Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1797 ggr
[fin_kanin]
11/20/16, 5:29 PM

Quorn eller soya?

Hej! Något jag aldrig blir klok på är vad quorn (corn?) egentligen är gjort av? Är det "veganskt"? (Jag är dock pescetarian). Jag får hela tiden frågor om vad det innehåller och det är irriterande att jag aldrig kan svara… Och soya, typ som soyafärs. Vad är det? Vad är skillnaden? Jag är galet förvirrad🤔Skulle bli glad om någon kunde  förklara! 😎

Annons:
NatasjaHemby
11/20/16, 5:41 PM
#1

Quorn är huvudsakligen gjort på ett svampprotein. De har (haft?) veganska produkter, men majoriteten innehåller äggvita. Det står ovo-vegetarisk på påsen ifall den innehåller ägg.

Soja (som är den svenska stavningen, soya på engelska) är en böna. Exempelvis sojafärs kan vara antingen vegansk eller innehålla ägg, beroende på märke.

SE*Simbelmynes

tlover
11/20/16, 5:41 PM
#2

Quorn är inte veganskt utan innehåller ägg. Quorn är mycelet av en viss svamp.

Soja kan i vissa fall också innehålla ägg men ofta är det äggfritt.

l'm back

veggie4every1
11/21/16, 3:07 AM
#3

#0 Det finns två veganska quornprodukter och det är nuggets och schnitzel. Jag har inte provat något av det dock.

Soja är som #1 säger en böna och man kan göra nästan vad som helst av den.

Man kan göra sojadryck, soygurt, glass, korv, burgare, färs, ost och mer🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Tjeja
11/21/16, 10:27 AM
#4

Quorn är gjort på ägg och svamp. Det är alltså ovovegetariskt men inte veganskt!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

veggie4every1
11/21/16, 2:28 PM
#5

#4 Quorn är inte gjort på ägg utan ägg tillsätts när man gör de olika produkterna. Det går alltså att göra quornprodukter med annat bindemedel och de har ju också kommit ut med ett par sådana produkter på sista tiden.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[fin_kanin]
11/23/16, 6:54 PM
#6

Nu är jag med! Tack alla🤗

Annons:
Upp till toppen
Annons: