. Nästan alltid kommer du vilja äta varierat av sig självt, denna drivkraft förstärks bara av att sluta följa matkulturens dogmer. En överväldigande majoritet av de populationstudier som gjorts visar att veganer är friskare och lever längre än de dieter som jämförs, även om det inte innebär ett bevisat orsakssamband är det för en mamma definitivt ett bra tecken för att inte motsätta sig den kost ens barn har valt. Tvärtom, omfamna den eftersom det ökar sannolikheten för ett långt och friskt liv.

Annons:
Upp till toppen
Annons: